Kassa over Toon | Eneco Community

Kassa over Toon

• 6 december 2014
  • 38 reacties
  • 3925 Bekeken

Nu zat ik net kassa te kijken moet ik nu spijt krijgen dat ik naar eneco ben overgestapt

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

38 Reacties

Heb je een Toon dan?
Goed gekeken? Info was onvolledig! Ik noem er 1:

Ook bij 2 jaar is Toon gratis, alleen wel installatiekosten 75,00
Dan ontstaat er een ander plaatje...........
Nu is het niet dat ik elk jaar weer over stap dat is het probleem niet maar het klopt ik heb de toon in bestelling staan maar ik heb hem nog niet keek toevallig naar kassa toen dit onderwerp kwam
Heb je een Toon dan?

Ja ik heb dit ook gezien. Heb een tweet naar Kassa gestuurd over deze eenzijdige en incorrecte informatie over toon.
Heb vandaag nog even op nieuw via uitzending gemist gekeken maar ik denk dat ik er niet verkeerd aan doe 😃
Badge +5
Heb je een Toon dan?

Ja ik heb dit ook gezien. Heb een tweet naar Kassa gestuurd over deze eenzijdige en incorrecte informatie over toon.

Heb vanmorgen een mail gestuurd naar de persoon van Kassa redactie die mij vorige maand heeft geïnterviewd.
Mijn antwoorden werden niet mee genomen omdat ik te positief was over Toon. Als ik het resultaat van gisteren moet beoordelen was het de bedoeling het vergelijk in zijn geheel te verzieken door een of ander telefoon mannetje.
Vergelijken met thermostaten die wel iedere ruimte kunnen regelen dat vind ik gel... Appels en paarden vergelijken...... Ook het niet kunnen overstappen en het missen van een premie. Lees de verhalen maar eens op het Kassa forum, dan weet je waarom overstappen (niet) goedkoper is.
Heb haar ongezouten verteld wat ik van de uitzending vind. Kortweg Broodje Ben Aap verhaal.

Ik hoop op een reactie van de redactie van Kassa.
Dus als ik het nu goed begrijp is kassa niet eerlijk over de toon
Badge +5
Dus als ik het nu goed begrijp is kassa niet eerlijk over de toon

Nee, ze zijn niet eerlijk, het is een slecht vergelijk en niet neutraal. Een persoon klaagt dat het scherm niet snel genoeg reageert op de toetsen, vervolgens klaagt hij dat Toon alle commando's alsnog uitvoert.
Dan ben je voor mij een sukkel. Bovendien hing er een ander soort tablet boven Toon, handig voor warmte invloed. De persoon in kwestie was nou niet het toonbeeld van de gemiddelde thermostaat gebruiker. Voor mij meer iemand die beter een ronde thermostaat kan bedienen.
Er werd ook vermeld dat moeder de vrouw in de kou zit als manlief weggaat met zijn smartphone omdat zijn telefoon gekoppeld is en die van de vrouw niet.
Toon vergelijken met een thermostaat die wel de mogelijkheid heeft voor uitbreidingen om iedere ruimte in temperatuur te regelen waar gaat dat over, zelfs in bedrijven wordt dat slechts sporadisch toegepast omdat het duur is.
En dan telefoonBen die oppert dat je niet weg kunt omdat je aan een contract vast zit en dat updates geld kosten. Bedoeld wordt €3,50 als internet abonnement.
Kassa had ook een kruidenier uit kunnen nodigen om slimme thermostaten te beoordelen.

Geloof me, als je wil weten waar je energie voor wordt gebruikt, wat je dat kost en je wil een goede thermostaat dan heb je aan Toon een perfecte die ook nog eens buiten de deur te bedienen is. Helaas komen de technische zaken als zonnepanelen wat aan de trage kant als upgrade.
Heb vandaag nog even op nieuw via uitzending gemist gekeken maar ik denk dat ik er niet verkeerd aan doe :D

Kijk dat bedoel ik dus; nu ben je dus slim en heb je vermoedelijk beter begrepen wat ook o.a. Theo en ik bedoelde. Verkeerde en vooral eenzijdige voorlichting!
Heb je een Toon dan?

Heb vanmorgen een mail gestuurd naar de persoon van Kassa redactie die mij vorige maand heeft geïnterviewd.
Mijn antwoorden werden niet mee genomen omdat ik te positief was over Toon. Als ik het resultaat van gisteren moet beoordelen was het de bedoeling het vergelijk in zijn geheel te verzieken door een of ander telefoon mannetje.
Vergelijken met thermostaten die wel iedere ruimte kunnen regelen dat vind ik gel... Appels en paarden vergelijken...... Ook het niet kunnen overstappen en het missen van een premie. Lees de verhalen maar eens op het Kassa forum, dan weet je waarom overstappen (niet) goedkoper is.
Heb haar ongezouten verteld wat ik van de uitzending vind. Kortweg Broodje Ben Aap verhaal.

Ik hoop op een reactie van de redactie van Kassa.

Goed gedaan Theo!
Ik voorspel je je krijgt een nietszeggend antwoord terug!
Ik ga voor de toon van eneco 😉
Maar ik dacht nog wel dat kassa een eerlijk programma was maar niet dus maar jongens bedankt nu maar wachten op de monteur die de toon aansluit
Reputatie 3
Badge +1
Inmiddels heb ik de betreffende uitzending 2x bekeken.
Nu mag gelukkig iedereen het zijne er van denken, maar ik vond het geen negatieve uitzending.
Opgemerkt dat je zulke programma’s altijd met een klein korreltje zout moet nemen.
Wel zit er gewoon een kern van waarheid in.
Het benadrukte het verschil in “slimme” thermostaten, waarbij positieve en negatieve kanten benadrukt worden.
Daarbij is een hele grote groep “slimme” thermostaatgebruikers een technisch analfabeet, zo blijkt vaak in de praktijk.
In de uitzending komt Toon qua mogelijkheden trouwens best goed uit de bus.

Dit geldt niet helemaal betreffende de kosten die Toon met zich meebrengt.

Kijk, dat je niet wil overstappen is een keuze, maar je mag dit wel degelijk meerekenen in de totale kostprijs, je zit tenslotte 2 of 4 jaar aan een energiecontract vast.
En of andere energieleveranciers goedkoper zijn? Ja en nee, in deze materie moet je echt diep induiken wil je hier op kunnen antwoorden.
Wel zijn er leuke inschrijfcontracten waarbij je wel degelijk, in een jaar, leuk kunt besparen.
Of de berekening bij Kassa realistisch is? Zoals ik al geschreven heb, neem het met een klein korreltje zout.
Laten we de berekening bij Kassa maar zoals hij is, al zit daar wel een kern van waarheid in.

Laat ik nu eens een intern vergelijk bij Eneco zelf uiteen zetten, wel zo eerlijk en beter meetbaar.

Ik hou even globaal mijn eigen verbruik aan, daarbij neem ik voor het gemak een enkeltariefmeter.
Ik gebruik all-in levertarieven, gas regio 3.
Gas = 1200M3 / jr
Elektra = 5000 kWh / jr

A.
Kosten bij 2 jarig contract gas/elektra incl. Toon:
Elektra = €0,2461 / kWh x 5000 kWh x 2 = €2461,-
Gas = €0,34811 x 1200M3 x 2 = €835,-
Installatie kosten = €75,-
TOTAAL: €3371,- bij een 2 jarig contract inclusief Toon

Kosten bij 1 jarig contract gas/elektra Herfst premium tot 1-1-2016, af te sluiten tot 1-1-2015:
(Deze reken ik door naar 2 jaar)
Elektra = €0,2129 / kWh x 5000 kWh x 2 = €2129,-
Gas = €0,32871 x 1200M3 x 2 = €789,-
Kosten Toon + installatie = €275,-
TOTAAL: €3193,- (zelf Toon aangeschaft)

B.
Kosten bij 4 jarig contract gas/elektra incl. Toon:
Elektra = €0,2397 / kWh x 5000 kWh x 4 = €4794,-
Gas = €0,34989 x 1200M3 x 4 = €1679,-
TOTAAL: €6473,- bij een 4 jarig contract inclusief Toon

Kosten bij 3 jarig contract gas/elektra Herfst premium tot 1-1-2018, af te sluiten tot 1-1-2015:
(Deze reken ik door naar 4 jaar)
Elektra = €0,2043 / kWh x 5000 kWh x 4 = €4086,-
Gas = €0,32126 x 1200M3 x 4 = €1542,-
TOTAAL: €5903,- (zelf Toon aangeschaft)

A. Bij een 2 jarig contract inclusief Toon, is het verschil t.o.v. Toon zelf aanschaffen incl. aangegeven 1 jarig contract herfst premium €3371,- - €3193,- = €174,-

B. Bij een 4 jarig contract inclusief Toon, is het verschil t.o.v. Toon zelf aanschaffen incl. aangegeven 3 jarig contract herfst premium €6473,- - €5903,- = €570,-

Toon is (inclusief 2 of 4 jarig contract) zeker niet goedkoop, wie dat denkt komt bedrogen uit.
Tevens binden de functies van Toon je vast aan Eneco, maar dat is een eigen keus, stap je over dan wordt het een gewone thermostaat die wel gewoon nog wordt geüpdate.

Hieruit blijkt dus dat je beter Toon zelf kunt aanschaffen.
Daarbij ziet het er naar uit dat de energieprijzen de aankomende jaren nog verder onder druk komen te staan, wat mogelijk een verdere verlaging van de prijs tot gevolg kan hebben.
Dit zou dan een nog groter marge opleveren in de berekening tussen het 1 met 2 jarig contract, en het 3 met 4 jarig contract.

Dit is wel een globale informatieve berekening, maar komt aardig in de goede richting.
Uit de berekeningen en tekst kunnen geen enkele rechten worden ontleend.
Badge +5
Het niet overstappen naar een andere leverancier speelt in je nadeel, dat wel. Kijk voor de aardigheid eens op Kassa Forum hoe gelukkig men is met overstappen. Achteraf komen er vaak onomkeerbare lijken uit de kast en het merendeel maakt daar eruit van?? Ik niet.
Om alle slimme thermostaten op een hoop te gooien, globale verschillen die niet vergelijkbaar zijn onder de aandacht brengen en "vergelijken" en dan wel diep ingaan op het missen van contracten????
Onder de maat voor een dergelijk programma.
Reputatie 3
Badge +1
Het niet overstappen naar een andere leverancier speelt in je nadeel, dat wel. Kijk voor de aardigheid eens op Kassa Forum hoe gelukkig men is met overstappen. Achteraf komen er vaak onomkeerbare lijken uit de kast en het merendeel maakt daar eruit van?? Ik niet.
Om alle slimme thermostaten op een hoop te gooien, globale verschillen die niet vergelijkbaar zijn onder de aandacht brengen en "vergelijken" en dan wel diep ingaan op het missen van contracten????
Onder de maat voor een dergelijk programma.

Hallo Theo,

Natuurlijk gaat er met overstappen nog regelmatig iets fout, maar dat geldt voor alle energieleveranciers.
Daarbij is het echt zoeken hoe het geheel in elkaar steekt, en daar wringt denk ik ook de schoen voor velen.
Ik ben mijzelf al enige tijd aan het verdiepen hoe de tarieven bij verschillende energieleveranciers opgebouwd zijn.
Ik kan je zeggen dat is heééél heéééel vééél werk, maar er zijn er wel degelijk goedkoper. Niet wat ze opgeven via de vergelijkingssites hoor.
Op vergelijkingssites moet je oppassen, ze kloppen over het algemeen wel, maar die gaan altijd uit van de variabel tarieven van een leverancier.
Heb je dus al een contract dan kan dit al heel anders uitpakken.
Daarom wil ik zelf die berekening ook niet koppelen aan de aanschaf van Toon, maar ben ik van interne tarieven uitgegaan, wel zo eerlijk.

voor dat iemand overstapt, neem pen en papier en schrijf echt alles op en ga dan vergelijken, anders kun je wel eens bedrogen uitkomen. Dat geldt voor alle energieleveranciers.
Badge +5
@Willem, je slaat de spijker op de kop. Je moet inderdaad iets meer doen dan zo maar denken dat het wel goed zit. Vertrouwen is goed maar controle is beter en daar schort het vaak aan.

@Ton, vanmorgen ben ik nog gebeld door de redactie van Kassa. We hebben er nog eens "rustig" over nagepraat en ik begrijp nu waarom ik mijn mening niet openbaar mocht maken. Eén van de reden is dat ik er bovenop heb gezeten om met de gegevens van Toon iets te doen: Besparen

De gemiddelde thermostaat gebruiker doet dat niet echter wel menig Toon gebruiker. Slimme thermostaten hebben een hoog gadget gehalte waarbij men er van uit gaat dat die gadgets voor je besparen ipv te beseffen dat je dat zelf moet doen.

Hoe dan ook er staat weer een nieuw jaar voor de boeg en ik verwacht niet dat ik nog zoveel kan besparen op de jaarnota. Alles werkt op LED's en sluimerverbruik is met 45 wh gereduceerd.
Reputatie 3
Badge +1
Inmiddels heb ik de betreffende uitzending 2x bekeken.
Nu mag gelukkig iedereen het zijne er van denken, maar ik vond het geen negatieve uitzending.
Opgemerkt dat je zulke programma’s altijd met een klein korreltje zout moet nemen.
Wel zit er gewoon een kern van waarheid in.
Het benadrukte het verschil in “slimme” thermostaten, waarbij positieve en negatieve kanten benadrukt worden.
Daarbij is een hele grote groep “slimme” thermostaatgebruikers een technisch analfabeet, zo blijkt vaak in de praktijk.
In de uitzending komt Toon qua mogelijkheden trouwens best goed uit de bus.

Dit geldt niet helemaal betreffende de kosten die Toon met zich meebrengt.

Kijk, dat je niet wil overstappen is een keuze, maar je mag dit wel degelijk meerekenen in de totale kostprijs, je zit tenslotte 2 of 4 jaar aan een energiecontract vast.
En of andere energieleveranciers goedkoper zijn? Ja en nee, in deze materie moet je echt diep induiken wil je hier op kunnen antwoorden.
Wel zijn er leuke inschrijfcontracten waarbij je wel degelijk, in een jaar, leuk kunt besparen.
Of de berekening bij Kassa realistisch is? Zoals ik al geschreven heb, neem het met een klein korreltje zout.
Laten we de berekening bij Kassa maar zoals hij is, al zit daar wel een kern van waarheid in.

Laat ik nu eens een intern vergelijk bij Eneco zelf uiteen zetten, wel zo eerlijk en beter meetbaar.

Ik hou even globaal mijn eigen verbruik aan, daarbij neem ik voor het gemak een enkeltariefmeter.
Ik gebruik all-in levertarieven, gas regio 3.
Gas = 1200M3 / jr
Elektra = 5000 kWh / jr

A.
Kosten bij 2 jarig contract gas/elektra incl. Toon:
Elektra = €0,2461 / kWh x 5000 kWh x 2 = €2461,-
Gas = €0,34811 x 1200M3 x 2 = €835,-
Installatie kosten = €75,-
TOTAAL: €3371,- bij een 2 jarig contract inclusief Toon

Kosten bij 1 jarig contract gas/elektra Herfst premium tot 1-1-2016, af te sluiten tot 1-1-2015:
(Deze reken ik door naar 2 jaar)
Elektra = €0,2129 / kWh x 5000 kWh x 2 = €2129,-
Gas = €0,32871 x 1200M3 x 2 = €789,-
TOTAAL: €3193,- (zelf Toon aangeschaft)

B.
Kosten bij 4 jarig contract gas/elektra incl. Toon:
Elektra = €0,2397 / kWh x 5000 kWh x 4 = €4794,-
Gas = €0,34989 x 1200M3 x 4 = €1679,-
TOTAAL: €6473,- bij een 4 jarig contract inclusief Toon

Kosten bij 3 jarig contract gas/elektra Herfst premium tot 1-1-2018, af te sluiten tot 1-1-2015:
(Deze reken ik door naar 4 jaar)
Elektra = €0,2043 / kWh x 5000 kWh x 4 = €4086,-
Gas = €0,32126 x 1200M3 x 4 = €1542,-
TOTAAL: €5903,- (zelf Toon aangeschaft)

A. Bij een 2 jarig contract inclusief Toon, is het verschil t.o.v. Toon zelf aanschaffen incl. aangegeven 1 jarig contract herfst premium €3371,- - €3193,- = €174,-

B. Bij een 4 jarig contract inclusief Toon, is het verschil t.o.v. Toon zelf aanschaffen incl. aangegeven 3 jarig contract herfst premium €6473,- - €5903,- = €570,-

Toon is (inclusief 2 of 4 jarig contract) zeker niet goedkoop, wie dat denkt komt bedrogen uit.
Tevens binden de functies van Toon je vast aan Eneco, maar dat is een eigen keus, stap je over dan wordt het een gewone thermostaat die wel gewoon nog wordt geüpdate.

Hieruit blijkt dus dat je beter Toon zelf kunt aanschaffen.
Daarbij ziet het er naar uit dat de energieprijzen de aankomende jaren nog verder onder druk komen te staan, wat mogelijk een verdere verlaging van de prijs tot gevolg kan hebben.
Dit zou dan een nog groter marge opleveren in de berekening tussen het 1 met 2 jarig contract, en het 3 met 4 jarig contract.

Dit is wel een globale informatieve berekening, maar komt aardig in de goede richting.
Uit de berekeningen en tekst kunnen geen enkele rechten worden ontleend.

Correctie.
bij de gasprijzen heb ik de netto prijs aangehouden zonder belastingen, regio 3.
Dat doet verder weinig aan de totale uitkomst.
Reputatie 2
Badge
Kassa en ook de Consumentenbond zijn al vaker door het ijs gezakt voor wat betreft hun onafhankelijkheid en eerlijkheid. Net als ook het nieuws niet onafhankelijk is. Iedereen moet scoren en een zo groot mogelijk publiek bereiken en dat doe je niet met genuanceerd nieuws of programma's. Datzelfde zie je trouwens ook terug in de wetenschap. Helaas, maar er zitten minstens twee zijden aan elk verhaal (en meestal wel drie).
Naar kassa kijk ik lang niet meer, de consumentengids lees ik niet meer en het nieuws volg ik met de nodig scepsis en ik zoek dan vaak naar de andere kant van het nieuws. Wordt je vaak ook niet vrolijk van trouwens...Maar niet getreurd, zelf doe ik mijn best om zo eerlijk mogelijk te zijn en het milieu minimaal te belasten. En gelukkig zijn er velen zoals ik en dat doet me goed ;-)

Eneco doet als bedrijf haar best duurzaam te ondernemen. Er moet natuulijk ook gewoon geld verdiend worden. Dat is het hoofddoel van elk bedrijf en dat kun je ze niet kwalijk nemen. En gelukkig hebben we nog wel de keuze om te kiezen voor de beste of in sommige gevallen de minst slechte.
Reputatie 1
Badge
Zoek eens voor de grap op vara en exota en zie hoe de vara omgaat met de waarheid. Niet echt een mooi plaatje.
Nou dat hoeft niet hoor, want bijna iedereen weet hoe dat is afgelopen.
Wat en zeperd is dat geworden. De procesgang heeft geloof ik 10 jaar geduurd!
Jammer is dat m.i. het een veel te beknopt en zonder rekening te houden met alle ins en outs even op de buis werd geslingerd!
Reputatie 7
Badge +7
limonadegazeuse mmmmm

ik drink het nog steeds
Reputatie 4
Badge +1
Beste communityleden,

Ook Eneco heeft de uitzending natuurlijk gezien. We hebben een reactie samengesteld op de uitzending van Kassa Vara.

Groet,
Mike
Reputatie 2
Badge
@Mike. Bedankt voor de link naar de duidelijke reactie. De berekening van Kassa rammelt inderdaad behoorlijk en ook de 'onafhankelijkheid' van het onderzoek is ver te zoeken.

Wel is het goed om te vermelden dan Toon niet geheel gratis is. Als je gebruik wilt maken van de mogelijkheden van Toon die worden aangeprezen, moet je wel maandelijks een bedrag betalen. Dus de besparing van 130 euro per jaar (waarbij ik me afvraag of die geheel toe te wijzen zijn aan Toon) moet worden verminderd met de abonnementskosten van Toon (a 3,5 euro per maand): 42 euro per jaar. Dan hou je dus nog 88 euro over aan besparing. Waarvan ik, zoals eerder aangegeven, bewijfel of dat (helemaal) dankzij Toon komt.

Desalniettemin is de berekening van Kassa ook echt niet goed.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo reinoud,

Graag gedaan! Ja, daar kan het inzicht inderdaad over verschillen. Gezien de gemiddelde besparing, blijft er na verrekening van de abonnementskosten nog steeds een besparing over. Dit is bij de ene klant natuurlijk meer dan bij de andere. Naast bespaarmogelijkheden biedt Toon natuurlijk ook comfort. Denk aan het op afstand aanzetten van de verwarming en regelen van de verlichting via Toon.

Wat wij met name betreuren, is dat er in de vergelijking vanuit wordt gegaan dat iedereen jaarlijks overstapt en ook ieder jaar een forse overstapbonus ontvangt. Ons standpunt hierover heb je kunnen lezen in de algemene verklaring :)

Groet,
Mike, Eneco
Beste communityleden,

Ook Eneco heeft de uitzending natuurlijk gezien. We hebben een reactie samengesteld op de uitzending van Kassa Vara.

Groet,
Mike

Hoi Mike,

Goed dat jullie fijntjes even op Kassa reageren.
Eigenlijk vind ik het jammer dat jullie geen aandacht schenken aan de 2 jaars mogelijkheid en de monteurskosten ad 75 eurie.
Want dat geeft een totaal andere berekening.
Badge +5
@Mike, goed dat er gereageerd is op het Kassa vergelijk. Ik had er nl een onprettige smaak van in de mond gekregen. (Om het maar netjes te houden).
Of de besparing geheel aan Toon is toe te wijzen, is bij ons niet helemaal het geval. Een nieuwe CV ketel is nou eenmaal zuiniger dan een oude van 17 jaar. Doordat we echter zien wat er dagelijks gebruikt wordt en voornamelijk als het niet nodig is, is ons sluimerverbruik aanzienlijk vermindert voor zowel gas als elektra. Dat houden we mooi over in de portemonaie.