Nieuw: Toon® Rookmelder | Eneco Community

Nieuw: Toon® Rookmelder

Reputatie 4
Badge
  • Community manager Toon (tijdelijk)
  • 137 reacties
Binnenkort lanceren we Toon®️ Rookmelder. Deze rookmelder stuurt bij detectie van rook een signaal naar Toon.

Veilige leefomgeving
Met Toon Rookmelder zetten we een eerste stap naar het bieden van een veilige leefomgeving. Toon Rookmelder geeft je een veilig gevoel. Binnenshuis word je gealarmeerd door het alarmsignaal van de rookmelder én een waarschuwing op het Toon display. Ben je niet thuis? Dan vindt alarmering plaats via een SMS-bericht naar een zelf in te stellen telefoonnummer en/of een notificatie-bericht op Toon op Afstand. Toon attendeert je ook wanneer de batterij van een rookmelder aan vervanging toe is.

Over de rookmelder
Wij hebben gekozen voor de Fibaro Rookmelder. Dit is voorlopig de enige rookmelder die kan communiceren met Toon. De rookmelder gaat zeer waarschijnlijk € 59,99 kosten en is straks aan te schaffen in de Eneco Bespaarshop. De rookmelder is eenvoudig zelf te installeren en te koppelen met Toon.

Lancering
Zoals het er nu uitziet, is Toon Rookmelder in augustus beschikbaar. Dit is een voorlopige datum. Voordat dit product op de markt komt, moet alles volledig getest zijn. We houden je op de hoogte via de Community.

Wat denk jij?
Ik ben erg benieuwd wat jij vindt van deze stap richting een veilige leefomgeving. Ik nodig je daarom uit om jouw mening of vragen in dit topic te delen. Denk dus vooral met ons mee!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

144 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Ben erg benieuwd hoe dit gaat werken.
Hebben jullie nog testers nodig?
Zet toon ook eventueel de ketel uit zoals Nest doet?
Wat kan de melder nog meer meten? Bijv. Temperatuur, koolmonoxide. Etc
MarcoG wrote:

Binnenkort lanceren we Toon®️ Rookmelder. Deze rookmelder stuurt bij detectie van rook een signaal naar Toon.

Veilige leefomgeving
Met Toon Rookmelder zetten we een eerste stap naar het bieden van een veilige leefomgeving. Toon Rookmelder geeft je een veilig gevoel. Binnenshuis word je gealarmeerd door het alarmsignaal van de rookmelder én een waarschuwing op het Toon display. Ben je niet thuis? Dan vindt alarmering plaats via een SMS-bericht naar een zelf in te stellen telefoonnummer en/of een notificatie-bericht op Toon op Afstand. Toon attendeert je ook wanneer de batterij van een rookmelder aan vervanging toe is.

Over de rookmelder
Wij hebben gekozen voor de Fibaro Rookmelder. Dit is voorlopig de enige rookmelder die kan communiceren met Toon. De rookmelder gaat zeer waarschijnlijk € 59,99 kosten en is straks aan te schaffen in de Eneco Bespaarshop. De rookmelder is eenvoudig zelf te installeren en te koppelen met Toon.

Lancering
Zoals het er nu uitziet, is Toon Rookmelder in augustus beschikbaar. Dit is een voorlopige datum. Voordat dit product op de markt komt, moet alles volledig getest zijn. We houden je op de hoogte via de Community.

Wat denk jij?
Ik ben erg benieuwd wat jij vindt van deze stap richting een veilige leefomgeving. Ik nodig je daarom uit om jouw mening of vragen in dit topic te delen. Denk dus vooral met ons mee!

Hoi Marco,

Een goede ontwikkeling.

Nu heb ik reeds op elke 3 etages een rookmelder op batterij, die ook een melding geeft als de batterij op is.
Aangezien de melder in de bespaarshop nog niet aanwezig is, heb ik in ieder geval de link van Fibaro hier ook even geplaatst:

http://www.robbshop.nl/fibaro-rookmelder-v20

Jullie prijs ie in ieder geval wel concurrerend!
Maar of ik toch tot aanschaf overga; ik weet het nog niet even de ontwikkelingen en nadere berichten van jullie afwachten.

Begrijp ik nu dat jullie alleen versie 2 leveren; dus op batterij, want versie 1 werkt op netstroom.

Overigens is het zoals we het kennen van Fibaro weer een prachtig design!!
Reputatie 4
Badge +1
Nog een paar vragen die opkomen:

- Geven de andere melders ook een alarm als er één rook detecteert?
Zoals andere gekoppelde melders

- Kunnen er scenes gestart worden bij detectie?
Bijv. aanspringen van lampen op vluchtroute, uitschakelen van bepaalde stekkers. zoals Fibaro met zijn eigen Home Center 2 doet.

- Werken software updates ook via Toon zoals Fibaro dat doet met de eigen Home Center 2

- Hoe veel meter kan er met de melders overbrugd worden tot aan Toon?

- Hoe veel melders kan Toon tegelijk aan?

- Hoe lang gaat de batterij ongeveer mee?
Reputatie 4
Badge
Wat leuk dat er direct al zo enthousiast met ons meegedacht wordt; dit zijn cadeautjes! 🙂 Een aantal vragen zijn dusdanig technisch van aard dat ik moet gaan schakelen met één van onze productmanagers. Ga ik gelijk doen. Wordt dus snel vervolgd!!
Reputatie 1
Badge
Beste Robin, helaas hebben we geen testers meer nodig. De komende maanden testen we de rookmelder uitgebreid onder een groep collega’s. Op dit moment zet Toon bij een rookmelding de de ketel nog niet uit, maar ik vind het een zeer goede opmerking die we op de wensen voor de tweede softwareversie zullen zetten. Op dit moment kan de rookmelder allen rook signaleren en een alarm geven. Groeten, Jan Willem van Gent, productmanager Toon.
Reputatie 1
Badge
He Brandje, we leveren inderdaad alleen de versie op een batterij. Je krijgt wel melding op Toon en op Toon op Afstand wanneer de batterij bijna leeg is.
Reputatie 1
Badge
He Robin, je stelt zeker inhoudelijke vragen, daarvoor alvast bedankt.
- Wanneer een rookmelder afgaat komt er een melding op de Toon display, krijg je een sms of voice bericht (je wordt gebeld), en krijg je een bericht via Toon op afstand. Je kunt zelf instellen welke berichten je wel en niet wil ontvangen. Wanneer meerdere rookmelders zijn gekoppeld geven deze niet allemaal een alarm wanneer er een afgaat.
- Het aan elkaar koppelen van lampen, stekkers en de rookmelder is ook nog niet mogelijk. In het begin heeft hij alleen een alarm functie.
- De software van de Rookmelder wordt niet geupdate via Toon. Dit is ook nog niet nodig.
- Ik ga uit van de standaard 15 meter van Z-wave, maar neem je vraag mee in het opstellen van de FAQ’s.
- De Toon kan 8 rookmelders aan.
- Tijdens de veldtest gaan we onderzoeken hoe lang een batterij mee zal gaan. Dit heeft ook te maken met hoe vaak je een alarm hebt. Zoals eerder gezegd wordt je in ieder geval op de hoogte gesteld wanneer de batterij bijna leeg is en wanneer je rookmelder geen verbinding meer heeft met Toon.
ik zal hem zeker weten niet aanschaffen namelijk toon hangt in de kamer rookmelders heb ik boven en als ik boven ben ren ik niet eerst een trap af om te kijken wat er aan de hand is op toon om vervolgens weer na boven te rennen en mn kids op te halen,ik blijf op mn oren vertrouwen
Reputatie 1
Badge
He Tonskidutch, de rookmelder heeft zelf ook een zeer hard alarmsignaal. De situatie die je beschrijft zal dus niet voorkomen, je weet meteen wat er aan de hand is. Wanneer jij beneden bent en je kids boven heeft het zelfs als voordeel dat Toon en je telefoon je waarschuwen.
Reputatie 4
Badge +1
Erg jammer dat de Rookmelders niet aan elkaar 'gekoppeld' kunnen worden om zo allemaal af te laten gaan bij detectie van Rook door één melder, en dat het niet mogelijk is automatisch acties uit te laten voeren bij Rook detectie.

Zijn de rookmelders in de toekomst via de nog vrij te geven Toon API uit te lezen en/of aan te sturen? Misschien dat er dan later toch zelf nog iets dergelijks door gebruikers gemaakt kan worden.
PS. Wanneer wordt de API nu eindelijke eens vrijgegeven?
Reputatie 6
Badge +1
Ja het is een mooie rookmelder en het is goed dat Toon daar straks ook mee gaat werken. Alles op 1 apparaat. Toon is zich nu erg snel aan het ontwikkelen tot een exht domatica systeem.
Reputatie 6
Badge +1
jvp wrote:

Ja het is een mooie rookmelder en het is goed dat Toon daar straks ook mee gaat werken. Alles op 1 apparaat. Toon is zich nu erg snel aan het ontwikkelen tot een exht domatica systeem.

Even een vraag?

Als mensen (ooit) stoppen met het abb. Vervalt dan de rook melder aansturing naar Toon, net als de slimme stekker en de hue lampen? En heb je dan dus een luxe rookmelder aan het plafon die het zelfde doet als zijn goedkopere uit de bouwmarkt? Dus komt er dan geen melding meer op de "luxe" thermostaat?

Want dan is 60 euro per stuk weer een hele uitgave, met de wetenschap dat na het stoppen het een "luxe" rookmelder wordt.
jvp wrote:

jvp wrote:

Even een vraag?

Als mensen (ooit) stoppen met het abb. Vervalt dan de rook melder aansturing naar Toon, net als de slimme stekker en de hue lampen? En heb je dan dus een luxe rookmelder aan het plafon die het zelfde doet als zijn goedkopere uit de bouwmarkt? Dus komt er dan geen melding meer op de "luxe" thermostaat?

Want dan is 60 euro per stuk weer een hele uitgave, met de wetenschap dat na het stoppen het een "luxe" rookmelder wordt.

Hoi Jurgen,

De rookmelder heeft verbinding via zWave met Toon om daar ook een melding te kunnen geven.
Dus ik mag er toch vanuit gaan dat de functies van de rookmelder gewoon blijven werken; daar heeft Toon m.i. toch geen invloed op.
Reputatie 4
Badge
Voor de vraag over de API verwijs ik graag naar dit topic en ik zal eens vragen of een productmanager hier een update over kan en mag geven. Op de nieuwe vragen over Toon Rookmelder komt Jan Willem begin volgende week vast nog even terug. Voor nu een fijn weekend allemaal!
Reputatie 7
Badge +6
@Robin Harmsen

In dit topic hebben we aangegeven dat de API hoogstwaarschijnlijk in Q3 wordt vrijgegeven. Dit gebeurt na de uitrol van 3.0 wanneer Toon op QT gaat draaien.
Hopelijk komt de netstroomversie ook in de shop. Dat zou erg mooi zijn!
Als je de stroomversie zou eillen hebben zou ik hem gewoon bij de door mij eerder geplaatste link bestellen.
Dat zal ongetwijfeld niets uitmaken voor Toon, want dat gaat allemaal via zWave.
Reputatie 1
Badge
De netstroomversie komt binnenkort nog niet bij ons in de shop. In theorie zou hij wel werken met Toon en zou je hem ergens anders kunnen kopen. Hij wordt echter niet officieel ondersteund.

De Rookmelder blijft altijd werken, ook als je geen abonnement op Toon meer hebt. De extra functies zoals: batterij en verbinding notificaties en sms alarm vervallen dan wel.
Jan Willem van Gent wrote:

De netstroomversie komt binnenkort nog niet bij ons in de shop. In theorie zou hij wel werken met Toon en zou je hem ergens anders kunnen kopen. Hij wordt echter niet officieel ondersteund.

De Rookmelder blijft altijd werken, ook als je geen abonnement op Toon meer hebt. De extra functies zoals: batterij en verbinding notificaties en sms alarm vervallen dan wel.

Hoi Jan Willem,

Bedankt voor de nadere uitleg; het is mij nu duidelijk!
Interessante ontwikkeling dit van Eneco in combinatie met toon. Ook goed om te lezen dat dit een eerste stap is naar een veiligere leefomgeving. Kunnen jullie al meer van de vervolgplannen delen of zelfs een roadmap geven van de. Toekomstplannen?
Reputatie 3
Badge +1
jvp wrote:

jvp wrote:

Even een vraag?

Dit vragen wij ons ook af. Want het is natuurlijk leuk allemaal, mits je opeens besluit om te stoppen met Toon abonnement. Dan heb je dus ook het probleem dat niets meer werkt. Zou mooi zijn als het gewoon blijft werken, zonder abonnement. Wij hebben inmiddels besloten om met Toon te stoppen.
Word de rookmelder alleen door de interne sensor geactiveerd? Of kan dit softwarematig extern ook gedaan worden? Als dit mogelijk is dan kan deze rookmelder ook als inbraak alarm worden gebruikt door warmte/beweeg sensors aan te brengen. Een ontwikkel idee wat voor mij heel interesant zou zijn.
Reputatie 4
Badge +1
De Fibaro rookmelder is niet via zwave te triggeren.
Dan zou de rookmelder bijna continue 'online' moeten zijn en dat kost te veel stroom.
Reputatie 1
Badge
Ik heb gelukkig nooit brand gehad, maar komt brand niet vaak door een elektrisch apparaat? En als zo'n apparaat in brand vliegt, valt dan niet vaak direct de stroom uit?
Het is een vraag hoor.
Om dit op te vangen zou ik een UPS kunnen kopen en Toon daarop kunnen aansluiten. Dan zou het alleen nog wel praktisch zijn als (een nieuwe Toon) een simkaart / dongle zou kunnen gebruiken om de meldingen door te zetten. Want anders moeten het internetmodem en router ook op een UPS.
En dit is ook handig als Toon straks wellicht ook als alarmcentrale (inbraakbeveiliging) gebruikt kan worden. Er is namelijk nogal eens onderhoud aan mijn Ziggo-verbinding en gsm als backup is dan echt niet raar.
Reputatie 1
Badge
Is er al iets meer te melden over mijn vraag en andere vragen die ook nog gesteld zijn?

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen