Is er een openhaard instelling op de Toon? | Eneco Community
vraag

Is er een openhaard instelling op de Toon?

• 21 november 2014
  • 18 reacties
  • 1571 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Wij lopen met de gedachte om de Toon aan te schaffen, maar we zitten nog met één probleem, wij hebben een openhaard cq gashaard in de woonkamer, deze gashaard is afgeschermd met een glasplaat, waardoor hij veel van de warmte, via twee roosters in de schouw, teruggeeft naar de woonkamer.
Dus als onze gashaard brand en het is de woonkamer lekker warm dan slaat de thermostaat niet meer aan, waardoor het in de rest van het huis dus koud blijft.
Dit is met 3 opgroeiende kinderen, die graag op hun slaapkamer zitten, niet altijd een succes.
Onze huidige thermostaat ( Remeha, Isense ) zit een openhaard instelling, hierbij negeert de thermostaat de warmte/temperatuur in de woonkamer en verwarmt hij gewoon tot de ingestelde temperatuur.
Dat houdt in dat het op bv de slaapkamers, mits de kranen openstaan, ook lekker warm is.

Nu is onze vraag is dit ook mogelijk met de Toon of is dit eventueel te realiseren voor de Toon ?
Ik denk dat er meer mensen in Nederland met ditzelfde probleem zitten, een openhaard cq gashaard in de
woonkamer, waardoor het in de woonkamer lekker warm is, maar in de rest van het huis een stuk kouder is.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

18 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hoi Schummie, welkom op dit forum.

Toon heeft geen openhaard functie. Deze functie, of iets wat er op lijkt, is ook door andere aangedragen, maar (nog) niet gerealiseerd. Of dit gaat komen, is niet te zeggen.

Wat wij mensen adviseren is, om toon dan handmatig laten verwarmen of een bepaald programma preset type met een hoger ingestelde temperatuur te zetten. Door deze keuze dan te pakken en lang ingedrukt te houden, slaat die present op vast. Het programma zal dan ook niet op de gezette tijden schakelen. Dit kun je dan gebruiken (misbruiken) als openhaard stand.
Zodra je dan weer op die preset klikt, pakt Toon het normale programma weer op.
Ik zou duidelijk zeggen: geen Toon nemen en investeren in zone regeling en daar de juiste thermostaten voor te nemen.

Zet de zoekfunctie maar eens op openhaard en je vindt toch aardig wat discussie hierover i.s.m. Toon.
Beste Jürgen en Ton,

bedankt voor jullie reacties.
Ik had begrepen dat de makers van de Toon juist luisterde naar de mensen die wensen cq ideeën hadden wat betreft de Toon en zo mogelijk de Toon aan te passen.
Als ik dus nu hoor dat er al meer mensen met dit probleem zijn gekomen, zou je van Toon een reactie
verwachten.
Nu lijkt me het technisch toch niet zo moeilijk om de Toon zo in te stellen dat hij de gemeten temperatuur moet negeren.

Ik denk dat het van Eneco - Toon een gemiste kans is, want als je ziet hoeveel mensen een openhaard
cq gashaard hebben, deze mensen negeren dus nu de Toon.
Klopt maar als je naar het exacte doelgroep kijkt en die ook nog een Toon zouden willen, dan is het denk ik te weinig.
Komt bij dat als Toon z'n werk goed zou doen zou je zone besturing moeten hebben.
En ik denk dat dat toch echt een brug te ver is.

Overigens zijn er toch vrijwel geen enkele thermostaat met een speciale Openhaard stand, behalve die bij je huidige CV geleverd is.

Heb je overigens wel de zoekfunctie gebruikt? Wat daar hoor ik je verder niet meer over......
Beste Ton,

wat de zoekfunctie werd ik niet echt veel wijzer.
Wat betreft jou woorden "vrijwel geen enkele thermostaat met een openhaard stand", ik kom heel snel al op 4 thermostaten en wel Nest, Danfoss Link CC, Honeywell evohome en Remeha Isense hebben een oplossing voor het openhaard probleem.
Ik denk dat deze situatie bij heel veel huizen in Nederland (en daarbuiten) voorkomt, hoeveel mensen
hebben tegenwoordig geen openhaard (hout of gas) dan zou men daar toch een oplossing voor moeten zoeken.
Je kan wel het licht aan doen met je thermostaat, maar je kan niet de warmte regelen met je thermostaat, dat is toch op zijn minst raar.

Ik begreep dat ze wel hard bezig waren om Toon geschikt te maken in combinatie met zonnepanelen en warmte.
Heel leuk, maar zullen er meer mensen zijn met een openhaard (gas of hout) of met zonnepanelen.
Reputatie 1
Badge
Binnenkort hoop ik ook Toon te ontvangen en ook ik ben geinterresseerd in deze functie. Zo zeldzaam is hij niet denk ik. Mijn Remeha thermostaat (geen iSense) heeft deze functie ook. Dat is dus nummer 5 🙂.
Beste Ton,

wat de zoekfunctie werd ik niet echt veel wijzer.
Wat betreft jou woorden "vrijwel geen enkele thermostaat met een openhaard stand", ik kom heel snel al op 4 thermostaten en wel Nest, Danfoss Link CC, Honeywell evohome en Remeha Isense hebben een oplossing voor het openhaard probleem.
Ik denk dat deze situatie bij heel veel huizen in Nederland (en daarbuiten) voorkomt, hoeveel mensen
hebben tegenwoordig geen openhaard (hout of gas) dan zou men daar toch een oplossing voor moeten zoeken.
Je kan wel het licht aan doen met je thermostaat, maar je kan niet de warmte regelen met je thermostaat, dat is toch op zijn minst raar.

Ik begreep dat ze wel hard bezig waren om Toon geschikt te maken in combinatie met zonnepanelen en warmte.
Heel leuk, maar zullen er meer mensen zijn met een openhaard (gas of hout) of met zonnepanelen.

Klopt helemaal, vandaar ik zei "vrijwel". Er zijn honderden thermostaten op de markt; specifiek gerichte en algemene.

Aangezien in eerdere discussies de openhaard functie vaak is aangehaald, bleek echter dat kennelijk de doelgroep toch te klein is.
Dan kan je 2 dingen doen toch voor de Toon gaan en maar afwachten en je irriteren; of gewoon voor een andere thermostaat gaan.
Ik zou voor het laatste gaan dus!
Binnenkort hoop ik ook Toon te ontvangen en ook ik ben geinterresseerd in deze functie. Zo zeldzaam is hij niet denk ik. Mijn Remeha thermostaat (geen iSense) heeft deze functie ook. Dat is dus nummer 5 🙂.

Zie mijn eerdere bericht.
Dan zou ik mooi bij mijn thermostaat blijven, want er is geen enkele indicatie dat Toon met deze functie wordt uitgerust.
Je kan gokken en je irriteren; dat zou ik niet doen.
Of je bent wellicht "verslingerd" aan de Toon; tja kan je geen ongelijk geven................
Reputatie 1
Badge
Hoi Schummie, welkom op dit forum.

Toon heeft geen openhaard functie. Deze functie, of iets wat er op lijkt, is ook door andere aangedragen, maar (nog) niet gerealiseerd. Of dit gaat komen, is niet te zeggen.

Wat wij mensen adviseren is, om toon dan handmatig laten verwarmen of een bepaald programma preset type met een hoger ingestelde temperatuur te zetten. Door deze keuze dan te pakken en lang ingedrukt te houden, slaat die present op vast. Het programma zal dan ook niet op de gezette tijden schakelen. Dit kun je dan gebruiken (misbruiken) als openhaard stand.
Zodra je dan weer op die preset klikt, pakt Toon het normale programma weer op.

Dank je wel jvp, zou het misschien een feature request moeten zijn denk je?
Beste Rulez,

bedankt voor je bijval, er zijn dus inderdaad meer mensen die deze functie graag op hun Toon zouden willen.

Beste Ton,

ik geloof niet dat je er ons graag bij wilt hebben, welke mogelijkheden zie jij dan nog meer die de
mogelijkheden van de Toon hebben ?

We kunnen nu stoppen met de Toon, maar dat hebben een heleboel aankomende klanten van Eneco en Toon gedscht. Deze mensen nemen niet eens de moeite om te kijken wat er eventueel mogelijk is wat
betreft de openhaard instelling en nemen niet eens contact op met Eneco.
Ik blijf er toch bij dat Eneco hier een grote groep potentiële klanten mee misloopt. Je kan wel druk
bezig zijn om de Toon geschikt te maken in de combinatie met zonnepanelen en warmte, maar dan gaan je mensen verwennen die eigenlijk helemaal geen klant willen worden van Eneco, deze mensen willen graag voor hun eigen stroom zorgen.

Dus Eneco en de mensen achter de Toon, zet jullie rug hieronder en kijk eens wat de mogelijkheden
zijn om op de Toon een openhaard instelling te maken, je zou ons hier heel blij mee maken en een
heleboel nieuwe klanten mee werven.

Misschien kunnen bestaande klanten met een Toon en een openhaard ( hout cq gas) hier ook reageren,
wie weet gaat Eneco dat luisteren naar hun klanten.
hallo vraagje , wij willen ook toon nemen maar hebben ook een openhaard en de Remeha, Isense.
En die openhaard functie is zo makkelijk, maar kan ik ook gewoon toon nemen, maar als thermostaat de
Remeha, Isense gebruiken.
Reputatie 6
Badge +1
Ook hallo en welkom op het forum.

Ik ben bang, dat Toon alleen in zijn geheel wordt geinstaleerd. Dus ook op de ketel. Eerder mag een monteur hem niet afleveren. Echter als deze weg is, kun je hem natuurlijk zelf weer van de ketel halen.

Echter misje dan wel een aantal functies op toon, zoals bediening van temp op afstand.
Reputatie 7
Badge +6
@Romoesca,

Welkom inderdaad!
We raden niet aan om Toon te nemen om alleen het inzicht in verbruik te hebben.
Zoals @Jvp ook al aangeeft zal de monteur Toon allereerst niet installeren als je de huidige thermostaat wilt blijven gebruiken. Daarnaast is het zonde om Toon daar alleen voor te nemen, want alleen voor die functie dien je ook €3,50 per maand te betalen als je de verbruiken per dag/week/maand inzichtelijk wilt hebben. Ook komt Toon dan in de meterkast en dient hij voorzien te worden van stroom door een draad die normaal gesproken uit de muur komt waar de thermostaat op aangesloten is. Al met al, niet erg handig en gunstig voor je.
Je kunt beter andere apparaten gebruiken die je inzicht geven. Wel leuk dat je interesse in Toon hebt!

Beste Ton,

ik geloof niet dat je er ons graag bij wilt hebben, welke mogelijkheden zie jij dan nog meer die de
mogelijkheden van de Toon hebben ?

We kunnen nu stoppen met de Toon, maar dat hebben een heleboel aankomende klanten van Eneco en Toon gedscht. Deze mensen nemen niet eens de moeite om te kijken wat er eventueel mogelijk is wat
betreft de openhaard instelling en nemen niet eens contact op met Eneco.
Ik blijf er toch bij dat Eneco hier een grote groep potentiële klanten mee misloopt. Je kan wel druk
bezig zijn om de Toon geschikt te maken in de combinatie met zonnepanelen en warmte, maar dan gaan je mensen verwennen die eigenlijk helemaal geen klant willen worden van Eneco, deze mensen willen graag voor hun eigen stroom zorgen.

Hoi Schummie,

Ik hoop dat, nu ook met de reactie van de moderator Danielle, je inziet waarom ik je mijn eerdere advies gaf:P
Toch ongelofelijk dat je mensen moet adviseren om geen Toon te nemen als je een openhaard heb
en wel met man en macht bezig zijn om de Toon geschikt(er) te maken voor zonnepanelen ?????
Ik val misschien in herhaling. maar ik vind dit echt zo dwaas, ik had Eneco toch wel hoger ingeschat.

Dan gaan we maar op zoek naar een ander stroom en gas leverancier en dat na 30 jaar Eneco.
Het gaat jullie goed !

Schummie.
Ik denk dat de doelgroep Teruglevering zichtbaar op Toon groter is.
Dus terecht dat Eneco/Quby daar eerst voor kiest!
Suc6 met 1 van 4 mogelijkheden die wel in jouw plaatje past!
Wie weet ziet we je hier nog eens terug🆒🆒
Reputatie 1
Badge
Toch ongelofelijk dat je mensen moet adviseren om geen Toon te nemen als je een openhaard heb
en wel met man en macht bezig zijn om de Toon geschikt(er) te maken voor zonnepanelen ?????
Ik val misschien in herhaling. maar ik vind dit echt zo dwaas, ik had Eneco toch wel hoger ingeschat.

Dan gaan we maar op zoek naar een ander stroom en gas leverancier en dat na 30 jaar Eneco.
Het gaat jullie goed !

Schummie.

Inderdaad jammer Schummie, maar wat niet is kan nog komen. Voor mij is het fijn om te hebben maar voor mijn persoonlijke situatie nog geen showstopper. Via een moderator heb ik te horen gekregen dat het verzoek aan de ontwikkelaars is doorgegeven, maar dat er niet snel wordt verwacht dat de functie toegevoegd gaat worden.
Reputatie 7
Badge +7

Het gaat jullie goed !

Schummie.

Niet zeuren Toon met solar power werd al in den beginne belooft door Eneco dus dat komt eerst
en dan pas een open haard stand waar mee je de warmte groot en deels door de schoorsteen blaast
en het milieu mede door vervuild :(

p.s. er is gewoon een workaround voor te maken hoor.