Installatie slimme meter | Eneco Community
beantwoord

Installatie slimme meter

Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 73 reacties
Sinds februari ben ik in het bezit van een Toon deze werkt prima, nu worden er a.s. dindag slimmemeters geplaatst.
Nu is mijn vraag moeten er instellingen gewijzigd worden in Toon? zoja welke.

Bijvoorbaat dank
icon

Beste antwoord door PaulP 6 april 2013, 12:31

Beste Pim,

Als de slimme meter is geplaatst hoef je alleen maar de bij de Toon geleverde P1 kabel in de slimme meter te plaatsen en de andere kant in de meteradaptor. 
De sensoren die nu in de meteradaptor zitten kun je verwijderen.
Hierna even Toon resetten met de knop onder de Toon en voila.
Hou er wel rekening mee dat de weergave van het gasverbruik een tijdje kan duren, Bij mij meer dan een dag. Dit omdat de gasmeter nog aan de slimme meter gekoppeld moet worden.

Groet, Paul

Bedankt Paul voor de info,

Ik vraag dit omdat er in het boekje op pagina67 niet overgesproken word.
Dus ik hoef bij de Toon - energiemeterinstellingen niets te wijzigen?

Groeten Pim,

Nee Pim dit gaat vanzelf
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

32 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
Sinds februari ben ik in het bezit van een Toon deze werkt prima, nu worden er a.s. dindag slimmemeters geplaatst.
Nu is mijn vraag moeten er instellingen gewijzigd worden in Toon? zoja welke.

Bijvoorbaat dank

Beste Pim,

Als de slimme meter is geplaatst hoef je alleen maar de bij de Toon geleverde P1 kabel in de slimme meter te plaatsen en de andere kant in de meteradaptor. 
Hou er wel rekening mee dat de weergave van het gasverbruik een tijdje kan duren, Bij mij meer dan een dag. Dit omdat de gasmeter nog aan de slimme meter gekoppeld moet worden.

Groet, Paul
Badge
Beste Pim,

Groet, Paul

Groeten Pim,
Reputatie 2
Badge +2
Beste Pim,

Groet, Paul

Groeten Pim,

Nee Pim dit gaat vanzelf
Badge
Beste Pim,

Groet, Paul

Groeten Pim,

Nee Pim dit gaat vanzelf

Bedankt Paul 
Badge
Vandaag zouden de slimmemeters geplaatst worden, maar wat blijkt ik heb nog een stalen Hoofd Zekering Kast en daarvoor is de firma Brinck niet bevoegd om deze open te maken. Dus de monteur heeft een foto gemaakt van de kast en ging onverrichte zaken weer heen.
Nu is het wachten op Liander, dat kan 4 tot 6 weken duren voor dat zij de meters komen vervangen.
Reputatie 7
Badge +7
Vandaag zouden de slimmemeters geplaatst worden, maar wat blijkt ik heb nog een stalen Hoofd Zekering Kast en daarvoor is de firma Brinck niet bevoegd om deze open te maken. Dus de monteur heeft een foto gemaakt van de kast en ging onverrichte zaken weer heen.
Nu is het wachten op Liander, dat kan 4 tot 6 weken duren voor dat zij de meters komen vervangen.

Dat is niet fijn dan Pim,
Ik hoop dat ze het snel voor je oplossen , 4 tot 6 weken is wel erg lang .
Maar dit had de netwerk beheerder wel moeten weten , en de juiste personen 
Die wel bevoegd zijn naar jou moeten sturen.
succes.
mvg,
jan
Reputatie 6
Badge +1
Pim,

Was  er al schot in de zaak betreffende de plaatsing van je slimme meter?
Badge
Hallo Jürgen,

Woensdag 1 mei komen ze van Liander de (slimme) elektra meter plaatsen, nu komt het volgende probleem er blijkt een gas meter in mijn woning te zitten die afwijkt, (uitleg daar over konden ze mij niet geven, alleen dat deze afwijkt)  waardoor Liander weer niet bevoegd is deze te vervangen. Nu moet ik weer wachten op Stedin om deze te plaatsen, dan moet  Liander weer terug komen om de gasmeter weer aan de elektra meter te koppelen. Mijn vraag of die niet anders om kon eerst de gasmeter en daarna de elektra meter, dat bleek niet mogelijk ze kunnen niet in elkaars agenda kijken. Dus ik hoop dat ik volgende week bericht van Stedin krijg voor het plaatsen van de  gasmeter.
Reputatie 6
Badge +1
Hallo Jürgen,

Woensdag 1 mei komen ze van Liander de (slimme) elektra meter plaatsen, nu komt het volgende probleem er blijkt een gas meter in mijn woning te zitten die afwijkt, (uitleg daar over konden ze mij niet geven, alleen dat deze afwijkt)  waardoor Liander weer niet bevoegd is deze te vervangen. Nu moet ik weer wachten op Stedin om deze te plaatsen, dan moet  Liander weer terug komen om de gasmeter weer aan de elektra meter te koppelen. Mijn vraag of die niet anders om kon eerst de gasmeter en daarna de elektra meter, dat bleek niet mogelijk ze kunnen niet in elkaars agenda kijken. Dus ik hoop dat ik volgende week bericht van Stedin krijg voor het plaatsen van de  gasmeter.

Lekkere binneninstalatie heb je in je woning. Wat geen ge-ouwe- ****. Misschien zou het helpen als je Stedin belt en dit uitlegd met het verzoek ofdat ze een dag eerder kunnen komen.
Of loop je ook nog het risico dat Stedin direct zegd: Leander mag geen modificatie aan onze gasmeter toepassen en dus niet koppelen, want die moet dan eerst aan ons toestemming vragen.

Maar 1 ding snap ik niet. Hoeveel netbeheerders heb je dan voor energie. 2?. want als het er 1 is moet die netbeheerder zorgen dat jou meters tegelijk kunnen worden vervangen door 1 bedrijf die de kennis en bevoegdheid heeft om ze allebei ook tegelijk te vervaNgen. Want nu word het voor  jou een gebed zonder eind.  We blijven maar positief en horen het wel.
Badge
Hallo Jürgen,

Ik heb 2 net beheerders Liander voor elektra en Stedin voor gas, de vorige keer kwam de firma Brinck Roll Out Services de meters omwisselen maar omdat ik een Stalen Hoofd Zekeringkast had was deze firma niet bevoegd dit uit te voeren, naar de gas meter heeft hij niet gekeken.
Er is ongeveer 2 jaar geleden een aanpassing gemaakt aan de gas meter omdat dat er meer gas druk zou komen vanwege een uitbreiding in de wijk (misschien heeft dit er iets mee te maken). Erg vreemd is het wel. Na woensdag weet ik hopelijk meer.
Controleer ook even of je huisaansluiting/meter voor het gas een capaciteit heeft met code G4 of maximaal G6
Anders betaal je veel te veel vastrecht. Zonde geld dus!

Er zijn nog vele aansluitingen waar G10 en hoger zit, terwijl dat voor de verbruiker niet noodzakelijk is.
Kijk heb je een bakkerij, tja dan moet je wel een hoge capaciteitsaansluiting hebben.
Badge
Bedankt Brandje voor het mee denken,
ik heb een G4 dus dat kan het probleem niet zijn.
Reputatie 6
Badge +1
Hallo Jürgen,

Ik heb 2 net beheerders Liander voor elektra en Stedin voor gas, de vorige keer kwam de firma Brinck Roll Out Services de meters omwisselen maar omdat ik een Stalen Hoofd Zekeringkast had was deze firma niet bevoegd dit uit te voeren, naar de gas meter heeft hij niet gekeken.
Er is ongeveer 2 jaar geleden een aanpassing gemaakt aan de gas meter omdat dat er meer gas druk zou komen vanwege een uitbreiding in de wijk (misschien heeft dit er iets mee te maken). Erg vreemd is het wel. Na woensdag weet ik hopelijk meer.

En opgelost, of moet je nu nog wachten op Stedin voor vervanging gas, of Is het nog net geregeld..
Badge
Hallo forum leden,

Op 1 mei is de electra meter geplaatst de Iskra ME 382, en op 3 mei de gas meter de Flonidan Uniflo G4SRV.

De P1 poort aangesloten even gereset, en verbonden met stroom en gas.
Alleen heb ik nu het volgende probleem de meter standen van de meter en toon zijn niet gelijk aan elkaar (dubbel tarief), gebeld met Eneco groen en die hebben een ticket aangemaakt dus het wordt uitgezocht. Ook is mijn status verbruik nog steeds niet zichtbaar dat is ook in onderzoek.
Voor de rest kan ik er weinig over zeggen, door dat ik woensdag en vrijdag mis staan mijn balken in het hoofdscherm in het rood ik denk dat dit in de nieuwe week wel weer normaal zal zijn.
Mooi dat je nu slimme meters hebt. 
Volgende week staan gas en electra wel weer goed. 
En de ongelijke standen lopen via een ticket dus!
Komt goed!
Reputatie 7
Badge +6
@Pim,

Ik heb de status van het ticket nagekeken en de softwareontwikkelaars geven aan dat de meterstanden weer overeenkomen als je een harde reset (Toon stroomloos maken door ketelmodule te resetten) probeert. Daarna nog even de meteradapter resetten en dan zouden de meterstanden weer goed moeten staan. Kan je dat proberen?

Het probleem van het Status Verbruik is ook nagekeken en in dit topic lees je er meer over. De oplossing komt in juni.
Badge
Ik heb de status van het ticket nagekeken en de softwareontwikkelaars geven aan dat de meterstanden weer overeenkomen als je een harde reset (Toon stroomloos maken door ketelmodule te resetten) probeert. Daarna nog even de meteradapter resetten en dan zouden de meterstanden weer goed moeten staan. Kan je dat proberen?

Het probleem van het Status Verbruik is ook nagekeken en in dit topic lees je er meer over. De oplossing komt in juni.
[/quote]
Bedankt Danielle,

Ik heb de reset uitgevoerd, de meterstanden staan nu goed met uitzondering van meter II die gaf en geeft nog steeds 383 kWh aan in Toon op de meter staat hij op 0, gebeld met liander over het feit dat de slimmemeter alleen maar het verbruik in het dal/nacht tarief laat zien werd mij verteld dat het 10 dagen duurt voordat de andere ook mee gaat doen. Dus de eerste 10 dagen goedkoop tarief.Ik vind het jammer dat Toon nog steeds niet doet waarvoor ik hem heb aangeschaft, maar we blijven optimistisch
Komt ongetwijfeld goed!
Reputatie 4
Badge
Sommige nieuwe dingen zijn tegenwoordig zo uitgebreid dat er nog wel eens wat ze noemen kinderziektes in kunnen zitten. Zo ook helaas bij Toon.
Maar zal ongetwijfeld goed komen.
Sommige nieuwe dingen zijn tegenwoordig zo uitgebreid dat er nog wel eens wat ze noemen kinderziektes in kunnen zitten. Zo ook helaas bij Toon.
Maar zal ongetwijfeld goed komen.

Ik denk dat het probleem van Pim niets met Toon heeft te maken maar alles met Enenco. 
Badge
Hallo forum leden,

Sinds vanochtend lopen de Elektra en Gas meters synchroon met die van Toon.
Dus een probleem opgelost.
Vorige week is mij gevraagd om de externe toegang aan te zetten, ik hoor niets meer kan ik deze sluiten?
Hallo forum leden,

Vorige week is mij gevraagd om de externe toegang aan te zetten, ik hoor niets meer kan ik deze sluiten?

Hoi PIm,

Kijk dat bedoelde ik dus eerder.
De zaak is dus keurig vanuit Eneco opgelost.
Dus nu kan je tevreden gaan genieten van je Toon?
Reputatie 2
Badge +1
Hallo forum leden,

@Pim

De externe toegang kan je uitzetten.
Badge
Hallo forum leden,

Hoi PIm,

Kijk dat bedoelde ik dus eerder.
De zaak is dus keurig vanuit Eneco opgelost.
Dus nu kan je tevreden gaan genieten van je Toon?

Nou nog niet helemaal Brandje,

Ik moet nog tot juni wachten voordat ik de tarieven en de ingeschatte verbruiken kan zien op de Toon.
Dus tot die tijd nog even geduld😕
Badge
Hallo forum leden,

@Pim

De externe toegang kan je uitzetten.

Bedankt Joep,

Zal ik doen