Installatie Toon op Aan/Uit i.p.v. OpenTherm | Eneco Community

Installatie Toon op Aan/Uit i.p.v. OpenTherm

• 30 december 2014
  • 63 reacties
  • 8216 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 6 reacties
Hoi Allemaal,

Ik hoorde onlangs van iemand dat mijn toon waarschijnlijk niet op opentherm zit aangesloten maar op aan/uit. Bij de instellingen stond toon ook op aan/uit. Toon is indertijd (februari 2014) geinstalleerd door iemand van Eneco.
Ik heb het boekje van mijn HR ketel erbij gepakt en dit model ondersteund opentherm gewoon. Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de control unit van de ketel afgeschroefd (waar de draadjes van het toon regelkastje de ketel ingaan). en wat blijkt, hij zit op aan/uit aangesloten. heb de draadjes verplaatst naar de laatste 2 poten (opentherm). Toon gereboot, naar de settings op detect getikt en presto, opentherm running! Klusje van niets zou je denken.

Wat mij nu dus verbaasd eigenlijk is dat de man van Eneco dit niet meteen gedaan heeft ? Een HR doorstroomketel werkt toch veel zuiniger op opentherm dan op aan/uit ? is hier een beleid over bij Eneco ?

Vriendelijke groet,
Frank uittenbosch

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

63 Reacties

Ik vindt dit een slordig foutje,
De monteur moet naar mijn mening altijd toetsen of het mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +6
@Frankuit,

Welkom op het forum!
Goed dat je het zelf hebt geregeld om de ketel OpenTherm aan te sluiten op de ketelmodule van Toon. Wat de reden is dat de monteur voor Aan/
Uit heeft gekozen is mij niet bekend. Welke ketel heb je? Dan ga ik het voor je na.
@Danielle,

Dank je, ik heb een intergas compact HR, en heb effe een screenshotje bijgevoegd met de printplaat / aansluitpoten.
De foto is zoals de ketel aangesloten zat. ik heb de draadjes naar poot 10 en 11 verplaatst.

Vriendelijke groet,
Frank Uittenbosch
Je vermeldt niet welke thermostaat je hiervoor had.
Die was dus kennelijk ook Aan/uit geschakeld.............

Helaas heeft de Eneco monteur daar dus op voortgeborduurd.

Mijn Intergas werd op m'n oude Chronotherm meteen modulerend aangesloten.
Hallo allemaal, alle beste wensen voor het nieuwe jaar!
Hier mijn vraag: ik heb een Nefit Economy VR ketel en had een Nefit Moduline200 Thermostaat(modulerend).
Na montage van Toon door een monteur, hoor ik mijn ketel niet meer moduleren.
Bij controle van de instellingen in Toon blijkt de aansluiting op aan/uit te staan!
Is e.e.a. wel goed aangesloten en/of kan dit door een monteur gecorrigeerd worden?
Ik ben een echte leek op dit gebied en kan dit eventueel niet zelf!
Graag uw reactie hierop!
Ik had (heb hem nog liggen in de kast) een chronoterm IV thermostaat. en die stond dus op aan/uit.
Reputatie 3
Badge
Nefit gebruikt standaard geen opentherm. Voor de meeste ketels is een aparte module verkrijgbaar om een opentherm thermostaat aan te kunnen sluiten. Als deze module er niet in zit is alleen een aan/uit regeling mogelijk met Toon.
Reputatie 6
Badge +1
Goede morgen Johnnyboy en welkom op het forum.

Ten tweede ook voor jou de beste wensen en een mooi en energiek vol 2015 gewenst.

Toon is inderdaad correct aangesloten door de monteur. Nefit werkt met een ander en eigen protocol, waardoor alleen thermostaten van Nefit de ketel modulerend kunnen aansturen. Dit betekend dat Toon daarom via aan en uit staat ingesteld, omdat hij anders niet werkt.

Ik heb zelf ook een Nefit ketel en bij mij staat hij ook aan uit geschakeld. Echter zie ik geen (en dat is het belangrijkste) extra hoge energierekening vanwege deze stand.

Nu is er voor sommige ketels van Nefit een oplossing door een Nefit open therm module in de ketel te plaatsen. Kosten rond de 50 euro. Je zou je instalateur of Nefit kunnen vragen ofdat deze conveter bij je in de ketel geplaatst van worden. (Mijn ketel was niet geschikt). Daarbij wil ik ook aanmerken dat er ook wisselende verhalen op dit forum staan over de correcte werking van Toon in combinatie met de module. Persoonlijk en gezien het extra gas vebruik door aan/uit, zou ik het afraden, omdat er door aan/uit niet echt veel meer gas verbruikt word. Maar goed dat is een keus van ieder.

Dus conclusie: je Toon staat nu goed ingesteld. En wil je modulerend dat is de (mits hij werkt met je ketel type) een module, zodat Toon modulerend kan communiseren met je ketel.
Reputatie 6
Badge +1
Nefit gebruikt standaard geen opentherm. Voor de meeste ketels is een aparte module verkrijgbaar om een opentherm thermostaat aan te kunnen sluiten. Als deze module er niet in zit is alleen een aan/uit regeling mogelijk met Toon.

Nefit gebruikt wel opentherm, maar dwt is via een eigen communicatie protocol. De module kun je los kopen, mits je ketel dit ondersteund. De module zit niet standaard in de ketels.
Hallo JVP, bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord!
Hier kan ik wat mee!
Als het v.w.b. kosten in verbruik idd niet veel scheelt, volg ik Uw
raad op en laat ik e.e.a. zoals de monteur heeft geinstalleerd.
Het scheelt me weer een module van rond de € 50,-
PS. ik kreeg vanmorgen via Toon een e-mail melding dat de December-maand
(mijn eerste maand met Toon) het verbruik minder was dan ingeschat door Eneco.
Leuk 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Kijk maar eens in dit topic https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-opmerkingen-over-toon-110/nefit-ketels-ondersteunen-geen-opentherm-5436
Daarin steld (ex) Moderator Joep dat er in het verleden veel problemen zijn met de converter. Echter hoor ik nu ook idd, via diverse kanalen, dat het nog niet altijd 100% deugdelijk werkt. Ik vind het persoonlijk een wijs besluit, maar dan weet je dat er mogelijk wel een oplossing is, als je toch later besluit om alsnog over te willen gaan naar modulerend
Ik blijf voorlopig bij de aan/uit schakeling.
Na div. topics gelezen te hebben begrijp ik dat het probleem door
Nefit opgelost zou moeten worden door een goed werkende converter
te leveren die wel met Toon overweg kan.
Of kan ik stellen dat Eneco de Toon van de juiste software moet voor zien
zodat mijn Nefit-ketel wel modulerend aangestuurd kan worden.
Het is voor een leek(ik dus) best wel een moeilijke materie!
Maar ik duik er wel in, misschien komt er dus nog wel een oplossing.
Badge
Ik moest ook eerst de discussie aangaan met de monteur betreffende opentherm. Deze ging toch maar even bellen en ik bleek het bij het rechte eind te hebben. Alleen jammer voor die mensen die niet zo doortastend en/of technisch genoeg. Is een punt voor bijscholing bij Eneco?
ik ga eerst met Nefit communiceren v.w.b. de mogelijkheden met mijn ketel,
komen zij niet met een adequate oplossing, dan ga ik bij Eneco te rade, wat voor
oplossing ze hebben. Zijn de mogelijkheden nog niet beschikbaar dan zal ik mij er
bij neer moeten leggen (aan/uit).
Mijn ketel is een Nefit Economy VRC met Moduline 200 thermostaat en werkte zeer
goed modulerend!(eigen protocol).
Met Toon staat e.e.a. op aan/uit, dit lijkt mij een software probleem, ja toch?
We gaan verder met onderzoek!
Reputatie 7
Badge +6

Nefit gebruikt wel opentherm, maar dwt is via een eigen communicatie protocol. De module kun je los kopen, mits je ketel dit ondersteund. De module zit niet standaard in de ketels.

@jvp
Er zijn tegenwoordig wel Open Therm ketels van Nefit, de ketels waarvoor Nefit de OT-convertor voor heeft ontwikkeld zijn geen OT ketels.

@Johnnyboy

Ketels die niet met het OT protocol werken, kunnen we niet door middel van een software aanpassing modulerend laten aansturen. Dit is de reden dat sommige ketelfabrikanten OT convertors ontwikkeld hebben.
Ik had (heb hem nog liggen in de kast) een chronoterm IV thermostaat. en die stond dus op aan/uit.

Kijk dan is het duidelijk waarom de monteur bij jou Aan/Uit heeft aangesloten. Dat vermoedde ik al.
Jammer dat je dat toen met je Chronotherm al niet geregeld had!
Reputatie 6
Badge +1

@jvp
Er zijn tegenwoordig wel Open Therm ketels van Nefit, de ketels waarvoor Nefit de OT-convertor voor heeft ontwikkeld zijn geen OT ketels.
.

Dank voor je bijval. Dat wist ik niet. Bij mijn ketel werkte de convertor niet volgens Nefit. Maar als ik het verbruik zie bij Essent en nu bij Eneco, scheelt dit niet tot nauwelijk in het extra gas verbruik. Dus ik vind het prima zo. Aan/uit.
Dit kreeg ik als antwoord van Nefit:

Geachte heer de Heer,

De Toon kunt u op de Economy alleen maar aansluiten als aan-uit thermostaat en niet modulerend. Hier is helaas geen andere oplossing voor.

Met vriendelijke groet,

Annet de Fretes

Consumentenservice

Nefit

Postbus 3

7400 AA Deventer
@Danielle,

Was je het toevallig nog nagegaan waarom dit niet is gebeurd, en wat is volgens eneco de standaard ? moet de monteur dit nagaan en aansluiten daar waar mogelijk ?

Groet,
Frank

@Frankuit,

Welkom op het forum!
Goed dat je het zelf hebt geregeld om de ketel OpenTherm aan te sluiten op de ketelmodule van Toon. Wat de reden is dat de monteur voor Aan/
Uit heeft gekozen is mij niet bekend. Welke ketel heb je? Dan ga ik het voor je na.
Reputatie 7
Badge +6
@Frankuit,

Sorry voor de late reactie.
De monteur heeft er geen verklaring voor, we gaan ervan uit dat hij niet goed heeft opgelet. Onze excuses.
Badge
Gisteren is bij mij Toon geïnstalleerd. ik heb een Daalderop Combifort 24/80+ ketel, die Opentherm ondersteunt. Ook bij mij staat-ie in Toon echter op aan/uit en kan daarin niet naar Opentherm overgeschakeld worden. Ik had er een 22 jaar oude Landis Gyr thermostaat aan zitten. Ik vermoed dus dat Toon niet goed is aangesloten. Ik heb niet van die "stoute schoenen" als Frankuit en zou dus graag willen dat Eneco dat komt herstellen, als ik gelijk heb.
Badge
Er is hier wel eens een Eneco monteur geweest om de ketelmodule te vervangen na een blikseminslag. Toen de monteur zag dat de kapotte module open therm stond geschakeld vroeg ze wat daar de reden van was. ''Aan/uit is beter'', zei ze. "Zal ik de nieuwe dan op die manier aansluiten?"...'Installeer maar gewoon open therm zoals de oude. Ketel is moduleren. Niks geen aan/uit!'. Ik krijg door deze ervaring het idee dat het eigen inzicht van de monteur is. En als leek denk je daar niet bij na.
Badge
Dank je, Ton. Je zou verwachten dat er inmiddels goed onderbouwd beleid zou moeten zijn. Toen Eneco jaren geleden mijn huidige ketel installeerde, wees de monteur mij ook niet op de mogelijkheden/voordelen van Opentherm in mijn nieuwe ketel en sloot hij gewoon de oude aan/uit-thermostaat aan, zonder erop te wijzen dat een nieuwe thermostaat beter zou zijn. Als leek sta je daar inderdaad niet bij stil. Ik wacht dan ook met veel belangstelling de reactie van Eneco af.
Reputatie 7
Badge +7
als je cv ketel opentherm protocol / het aankan met het opentherm protocol van Toon
( niet elke cv ketel opentherm protocol kan samen werken met Toon)
dan op opentherm modulerend inschakelen dit is altijd beter dan aan /uit
Reputatie 4
Badge +4
@T.J. Riper

Welkom op de Community.

Toon kan jouw ketel modulerend aansturen. Normaal gesproken vraagt de monteur bij de installatie wat de voorkeur heeft en sluit hij Toon zo aan als de klant wenst. Ik denk dat hij dat in dit geval is vergeten, excuses hiervoor. We zorgen dat je spoedig wordt gebeld om een nieuwe afspraak met een monteur te maken.