Ketel modulerend | Eneco Community
beantwoord

Ketel modulerend

Reputatie 3
Badge +2
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 165 reacties
Morgen komt de eneco monteur om mijn intetgas combi compakt hr 28/24 op opentherm zetten geeft dat nog problemen en moet ik zelf nog instellingen in toon veranderen.Ik hoor graag jullie antwoorden.
icon

Beste antwoord door picardo 9 juli 2017, 11:39

Dat geeft geen problemen.

En je zou in je Toon als het goed is in je instellingen , verwarming en daar het schuifje van aan/uit naar open therm moeten zetten.

Hou wel het verbruik als het stook seizoen weer begint in de gaten . Het komt soms wel eens voor dat het aan/uit principe toch iets voordeliger stookt ..
Bekijk origineel

45 Reacties

Reputatie 6
Badge +7
Dat geeft geen problemen.

En je zou in je Toon als het goed is in je instellingen , verwarming en daar het schuifje van aan/uit naar open therm moeten zetten.

Hou wel het verbruik als het stook seizoen weer begint in de gaten . Het komt soms wel eens voor dat het aan/uit principe toch iets voordeliger stookt ..
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor het maar ik dacht dat modulerend altijd voordeliger was.
Reputatie 7
Badge +9
@picardo heeft je gedeetelijk verkeerd geadviseerd/uitleg gegeven..

Toon zal het schuifje bij Menu >Instellingen > Verwarming automatisch omzetten naar OpenTherm dit is niet handmatig te doen, zoals picardo dat zei..

Aan/Uit kan nooit voordeliger zijn dan OpenTherm/Moduleren..

Het is vrij simpel: Een "gewone" aan/uit thermostaat vertelt de ketel of hij aan of uit moet gaan. Aan betekent vol vermogen, uit is met 1 klap direct uit.. Een modulerende thermostaat vertelt de ketel ook hoe hard hij moet branden: Als de temperatuur dichter bij de ingestelde temperatuur komt, dan zal de ketel steeds zachter gezet worden en zal de ketel (in een optimale situatie) precies zoveel energie leveren als nodig is om je huis op temperatuur te houden.

Je gaat hier dus mee besparen! Zeker als je ook nog is je aanvoertemperatuur bijsteld ;)

Succes..
Reputatie 3
Badge +2
De aanvoer temperatuur bijstellen dot de monteur dat of moet ik dat zelf doen.
Reputatie 6
Badge +7

Toon zal het schuifje bij Menu >Instellingen > Verwarming automatisch omzetten naar OpenTherm dit is niet handmatig te doen, zoals picardo dat zei..

Het is vrij simpel: Een "gewone" aan/uit thermostaat vertelt de ketel of hij aan of uit moet gaan. Aan betekent vol vermogen, uit is met 1 klap direct uit.. Een modulerende thermostaat vertelt de ketel ook hoe hard hij moet branden: Als de temperatuur dichter bij de ingestelde temperatuur komt, dan zal de ketel steeds zachter gezet worden en zal de ketel (in een optimale situatie) precies zoveel energie leveren als nodig is om je huis op temperatuur te houden.

Je gaat hier dus mee besparen! Zeker als je ook nog is je aanvoertemperatuur bijsteld ;)

Succes..

@mAiden Ik kan gewoon dat schuifje zelf omzetten . Heb hem toen met omzetten van mijn eigen ketel ook zelf om moeten zetten .

Dat laatste stukje ben ik zelf helemaal mee eens .

Maar uit ervaring heb ik het zelf wel eens anders gezien door onduidelijke reden ..
En op de fora hier staan ook tegengestelde ervaringen .
Dus schijnt niet zo zwart/wit te zijn.
Reputatie 6
Badge +7
Bedankt voor het maar ik dacht dat modulerend altijd voordeliger was.

Naar mijn mening is dat ook zo ... Zoals @mAiden het uitlegt hoe het werkt ..
Maar ik heb het wel eens anders gezien om onduidelijke redenen.
En als je googled kom je ook wel het 1 en ander tegen.
Reputatie 7
Badge +9
De aanvoer temperatuur bijstellen dot de monteur dat of moet ik dat zelf doen.

Aanvoer moet je zelf doen.. Hier persoonlijk hanteer ik het volgende schema:

60gr aanvoer als buiten overdag niet vriest.
65gr als het licht vriest overdag
70gr als het middelmatig vriest..

Hoger dan 70gr aanvoer kom ik niet.
Reputatie 3
Badge +2
Oke bedankt ik ga het beleven of me dat lukt om dat zelf in te stellen op mijn ketel.
Reputatie 7
Badge +9

Succes..

@mAiden Ik kan gewoon dat schuifje zelf omzetten . Heb hem toen met omzetten van mijn eigen ketel ook zelf om moeten zetten .

Dat laatste stukje ben ik zelf helemaal mee eens .

Maar uit ervaring heb ik het zelf wel eens anders gezien door onduidelijke reden ..
En op de fora hier staan ook tegengestelde ervaringen .
Dus schijnt niet zo zwart/wit te zijn.

Schuifje bij Aan/Uit en Opentherm is niet handmatig om te zetten. Dat is al sinds dat ik Toon heb, dat is inmiddels al ander half jaar..

Ik ken de tegengestelde ervaringen, maar dat betreft meer oudere ketels.. Intergas werkt het meest perfecte op de OpenTherm instelling..
Toon herkent automatische of deze is aangesloten op aan/uit of via OT.

In de meeste gevalen kun je deze optie ook handmatig veranderen in het menu verwarming.

Een aantal ketels waaronder de nefit @mAiden is deze optie niet mogelijk daar deze via een extra module werken

Hier via intergas HRE 36/30 uit 2016 gewoon mogelijk
Reputatie 6
Badge +7
@mAiden Dat schuifje kan ik handmatig omzetten . Ik heb het net nog gedaan ... In het scherm wat @mpleizr bijgevoegd heeft.

In de meeste gevalen kun je deze optie ook handmatig veranderen in het menu verwarming.

Een aantal ketels waaronder de nefit @mAiden is deze optie niet mogelijk daar deze via een extra module werken

Helemaal goed Mark!
Duim verdiend, maar hoewel het bij de HRE wel kan, kan het schuifje verschuiven bij mij met type HR niet.

Het algemene antwoord moet dan ook zijn:

1) eerst op de CV op de OT aansluiting aansluiten
2) Toon even een harde reset geven en dan wordt de instelling automatisch gekozen.
3) Zo niet zelf indien mogelijk het schuifje op OT zetten.

Ik ben nieuwsgierig welke mogelijkheid bij @selt42 van toepassing is.
Reputatie 6
Badge +7

Helemaal goed Mark!
Duim verdiend, maar hoewel het bij de HRE wel kan, kan het schuifje verschuiven bij mij met type HR niet.

Het algemene antwoord moet dan ook zijn:

1) eerst op de CV op de OT aansluiting aansluiten
2) Toon even een harde reset geven en dan wordt de instelling automatisch gekozen.
3) Zo niet zelf indien mogelijk het schuifje op OT zetten.

Ik ben nieuwsgierig welke mogelijkheid bij @selt42 van toepassing is.

@Brandje Een hard reset zou toch niet nodig moeten zijn ? Omdat je met het omzetten je de module al stroomloos hebt . Dus met opstarten heb je dan toch al een hard reset, en neem de Toon het toch gelijk over ?
Reputatie 3
Badge +2
Gaan het morgen beleven.
Als je met je CV bezig bent hoef je Toon toch niet stroomloos te maken.
Wil je geheel veilig werken en je maakt alles stroomloos , tja dan heb je uiteraard al een harde reset gegeven.

Mijn advies is dus voor de zekerheid en voor de snelle werker!

Gewoon toepassen wat van toepassing is.
En teveel is helemaal niet erg!
Reputatie 7
Badge +9

Hiervoor een Smartline HR gehad was niet mogelijk, had er wel een module tussen. Nu met de Proline NXT die standaard Opentherm heeft ook niet.
Ik ken niet anders of je kunt switchen tussen deze twee optie's . Op mijn oude Nefit zonder module was het mogelijk, en ook mijn Radson/bosh ketel kon dit voordat ik hem verving voor de intergas.
Hoi Mark,

Bij mij kan ik niet switchen de keuze OT zit vergrendeld.
Reputatie 6
Badge +7
Ik ken niet anders of je kunt switchen tussen deze twee optie's . Op mijn oude Nefit zonder module was het mogelijk, en ook mijn Radson/bosh ketel kon dit voordat ik hem verving voor de intergas.

Ik heb hier ook altijd kunnen switchen tussen de 2 opties ... Vanaf het begin af aan ...
Vandaar dat ik dus de 3 eerdere opties noemde.
Daarmee kan iedereen, die zo'n soort vraag heeft uit de voeten.
Zo zie je maar weer @picardo en @Brandje dat elke situatie weer anders is. dus zijn de 3 opties dus een mooie opsomming voor de oplossing

Schijnbaar maak toon toch de onderscheidt of je wel of niet kunt switchen ongeacht de aansluiting.
Klopt Mark, maar het is maar net hoe Toon acteert op de OT aansluiting op de CV.
Vandaar dat ik bewust voor die volgorde kies.

@mpleizr, hier pruttelt nog een Radson Maxicom en ik kan hem niet meer switchen tussen A/U en OT, bij oudere Toon versies wel.

@mAiden, Aan/Uit hoeft het niet perse vol aan, direct uit, hier moduleert de ketel heel goed op basis van retour temperatuur, hij start wel in principe altijd op volle vermogen maar dat heb ik ook al getweakt. Vermogen, aanvoer temperatuur, pompsnelheid, antipendel programma, start toerental, alles kan. Alleen jammer dat hij niet verder dan 25% moduleert, wel geprobeerd maar dan gaat ie loeien. 😁
Reputatie 7
Badge +9

@mAiden, Aan/Uit hoeft het niet perse vol aan, direct uit, hier moduleert de ketel heel goed op basis van retour temperatuur, hij start wel in principe altijd op volle vermogen maar dat heb ik ook al getweakt. Vermogen, aanvoer temperatuur, pompsnelheid, antipendel programma, start toerental, alles kan. Alleen jammer dat hij niet verder dan 25% moduleert, wel geprobeerd maar dan gaat ie loeien. 😁

Hehe, ik ken de trucjes @Berny..
CV Vermogen aanpassen, pompsnelheid, aanvoer, etc..
Feenstra die hier onderhoud doet aan de CV ketels, staan soms met open mond, aan wat ik allemaal weet.. Ik weet soms gewoon nog meer dan hun..
Zo ook met de module om mij ouwe Nefit Smartline HR OpenTherm te laten draaien. Of dat mij huidige ketel als enigste OpenTherm inzich heeft zitten wisten ze ook niet.. Soms vraag ik me af waar die hun opleiding hebben gedaan, of ze die sowieso wel hebben gehad... 😁
Reputatie 3
Badge +2
Hoi de ketel is op modulerend gezet schakelde automatisch om naar opentherm maar nog even vraagje hij staat nu op radiatoren (90 graden max 3/ uur) is dit goed of niet ik hoor het wel.

Reageer