Ketel kiezen in Toon | Eneco Community

Ketel kiezen in Toon

Reputatie 1
Badge
Heb heden avond mijn toon geïnstalleerd,ging perfect,alleen heb ik een Intergas Xtreme ketel.
Deze staat er niet tussen ,heb maar even een ander type gekozen
Hoe en waar in het menu kan ik dit weer wijzigen ?
Ga er van uit dat de Xtreme er ook wel aan toegevoegd wordt
Ben geheel nieuw hier dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Gr dick

27 Reacties

Hoi Dick,

Je kan tijdelijk het merk Overige nemen.
Later als de lijst geactualiseerd wordt kan je altijd via menu/CV-ketel je profiel bijwerken.

Veel plezier met je Toon en je super mooie Extreme. Zelf heb ik ook Intergas; perfecte keuze.

Als maandag een moderator jouw topic leest zal de Extreme ook op de lijst gezet worden, waarna Quby zorgt voor opname op de server.

Komt goed.
Reputatie 1
Badge
Heb software 4.7.23
Zie nergens in de menu s waar Ik van ketel merk of type kan wisselen
Of zie Ik iets over het hoofd ?
Gr dick
Vraag eerst de nieuwste software versie 4.13.7 even aan. Dan wordt het (CV-ketel ikoontje) in het menu zichtbaar.
Dat kan in dit topic:

https://forum.toon.nl/software-updates-26/is-mijn-toon-up-to-date-109

Neem wel je klantnummer even op in je profiel van dit forum, anders kan een moderator je niet vinden.

Ps De eerste opgave in Toon®️ van je CV moet je verder maar vergeten. Dat is een wassen neus en dient puur voor statistische doeleinden.
Reputatie 1
Badge
Dank je we brandje,ja een klantnummer heb ik nog niet we krijgen per 1 mei van Eneco de energie geleverd
Heb vanavond wel via Eneco een activatie code kunnen krijgen,nadat ik een abonnement op de toon app heb genomen
Dus weet niet hoe ik er versneld nieuwe software op krijgen moet.
Graag gedaan! En goed voorwerk gedaan zeg!
Met jouw extra info is jouw situatie nu geheel duidelijk.
Omdat je al een abo hebt kan je toch al meteen om een update vragen.
Vandaar ook mijn link. Plaats daar gewoon je aanvraag. Via je displaynr ben je wel al bekend.

Hopelijk reageert er in het weekend nog een moderator hiervoor, maar anders wordt dat as maandag.
Hoi Dick@dmiddag

Jij hebt geluk, dat moderator Daniëlle net online kwam. Je hebt nu de 4.13.7 toegewezen gekregen, dus je krijgt vanzelf nu de mogelijkheid je CV-ketel profiel te vullen.
Zijn er daarna nog vragen dan hoor ik het wel weer.
Reputatie 1
Badge
Thanks
Gr Dick
Bevalt het nog met de Xtreme?
Ben benieuwd naar het gasverbruik van Mei, waar je in principe alleen warmwater hebt gebruikt. En met hoeveel personen...
Reputatie 1
Badge
Hallo berny heb in mei 27 kuub gas verbruikt met 2 personen inderdaad zowat alleen warm water.
Alleen 1 t/m 4 mei waren nog wat verwarmingsdagen.
De intergas xtreme bevalt uitstekend
Wij hebben het gedaan met 20 m3, 3 personen. Wel geen verwarming.
Toch een nette verbruik, als je verwarming hebt gebruikt en veel meer L/min dan mijn oude ketel.
Misschien wat tweaken kan je onder de 15m3 brengen de komende zomer maanden. Warmwater warmhouden uitschakelen b.v.😉
Nou zeker Pedro.
Ik ben het bewijs van wat tweaken kan opleveren.
Door afwezigheid maand januari 2018 heb ik helaas geen volledig beeld over de gasbesparing, maar mij bevalt het perfect. ??

Dus @dmiddag ik zeg: doen!
Pas wel op dat je met tweaken ook soms de verkeerde kant op kan gaan.
Heel veel zaken zijn vanzelfdprekend maar soms moet je ook echt weten wat je doet.
Een mooi begin staat hier: https://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/cv-ketel-instellen-en-afregelen/
Betreft een ouder model intergas maar zal zeker nog wel te volgen zijn.

Bedenk ook dat vaak tweaken en besparen als resultaat vaak verkeerd wordt geinterpreteerd. Onbedoeld wordt er dan ingeleverd op comfort. Als vergelijking, een ketel die niet getweaked is zal bijv. 80graden water leveren. Hierdoor worden de radiator 'lekker' warm en geven ze een veel hogere stralingswarmte af. De ketel zal wel meer pendelen doordat de woning dan te snel warm wordt en dat kost geld. Maar sommigen mensen vinden dat fijn (vooral ouderen van leeftijd). Een ketel die wel getweaked is, bijv. door het verlagen van de temperatuur en gebruik maken van opentherm, lagere pompsnelheid etc, zal zeker hierdoor gas besparen. Alleen lever je dan (soms) in op de comfort die ik hiervoor beschrijf. Sommigen merken dat niet en vinden het fijner dat de radiator constant 40 a 50 graden is. Anderen missen die echte 80 graden stralingswarmte.
Daarom heb ik als voorbeeld om alleen de tapcomfort functie uit te schakelen, dit levert ook meestal een goede gas besparing zonder dat je echt veel op comfort moet inleveren en veel parameters hoeft aan te passen, en dat met weinig of nul CV kennis.
De tapwater temperatuur kan ook naar de 60 graden gebracht worden of net daaronder, fabrieksinstelling is 65.
De rest van de installatie is bij mij niet bekend, maar gaan we vanuit dat de Xtreme een hele goede modulatiebereik heeft en dat de installatie goed waterzijde ingeregeld is, dan zal het weinig of geen pendel problemen opleveren zonder de parameters te wijzigen.
Tapcomfort, het woordt zegt het al. Comfort lever je in 😉

Maar in de tijd dat ik nog een cv ketel had in huis had ik die ook altijd uit staan. Levert zeker een besparing op van enkele tientjes op een jaar. Ik weet precies waar je het over hebt.
Hoi @Berny

Exact zo heb ik deze volgorde ook gevolgd.
Eerst de tap comfort regeling uitschakelen en de taptemperatuur net onder 60 grd zetten.

Als je vervolgens, onder begeleiding?, voorzichtig tweakt en afhankelijk van het resultaat sommige parameters nog wat fijner afstelt, komt je een heel eind.
Pendelen trad niet op na de 1e tweakronde.

Wellicht dat @dmiddagdat ook nog wil overwegen.

In ieder geval Pedro kom ik er tegen het eind van dit jaar nog even op terug.
Daar ben ik zeker benieuwd naar @Brandje .🙂
En vergeet natuurlijk niet, vaak het meest belangrijkste, de waterzijdige inregeling. Kan je wel tweaken wat je wilt, maar zonder een juiste inregeling heeft het weinig zin.
Zeker weten @thehognl, met zo een recente ketel hoort ook een heel recente installatie. Gaan we weer vanuit dat de installateur alles goed in bedrijf heeft gesteld, en een goede waterzijdige ingeregeld installatie achter gelaten. Dat is inderdaad alle belangrijkste voor een goede warmte afgifte op de juiste plekken en pendelen te voorkomen.
Reputatie 7
Badge +8
Maand mei is hier 10m3 gas doorheen gegaan (2 volwassen en 2 kinderen)
Uiteraard staat mijn voorverwarmen van me warm water uit, ik en mij vrouw wachten liever 10secde langer.
Dat is zeker netjes Ricardo.
Bij ons hield het voor Mei bij 12m3 op.
Reputatie 7
Badge +8

12m3 is ook niet slecht Ton.
Netjes hoor @mAiden! Dat is 50% minder dan ik en met een persoon meer.😲
Die doen ook goed, de Nxt'jes.😉

12m3 is ook niet slecht Ton.

Inderdaad en dat moet ook, want ik wil op jaarbasis weer op ongeveer 600-650 m3 uitkomen.
Reputatie 6
Inderdaad en dat moet ook, want ik wil op jaarbasis weer op ongeveer 600-650 m3 uitkomen.

@Brandje
Hoi Vinny, waar haal je toch die plaatjes steeds vandaan. Goed hoor! Top.
Het maakt de topic's nog gezelliger!

Maar je denkt toch niet dat wij 's-winters zo kou lijden als op dat plaatje he?
Want laag uitkomen met ons gasverbruik is een leuke sport en Toon helpt daarbij perfect en een goed geïsoleerde woning, maar mag absoluut niet ten koste gaan van een comfort.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen