Keuze andere thermostaatprogrammering levert 0,5 graad verschil op | Eneco Community

Keuze andere thermostaatprogrammering levert 0,5 graad verschil op

• 18 december 2014
  • 12 reacties
  • 383 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 58 reacties
Bij een kamertemperatuur van 18 graden in de programmastand Weg (18 graden) wordt na het veranderen naar de stand Thuis (19 graden) ineens de kamertemperatuur weergegeven als 18,5 graden. Dat gebeurt ook wanneer de stand Comfort (20 graden) wordt gekozen.
Daarna weer terug naar Weg wordt de kamertemperatuur weer weergegeven als 18 graden.
De kamertemperatuur verandert toch niet wanneer je op de Toon een andere keuze maakt?
Ik vind dit wel een beetje vreemd.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@RSchmitz,

Dat is inderdaad vreemd.
Kun je aangeven wanneer je dit opviel? Dan ga wij het na.
Reputatie 1
Badge
@ Danielle,
Hetzelfde probleem heb ik ook vaker ontdekt. Overschakelen naar ander programma levert 0,5 graden verhoging op.

Remy
Reputatie 7
Badge +6
@RSchmitz en @Remy,

Op Toon wordt de temperatuur op halven afgerond. Daarbij kan het voorkomen dat Toon werkelijk 18,4 graden meet, maar 18 graden noteert. Als de ingestelde temperatuur handmatig wordt veranderd, dan kan het door aanraking van het scherm of het licht op Toon voor extra warmte zorgen, waardoor Toon werkelijk 18,5 graden meet. Als je daarna weer een ander programma kiest, kan het zijn dat Toon even een dipje heeft en uiteindelijk weer 18 graden noteert.
Reputatie 1
Badge
Hoi Danielle,
Dank voor je verklaring. Alleen het opwarmen van het scherm door aanraking komt bij mij niet voor. Ik bedien Toon altijd vanuit tablet of iPhone.

Remy
Reputatie 7
Badge +6
@Remy,

Dan geldt dat voor jou niet, maar dan wel de blacklight wat voor extra warmte zorgt.
Ik heb vanmiddag de test 2 keer uitgevoerd, en in de weergegeven temperatuur wijzigde niets!

Misschien zijn mijn vingers minder warm door lage bloeddruk :P

Morgen die ik deze test nogmaals en hoop dat de temperatuur op 19,4 staat bij de start van de test.
Badge +5
Als ik via Toon op Afstand voor een andere programmastap "weg, slapen, comfort of thuis" kies dan verandert er niets aan de gemeten temperatuur weergave in Toon.
Vandaag, zoals beloofd de test nog eens te doen, nu bij een werkelijke temperatuur van 19,4.

Welke programma ik ook naar overschakel; de weergegeven temperatuur op het homescherm 19,5 wijzigt niet..........
Reputatie 1
Badge
Vanmorgen van slapen 17 graden naar thuis 19 graden. Meteen bij opschakelen veranderde de temp in 17,5 graden. Bedient met de tablet

Remy
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Remy,

Inmiddels heb ik geen Toon meer, maar ik weet nog dat ik een vergelijkbaar fenomeen heb gehad.
Ik heb toen wat testen gedaan om te kijken wat dit veroorzaakt.
Daarbij heb ik elke keer gekeken wat de werkelijke gemeten temperatuur was in Toon.
En wat blijkt nu;
Toon heeft soms een vreemde manier van afronden.
Even als voorbeeld:
Toon ziet soms 18,2C als afgerond 18,5C, maar ook soms 18,4C als 18C.
Dit doet Toon in verschillende temperatuurbereiken.

Het kan dus zijn dat Toon ook in de verschillende programmastappen dit fenomeen in beeld brengt, waardoor het in de ene programmastap 18C is en in de andere plots 18,5C.
In werkelijkheid veranderd de temperatuur niet, maar wordt er verschillend afgerond.
Reputatie 3
Badge +1
@Remy,

Dan geldt dat voor jou niet, maar dan wel de blacklight wat voor extra warmte zorgt.

Hoi Danielle,

Ik kan mij niet voorstellen dat dit hier van enige invloed is.
Van dimstand naar volledig verlicht vind ik eventueel te verklaren, maar een blijvend dimstand en verandering van de programmastap via de app. kan ik niet rijmen met elkaar.
Reputatie 1
Badge
Hallo Danielle, het probleem is er bij mij nog steeds.
Ik heb het getest op afstand met de Toonapp voor Android.
Het lijkt mij de situatie die jij beschreef, met een verschil in afronding in de verschillende stappen.
Lijkt mij dus werk voor de ontwikkelaars, want dit gedrag verwacht je bij een thermostaatapplicatie niet.
Ben benieuwd of het worden opgelost.