Kachel slaat continu aan en uit met Toon | Eneco Community
vraag

Kachel slaat continu aan en uit met Toon

• 9 januari 2015
  • 38 reacties
  • 3029 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 10 reacties
Het valt mij op dat 's morgens, als Toon begint met het opwarmen van het huis, de kachel ongeveer een uur lang continu aan- en afslaat. Met een uit pauze van slechts enkele secondes, en een aan tijd die langer is, maar nauwelijks een minuut. Dit lijkt mij niet erg efficiënt en een slijtageslag voor de kachel. Of is dit wel normaal? Wie herkent dit?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

38 Reacties

Hoi Jan,

Wat is de versie die op je Toon draait?
Staat Toon op OpenTherm ingesteld?
Wat is de aanvoertemperatuur van het leidingwater?
Hall Brandje,

Bedankt voor je reactie. Ja, ik heb Toon. En de versie is 2.9.15. Maar die heb ik er vandaag pas op geinstalleerd om te zien of dat helpt.
Hij staat op aan/uit ingesteld, niet op opentherm.

Maar wat bedoel je met de aanvoertemperatuur van het leidingwater? Waar meet ik dat.
Oké. De aanvoertemperatuur zie/kies je op je ketel.
Als je nu pas de nieuwste versie op Toon hebt moet je Toon eerst een paar dagen daar op laten werken.
Ik denk dat je meteen verschil zult merken.
Waarom heb je OpenTherm niet ingeschakeld? Welk merk wn type CV heb je.
Dat je de ketel steeds ziet/hoort afslaan is dan toch logisch.....
Ik zal eens op de ketel kijken, ik weet niet zo uit mijn hoofd welk merk ik heb. Meldt me later terug.

En ik heb Toon zelf niet ingesteld, dat heeft de installatiemonteur gedaan. Ik weet namelijk ook helemaal niet wat opentherm is. Daar hoor ik nu pas voor het eerst van. En dan weet ik nog steeds niet wat het is.

Maar ik zou als leek niet verwachten dat met de methode aan/uit de uit-tijd doorgaans niet meer dan een seconde bedraagt. Wat verandert er in 1 seconde dat Toon weer doet beslissen om de kachel weer 15 seconden te laten branden?
Dan zou ik maar eens googelen op OpenTerm.
Zonder nadere gegevens kom ik niet verder.
Ook is het slim, zoals ik eerder meldde, eerst Toon een paar dagen te laten werken met de nieuwe versie. Heb je dan nog vragen geef dan eerst antwoord op de eerder gestelde vragen en ik denk graag weer mer je mee.
Suc6!
Het is een Agpo Domina van Ferolli. Ik heb die kachel al meer dan 15 jaar, maar de naam zeg me helemaal niks. Hij doet z'n werk blijkbaar onopvallend en goed. Tot nu dan.

Er zit geen temperatuurmeter op, maar wel een instelknop voor de watertemperatuur voor de verwarming. En die staat op 70.

Ik zal eens opzoeken wat opentherm betekent.
Badge +5
Hallo Jan, ik heb in 2013 een Agpo Feroli HR ketel van 17 jaar met Aan/Uit vervangen door een Vaillant met OpenTherm. Wat een verschil, zo stil en zuinig en comfortabel, heeft me met de zachte winter 750 m³ minder gas gekost.
Het was wel een projectketel die tijdens de nieuwbouw van onze woning is geinstalleerd, een ketel waar stevig op is bezuinigd moet ik zeggen. Ik vrees dat jouw ketel geen OpenTherm heeft maar dat is geen reden om de ketel weg te doen.
Het is een Agpo Domina van Ferolli. Ik heb die kachel al meer dan 15 jaar, maar de naam zeg me helemaal niks. Hij doet z'n werk blijkbaar onopvallend en goed. Tot nu dan.

Er zit geen temperatuurmeter op, maar wel een instelknop voor de watertemperatuur voor de verwarming. En die staat op 70.

Ik zal eens opzoeken wat opentherm betekent.

Hoi Jan,

Kijk nou komen we weer een stukje verder. De info wordt uiteraard niet voor niets gevraagd.
En Theo hiervoor heeft denk ik het antwoord al gegeven; je hebt dus kennelijk niet de mogelijkheid om OpenTherm in te stellen.
Gezien de leeftijd van je CV (15 jaar is de gemiddelde levensduur) zou ik me maar verder geen zorgen maken over je ketel, want je zal toch over enige tijd aan vervanging moeten denken.
Dan is het vroeg genoeg om je daarover in te lezen en dan een juiste keuze te maken.
Vrijwel iedere nieuwe CV heeft tegenwoordig opentherm en zal dan prima met je Toon communiceren.

Overigens zou ik met de huidige buiten temperatuur de aanvoertemperatuur op 60 grd in stellen; ik zelf zit nu op 55 grd!
Ok, bedankt Brandje en Yobotje. Ik zal de temperatuur aanpassen.

Ik heb echter geen antwoord op mijn originele vraag, anders dan dat ik het nog even aan moet zien met de nieuwe software update. Ik zal dat in de gaten houden, maar als iemand weet hoe ik anders moet voorkomen dat Toon dit gedrag vertoond (no pun intended) hou ik mij aanbevolen.
Badge +5
Ok, bedankt Brandje en Yobotje. Ik zal de temperatuur aanpassen.

Ik heb echter geen antwoord op mijn originele vraag, anders dan dat ik het nog even aan moet zien met de nieuwe software update. Ik zal dat in de gaten houden, maar als iemand weet hoe ik anders moet voorkomen dat Toon dit gedrag vertoond (no pun intended) hou ik mij aanbevolen.

Het is wel vreemd dat je ketel zo frequent intermiteerd, dat hoort niet. Was wellicht niet met je oude thermostaat? Is dit direct na het installeren van Toon gebeurt of spontaan ontstaan.
Je kunt ook de hulp van een moderator inroepen en je Klantenservice open zetten en intussen het advies om inleren even af te wachten.
Het zal toch geen aansluitfout zijn........?
Even maar gegoogled op je uitdrukking:

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=no+pun+intended

En inderdaad heb je bericht gehad, want Toon dient nu eerst te acteren op de nieuwe situatie, zijnde de update versie 2.9.15.:P

Komt nog bij dat Toon ook zal moeten acteren op de verlaging temperatuur.

Dus nogmaals op het "vele" (en wat is veel.....) Aan/Uit van je CV hoef je je geen zorgen te maken; het is een logisch gevolg van de instelling op Toon, die niet anders kan.

Overigens gezien de vele goede reacties na installering van versie 2.9.15 kon het wel eens zijn dat je CV nu beter reageert op je Toon.

Geef het enige dagen de tijd en koppel het hier dan nog even terug!
Ik weet eigenlijk niet hoe lang dit al het geval is. Ik heb Toon denk ik al een halfjaar, en het viel me een paar weken geleden pas op toen ik op zolder sliep vanwege omstandigheden.

Hoe roep ik de hulp van een moderator in? Het punt is namelijk dat ie het wel doet verder. De temperatuur is goed, hij volgt trouw het programma. Niks aan de hand, behalve dan dat nerveuze gedrag; rare pauzes van niet meer dan een seconde.
Heb je m'n aanvulling ook gelezen?

Als een moderator jouw topic leest dan zal hij/zij vanzelf reageren, hoewel het nu weekend is, kan dat dus ook pas maandag zijn.

Heb jij mooi de kans om Toon even te laten acteren op de nieuwe situaties.
Ja, gelezen. Bedankt. Ik zal na het weekend melden of het gedrag is verbeterd. En kijken of er een moderator heeft gereageerd.
Perfect Jan!
Goede keuze en we wachten je verdere reacties af.

Prettig weekend!
Reputatie 7
Badge +6
Beste Jan63,

Welkom op het forum! Om mee te kunnen kijken in je Toon en te onderzoeken waarom je ketel zo vaak aanslaat, wil ik je vragen om de toegang klantenservice aan te zetten. Ik hoor graag van je.

Groet,

Folkert
Hallo Folkert,

Moest even zoeken, maar Klantenservice staat nu aan als ik het goed begrepen heb.

Ik heb de indruk dat het uitschakelen voor niet meer dan een seconde (misschien twee) nog altijd gebeurd.
Reputatie 7
Badge +7
ff de knuppel in het hoenderhok gooien :)

staat de cv ketel niet te pendelen ( is op google te vinden )

kan de cv z,n warmte wel goed kwijt
werkt de pomp wel goed ( te weinig water doorstroming)
staan de radiatoren niet te veel geknepen / dicht

enz
Ik begrijp van google dat pendelen de naam is voor mijn oorspronkelijke klacht. Dus ja: Hij staat te pendelen. Of ik begrijp iets niet.

De radiatoren beneden, waar Toon hangt, staan allemaal wijd open.

Hoe kan ik controleren of de pomp werkt?

Nogmaals: Alles werkt verders prima, de temperatuur in huis is goed, en volgt het programma. Ik maak me alleen zorgen over het pendelen.
Badge +5
Ik begrijp van google dat pendelen de naam is voor mijn oorspronkelijke klacht. Dus ja: Hij staat te pendelen. Of ik begrijp iets niet.

De radiatoren beneden, waar Toon hangt, staan allemaal wijd open.

Hoe kan ik controleren of de pomp werkt?

Nogmaals: Alles werkt verders prima, de temperatuur in huis is goed, en volgt het programma. Ik maak me alleen zorgen over het pendelen.

Dat kun je horen of je pomp wel werkt. Zet desnoods een schroevendraaier op de leiding en tegen je oor als de ketel start met branden.
Werkt je ventilator van je CV wel goed, heb je geen storingsmelding op je CV en is de waterdruk voldoende. Niet te hoog? Bij mijn Agpo zijn de watertemperatuur instelling en drukmeter vroegtijdig stuk gegaan, voor wat betreft de leeftijd van jouw ketel kunnen dit soort randverschijnselen de kop opsteken.
Reputatie 7
Badge +6
@Jan63

De opdrachten komen niet uit de Toon er zit minimaal 10 minuten tijd tussen de verschillende stookopdrachten die Toon geeft zie ik in je stooktabel. In de ochtend zie ik bijvoorbeeld een stookopdracht die 20 minuten duurt, en tussen 6.00 en 8.00 heeft Toon 4 stookopdrachten gegeven. Heb je dit probleem sinds de installatie van Toon?
Ik weet niet hoelang dit al aan de gang is. Het viel me toevallig vorige week op. Maar dat wil niet zeggen dat het al veel langer speelt. Toon hebben we ongeveer een halfjaar, schat ik.

Maar je zegt dus dat de kachel zichzelf eventjes uitschakelt?
Reputatie 7
Badge +6
@Jan63

Toon controleert 10 minuten na de laatste stookopdracht of er een nieuwe stookopdracht nodig is. Volgens de gegevens in je Toon is er vanochtend 4 keer een opdracht gegeven aan je ketel om te stoken, ook zie ik dat de gewenste temperaturen bereikt worden. Als ik het verhaal van je zo lees gebeurt dit veel vaker, en ik vermoed dat het probleem in je ketel zit. Hier is http:// van de Domina F24E. Bij 1.3.2(storingsanalyse) zie ik staan ''Het toestel schakelt kort in en uit'', misschien kan je hier verder mee.
Bedankt Folkert. Ik zal eens informeren bij het bedrijf dat onze ketel in onderhoud heeft.
Ik heb een soortgelijke vraag. Vandaag is een monteur langs geweest bij het bedrijf dat onze ketel in onderhoud heeft. Ik was er zelf niet, maar de monteur was duidelijk geen voorstander van Toon. Hij zei dat Toon niet zo efficient was als de gewone Thermostaat, maar ik denk dat hij gemist heeft dat er een opentherm module in mijn Valliant ketel geplaatst is. De opentherm module heb ik zelf aangeschaft en geplaatst, Toon is ook juist ingesteld voor opentherm. Ook argumenteerde hij dat als er storingen zijn aan de ketel dat hij dat niet meer kan analyseren.

Wat is er waar van zijn argumenten. Ik zelf kan me moeilijk inleven in zijn argument dat de Toon minder efficient is met opentherm, ik kan alleen minimale verschillen begrijpen. qua storings analyse weet ik het niet.
Aangehecht heb ik de grafiek van de Toon app. ik zie eigenlijk gedrag dat heel erg op aan/uit lijkt. is dit normaal?