Inregelen sensoren? | Eneco Community
beantwoord

Inregelen sensoren?

Reputatie 1
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 28 reacties
Na een update van mijn internet router, moest ik de toon ook opnieuw starten. Helaas is de weergave van het gasverbruik daarna verbroken. Als ik kijk op de Toon bij meteradapter zie ik dat er staat "'sensoren worden ingeregeld'' .Dit geeft hij nu al 2 dagen aan. Mijn vraag is hoe lang duurt dit inregelen?? .Het stroomverbruik zie ik bijna meteen doorkomen.
Op de meteradapter zelf blijft het groene lampje ook branden van de gasmeter.Ik heb de meteradapter al verwijderd en opnieuw geinstalleerd en ook de Toon zelf al opnieuw gereset.
Ik heb nog gewone analoge meters.

Wie weet hier een antwoord op....of moet ik gewoon aan een slimme meter ???

mvg Mark
icon

Beste antwoord door mark67 6 maart 2015, 17:56

Ja nog precies hetzelfde, dit is nu al 2,5 dag zo
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

53 Reacties

Ik zou niet weten waarom. Ikzelf heb 2 jaar met perfect werkende sensoren Toon gehad.
Je geeft niet aan of je al een harde reset voor Toon®️ hebt gedaan?
Hoeveel meter hangt je Toon vanaf de adapter?
Reputatie 1
Badge
Hoe doe je een harde reset?..De toon hangt nog geen 3 meter van de adapter af en hij geeft ook maximale sterkte aan voor de verbinding. Wat ik niet begrijp is , de stroom komt meteen binnen alleen het gas niet. Dit werkt met een analoge meter gewoon met een spiegeltje dat het lichtje terugkaatst. m.a.w. na een rondje van de gas teller moet het verbruik toch doorgegeven worden , net zoals dat bij de stroom wel lukt?..
Een harde reset doe je door de ketelmodule van Toon onder je CV even 1 minuutje stroomloos te maken.
Reputatie 1
Badge
Harde reset ook gedaan...resultaat ,wel stroom maar geen gasverbruik.
Ik wil alleen weten of het normaal is dat het meerdere dagen kan duren voordat het gasverbruik word weergegeven op de toon bij een analoge meter??
Na een reset kan het gas altijd iets later komen. Zeker duurt dat geen dagen.
Is de melding nog steeds Sensoren worden ingeregeld?
Reputatie 1
Badge
Ja nog precies hetzelfde, dit is nu al 2,5 dag zo
Dan zal je de adapter uit Toon moeten verwijderen en opnieuw aanmelden.
Ik zal de link even opzoeken die je moet volgen.
Reputatie 1
Badge
Ja dat heb ik ook al gedaan
Ja dat heb ik ook al gedaan

Dan zal je de externe klanten toegang zondagavond aan moeten zetten, zodat een moderator maandag op afstand kan kijken naar je probleem.
Reputatie 1
Badge
Ja dat ga ik doen, bedankt voor je tijd en antwoorden
Graag gedaan!
Hopelijk is het gauw opgelost!

Prettig weekend!
Reputatie 4
Badge +2
Hallo allemaal,

Toen ik vanochtend beneden kwam had ik hetzelfde, de gasmeting gaf niets aan de stroommeting wel en de sensoren stonden op inregelen.
Alles was wel oké geen storingen bereik max aantal sterren, volgens de probleem oplossing alles geprobeerd maar geen resultaat, gasmeting in de meterkast stond te knipperen was ook al een keer uit geweest na het laten lopen van de warme kraan, maar geen resultaat sensoren stonden nog op inregelen.
Nogmaals volgens de probleem oplossing het een en ander uitgevoerd meting gas in de meterkast stond te knipperen en toen maar gaan douchen, toen ik weer beneden kwam was het wel oké en de gasmeting deed het weer.
Maar wat zou de reden kunnen zijn dat de sensoren zomaar op inregelen gaan?
Ik heb Toon nu dik 1 1/2 maand en dit is de eerste keer dat dit gebeurd.
Reputatie 7
Badge +6
@G. Notenboom

Het kan een kleine verstoring geweest zijn in het Z-Wave signaal. Dan start de meteradapter automatisch opnieuw op en zal deze opnieuw gaan inleren. Wanneer je dan een tijd geen gas verbruikt kan dit lang op inregelen blijven staan, met eten koken gebruik je vaak te weinig gas om het inleren te stoppen. Wel verwacht ik dat deze stopt met inleren wanneer je warm water gebruikt(tenzij je een close in boiler hebt). Ik adviseer je wanneer dit vaker voorkomt aan de bel te trekken. Dan kijken we er verder naar voor je.
Reputatie 4
Badge +2
Folkert, bedankt voor de snelle reactie en antwoord.
Ik ga het in de gaten houden, voor de rest vind ik Toon super ben er zeer tevreden mee.
Reputatie 4
Badge +2
Hoi Folkert,

Vandaag 12-07-2015 is er na 10:00 uur geen gas meer gemeten wel stroom en stonden de sensoren weer op inregelen dit is de 2e maal in 14 dagen.
Dit heb ik waargenomen na thuiskomst om ongeveer 17:00 uur, de zaak weer gereset volgens de probleem oplossing geen resultaat.
Hierna gaan douchen en na het douchen stonden de sensoren weer op verbonden met gas/stroom.
Dus is het probleem weer opgelost ik weet niet of dit het moment is om er verder naar te kijken zoals jij aangaf in een bericht hierboven of dat de storing nog vaker moet voorkomen.

Mvrgr: G Notenboom
Badge +5
Hoi Folkert,

Vandaag 12-07-2015 is er na 10:00 uur geen gas meer gemeten wel stroom en stonden de sensoren weer op inregelen dit is de 2e maal in 14 dagen.
Dit heb ik waargenomen na thuiskomst om ongeveer 17:00 uur, de zaak weer gereset volgens de probleem oplossing geen resultaat.
Hierna gaan douchen en na het douchen stonden de sensoren weer op verbonden met gas/stroom.
Dus is het probleem weer opgelost ik weet niet of dit het moment is om er verder naar te kijken zoals jij aangaf in een bericht hierboven of dat de storing nog vaker moet voorkomen.

Mvrgr: G Notenboom

Hallo G.Notenboom. Wat je kunt proberen is het zodanig omkeren van je meter adapter dat de lange zijde in de richting van Toon wijst. Vervolgens zou je voor alle zekerheid de meteradapter kunnen verwijderen uit Toon en opnieuw toevoegen en als laatste een harde reset door je keteladapter een minuut spanningsloos te maken.
Het duurt hierna wel even voordat de gasmeting weer ingeregeld is, elektra gaat wat sneller.

Helpt dit allemaal niet dan is er nog een Repeater mogelijk en als laatste slimme meters. Maar alvorens deze laatste twee stappen kunnen worden gedaan ben je afhankelijk van een moderator.
Test dus eerst de bovenste zaken en laat het resultaat hier weten. Een moderator zal je resultaten volgen en bijspringen als dat nodig blijkt. Bij mij was het plaatsen van slimme meters de enige oplossing maar ben nu wel van het gezeur af sinds september 2014.
Laat je weten hoe het verder gaat?
Reputatie 4
Badge +2
Hoi Yobotje,

De sensoren in de meterkast zitten nog geen twee meter verwijderd van Toon meterkast/gang breedte /muur en aan de andere zijde van de muur hangt Toon.
Ook heb inderdaad gedaan wat jij voorstelt de meteradapter verwijderen en weer toevoegen dit had geen direct resultaat alleen het douchen geeft resultaat.
Ik denk dat de ketel door het douchen uiteraard langer brand en dus de gasmeter langer loopt en hierdoor de zaak weer op gang komt.
De keteladapter werkt prima als de sensoren op inregelen staan, het kraantje op Toon van het tapwater licht mooi op in Toon bij tapwatergebruik.
Bedankt voor het meedenken.
Ps tijdens het resetten zoals aangegeven in de probleemoplosser laat ik uiteraard het warm water lopen maar waarschijnlijk tekort, vandaar maar even een douche.
Badge +5
Hoi Yobotje,

De keteladapter werkt prima als de sensoren op inregelen staan, het kraantje op Toon van het tapwater licht mooi op in Toon bij tapwatergebruik.
Bedankt voor het meedenken.
Ps tijdens het resetten zoals aangegeven in de probleemoplosser laat ik uiteraard het warm water lopen maar waarschijnlijk tekort, vandaar maar even een douche.

Wat mij niet duidelijkeid is wat je bedoelt met de werking van de keteladapter als de sensoren op inregelen staan. De keteladapter een minuut uit het stopcontact halen kun je anytime doen. Heb je dat al eens gedaan?
Ook het openzetten van de warmwaterkraan om het inregelen te bespoedigen is niet noodzakelijk en zonde van gas en water.
Reputatie 4
Badge +2
Wat ik bedoel, dat toen ik thuis kwam en de sensoren op inregelen stonden en er warm water werd getapt dit wel doorkomt in Toon dmv het kraantje wat oplicht in Toon.
Bij de eerste keer dat deze storing optrad heb ik inderdaad een minuut de keteladapter er uitgehaald.
Ik heb een opentherm regeling ivm het hebben van een Nefit ketel, dus het signaal van de ketel naar Toon is oké als de sensoren op inregelen staan.
Het zal wel een storing in de Z-Wave zijn zoals Folkert al aangaf wat dat verder inhoud heb ik uiteraard geen verstand van.
Badge +5
Wat ik bedoel, dat toen ik thuis kwam en de sensoren op inregelen stonden en er warm water werd getapt dit wel doorkomt in Toon dmv het kraantje wat oplicht in Toon.
Bij de eerste keer dat deze storing optrad heb ik inderdaad een minuut de keteladapter er uitgehaald.
Ik heb een opentherm regeling ivm het hebben van een Nefit ketel, dus het signaal van de ketel naar Toon is oké als de sensoren op inregelen staan.
Het zal wel een storing in de Z-Wave zijn zoals Folkert al aangaf wat dat verder inhoud heb ik uiteraard geen verstand van.

Duidelijk nu. De communicatie met de energie meters is vaker onderwerp van gesprek als het om domme meters gaat maar daar zijn oplossingen voor.
Morgen even de reactie van Folkert afwachten. Misschien wil hij dat je de toegang voor Klantenservice aanzet om een oorzaak te vinden.
Reputatie 4
Badge +2
Ja, oké bedankt.
Reputatie 4
Badge +2
Hallo Folkert,

Sinds gisterochtend geen gasmeting meer op Toon en staan de sensoren weer op inregelen dit is nu de derde keer nadat Toon is geïnstalleerd half mei.
Dat de sensoren weer op inregelen staan kwam ik gistermiddag achter omdat geen ik meting meer zag en de laatste meting was s'ochtends om ongeveer 8:00 uur.
Bewust geen reset gedaan en gewacht tot vanochtend nu 24 uur later staan de sensoren nog steeds op inregelen, nu dus de adapter uit stopcontact getrokken en na 1 minuut weer geplaatst.
Nu maar kijken of dit effect heeft over een paar uur.
Badge +5
Hallo Folkert,

Sinds gisterochtend geen gasmeting meer op Toon en staan de sensoren weer op inregelen dit is nu de derde keer nadat Toon is geïnstalleerd half mei.
Dat de sensoren weer op inregelen staan kwam ik gistermiddag achter omdat geen ik meting meer zag en de laatste meting was s'ochtends om ongeveer 8:00 uur.
Bewust geen reset gedaan en gewacht tot vanochtend nu 24 uur later staan de sensoren nog steeds op inregelen, nu dus de adapter uit stopcontact getrokken en na 1 minuut weer geplaatst.
Nu maar kijken of dit effect heeft over een paar uur.

Hallo G. Notenboom.
Tijd om aan de bel te trekken zoals Folkert eerder aangaf.
Ik neem aan dat je elektra meting wel goed verloopt.....

Zet voor de zekerheid de toegang voor klantenservice aan, dan heb je dat vast gehad.
Reputatie 4
Badge +2
De elektra meting loopt wel goed.
De toegang tot de klantenservice heb ik alvast aangezet.
Badge +5
De elektra meting loopt wel goed.
De toegang tot de klantenservice heb ik alvast aangezet.

Oké, nu wachten op Folkert.;)

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen