lcd kwh meter zon op toon | Eneco Community
beantwoord

lcd kwh meter zon op toon

• 14 september 2019
  • 11 reacties
  • 233 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 17 reacties
De zonnepanelen hebben een lcd kwh meter welke wel een puls geeft maar deze is digitaal.
Er is dus geen led die knippert maar een zwart blokje in het lcd scherm.
Kan de sensor dit zien?

icon

Beste antwoord door ThehogNL 15 september 2019, 11:56

Je kan wel degelijk een S0 pulse electronics aansluiten op de meetadapter van de Toon. Je hebt dus geen rode pulse plus sensor nodig. De rode pulse plus toon sensor vertaalt namelijk gewoon dat knipperende licht weer terug naar een electronisch schakelpulse (zoals S0). Hoe je dit moet aansluiten staat wel ergens op het internet (PM mij voor de details).
Echter wordt vaak gekozen voor een dergeljke schakeling zodat je galvanisch gescheiden bent. Geen lage voltage kabels vanuit je meteradapter in de groepenkast dus.

@Daan82 weet je zeker dat het precies deze module is (dus een finder 7e 23.8 230)? Die heeft een modbus aansluiting. Dat wordt vaak gebruikt voor intelligente meetnetwerken (bijv. een tesla powerwall die de productie wil meten). Ik vind het een beetje raar dat een PV installateur een dergelijke kWh meter plaatst zonder een doel voor de modbus aansluiting. Weet je zeker dat ie niet ergens al op aangesloten is? Overigens, de Toon kan niet aangesloten worden op een modbus netwerk.
Bekijk origineel

11 Reacties

Helaas niet.
Er moet een pulserend ledje aanwezig zijn, dat door het blauwe licht van de sensor van Toon wordt opgepikt.
Of je vervangt deze huidige kwh verbruiksmeter bv door een PRO1-S of je (laat) een zWave draadloze Qubino kWh verbruiksmeter meter plaatsen.

https://ineprometering.com/pro1/
Zoals @Brandje al zij gaat dit niet lukken. Heb een soort gelijke kWh meter die via een S0 puls kabel
is aangesloten aan mijn Cemm.

heb het geprobeerd of toon de led herkend, echter zonder succes.

Dus is de prio 1 van toepassing. Die draadloze versie eveneens een mooie oplossing
Hier nog even een foto van de Qubino zWave plus:

Reputatie 1
Badge
Bedankt, ik was er al bang voor.
Zelf heb ik een Velleman kwh meter die werkt ook perfect en is een stuk voordeliger.
Ik ga hem vervangen.
Graag gedaan en suc6 met de vervanging.
Reputatie 6
Badge +3
Helaas niet.
Er moet een pulserend ledje aanwezig zijn, dat door het blauwe licht van de sensor van Toon wordt opgepikt.

Niet helemaal waar. Blauwe lichtje van de sensor meet niks. Die schijnt alleen als er een reflector aan de andere kant zit. De lichtsensor (die naast de blauwe led zit) is de meetsensor die dus blauw licht opgevangt van de sensor bij reflectie of de rode puls van een kWh meter opvangt.
Reputatie 6
Badge +3
Je kan wel degelijk een S0 pulse electronics aansluiten op de meetadapter van de Toon. Je hebt dus geen rode pulse plus sensor nodig. De rode pulse plus toon sensor vertaalt namelijk gewoon dat knipperende licht weer terug naar een electronisch schakelpulse (zoals S0). Hoe je dit moet aansluiten staat wel ergens op het internet (PM mij voor de details).
Echter wordt vaak gekozen voor een dergeljke schakeling zodat je galvanisch gescheiden bent. Geen lage voltage kabels vanuit je meteradapter in de groepenkast dus.

@Daan82 weet je zeker dat het precies deze module is (dus een finder 7e 23.8 230)? Die heeft een modbus aansluiting. Dat wordt vaak gebruikt voor intelligente meetnetwerken (bijv. een tesla powerwall die de productie wil meten). Ik vind het een beetje raar dat een PV installateur een dergelijke kWh meter plaatst zonder een doel voor de modbus aansluiting. Weet je zeker dat ie niet ergens al op aangesloten is? Overigens, de Toon kan niet aangesloten worden op een modbus netwerk.
Reputatie 1
Badge
Ik weet het type nummer niet van de Finder, daar ga ik wel even achter aan. Ging mij alleen even om het plaatje.
ik kon mij inderdaad een topic herinneren op een ander forum waar de draden op de SO aangesloten worden.
begrijp ik het goed dat ik eerst even een knipperende led tegen de sensor moet houden en daarna de bedrading aansluit op de SO?
Reputatie 6
Badge +3
Als je huidige kWh meter WEL een s0 poort heeft dan hoef je hem dus niet te vervangen.
En nee je hoeft geen knipperende led tegen de sensor te houden. Dit leek in het begin nodig omdat anders de meetadapter van de Toon niet in de juiste meetstand kwam.

Maar als je de s0 op de juiste manier aansluit hoeft dat dus niet. Zie https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=95&t=11969&hilit=zon+op+toon&start=15#p85351
Reputatie 1
Badge
Het is type 7e 23.8 230.0000
Zo ver ik kan heeft deze impuls S0 en zou moeten werken.
Binnenkort ga ik het proberen en zal de uitkomst posten.
Bedankt voor de hulp.
Reputatie 6
Badge +3
Succes! Ik weet niet of je de ZonopToon software al op je Toon hebt staan maar anders kan een moderator dat voor je regelen.

@eenmoderator wellicht nog even de 'beste antwoord' heroverwegen? Antwoord klopt op zich wel op de vraag dat deze kWh meter ongeschikt is voor de sensor van de Toon (omdat het geen rode pulse heeft). Maar het is onvolledig omdat je prima via de wel aanwezig S0 aansluiting het alsnog op de Toon kan aansluiten.

Reageer