Nefit ketels ondersteunen geen OpenTherm | Eneco Community

Nefit ketels ondersteunen geen OpenTherm

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 7 reacties
Beste mede klanten, ik heb Toon aangeschaft nu blijkt dat achteraf Toon en Nefit niet werken via Opentherm maar alleen via aan en uit schakeling. Heel jammer zeker omdat dat Toon in de markt gezet is om je energierekening te verlagen. In de praktijk heb je als klant met een Nefit ketel meer kosten. Duurdere stookwijze doordat de Opentherm functie niet werkt. Niemand binnen Eneco weet het verschil in kosten per jaar. Daarbij komen de updates die maandelijks 3,50 euro kosten en deze gaan ook nog via je eigen wifi verbinding. Nu hebben heel veel klanten van Eneco een Nefit ketel zijn 12 X 3,50 = 42,00 euro kwijt zonder dat er een besparing gerealiseerd kan worden. Tot op heden komt Eneco haar klanten die in het bezit zijn van een Nefit ketel zijn niet tegemoet. Vind u ook dat er een oplossing moet komen voor deze groep klanten qua kosten of een gratis module op de ketel in de toekomst.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

25 Reacties

Hallo,

Volgens mij stond er tijdens de geschiktheidscontrole op de site van Eneco een vraag over de Nefit ketel.
Er wordt ook uitgelegd dat de Nefit niet modulered kan worden aangestuurd.
De module waar u over spreekt is "slechts" toepasbaar op de Nefit Topline, Baseline, Proline en de nieuwe Trendline.
De oudere ketels zoals de Ecomline, Economy, 23VT en Smartline zijn niet compatible met de Opentherm Convertor.
De Toon zal u sowieso helpen bewust te worden van uw energieverbruik, dit is natuurlijk niet alleen afhankelijk van uw gasverbruik
en ketelaansturing, ik weet niet welke Nefit u heeft, maar de convectors zijn niet al te hoog in prijs en zeker de moeite waard
in combi met de Toon, de Toon is in prijs een schijntje in vergelijk met de duurste klokthermostaat van bijvoorbeeld Honeywell.
Met andere woorden, de Convertor van Nefit maakt uw systeem compleet en u heeft voor een relatief lage prijs een superthermostaat.
Het verhaal dat Nefit niet modulerend werkt in combinatie met Toon stond in eerste instantie niet in de Toon test. Dit is pas later toegevoegd toen een hoop consumenten het product Toon al hadden aangeschaft.
De komende weken wordt het product Toon onder de loep genomen door een consumentenprogramma op Nederland 1.  Er zijn veel klachten over het feit dat Toon niet werkt met Nefit en dat de kosten voor de updates vrij hoog zijn. 
Uiteraard hoop ik zelf dat er een oplossing komt rechstreeks met Eneco en niet via de media. Niemand bij Eneco heeft het over her doel van Toon het enige om je gebruik in de gaten te houden. dat kan natuurlijk ook met een digitale meter. Toon kan nooit bedoeld zijn om meer kosten te maken doordat deze niet werkt icm Nefit ketels en dure updates.
Reputatie 3
Badge
product Toon onder de loep genomen door een consumentenprogramma op Nederland 1.

Hoe weet jij dat?
Aangezien er meldingen op het forum staan van de omroep. 
Reputatie 3
Badge
Zou je de link eens kunnen posten? Ik ben benieuwd wat ze schrijven. Is het door medewerkers of forumleden geschreven?
De redactie is druk bezig om allerlei klachten te verzamelen over Toon van Eneco zeker gezien de kosten en de beperkingen die het het op dit moment heeft.
Het gaat klanten op dit moment geld kosten in plaats van geld opleveren. Nogmaals eneco kan niet aangeven wat het verschil in kosten is wanneer de aan en uitschakeling gebruikt wordt..
Reputatie 2
Badge +1
@Wilff

Welkom op het forum. Ik heb de titel van je topic aangepast zodat je topic makkelijker te vinden is voor de andere leden.
Gister heb ik je telefonisch gesproken naar aanleiding van je bericht op Twitter. In dat gesprek heb ik je het e.e.a. uitgelegd en ik was in de veronderstelling dat alles duidelijk was. Graag reageer ik nogmaals op je bericht.

Nefit heeft een converter ontwikkelt die met OpenTherm thermostaten kan communiceren. Deze converters zijn helaas uit de handel gehaald door Nefit omdat er een percentage converters was wat niet naar behoren werkte. Deze module werd gratis geleverd en geïnstalleerd bij Toon-klanten die een geschikte Nefit ketel hadden.

Toon geeft inzicht in je gas en elektriciteitsverbruik en slaat dit op in grafieken (per uur/dag/week etc.). Door middel van dit inzicht kan je bij een gemiddeld verbruik €15 per maand besparen. Met de abonnementskosten komt dat neer op €11,50 per maand(€15-€3,50).
Met de abonnementskosten worden er ook kosten aan je verbruik gekoppeld (gebaseerd op jouw tarieven), advies gegeven op basis van je verbruik en je kan gebruik maken van weers- en verkeersinformatie diensten op Toon. Toon is sinds december ook op afstand te bedienen door middel van de app.
De besparing is dus te realiseren door middel van het abonnement.

Er is bij ons niks bekend over het onder de loep nemen van Toon in consumentenprogramma’s.

Ik ga er vanuit dat het nu duidelijk is voor je. Mocht dat niet het geval zijn laat het me dan weten.
Bedankt voor je antwoord Joep,

Het is mij in ieder geval nu een stuk duidelijker geworden. Wat ik wel graag wil weten ik begreep vanmorgen van Nefit dat ze druk bezig zijn hun module aan te passen voor Opentherm. Mocht deze weer beschikbaar zijn wordt deze dan alsnog bij mij gratis geplaatst ?

Ik keeg overigens via een melding op een consumentenforum dat de E-Thermostaat en andere waaronder ook Toon bekeken zouden gaan worden.
Reputatie 3
Badge
Ik heb zelf een Nefit ketel die via de converter Opentherm praat met Toon.
Dat werkt redelijk, alleen is de ketel 1 a 2 keer per week de verbinding met Toon kwijt door de problemen met de converter.
De ketel stopt dan met verwarmen en doet niets meer. 
Na een reset van de ketel is het probleem tijdelijk weer opgelost.

Ik heb onlangs nog contact gehad met Nefit maar ze zijn het probleem nog aan het onderzoeken.
Nu begreep ik ook dat niet alle Nefit ketels kunnen communiceren met Toon ook na plaatsing van een converter.
Reputatie 2
Badge +1
@Wilff

Het is nog niet bekend hoe we in de toekomst omgaan met het aanbieden van de converter van Nefit. Als je wilt weten of je ketel geschikt is voor de converter kan je het best contact opnemen met Nefit.

@Wilff

Het is nog niet bekend hoe we in de toekomst omgaan met het aanbieden van de converter van Nefit. Als je wilt weten of je ketel geschikt is voor de converter kan je het best contact opnemen met Nefit.

Ik vind het wel interessant om te weten hoe wordt omgegaan met klanten met Nefit uit het verleden. Tijdens mijn aanvraagprocedure is mij meerdere keren uitgelegd dat Nefit open therm icm Toon zou werken. De benodigde converter zou gratis mee geïnstalleerd worden. Is bij installatie dus niet gedaan. Dit omdat deze in gevallen niet goed zou functioneren. Later is hier op de site een voorbehoud over gemaakt.

Ik ga er van uit dat ik gratis een converter voor mijn Nefit van Eneco ontvang als deze beschikbaar komt.
Ik hoop wel besparingen te kunnen bereiken ondanks te dure updates van 3,50 euro per maand.  
Reputatie 3
Badge +1

Ik hoop wel besparingen te kunnen bereiken ondanks te dure updates van 3,50 euro per maand.  

Ja sorry hoor, maar hier wil ik toch even antwoord op geven.
Dat je een punt maakt over de converter van Nefit met Toon kan ik me helemaal voorstellen. Daar hebben wij ook problemen mee maar verwacht dat Nefit hier druk mee bezig is en dat daar wel een oplossing voor komt. Wij zijn het aangegaan met de veronderstelling dat eventueel onze Nefit geen converter aan zou kunnen maar dit in de toekomst wellicht wel kan (dus onder voorbehoud namens Eneco).

Maar nu moet je niet gaan zeuren over die 3,50 per maand. Dat staat overal te lezen bij Eneco, dit wist je toen je een contract aanging met TOON. Dus daar moet je dan niet over zeuren. Als jij een mooi kastje aan de muur wil met leuke grafieken erop en nog eens wat extra informatie, dan moet je daar voor betalen. Dit staat dus overal en dat ga je aan als je TOON neemt.

Ik kan me flink ergeren aan mensen die TOON nemen en dan achteraf gaan lopen zeuren om die 3,50 euro. Was er dan NIET aan begonnen!! Want 120,- euro voor de TOON zelf vind je niet duur? Als we die ook nog eens gaan optellen bij je maand bedrag dan kom je waarschijnlijk in het eerste jaar niet aan die besparing toe. Dus mensen, zeur nou aub niet over je abonnements kosten, want dat wist je bij aanschag!!
Beste Energyboy,

Hartelijk dank voor je reactie, het is natuurlijk zo dat er wel een verhaal achter mijn topic zit. Bij mijn aanvraag is er nooit gesproken over het feit dat Toon en Nefit niet met elkaar kunnen communiceren. Het is voor mij dus een verrassing dat ik Toon niet via de Opentherm kan gebruiken maar alleen via aan en uit schakeling. Mijn beoogde besparing is nu al minder groot omdat mijn oude thermostaat wel moduleert.
Dat je zelf moeite hebt met mijn topic kan ik niets mee, fijn weekend

Ja sorry hoor, maar hier wil ik toch even antwoord op geven.
Dat je een punt maakt over de converter van Nefit met Toon kan ik me helemaal voorstellen. Daar hebben wij ook problemen mee maar verwacht dat Nefit hier druk mee bezig is en dat daar wel een oplossing voor komt. Wij zijn het aangegaan met de veronderstelling dat eventueel onze Nefit geen converter aan zou kunnen maar dit in de toekomst wellicht wel kan (dus onder voorbehoud namens Eneco).

Maar nu moet je niet gaan zeuren over die 3,50 per maand. Dat staat overal te lezen bij Eneco, dit wist je toen je een contract aanging met TOON. Dus daar moet je dan niet over zeuren. Als jij een mooi kastje aan de muur wil met leuke grafieken erop en nog eens wat extra informatie, dan moet je daar voor betalen. Dit staat dus overal en dat ga je aan als je TOON neemt.

Ik kan me flink ergeren aan mensen die TOON nemen en dan achteraf gaan lopen zeuren om die 3,50 euro. Was er dan NIET aan begonnen!! Want 120,- euro voor de TOON zelf vind je niet duur? Als we die ook nog eens gaan optellen bij je maand bedrag dan kom je waarschijnlijk in het eerste jaar niet aan die besparing toe. Dus mensen, zeur nou aub niet over je abonnements kosten, want dat wist je bij aanschag!!

Beste mede klanten, ik heb Toon aangeschaft nu blijkt dat achteraf Toon en Nefit niet werken via Opentherm maar alleen via aan en uit schakeling. Heel jammer zeker omdat dat Toon in de markt gezet is om je energierekening te verlagen. In de praktijk heb je als klant met een Nefit ketel meer kosten. Duurdere stookwijze doordat de Opentherm functie niet werkt. Niemand binnen Eneco weet het verschil in kosten per jaar. Daarbij komen de updates die maandelijks 3,50 euro kosten en deze gaan ook nog via je eigen wifi verbinding. Nu hebben heel veel klanten van Eneco een Nefit ketel zijn 12 X 3,50 = 42,00 euro kwijt zonder dat er een besparing gerealiseerd kan worden. Tot op heden komt Eneco haar klanten die in het bezit zijn van een Nefit ketel zijn niet tegemoet. Vind u ook dat er een oplossing moet komen voor deze groep klanten qua kosten of een gratis module op de ketel in de toekomst.

kijk ik vindt dat je gelijk hebt ik heb een Atag ketel en heb het zelfde probleem Toon ondersteunt wel het aan en uit gedeelte maar niet de openterm gedeelte dus net wat je zegt meer kosten ik vindt dat eneco dit moet vergoeden ????

De redactie is druk bezig om allerlei klachten te verzamelen over Toon van Eneco zeker gezien de kosten en de beperkingen die het het op dit moment heeft.
Het gaat klanten op dit moment geld kosten in plaats van geld opleveren. Nogmaals eneco kan niet aangeven wat het verschil in kosten is wanneer de aan en uitschakeling gebruikt wordt..

en daar komt nog eens bij dat mensen met slimme meters de duimpjes niet kunne zien omdat dat simpelweg nog niet werkt met slimme meters
Ik heb de converter ertussen geplaatst en dat werkt al een jaar perfect hoor.
Ik heb sinds begin december Toon op mijn Nefit Economy HR en werkt alleen op aan/uit. Toon geeft wel aan als hij een halve graad moet opwarmen een kleine vlam bij meer een grotere en veel een hele grote vlam. Aan de ketel kan ik niet zien of hij moduleert of niet. Aan het vlammetje op Toon zou je het denken, maar is dit ook zo? Ik ben het ook eens dat Eneco het bij verkoop van het energie contract en ook de monteur die Toon installeert had kunnen vertellen over de slechte communicatie tussen Toon en Nefit.
H.enkie wrote:

Ik heb sinds begin december Toon op mijn Nefit Economy HR en werkt alleen op aan/uit. Toon geeft wel aan als hij een halve graad moet opwarmen een kleine vlam bij meer een grotere en veel een hele grote vlam. Aan de ketel kan ik niet zien of hij moduleert of niet. Aan het vlammetje op Toon zou je het denken, maar is dit ook zo? Ik ben het ook eens dat Eneco het bij verkoop van het energie contract en ook de monteur die Toon installeert had kunnen vertellen over de slechte communicatie tussen Toon en Nefit.

Dit type nefit ketels werken alleen op aan/uit princiepe. OT word op deze ketel niet ondersteund. Ook niet met een module

Echter deze ketel kan moduleren op 3 verschillende standen. Laag/middel/hoog.
Het voordeel van toon is dat deze het patroon kan overrullen en zelf deze modulatie programmeren waardoor er via toon dmv pseudo modulatie wordt verwarmd en er wel degelijk een besparing kan plaatvinden mits dit proces goed ingeleerd word. Welliswaar niet zo goed als ot maar wel beter dan aan/uit
Badge +5
H.enkie wrote:

Ik heb sinds begin december Toon op mijn Nefit Economy HR en werkt alleen op aan/uit.

Ik ben het ook eens dat Eneco het bij verkoop van het energie contract en ook de monteur die Toon installeert had kunnen vertellen over de slechte communicatie tussen Toon en Nefit.

Al zo vaak is het ter sprake gebracht op het forum en weer een klacht over de slechte werking. Kennis komt je niet aanwaaien tegenwoordig maar door zelf erachter aan te gaan. Op dit forum lees je dan ook heel vaak dat Nefit en Toon®️ een slecht huwelijk vormen. Ga dan nu geen verwijten maken.
Yobotje wrote:

H.enkie wrote:

Ik heb sinds begin december Toon op mijn Nefit Economy HR en werkt alleen op aan/uit.

Ik ben het ook eens dat Eneco het bij verkoop van het energie contract en ook de monteur die Toon installeert had kunnen vertellen over de slechte communicatie tussen Toon en Nefit.

Al zo vaak is het ter sprake gebracht op het forum en weer een klacht over de slechte werking. Kennis komt je niet aanwaaien tegenwoordig maar door zelf erachter aan te gaan. Op dit forum lees je dan ook heel vaak dat Nefit en Toon®️ een slecht huwelijk vormen. Ga dan nu geen verwijten maken.

Met het antwoord van mpleizr kan ik wat mee, hiervoor dank.

Yobotje ik werd door eneco gebeld alvorens ik ooit van forums ect had gehoord. Wie maakt wie nu verwijten. Een antwoord waar ik iets mee kan daar heb ik wat aan. Hiervoor had ik nog nooit van opentherm en aan/uit gehoord. Als ik alles al wist dan had ik geen vraag op dit forum gezet.
Badge
Ook ik heb na installatie van Toon door de monteur pas vernomen dat mijn cv ketel
de trendline van Nefit alleen op aan-uit gezet kan worden en niet modulerend.
Pas na aanschaf van een converter werkt de ketel pas modulerend, jammer kost weer
extra geld.
Cees64 wrote:

Ook ik heb na installatie van Toon door de monteur pas vernomen dat mijn cv ketel
de trendline van Nefit alleen op aan-uit gezet kan worden en niet modulerend.
Pas na aanschaf van een converter werkt de ketel pas modulerend, jammer kost weer
extra geld.

De trendline is nieuwer dan de Economy line vandaar dat dit type wel met een converter naar OT aangestuurd kan worden
Reputatie 7
Badge +8
Hier een Nefit SmartLine HR .. Naar mij weten werkt het Moduleren via een EMS - OT Converter hier prima.. Ben benieuwd hoe Toon hier morgen op gaat reageren.. 🙂

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen