Lijst met ketels die goed werken met Toon | Eneco Community
vraag

Lijst met ketels die goed werken met Toon

Reputatie 5
Badge +6
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 528 reacties
Hoi, (weet niet of deze vraag hier of in de Toon rubriek thuis hoort)

Onze verwarming dateert uit 2001, en zal binnenkort vervangen moeten worden.

Is er een lijst met verwarmingen die worden afgeraden of problemen geven met Toon?

Een compatibiliteit lijst of zoiets?

We zitten bv te denken aan een ketel van Vailliant

Mvgr,

Juan

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

28 Reacties

Badge
Je kan als je bv een Nefit neemt zoals ik een
converter aanschaffen. Dan werkt de ketel
gewoon modulerend. Dus keus genoeg
Lees net ook dat de Vailliant ook de module
nodig heeft om modulerend te werken met Toon
Reputatie 7
Badge +7
Wij hebben een Vaillant vhr-c 24-28 en werkt prima.
Reputatie 7
Badge +7

Is er een lijst met verwarmingen die worden afgeraden of problemen geven met Toon?

Mvgr,

Juan

beste Juan,
zoek maar eens hier op het forum b.v.b op Nefit.
of vaillant
forum.eneco.nl/search.php?q=nefit+

forum.eneco.nl/search.php?q=Vaillant

als ketels een eigen communicatie protocol hebben dan werkt dat niet samen Met Toon opentherm
of er moet een converter in gemonteerd kunnen worden dan kan het soms goed werken wel tegen extra kosten.

het beste is een ketel te nemen die gewoon het opentherm protocol ondersteund ( dit staat duidelijk met een stikker op de ketel vermeld)

mvg,
jan
Dus je neemt gewoon een Intergas!
Heb ik zelf, nooit enige problemen met Toon.
De 'E' uitvoering is ook via Toon op aanvoertemperatuur te regelen.
Badge +5
Hi Juan, onze Vaillant Ecotec Plus VHR NL 30-34/5-5 R3 werkt probleemloos met OT en Toon.
De oorspronkelijke Vaillant thermostaat VRT 370 had slechts twee temperatuur instellingen en kon wel de CV waterdruk in zijn display weergeven.
Toon houdt die waterdruk "tegen" maar heeft wel 4 temperatuur instellingen (mag ook wel naar 6!).
We zijn zeer tevreden over de prestaties van CV en Toon in zijn huidige combinatie.
De OT module VRT33 heb ik als extra aangekocht ivm Toon.
Reputatie 4
Badge +4

Mvgr,

Juan

Voor zover ik weet werken alle Intergas en Remeha-ketels zonder extra aanpassingen met Toon ( Opentherm aangesloten). Voor Nefit en Vaillant-ketels heb je een converter nodig.

Tip: laat in de offerte/het contract opnemen dat de ketel via "opentherm" d.m.v. Toon wordt aangestuurd. Komen er problemen, dan kun je de installateur daarop aanspreken.

Vraag gelijk om de gehele cv-installatie waterzijdig in te regelen!

Succes.

ppj
Hoi Peter-Paul,

Gebruik jij maar 80m3 per jaar??
Heb jij een houtkachel??
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Peter-Paul,

Heb jij een houtkachel??

Dag Ton,

Ja, ik woon in een flatgebouw ( middenin) en heb dus maar een kleine buitenschil ( voor- en achtergevel). Het is bij mij altijd +18 graden (of hoger) en dat vind ik warm genoeg. Dus alleen voor koken en douchen verbruik ik gas.

Een houtkachel plaatsen in mijn woning zou niet op prijs gesteld worden door de medebewoners in de flat ( en de corporatie)!

ppj
Hoi Peter-Paul,

Heb jij een houtkachel??

Dag Ton,

Ja, ik woon in een flatgebouw ( middenin) en heb dus maar een kleine buitenschil ( voor- en achtergevel). Het is bij mij altijd +18 graden en dat vind ik warm genoeg. Dus alleen voor koken en douchen verbruik ik gas.

Een houtkachel plaatsen in mijn woning zou niet op prijs gesteld worden door de medebewoners in de flat ( en de corporatie)!

ppj

Hoi Peter-Paul,
Ahh duidelijk. Vergelijkbaar met m'n jongste zoon, die heeft alle radiatoren ook uit staan en wordt verwarmd door zijn buren.
Helemaal duidelijk!
Reputatie 5
Badge +6
Dankje ppj voor de tip, er zijn dus geen vailliants die meteen werken met Toon?

We willen een A merk, en volgens mij is dit alleen Nefit en Vailliant.

Intergas heb ik nog nooit van gehoord, Remeha, ken ik nu alleen de 80 jarig bestaan reclame, is dat een A merk?
Reputatie 4
Badge +4
Dankje ppj voor de tip, er zijn dus geen vailliants die meteen werken met Toon?

Intergas heb ik nog nooit van gehoord, Remeha, ken ik nu alleen de 80 jarig bestaan reclame, is dat een A merk?

Intergas en Remeha zijn "A-merken" hoor. Ik heb zelf sinds kort een Intergas KombiKompakt HRE-ketel en had wat vragen over instellingen. Klantenservice van Intergas geeft prima ondersteuning.

Ik weet niet of alle Vaillant-ketels een converter nodig hebben, maar wanneer je een of meer types op het oog hebt, kun je navraag doen bij de fabrikant en Eneco. Doe dit wel per email, zodat het schriftelijk vast ligt.

Succes met je keuze!

ppj

Vreemd dat je dat denkt.
Hier een link en dat geeft misschien duidelijkheid:

https://www.feenstra.com/cv-ketel/merken/

Dan zie je precies wat de A-merken zijn! Er zijn er dus 5, die eigenlijk de "dienst" uitmaken.
Door klikken krijg je alle gewenste info!

Niet voor niets staat er bij Intergas bij: "Bekend om het hoge rendement"

Vandaar dat ik op het forum zo vaak over dat hoge rendement heb bij Intergas; ik spreek namelijk uit ervaring:D

Let op: Ik ben geen CV-verkoper; alleen m'n (jongste) zoon is gecertificeerd CV-installateur; niet van die simpele CVtjes thuis, maar het grote werk!
Reputatie 5
Badge +6
Bedankt, ik zal eens gaan kijken.

Het belangrijkste vinden wij het rendement/besparing

Wij zijn niet zoveel thuis (ongeveer 750m3 per jaar)
Bedankt, ik zal eens gaan kijken

Dat lijkt me heel verstandig!
Niet voor niets hoor je op het forum over Intergas vrijwel nooit iets!
Suc6 met je keuze!
Badge
Im heb ook een Vaillant ketel werkt prima samen met open therm met Toon. Ps 80 kuub gas paar jaar aan koken en douchen? Ik verbruik al bijna 1,5 kuub gas als er 2 personen gedouched hebben op 1 dag... Ben trouwens wel opzoek naar een nieuwe zuinigere ketel heb nu de vhr 24-28c
Reputatie 4
Badge +4
Ps 80 kuub gas paar jaar aan koken en douchen? Ik verbruik al bijna 1,5 kuub gas als er 2 personen gedouched hebben op 1 dag... Ben trouwens wel opzoek naar een nieuwe zuinigere ketel heb nu de vhr 24-28c

3 a 4 minuten douche ik per dag. Verbruik volgens Toon 70-80 liter gas. Ik heb wel een thermostatische mengkraan ( dat alleen al scheelt een minuut om watertemperatuur te regelen met gewone kranen) en een waterbeparende douchekop.

Voorverwarming tapwater staat uit op mijn Intergas ketel

ppj
Badge
Ik douche zo een kwartiertje
Reputatie 4
Badge +4
[quote=Toy Imhoff]Ik douche zo een kwartiertje [/quot

Ja, dan kom je niet aan 80 m3 per jaar ( of je moet van een koude douche houden:P ).

ppj
Badge
Hahaha ik heb een Surfschool op Texel ik douche dus regelmatig sochtends even wakker worden en dan na de lessen weer even douchen. Nee met douchen ga ik me besparing niet halen ... Haha
Ps 80 kuub gas paar jaar aan koken en douchen? Ik verbruik al bijna 1,5 kuub gas als er 2 personen gedouched hebben op 1 dag... Ben trouwens wel opzoek naar een nieuwe zuinigere ketel heb nu de vhr 24-28c

3 a 4 minuten douche ik per dag. Verbruik volgens Toon 70-80 liter gas. Ik heb wel een thermostatische mengkraan ( dat alleen al scheelt een minuut om watertemperatuur te regelen met gewone kranen) en een waterbeparende douchekop.

Voorverwarming tapwater staat uit op mijn Intergas ketel

ppj

Hoi Peter-Paul,

Exact zo hoort het. Hier dezelfde waardes met onze Intergas.
Twee keer douchen is krap 200 liter gas. Uiteraard staat de voorverwarming op Eco en doet helemaal niets.
Nu met het koudere weer komen we nu uit op 5,3 m3. Uiteraard staan hier de CV-kranen wel aan; het tenslotte een eensgezinswoning.
Ivm het koudere weer staat de aanvoertemperatuur eindelijk weer eens op 70grd.
Badge
Luie weet je nou uiteindelijk dat je toe bent aan een nieuwe ketel. Onze ketel is uit 2005...
Atag, Vaillant en Intergas komen binnenkort met nieuwe cv ketels. Atag i-series, Vaillant iQ, Intergas HRX en Extreme met een jaartaprendement van 122%!
De HRX is iets groter dan een schoenendoos en er passen bijna twee in de Vaillant iQ, dat net zo groot is als de huidig EcoTEC's Plus.
Atag heeft een aparte module nodig om met de Toon te werken (net als Nefit), ze willen liever de Atag One verkopen...
Remeha's werken ook prima met de Toon, maar helaas geen echte nieuwe ketels.

De nieuwe Intergas HRX spreek mij wel aan, met een minimaal vermogen van 4Kw, digitaal display, nieuw warmtewisselaar en aansturing, verwarmen en douchen tegerlijktijd, lekker klein, volledig OT en geen driewegklep. Wat er niet is, kan ook nooit stuk gaan.
Reputatie 7
Badge +7

De HRX is iets groter dan een schoenendoos

een grote maat schoenen dan :?

OK, een laarzendoos dan... Maar er passen nog steeds twee in de Vaillant. 😉
Reputatie 7
Badge +7

OK, een laarzendoos dan...;)

dan zit je goed met de hoogte :)
maar dan hebben we nog een breedte en diepte.
iets groter dan een schoenendoos is sterk overdreven.
maar de specificatie,s zien er niet verkeerd uit ( alleen is nog niet leverbaar)
en de prijs zal ook niet voor de poes zijn.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen