Ketel modulerend | Eneco Community
beantwoord

Ketel modulerend

Toon eerste bericht

45 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
En tap water voorverwarmen staat aan op 60 graden is dit ook goed.
Reputatie 7
Badge +9
Aanvoer en het voorverwarmen van warm water kan je het besten aanpassen op de ketel zelf, mocht je dit willen..

Ik heb hier persoonlijk het voorverwarmen van warm water uitstaan, en aanvoer staat nu op 55graden.. (Gebruik de cv nu niet, maar straks in okt/nov wel weer, haha.)
Reputatie 3
Badge +2
Moet ik dan van radiatoren naar handmatig op de toon en voorverwarmen tap water op toon uit
Je kan handmatig in de Toon aanpassen.
Aanvoer op 55grd, 3grd/uur. Tapwater tussen 50 en 55, wat jij prettiger vindt en Eco uit.
Via OT wordt dat in de ketel opgenomen.
Reputatie 7
Badge +9
Je kan handmatig in de Toon aanpassen.
Aanvoer op 55grd, 3grd/uur. Tapwater tussen 50 en 55, wat jij prettiger vindt en Eco uit.
Via OT wordt dat in de ketel opgenomen.

Niet alle ketels reageren erop via Toon @Berny ...

De mijne reageert er wel op, maar die van mij vader laatste keer toen we het testte niet..

Ik heb een Nefit Proline NxT.. Mijn pa heeft een Intergas HRE
Hoi selt42,

Veels te hoog!
Nu in de zomer en straks in het begin van het stookseizoen is 50 a 60 grd meer dan voldoende.
Maar het beste kan je dat op je CV zelf afstellen. Toon geeft je keuze niet bij iedere CV namelijk door.
Reputatie 3
Badge +2
Toon reageerde er niet op heb het de ketel gedaan heb hem op 60 graden aan voer temp gezet voorverwarmen tap water staat uit alleen op de ketel zelf staat hij nog op eco stand moet deze ook uit.
Dat voorspelde ik al.
Tapwater gewoon op uit zetten.
Reputatie 3
Badge +2
Brandje de ketel staat ingesteld voorverwarmen tap staat uit wat is eigenlijk de reden dat voorverwarmen tapwater uit moet.
Moeten is er niet bij.
Maar het bespaart gas.
Reputatie 3
Badge +2
Oke brandje bedankt voor de antwoorden
Graag gedaan!
Reputatie 3
Badge +2
Nu Toon een tijdje op opentherm draaid valt mij op dat het vlammetje langer brand of soms langer als een uur als ik dan boven bij de ketel kijk een intergas hr 28/24 staat hij in stand 1 dit is volgens het boekje een wachtstand klopt dit en betekend dat de ketel niet brand.
Hoi selt42,

Klopt, is bij mij ook!
Een vlammetje betekent niet altijd dat er gas wordt gebruikt en de brander brandt.
Ik heb dezezelfde Intergas, alleen de HR 22.
Stand 1 is dus de normale bedrijfsstand en betekent dat de gevraagde temperatuur in je CV is bereikt. Dus gas wordt niet meer verbruit; de brander is gestopt.
Dus het kleine vlammetje geeft de bedrijfsstand weer.
Maar de pomp blijft uiteraard door draaien.
De CV pompt het warme water gewoon rond.
Dat geeft ook zo’n heerlijk gelijkmatig temperatuurgevoel in de huiskamer, zonder temperatuurboosts.

Pas als Toon een grote vlam laat zien wordt er gas verbruikt, kan je controleren door je gasmeter te bekijken.
Hier de korte gebruikskaart bij mijn CV; zie de codes aan de onderzijde van deze kaart;

Reputatie 3
Badge +2
Oke bedankt weet ik genoeg.
Na elke stook opdracht draait de pomp altijd na, afhankelijk van de ingestelde tijd, van 0 tot 15 minuten.
Hij kan ook blijven draaien als de aanvoer temperatuur bereikt is en er is nog een stookopdracht. Pendelen is uit fabriek ingesteld op 5 minuten. Meestal gebeurt dat als de installatie niet in balans is of de ketel levert meer vermogen dan de installatie kan aan de omgeving afgeven.
Oke bedankt weet ik genoeg.

Graag gedaan!
Als je een tijdje bij je CV blijft zitten, zie je af en toe het cijfer 1 verschijnen.
Dan ontdekt je CV dat de temperatuur iets daalt, die temperatuur zie je ook in het display.
Dan ontsteekt de brander heel even en gaat hij de temperatuur modulerend ietsje bijverwarmen.
Bij mij duurt dat een tiental seconden en de stand wordt weer code 1.
Het is een superzuinige werkwijze.
Pas als de CV geheel stopt, is het vlammetje op Toon ook weg.
Na elke stook opdracht draait de pomp altijd na, afhankelijk van de ingestelde tijd, van 0 tot 15 minuten.
Hij kan ook blijven draaien als de aanvoer temperatuur bereikt is en er is nog een stookopdracht. Pendelen is uit fabriek ingesteld op 5 minuten. Meestal gebeurt dat als de installatie niet in balans is of de ketel levert meer vermogen dan de installatie kan aan de omgeving afgeven.

Hoi Pedro,

Het finetunen samen met jou op mijn CV geeft hier een perfect resultaat. Ik ben er nog steeds blij mee!
Leuk om te weten Ton. Merk je al wat gasverbruik verschil?
Hoi Pedro,
Nee is nog niet te vergelijken, omdat de periode na de finetuning de temperatuur buiten weer steeg.
Ik houd het uiteraard in de gaten en koppel het aan je terug!

Reageer