Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 | Eneco Community
vraag

Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30

• 3 oktober 2017
  • 38 reacties
  • 6170 Bekeken

Toon eerste bericht

38 Reacties

Reputatie 2
Badge
Dat klopt, maar landelijk gemiddeld is niet vrijstaand met 220m2 woonoppervlak...
Die slag is jou!
Reputatie 2
Badge
Maar daarom is me er ook veel aan gelegen om een paar procent te besparen....
Het verschil tussen Aan/Uit en Opentherm zal geen schrikbarende wonder zijn.
Het grootste besparingen alleen cv ketel gerelateerd, worden bereikt door de installatie goed waterzijdig in te regelen (inc. pompsnelheid), aanvoertemperatuur verlagen tot binnen de gas condensgrens, warmwater warmhoudfunctie uit te schakelen, tap warmwater niet hoger dan 60 graden instellen.

De rest spreek een beetje voor zich, bewust omgaan met de tijdsduur van douchebeurten, isolatie van dak, gevels en beganegrond vloer, tochtkeren vermijden van deuren en ramen, maar goed blijven ventileren.
Radiatoren iets groter dan de berekende vermogen plaatsen, die kunnen op een lagere aanvoertemperatuur net zo veel vermogen leveren als een kleinere radiator, en ze kunnen pendel gedrag van de ketel voorkomen door een grotere temperatuur verschil tussen aanvoer en retour te bereiken. Etc, etc...
Reputatie 1
Badge +3
hallo,

Ook bij mij thuis heeft de monteur de toon niet via OT aangesloten op mijn Kombi Kompakt hre36/30.

Vandaag de thermostaat aangesloten op 11 en 12 en alles lijkt te werken via OT en ben benieuwd of ik verschil ga merken.

Ik heb het installatie type ingesteld op radiatoren waarbij staat 90 graden max, 3 graden per uur. Kan iemand mij uitleggen wat dit exact betekend?

Laatst heb ik op mijn ketel het tapwater verlaagd naar 60 graden en cv water naar 70 graden. Heeft het cv water hiermee te maken? En moet ik hier nog wat aan veranderen? Had bewus beide lager ingesteld om het systeem zuiniger te latendraaien.

Ik ben benieuwd naar een reactie, alvast bedankt!
70 graden voor CV is nog aan de hoge kant, 60 zal voldoende zijn.
Ik heb het installatie type ingesteld op radiatoren waarbij staat 90 graden max, 3 graden per uur. Kan iemand mij uitleggen wat dit exact betekend?
Maximaal aanvoertemperatuur 90 graden, en de temperatuur mag 3 graden per uur in de gemeten kamer stijgen. Oftewel, de gewenste temperatuur mag zo snel mogelijk bereikt worden. 60 graden, 2gr/uur is een goede compromis.
Reputatie 1
Badge +3
Maximaal aanvoertemperatuur 90 graden, en de temperatuur mag 3 graden per uur in de gemeten kamer stijgen. Oftewel, de gewenste temperatuur mag zo snel mogelijk bereikt worden. 60 graden, 2gr/uur is een goede compromis.

Bedankt voor je reactie!!

Dus als ik het goed begrijp neem de toon de aanvoer temp van de cv over (in tegenstelling tot het tapwatertemp die op de cv moet worden ingesteld.)

Nu vraag ik me alleen af welke instelling leidend is van het cv aanvoer water temp. Is dat de temp die ingesteld staat op de ketel in mijn geval 70 of de temp in de toon instelling? (90 graden)

Ik ga vanavond beide temperaturen instellen op 60 graden zodat ik meer rendement kan halen uit mijn keteltje en ervaren wat het comfort zal zijn.

Grt
@remco100000, 90 graden op Toon is inderdaad de CV aanvoer temperatuur, 70 in de ketel. De ketel zal op 70 graden begrenzen.
Ik adviseer je om de handleiding van jouw ketel te downloaden, dan weet je precies wat je doet, en hoe. Dan kan je ook de warmhoudfunctie voor tapwater uitschakelen.
Reputatie 1
Badge +3
Bedankt voor je reactie!

Cv aanvoer water staat nu op 66 graden zowel op de ketel als op de toon en heb nu nog 3 graden per uur staan even kijken wat dit brengt.

Tap aanvoer water staat op 60 graden en heb het voorverwarmen uit staan. Eco stond geselecteerd, Ga ervaren hoe het is als dit uit staat.

Vanavond ga ik nog even kijken op welke stand mijn pomp staat aangezien ik heb gelezen dat de pomp 3 standen heeft en vaak stand 2 al voldoende is. Dit zal weer besparen op de energie.

Groet Remco
@remco100000, jouw ketel heeft een modulerende cv-pomp dat moduleert tussen 40 en 80% fabrieksinstellingen. Om het modulatiebereik aan te passen, dan moet je via de servicefunctie menu twee parameters veranderen. Maximum en minimum capaciteit modulerende CV-pomp.
Ouderen Intergas hebben wel een 3 standen schakelaar.
Met warmwater voorverwarmen uit zal je niet zo veel van merken, bij Intergas het tapwater wordt altijd mee verwarmd tijdens cv bedrijf, die hebben geen platenwisselaar en geen driewegklep om tussen cv en tapwater om te schakelen, dus, hoeft ook niet een platenwisselaar te verwarmen voor warmwater.
Reputatie 1
Badge +3
Hi berny,

Warm water voorziening staat nu uit en inderdaad merk ik weinig verschil met de opwarmtijd dus ik laat deze voorziening lekker uit staan.

Mijn intergas is toch voorzien van een 3 standen schakelaar zie bijlage die ik bij het bericht heb gevoegd. Ik heb deze gisteren op 2 gezet. Zover ik hierover kan oordelen is dit een prima actie (Over gelezen op internet) wat vind jij?

Ik heb ook de aanvoer en afvoer buis van de cv de themeratuur gemeten hier zit een verschil in van ongeveer 10 graden.

Groet!
Sorry @remco100000, ik had in mijn idee dat het een HReco was.
Hele goede actie, 10 graden verschil is het niet echt bijzonder.
Zet de pomp op 1 en daarna loop je alle radiatoren na, en draai je ze steeds dichter (bij voorkeur aan de voetventielen) naar mate ze dichterbij de ketel staan, om de flow te forceren naar het verste. In de referentiekamer moet het helemaal open staan, waar de thermostaat hangt. De bovenkant van de radiatoren horen heet te worden (tegen de 65 graden), en de onderkant warm tot lauw (rond de 45 graden). Als je op alle radiatoren hetzelfde temperatuur verschil kan meten dan weet je dat ze allemaal even hetzelfde hoeveelheid water krijgen. Zo heb een redelijk goede water gebalanceerd installatie.
Let wel op, dit is uitgaande van een koude installatie, als alles op temperatuur is gekomen, dan zal je lagere temperaturen gaan meten, omdat door de OT werking de aanvoertemperatuur ook wordt verlaagd om de gevraagd kamertemperatuur bij te houden.

Reageer