Modulerende cv-ketel en Toon | Eneco Community

Modulerende cv-ketel en Toon

• 25 juli 2012
  • 8 reacties
  • 12321 Bekeken

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4169 reacties
Hallo,

Ik heb nu een cv ketel die modulerende thermosstaten aan moet kunnen. Nu is mijn thermosstsaat momenteel niet modulerend aangesloten. Dit kan dat kastje niet. Gaat de monteur van Toon dit wel voor mij aansluiten aangezien ik kan zien bij specificaties dat Toon dit wel ondersteund. Of moet ik extra gaan betalen omdat ik een andere optie wil die anders is dan nu huidig het geval is in mijn woonkamer? Bedrijven willen namelijk vaak overal geld aan verdienen en dit is weer zo'n punt waarbij ik mijn twijfels heb.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

8 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
@ Jeroen Ruiter
Ik heb je topic verplaatst zodat hij makkelijker is terug te vinden voor de andere gebruikers.

Als jij een modulerende ketel hebt die via het OpenTherm protocol communiceert dan kan Toon je ketel modulerend aansturen. De monteur zal dit tijdens de installatie instellen. Hier worden geen extra kosten voor in rekening gebracht.
Reputatie 3
Badge
Fijn te horen. Nu heb ik mij verdiept en vraag me af of modulerend nu echt meer bespaard dan aan/uit. Iemand ervaring mee?
@ jeroen,

je vraagt je af of aan/uit zuiniger is dan opentherm of andersom.

ik zal het je uitleggen.

stel je hebt een ketel die aan/uit word aangestuurt,
de kamerthermostaat staat op 21 graden en het is 20 graden in die ruimte.
dan zal de kamerthermostaat de ketel een signaal sturen dat hij aan moet gaan
en wat daarvan het resultaat is dat de ketel naar zijn ingestelde temperatuur zal gaan 
is dat een HR ketel is 70 graden genoeg om nog een goed rendament te houden.
en een vr ketel mag juist niet kouder dan 70 graden omdat hij anders kan gaan condenseren en dat wil je niet.
maar stel hij staat op 70 graden je HR ketel, dan zal hij koste wat het kost het cv water opwarmen naar die 70 graden
gevolg hiervan is dat er 70 graden water door de radiatoren heen stroomt en de ketel veel gas verbruikt.
een ander nadeel is dat zodra de kamer op 21 graden is, hebben de radiatoren nog water van 70 graden der in zitten
dus hij eilt na de kamer warmt nog verder op mss zelfs wel tot 21,5 graden of nog warmer.
deze energie had je niet nodig maar wel gekregen en verbruikt.

nu de Opentherm.

de kamer is nog steeds 20 graden en deze moet 21 worden.
de thermostaat denkt na. en weet dat als het water 35 graden is de opwarm tijd stel 15 min is,
dan zal hij het cv water 35 graden maken en de kamer warmt zich wat langzamer op.
maar de ketel brand op een heel klein vlammetje.
een ander groot voordeel is dat de kamertemperatuur niet door schiet omdat de energie die in het water zit veel minder is dan 
bij het andere voorbeeld.
het andere voordeel is dat als de kamer niet opwarmt dan steld hij vanzelf de cv temperatuur hoger bij naar een maximale temperatuur 
die is ingesteld in de CV ketel.

hoop dat het duidelijk is geworden. en dat je hebt gekozen voor opentherm.
gr kevin
Reputatie 3
Badge
Ja zeker, maar de instelling kon je ook gemakkelijk uitzetten. Maar super bedankt voor je duidelijke verhaal. Ik ga me ouders ook even overhalen om in ieder geval te kiezen voor een nieuwe thermosstaat. Zitten helaas niet bij Eneco.
Wij hebben een Nefit Ecomline HR Exellent kachel, waarvan eerst werd gezegd dat deze niet geschikt was voor Toon, maar later door een medewerkster van Eneco werd bevestigd dat wel kon. Nu echter was onze installateur vandaag voor onderhoud aan onze kachel en werd ons verteld dat onze kachel helemaal niet geschikt is voor Toon. i.v.m. de modulerende ketel.
Toon is heel slecht voor de pomp en zal ook meer gas gebruiken.
Wij zijn waarschijnlijk dan ook van plan Toon weer in te ruilen voor onze huidige Nefit thermostaat. Wij vinden dit heel erg jammer, maar om straks 2000 euro voor een nieuwe kachel uit te geven, is Toon niet waard.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Gerda's vraag,

Welkom op het forum.
Toon kan op je ketel alleen aan/uit worden aangesloten. Of aan/uit t.o.v. modulerend meer verbruikt zijn de meningen over verdeeld.
Ook het instructieboekje van je ketel geeft aan dat de ketel werkt met alle gangbare kamerthermostaten, er wordt verder niet vermeld dat dit slecht zou zijn voor je ketel.

Groet,

Folkert
Bedankt voor je antwoord,

Echter toen wij 6 jaar geleden de kachel kochten, moesten wij een speciale kamerthermostaat kopen voor het systeem. Installateur vertelde ons dat als je een modulerende kachel hebt, de kachel staps gewijs de temperatuur verhoogd, maar nu hij als aan/uit gemaakt is de kachel steeds een klap krijgt, omdat hij ineens volgas naar 70 of 80 graden gaat. Dit komt niet ten goede van de pomp en onze vloerverwarming.

Wij willen wel graag Toon houden, maar dan alleen voor het elektrisch gebruik, hebben een mail naar Eneco gestuurd of dit mogelijk is, maar nog geen reactie ontvangen.

Als dit niet mogelijk is, dan zijn wij toch echt van plan om met Toon te gaan stoppen.
@Gerda's vraag

Wat folkert zegt over de werking van modulerend ten opzichte van aan/uit principe klopt.

Afhankelijk van ketel/ruimte en thermosstaat hoeft het niet te zijn dat je meer verbruikt dan wanneer het aangesloten zit op het aan/uit principe.

weet niet precies hoe oud je Nefit ketel is, maar de meeste modellen vanaf 2001 zijn zelfdenkende ketels, en hebben een ingebouwde thermostaat. De ketels houden wel degelijk rekening met de temperatuur en het stookgedrag. De Nefits spelen namelijk in op de ruimte waar ze zijn geplaatst, en kunnen de kamerthermostaat overrulen.

Zelf heb ik ook een Nefit, en wanneer toon correct is ingeleerd en goed communiceert met je CV zal de ketel gedurende de dag/of tijd dat er warmte aanvraag is op verschillende tijden modulerend werken. Dit kun je zien door het aantal vlammetjes in het scherm. Verder houd toon rekening met na draaien van de pomp. Deze produceert nl. restwarmte en toon zal voor de aangegeven temperatuur stoppen. Restwarmte vult de temperatuur verder aan waardoor er ook weer gasbesparing optreed.

Het modulerend effect zie ik bijna dagelijks terug, en die van mij is ook aangesloten op het aan/uit blokje

Wat betreft je opmerking over het ineens volgas naar 70/80 graden gaan kan ik wat korter zijn 😉

Na de diverse mechanische ontstekingen zal de pomp gaan draaien. Als je het vermoeden heb dat je pomp een optater krijgt heeft dit meestel met het feit te maken dat de combi nefits zijn overtollige boilerwater loost. Door natuurlijk verloop kan er kalkaanslag in de leiding onstaan wat dan weer een knal kan veroorzaken. Wellicht gaat dat op voor jou maar dat weet ik dus niet zeker.

Het ontkalken/ ontluchten boven op de ketel kan uitkomst bieden.