Ketel regeling | Eneco Community
vraag

Ketel regeling

het is nu warm zat en me toon staat op 15 gr wat wil nu het geval de ketel slaat midden in de nacht aan lijkt wel sjoemel software zo dat we meer gas gebruiken ik heb er me bedenkingen over

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

30 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Voordat je verkeerde conclusie's gaat trekken.. Controleer eerst is, waarom je ketel aan slaat? Ik denk namelijk dat je ketel aanslaat om de boiler die erin zit te verwarmen.. Bij sommige kan dit uitgezet worden, bij sommige kan dit alleen op ECO gezet worden... Over wat voor ketel hebben we het? Merk en type?
ik heb een nefit zonder boiler dus dat is niet de reden
Nefit en Toon is een combinatie die niet altijd even correct werkt. Heb jaren lang ook een nefit gehad waarbij dit probleem ook optrad.

Maak ff gebruik van de zoekfunctie naar diverse topics hierover.

Soms kan de oplossing het stroomloos maken van de cv adapter zijn. Dit al eens geprobeerd?.
Reputatie 7
Badge +8
Heb hier ook een Nefit (Nefit Smartline Hr). Deze word Opentherm aangestuurd door een EMS OT Converter.. In de problemen die bekend zijn met Toon en Nefit heb ik geen last van.. Het werkt allemaal perfect hier.

Ik zou inderdaad de Tip van mpleizr opvolgen.
Als er 1 echt alles van Nefit weet, is hij het wel..
Reputatie 5
Badge +1
Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe Nefit hangen. Hier zit ook geen boilervat van 8-10 liter meer in. Toch zit in de ketel nog een klein restje water, zal misschien een halve liter zijn, dat op temperatuur blijft. Het verbruik is in de nachtelijke uren rond de 50 liter gas. Is bij ons ook zichtbaar op de temp. meter van de kachel, deze schommelt rond de 40-55 graden. Volgens de installateur is dit normaal en heeft te maken dat het wachten op warmwater niet al te lang duurt. Niets om u zorgen over te maken dus. Uw Toon registreert dit net als de mijne gewoon correct.
Dat is een goede tip @Ton63

Deze kan de tc zeker meenemen in zijn zoektocht naar zijn probleem
Reputatie 7
Badge +8
Dan is het dus toch warm water.. @Ton63: Je kan dat ook op ECO zetten of is die mogelijkheid er niet?
Reputatie 5
Badge +1
Nee, voor zover ik weet kan ik dit niet aanpassen op de ketel of op de Toon.
Heb hier al eens naar gezocht maar (nog) niet kunnen vinden.
Je moet dit dus zien als een comfortregeling om sneller warm water te ontvangen.
En het verbruik ligt tussen de 30-50 liter voor een hele nacht van +/- 23:00-07:00 uur.
Reputatie 7
Badge +8
@Ton63:

Jou ketel is even gegoogled. Daar kwam ik dit tegen (zie bijlage).. Hopelijk heb je een wat aan, kan dit bij jou ook..
Reputatie 5
Badge +1
Ik zal er morgen even verder naar kijken, moet nu zo naar mijn werk.
In ieder geval bedankt voor de tip.
ik ga dit gelijk proberen super bedankt 🙂
Reputatie 5
Badge +1
Mijn ketel is vorig jaar Februari geplaatst en de Toon in Oktober.
De instelling staat bij mij op Eco, waarschijnlijk een fabrieksinstelling want kan zelf niet herinneren dat ik deze heb ingesteld. Wat ik wel nog weet dat ik de installateur destijds bij de bestelling van de convertor (die overigens prima en storing loos werkt met deze ketel) erop attent maakte dat ik in de nachtelijke uren toch gas verbruikte en vertelde mij het verhaal wat ik omschreven heb.

Dus @van den Bos hoeft zich geen zorgen te maken over zijn "sjoemelsoftware :D", het geringe verbruik is volstrekt normaal (0,03-0,05 m³ per nacht) en moet je zien als een comfortregeling om het lange wachten op warm water te verminderen. In ons geval hoeven wij niet langer dan 5 a 6 seconden te wachten op warm water in de badkamer op de 1e verdieping.
Reputatie 7
Badge +8
Mijn ketel is vorig jaar Februari geplaatst en de Toon in Oktober.
De instelling staat bij mij op Eco, waarschijnlijk een fabrieksinstelling want kan zelf niet herinneren dat ik deze heb ingesteld. Wat ik wel nog weet dat ik de installateur destijds bij de bestelling van de convertor (die overigens prima en storing loos werkt met deze ketel) erop attent maakte dat ik in de nachtelijke uren toch gas verbruikte en vertelde mij het verhaal wat ik omschreven heb.

Dus @van den Bos hoeft zich geen zorgen te maken over zijn "sjoemelsoftware :D", het geringe verbruik is volstrekt normaal (0,03-0,05 m³ per nacht) en moet je zien als een comfortregeling om het lange wachten op warm water te verminderen. In ons geval hoeven wij niet langer dan 5 a 6 seconden te wachten op warm water in de badkamer op de 1e verdieping.

Die 0,03 tot 0,05m3 heb ik ook sinds de laatste tijd.. Dit is puur opwarmen van de boiler hier.. Ik heb ook nachten dan staat Toon op 0,00m3 dan heeft hij gewoon niet verwarmd.. Maar ik heb ook wel is gehad dan was het 0,30m3 of 0,80m3 om smacht alleen ff doe boiler te verwarmen.

Hier kan ik het voorverwarmen inderdaad ook niet aanzetten op de ketel zelf.. Heb zelf ook nog een Nefit Moduline 30 liggen daarmee kan je dat wel uitzetten.. Ook met de Nefit Easy is dat mogelijk... Uitzetten van voorwarmen van Warm Water schakelt mee met je programma.. Bij nachtstand zal je warmwater voorwarmen uitgaan. Ik spreek nogsteeds de hoop uit dat Toon dit ook gaat kunnen.. Hopelijk wilt Quby/Eneco is met Nefit om de tafel, om dit de bewerkstelligen.. Zal een mooie besparing zijn voor Nefit Gebruikers.
@Ton63:

Jou ketel is even gegoogled. Daar kwam ik dit tegen (zie bijlage).. Hopelijk heb je een wat aan, kan dit bij jou ook..
@Ton63:

Hoi @Lebbink,

Wat is je bericht??
Als je quote maakt, moet je helemaal naar beneden scrollen en daar kan je je eigen reactie plaatsen.
Mijn installateur levert als probleemoplossing: "Maximaal 3 graden verschil aanhouden tussen normale dag-temperatuur en weg-/nacht-temperatuur, anders heeft hij teveel tijd nodig om op temperatuur te komen en gaat dus eerder beginnen om op tijd gereed te zijn: In de nacht. Ook: Als je thermostaat op de koudste plaats in huis hangt (gebruikelijk) en je thermostartknoppen onvoldoende op elkaar zijn afgestemd, gaat door de 'Toon' de ketel op de gekste momenten loeien".
Dat is mijn visie dat je installateur terug naar school moet.
Alleen bij vloerverwarming is een verschil van 2 grd aan te houden.
Bij alleen radiatoren kan je gewoon 15 grd aanhouden de aanwarming die Toon®️ verzorgt doet de test.

In dit topic ging het over gering gas verbruik tijdens de nacht voor het voorverwarmen van de tapwaterfunctie.
Reputatie 7
Badge +6
@A.R.S. Bakels

Dat kan, dit is per woning verschillend het beste is om zelf te testen wat het voordeligste is voor jouw woning.
Ik herken me erg in dit probleem. Ik heb zelf vloerverwarming en dit zorgt dat vrij vroeg de kachel aan moet om alles warm te hebben. Afgelopen nacht ging de cv aan toen het nog 19 graden was terwijl de ondergrens 17.5 is.... Hel irritant om wakker te worden van tikkende leidingen...

Iemand hier een briljant idee over?
Ik herken me erg in dit probleem. Ik heb zelf vloerverwarming en dit zorgt dat vrij vroeg de kachel aan moet om alles warm te hebben. Afgelopen nacht ging de cv aan toen het nog 19 graden was terwijl de ondergrens 17.5 is.... Hel irritant om wakker te worden van tikkende leidingen...

Iemand hier een briljant idee over?

Dan dacht Toon uiteraard dat het bv 17 grd was, dus kan je 2 dingen doen.
Met een losse digitale thermometer in de buurt van Toon kijken of de temperatuur handmatig moet worden gecorrigeerd.
Zo ja, dan in het menu op Toon die correctie aanbrengen.

Overigens "vrij vroeg" zegt natuurlijk niets, als je niet opgeeft wanneer dat was en op welke tijd Toon een x-temperatuur bereikt moest hebben.
Het kon tenslotte ook gewoon aanwarmen zijn..........
Reputatie 5
Badge +1
Ja , heel eenvoudig. Je Toon 24/7 op 21 graden laten staan met een vloerinlaat van 40 graden.
Het opwarmen van een vloer doet er langer over dan verwarmen met een radiator. Een koude vloer heeft circa 3 a 4 dagen nodig om door te warmen. De CV uitschakelen heeft dan een negatief effect en je verbruikt meer gas.
Brandje,
Toon gaf zelf aan dat het 19 graden was, dat heb ik niet zelf verzonnen.

Ik heb niet de hele nacht de cv aan met lage temperatuur omdat dan alsnog steeds de ketel aan en uit gaat wanneer rond de ingestelde temperatuur wordt geschommeld
Brandje,
Toon gaf zelf aan dat het 19 graden was, dat heb ik niet zelf verzonnen.

Ik heb niet de hele nacht de cv aan met lage temperatuur omdat dan alsnog steeds de ketel aan en uit gaat wanneer rond de ingestelde temperatuur wordt geschommeld

Ik denk dat je mij niet begrijpt, over verzinnen heb ik het al helemaal niet............
Ik had het over aanwarmen, was dat dus van toepassing?
Omdat je de overige info niet gaf gok ik daar dus op.

En als dat het niet was, kan je dus gaan ijken (dus temperatuur op Toon vergelijken met temperatuur op losse thermometer) om te kijken of je een correctie op Toon moet aanbrengen............
Ik denk dat mijn toon helemaal op hol is want mijn vrouw appt net dat het heel warm is thuis en dat toon maar blijft stoken...
Ik denk dat mijn toon helemaal op hol is want mijn vrouw appt net dat het heel warm is thuis en dat toon maar blijft stoken...

Laat haar dan de temperatuur laag zetten en Toon een harde reset geven.