Kachel slaat continu aan en uit met Toon | Eneco Community
vraag

Kachel slaat continu aan en uit met Toon

• 9 januari 2015
  • 38 reacties
  • 3029 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

38 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
@Hansaplast
staat je ketel ook ingesteld op opentherm ?

de grafiek lijkt me van een domme meter ?
zit de sensor wel goed/precies er op geplakt ???
en werkt deze wel goed?
Badge +5
@Hansaplast, jouw ketel lijkt inderdaad sterk op aan uit regelgedrag en ook erg frequent. Ik heb ook een Vaillant (Ecotec plus) in combinatie met Toon en deze geeft een ander beeld in de grafiek. Mijn ketel onderhoudsmonteur vind het een hele goede combinatie en de ketel heeft zijn eigen meldingen waar Toon geen sturende invloed op heeft als het goed heb begrepen. Ik begrijp de argumenten van jouw onderhoudsman ook niet.:?
Reputatie 7
Badge +6
@Hansaplast

Ik kan voor je nakijken of je ketel moduleert wanneer je de toegang klantenservice aanzet via Menu-Meer-Klantenservice.Met Open Therm worden de storingscodes van je ketel doorgegeven aan de Toon. Wanneer deze aan/uit aangesloten is, gebeurt dat niet en zullen ze via de ketel moeten worden opgehaald.
@folkert

Ik heb de klantenservice toegang opengezet.
de Ketel is een Valliant hrPro ketel. Opentherm staat zoals gezegd op de Toon aan, voor installatie van de opentherm module was het niet mogelijk dat aan te zetten.
Hoi Hans,

Ik beschouw jouw grafiek als een keurig dansende (dus modulerende) curve.
Je hebt domme meters dus jij kan dat in tegenstelling toto de slimme meters mooi tonen.

Dat Toon niet goed zou werken op OpenTherm is voor zo ver ik weet niet waar, omdat ik altijd begrepen heb dat Toon uiteraard gemaakt is om te voldoen aan de specificaties en eisen zoals dat in het OpenTherm protocol is vastgelegd en afgesproken.

Eigenlijk vermoed ik dat deze monteur een bepaalde aversie tegen Toon heeft.

Maar hoe dan ook; goed dat Folkert op afstand het e.e.a. nog even checkt!

Ik ben nieuwsgierig wat daar uit komt.........
Ik denk ook dat die monteur om de een of andere reden, waarschijnlijk niet goed onderbouwde reden, niet erg positief is. maakt mij niet uit, ik ben wel tevreden.

Maar ondertussen ben ik ook erg benieuwd wat er uit Folkert's check komt.
Ik denk ook dat die monteur om de een of andere reden, waarschijnlijk niet goed onderbouwde reden, niet erg positief is. maakt mij niet uit, ik ben wel tevreden.

Maar ondertussen ben ik ook erg benieuwd wat er uit Folkert's check komt.

Kijk dat zijn goede berichten.
Als je tevreden bent dan kan je je scharen onder vele lotgenoten hier op het forum, die dat ook vinden!
En Folkert die koppelt het wel terug hoor!
Komt goed.
Reputatie 7
Badge +6
@Hansaplast,

Je ketel is inderdaad OpenTherm ingesteld op Toon.
@Daniele,
Dankjewel, ik dacht dat Folkert zei dat hij kon zien of de ketel wel ingesteld stond op moduleren. Uit zijn reactie begreep ik dat opentherm niet meteen betekend dat de ketel moduleerd?
@Daniele,
Dankjewel, ik dacht dat Folkert zei dat hij kon zien of de ketel wel ingesteld stond op moduleren. Uit zijn reactie begreep ik dat opentherm niet meteen betekend dat de ketel moduleert?

Misschien dat het handig is dat je het begrip OT hier even naleest.
Kijk dan bij het kopje "Geschiedenis"

http://nl.wikipedia.org/wiki/OpenTherm

Dan wordt het begrip moduleren wellicht duidelijker.
@brandje. dat had ik al gelezen (natuurlijk:-))

Ik begon in dit topic met een screenshot van een zaagtand grafiek (typisch bij een aan / uit thermostaat) ondanks bij mij opentherm aan staat. Ik heb zelfs een optionele module daarvoor in mijn ketel geinstalleerd.

Ik zou niet weten waarom moduleren niet zou moeten werken, maar was erg verbaasd over die zaagtand.

trouwens, puur technisch gezien, is opentherm een bidirectioneel protocol, waarbij de thermostaat opdrachten geeft en de cv ketel kan antwoorden met 'ja prima, of 'nee, kan niet'. dat laat de optie technisch gezien open voor niet-moduleren over een standaard die gemaakt is voor te moduleren.

ben benieuwd naar grafieken van anderen....
Reputatie 7
Badge +6
@Hansaplast

Wanneer je een aan/uit ketel hebt stookt deze niet of op vol vermogen. Bij jou zie ik bijvoorbeeld snachts dat er op een heel laag nivo gestookt wordt en dat wordt wanneer het setpoint hoger ligt dit wordt opgeschakeld. Je ketel moduleert prima volgesn ozne gegevens.

Ik zou niet weten waarom moduleren niet zou moeten werken, maar was erg verbaasd over die zaagtand.

Juist die zaagtand geeft aan dat je CV modulerend werkt.
Dat schreef ik ook al 6 dagen geleden als reactie op je foto.

Ik zal een oude foto even opdiepen, hoe het bij mij was toen ik nog domme meters had. Het is er een van 2 jaar geleden.

Je ziet hier ook duidelijk doordat ik de aanvoertemperatuur instel naar gelang de buitentemperatuur, dat de CV af en toe uitgaat, omdat de retour temperatuur 20 grd lager is dan de aanvoertemperatuur.
Aan de grafiek zie je dat de CV 15 minuten of langer moduleert.

Een naar gelang de woning warmer wordt, wordt de vraag naar warmte steeds minder.