Is Toon te gebruiken met alle meters/ketels etc? | Eneco Community

Is Toon te gebruiken met alle meters/ketels etc?

Ik ben zeer geïnteresseerd in toon en overweeg serieus deze aan te schaffen.
Wat ik echter nergens kan vinden is wat de vereisten zijn om toon te gaan gebruiken.
Ik heb me naar aanleiding van een mail van Eneco waarin ik uitgenodigd werd toon te testen ingeschreven maar kreeg helaas bericht dat dit niet mogelijk was. Wat ik me afvraag is, komt dit door mijn "hardware" (meters, ketel etc.) of kan toon met elke setup gebruikt worden?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

12 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
Beste sjeems,
Ik heb je vraag totaal over het hoofd gezien, excuses.
Allereerst hartelijk welkom op het forum. Ik vind het leuk om te lezen dat je interesse toont in Toon.

Je wilt weten waar het aan ligt dat in eerste instantie je situatie niet geschikt was voor Toon (tijdens de testfase).
Ik wil je uitnodigen om via de website http://toon.eneco.nl/ de ToonTest door te nemen.
De test vind je onder "reserveer nu Toon". Uit de test zal blijken of je situatie geschikt is voor Toon. Als dat niet het geval is, wordt dat ook toegelicht.

Laat je het weten via het forum als het is gelukt? Als je naar aanleiding van de test nog vragen hebt hoor ik dat ook graag.

Groet, Joep
Ik heb de toontest gedaan en zie dat toon alleen werkt met slimme meters die na 1 januari 2012 zijn geplaatst en over een P1 poort beschikken.
In alle promo's van Toon zie je dat Toon ook werkt met het "oude type" slimme meter?? wat is er in de tussentijd veranderd?
Ook heb ik tot op heden nog geen bericht over de aanschaf van Toon gekregen terwijl ik me begin Februari al aangemeld heb.
Reputatie 2
Badge +1
Beste michel,
Leuk dat je de weg naar het forum hebt gevonden.

Toon werkt met slimme meters die geplaatst zijn vanaf 1 januari 2012 of op analoge meters (onder een aantal voorwaarden).
Het klopt inderdaad dat de “oude” slimme meters (geplaatst voor 1 januari 2012) niet geschikt zijn omdat ze geen P1-poort hebben. We hebben nooit gecommuniceerd dat deze slimme meters (zonder P1-poort) wel geschikt zijn. Ik vind het erg vervelend dat je hier wel van uit bent gegaan. Ik ben ook erg benieuwd waar je dit hebt gezien?

Als je Toon vrijblijvend hebt gereserveerd kan je tot eind juni een bericht ontvangen van ons. Nog heel even geduld dus.

Groet, Joep
Joep,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb via de website van Toon naar de werking gekeken en dan krijg jee een plaatje met alle componenten die nodig zijn. Als je op de sensors voor de E en G meters gaat staan zie je dat deze de gegevens van je meters door sturen maar als je slimme meters hebt dat deze sensors niet nodig zijn. Daar heb ik het vandaan. mijn meters zijn uit 2008 en was in de veronderstelling dat deze slimme meters bedoeld worden. 
Verder geen probleem want dan bestellen we gewoon nieuwe meters. Ik ga de rest van de maand dus vol verwachting bij de brievenbus / email zitten en afwachten op het verlossende bericht  :D

Gr, Michel
Joep,
ik heb ondertussen bericht gekregen voor het bestellen van Toon. Ook heb ik de slimme meters besteld. 
Kun je Toon ook zelf installeren of moet dit door een monteur gebeurn.
ik wil namelijk Toon bestellen maar het kan nog wel even duren voordat de nieuwe slimme meters geinstalleerd zijn.

Gr.,
michel
Reputatie 2
Badge +1
Michel,
Fijn dat je bericht hebt ontvangen.
Het is niet mogelijk om Toon zelf te installeren. We geven namelijk garantie op de installatie. We kunnen die garantie alleen maar bieden als we Toon laten installeren door onze speciaal opgeleide monteurs.

Je hoeft je geen zorgen te maken over de installatiekosten. Deze hoef je niet te betalen. Als jij nieuwe meters hebt besteld zal het eerste aanbod dat je hebt gekregen gelden.
Reputatie 2
Badge
Ik heb de monteur bezig gezien hij moet echt in de ketel werken er moet in de ketel een module geplaatst worden die er voor zorgt dat Toon zijn spanning krijgt. Hiervoor moet je daadwerkelijk wel wat kaas gegeten hebben van de CV ketel.

Het voordeel van de monteur is ook dat niet elke meter en elke ketel het zelfde is en de installatie monteur heeft voor alle ketels en meters die geschikt zijn voor Toon spullen mee in zijn bus.

Helaas zijn niet alle meters geschikt voor Toon. Bij mij moest de "slimme"meter  van Oxxio ook eerst vervangen worden voor de originele meter van Liander
Reputatie 3
Badge
Ik heb de monteur bezig gezien hij moet echt in de ketel werken er moet in de ketel een module geplaatst worden die er voor zorgt dat Toon zijn spanning krijgt. Hiervoor moet je daadwerkelijk wel wat kaas gegeten hebben van de CV ketel.

Het voordeel van de monteur is ook dat niet elke meter en elke ketel het zelfde is en de installatie monteur heeft voor alle ketels en meters die geschikt zijn voor Toon spullen mee in zijn bus.

Helaas zijn niet alle meters geschikt voor Toon. Bij mij moest de "slimme"meter van Oxxio ook eerst vervangen worden voor de originele meter van Liander

goed te weten dat je dit dus niet zelf kan. ik ben best technisch en na het lezen van het boekje had ik het graag zelf gedaan als dit de levertijd kon verkorten maar helaas wel iemand nodig.

mijn buurman is instalateur maar garantie heb ik dan liever als ik weekje langer moet wachten.
Reputatie 2
Badge
goed te weten dat je dit dus niet zelf kan. ik ben best technisch en na het lezen van het boekje had ik het graag zelf gedaan als dit de levertijd kon verkorten maar helaas wel iemand nodig.

mijn buurman is instalateur maar garantie heb ik dan liever als ik weekje langer moet wachten.

Het lijkt me zo ie zo niet echt raadzaam als niet gecertificeerde "monteurs" / doe het zelfers in de ketel gaan rommelen. Nu heb ik een AWB en kan je overal makkelijk bij maar als je een Nefit ketel hebt die zijn klein en compact en wordt het toch andere koek.
Reputatie 3
Badge
Mijn buurman is natuurlijk geen doe het zelfver. Alleen zullen de monteurs getraind zijn en de werkzaamheden iets sneller verrichten. Zelf zou ik mogelijk alleen de sensors kunnen plakken en heel mischien de thermosstaat maar dan houdt het op.
Reputatie 2
Badge
Mijn buurman is natuurlijk geen doe het zelfver. Alleen zullen de monteurs getraind zijn en de werkzaamheden iets sneller verrichten. Zelf zou ik mogelijk alleen de sensors kunnen plakken en heel mischien de thermosstaat maar dan houdt het op.

Ik zeg ook niet dat je buurman een doe het zelfver is maar hij is geen gecertificeerde monteur van Toon. En mocht Toon wel zelf te installeren zijn niet iedereen heeft een handige buurman. Ik vraag me alleen af of Eneco er slim aan doet om straks die €75 in rekening te gaan brengen voor de monteur. Maak er dan van bij een vastleggen van uw contract voor 2 jaar krijgt u de monteur kado
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat we elkaar verkeerd hebben begrepen. Maakt niet uit. Het gaat om de garantie die je krijgt mij montage door monteur eneco en dit is niet meer dan normaal. Alleen ik vergeleek het bijvoorbeeld met modem kpn die je best zelf kan aansluiten als je ondanks de boekjes ook een beetje technisch bent. Niet iedereen kan er goed mee omgaan.