Modulerend of AAN /UIT aansturing | Eneco Community

Modulerend of AAN /UIT aansturing

Reputatie 2
Badge
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 156 reacties
Beste Forum lezers,

Ik ben is even aan het zoeken geweest op dit mooie Toon forum. Ik zie diverse ketels voorbij komen zoals de AWB en vaak zie ik de termen Modulerend voorbij komen.

Nu ben ik een leek op gebied van ketels maar kan iemand misschien het verschil tussen het aan/uit en het Modulerende uitleggen in Jip en Janneke.
En dan ook de voor en na delen benoemen.

Misschien dat dit in andere topics al naar voren is gekomen of al besproken is maar aangezien de zoekfunctie mij standaard 5 pagina's met jiberisch oplevert stel ik de vraag nog maar een keer. (tevens hint naar moderators misschien tijd om een aantal pinned topics te maken met de standaard FAQ's )

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

8 Reacties

Reputatie 3
Badge
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Modulerende_regeling
Reputatie 7
Badge +7
Nog even opgehaald uit de wiki

Vaak wordt beweerd dat een modulerende regeling zuiniger is in gebruik dan een 'aan/uit'-regeling. Dit is echter twijfelachtig. Waarschijnlijker gebruiken ze evenveel energie.

Wel is aannemelijk dat de onderdelen van de installatie langer mee kunnen, omdat er minder grote en minder plotselinge temperatuurverschillen zijn.

eigen toevoeging
met een aan/uit thermostaat kan de HR ketel op z,n ketel water temperatuur moduleren 
inplaats van d.m.v. een modulerende thermostaat.

belangrijk is dat de cv ketel retour water temperatuur zo laag mogelijk gehouden word.
Extra efficiëntie van een HR ketel bij de volgende retour cv water temperaturen:

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

dus energie besparing :D
hierover is veel op internet te vinden.

Het zoeken op modulerend of aan/uit is niet zo moeilijk.
zowel in het Eneco forum als op internet.
zoek ook eens op waterzijdig inregelen van je cv / radiatoren.
kun je gewoon ook zelf doen met de knop op je radiatoren.

alles te vinden op het wwweb.
Reputatie 1
Tja, in Wikipedia kan ik wel alles vinden, ook artikelen die pleiten voor aan/uit ;-)
Ik woon zelf in een oud slecht geisoleerd monumentaal huis met inhoud van 1100 m3, en ben door Toon gedwongen overgegaan op aan/uit, maar raad eens, ik verstook nu minder! Je moet er denk ik meer variabelen bij betrekken, zoals isolatie van je huis etc. Theoretisch gezien zou het besparend moeten werken maar ik heb hier op het forum nog niemand gezien die bij gelijke buitentemperatuur moduleren versus aan/uit getest heeft in zijn eigen systeem. Verder is er ook een belangrijk verschil in comfort tussen de beide systemen. Jongere mensen malen er vaak niet om, maar oudere mensen hebben liever aan/uit vanwege de continue stralingswarmte van de CV. Als je wilt besparen hebben andere maatregelen zoals vloer- en muur isolatie, tochtstrips etc. denk ik veel meer effect.
Reputatie 3
Badge
Ik twijfel ook nog wel maar ik weet niet of mijn ketel het accepteerd als ik de instelling in toon op aan/uit zet om te gaan testen. bij sommige ketels moet je echt fysiek de draadjes omwisselen en daar ga ik niet zomaar aanzitten.
Reputatie 1
@ Jeroen: ik zou het lekker zo laten als je er nu tevreden mee bent. Draadjes omwisselen is met de handleiding niet zo moeilijk hoor maar ik weet ook weer niet hoe je Toon daar op gaat reageren:) maar dat weet vast iemand in dit forum hoe je daarmee omgaat. Ik ben trouwens benieuwd of je in Toon zelf de thermostaat nog geforceerd op aan/uit kan zetten bij de settings, misschien gaat de ketel dan ook aan/uit stoken? Dat zou misschien een manier zijn om te testen?
Reputatie 3
Badge
Dat ligt er dus aan welke ketel je hebt. Ik weet niet of aan/uit slechter is. ik twijfel echt enorm ondanks e vele reacties die zeggen dat je open therm moet nemen. ik zou het wel is willen proberen maar niet ten koste van fysieke aanpassingen aan draadjes en dergelijke.
Reputatie 2
Badge
Het nadeel dat ik ondervond van OpenTherm is dat de ketel eigenlijk continu brandt en dat daarom ook de pomp van de CV ketel continu draait. (en dus constant stroom gebruikt)
Reputatie 1
@ Rocco: dat vond ik ook wel enigzins irritant. Maar stroom is uiteindelijk niet zo duur als gas dus misschien is onder de streep OT/OpenTherm dan nog altijd iets zuiniger. Het branden van de ketel is ook niet op vol vermogen hoor maar tussentijds heel zachtjes bij OT. Zelf vind ik het wel prettig dat de ketel echt uit is als op de thermostaat de ingestelde temp bereikt is maar misschien ben ik wat ouderwets daar in. Als het 500 kuub gas per jaar zou schelen zou ik misschien wel overgaan op OT maar voor nu is aan/uit ok voor mij. Ik wacht maar op een mooi vergelijkend onderzoek vanuit een Technische Universiteit...

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen