Installatie Toon niet doorgegaan | Eneco Community

Installatie Toon niet doorgegaan

• 12 december 2013
  • 9 reacties
  • 800 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 5 reacties
Hoi,

TL;DR: Toon kan niet draadloos communiceren met de CV, en als je CV in de badkamer hangt moet er een spatwaterdichte stopcontact aanwezig zijn want deze kan (in tegenstelling tot een normaal stopcontact) niet door de monteur zelf aangelegd worden.

Even situatie voorleggen.
We zijn recent verhuist naar onze eensgezinswoning en heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om naar Eneco over te stappen (van United Consumers) en Eneco Toon erbij te nemen. Het betreft een huur woning, en we zijn voordat de vorige bewoner er weg ging wezen kijken. Met het oog op vereisten van Eneco Toon, had ik gezien dat er een oude simpele aan/uit thermosstaat was (bedraad). Maar de woningbouw vereniging heeft overal de muren en plafons moeten renoveren. Ook hebben we een gloednieuwe CV gekregen (De kleinste versie die ook op de Eneco website wordt aangeboden) waar we op zich erg blij mee zijn. Maar bleek ook dat ze de thermosstaat hadden vervangen door een simpel Honeywell draadloos exemplaar, en de 2 aders hebben verwijderd tijdens de verbouwing.

Pas nadat de Stedin monteur was langsgeweest voor de slimme meters, en de week er op de Toon monteur zou komen, realiseerde ik dat Toon die 2 aders nodig heeft, en niet draadloos communiceert met de CV. Afijn, zelf een 2 aderig zwakstroom snoer aangelegd en aangesloten op de OpenTherm puntjes in de CV. Vervolgens gemeten aan de kant waar Toon moet komen, en er staat inderdaad ongeveer 24-25 volt op.

Dus ik dacht helemaal voorbereid te zijn, maar dat bleek niet het geval. De monteur is afgelopen vrijdag langs geweest, maar kon Toon niet installeren omdat onze CV in de badkamer hangt, en daar geen spatwaterdicht stopcontact zit. De CV en wachmachine zitten op van die trekkoort schakelaar kastjes (met een ledje er in), en dus geen stopcontacten. Ik had dat graag vantevoren ook geweten, dan had ik dat ook geregeld. 

Anyway, ik heb een vriend die elektromonteur is laten komen, en die heeft er een spatwaterdichte stopcontact gemaakt. En ook 2 stopcontacten in de meterkast (had ik eerst provisorisch een verlengsnoer liggen).

Morgen is de nieuwe afspraak voor de Toon monteur, en ik ben benieuwd. De iPhone App heb ik al er maanden op staan sinds dat ik Eneco had aangevraagd ^^

Tot zover mijn ervaring met (zonder) toon.

Overigens heb ik in ons oude huis YouLess gebruikt. Die kon de gegevens (realtime) doorsturen naar Bidgely, maar dat is lang niet zo handig in gebruik en gemak (als het goed is) als Toon. 

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

9 Reacties

Voor zo ver ik weet wordt tijdens de test wel degelijk aangehaald dat er een (vrij) stopcontact bij de CV dient te zitten.
Je hebt helemaal gelijk, in de test wordt aangegeven dat er een vrij stopcontact moet zijn in de meterkast én bij de CV. Die laatste was ik blijkbaar weer vergeten. Overigens is Toon zojuist geïnstalleerd, en de iPhone app werkte ook meteen (zit op m'n werk dus ik kan er verder nog niet mee spelen).

Voor zo ver ik weet wordt tijdens de test wel degelijk aangehaald dat er een (vrij) stopcontact bij de CV dient te zitten.
Precies!
Maar Toon werkt nu en dat is een goed bericht!
Veel plezier met je Toon en de App op je smartphone!!

Nog een belangrijke tip:

Maak Toon de 1e paar dagen niet gek; gun Toon z'n inleerproces!
Alles bekijken; programma's instellen; uiteraard perfect, maar meteen wijzigingen in bv de temperatuur instelling NIET doen.
Hoi Brandje,

Ja klopt, ik heb jouw en van anderen ook berichtjes gelezen daarover, ik ben namelijk al sinds oktober forum lezer, en sinds eind november kon ik me registreren en ook reageren. Ik ben dus al bekend met het inleer process.

Het lijkt er op dat Toon dat al snel door heeft, aangezien de temperatuur nu gewoon goed is (ingesteld op 18*, en is nu 18,5*, is niet meer aan het stoken). Toon was nog wel erg koud in het begin (15*) maar dat komt waarschijnlijk dat het vannacht in de auto is blijven liggen. (vanmorgen 3,3* buiten (in de buitenschuur gemeten).

Wat ik wil doen is het week programma er in gaan zetten. Ook kleine aanpassingen in de programma's comfort (20* -> 19,5*) en weg (15* -> 11*).
 Ik blijf voorlopig af van de temperatuur correctie optie 🙂
Ja juist het instellen van de programma's is slim dan kan Toon daar ook op acteren ivm de bepaling wanneer het aanwarmen moet plaats vinden.
En...........nog belangrijker we zitten in het stookseizoen dus Toon moet nu meteen z'n kwaliteit bewijzen.

Ik zie trouwens dat je een Intergas hebt; heb ik ook nu ± 4 jaar ben er enorm tevreden over; kan eigenlijk geen minpunt ontdekken.

En keurig op 60 CV water afgesteld; toppie!
Afgelopen dagen heb ik 'm nog niet eens naar de 70 grd opgeschroefd; stel jij ook de graden ook variabel in?
Dus als het straks (nu stijgt de temperatuur weer) aanhoudelijk 0 grd blijft hoger in?
Ik ben ook tot nog toe erg tevreden. Dit is mijn eerste eigen huis met centrale verwarming en ben het pas begin november echt in gaan wonen. Dus ik weet nog niet of ik de temperatuur ga verhogen. Ik heb gemerkt dat de buren ook graag voor mij willen stoken (het huis koelt maar heel erg langzaam af) en is vrij snel op temperatuur.

Maarja, het heeft nog niet gevroren, en ik moet Toon de kans geven nog. Dus als ik merk dat het niet goed gaat als het wel gaat vriezen dan doe ik dat met stapjes van 5* omhoog. Maar zolang het huis netjes op temperatuur komt is er geen reden om het omhoog te zetten.

Overigens staan alle radiatoren volledig open, op de slaapkamers is het nu altijd ietsjes frisser dan in de huiskamer (misschien 1*, maar moet het nog echt meten), maar dat is goed zo. In de (rechthoekige) huiskamer heb ik 2 enorme radiatoren aan weerszijden onder de grote ramen.

Enige wat ik wel mis is dat we nu niet direct warm water hebben in de keuken. Dat duurt nu makkelijk 20-30 sec. Ligt een beetje aan of de CV al aan het stoken was. In het oude huis hadden we een electrische boiler. Maarja, dat vrat stroom, ook op momenten dat je het helemaal niet nodig hebt.
Tja dat is een kwestie van afwegen; wij gebruiken erg weinig warm water in de keuken, maar als we het nodig hebben moet het er gewoon binnen 1 seconde zijn.
Dus hebben we een kleine boiler van Daalderop genomen. Bij ons staat dan ook de voorverwarming van tapwater geheel uit!
Bij ons staat het op comfort mode, dan zou het volgens de handleiding moeten leren wanneer er vaak tapwater warmte vraag is. In ons oude huis was de electrische boiler 10 liter, dat was net genoeg om de wasbak te vullen voor de afwas op gewenste temperatuur te doen. Het was ingesteld op 65*.

Hoe groter het temperatuur verschil tussen het water en de buitenlucht (in dit geval in huis), hoe sneller het afkoelt, en dus weer opgewarmt moet worden naar de ingestelde temperatuur. Heb je de boiler op een tijdklok staan zodatie niet snachts onnodig verwarmt?

Als ik jou was zou ik eens uitrekenen wat je dat aan comfort kost ;)

Het water 20-30 sec moeten laten lopen is kosten technisch een schijntje tov de electriciteits kosten om 10 liter water warm te houden. Overigens wel zonde van het water, maarja, het is niet anders.
Bij ons is het niet nodig voor de afwas. Gaat in de machine. 
En als je 20/30 minuten moet wachten is het belang aan water te verwaarlozen, maar het gas wordt vanaf enkele seconden wel verbruikt. 
Inderdaad staat de boiler op een timerschakelaar, zodat de meeste opwarmtijd in de laagtarief uurtjes plaats vindt.