vraag

Ingestelde temperatuur

Toon eerste bericht

89 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Wel verbetering maar nog niks veranderd toch 😃

Ben benieuwd naar je metingen vanavond. Vooral of je weer aan de aanvoer kant kouder bent dan net na de thermostaatknop 😃
Reputatie 1
Badge
Heb een nieuwe meting gedaan. De slangen vanaf de pomp gezien van rechts naar links
Aanvoer: 37,3(linkse slang), 35,1, 37,1, 37,5
Retour: 26,3(Linkse slang), 27,6, 26,4, 33,7

Aanvoer voor thermoknop 44,5
Na de thermoknop 39,8

Op retourleiding thv voetventiel 23,5

Pomp op 3 en schakelaar op 35 thermoknop op 45

Op meter 39/40 graden
Vloer 25,3
Het ziet er iets beter uit. De rechter groep is duidelijker een kortere lus, die heeft nog ruimte om verder geknepen te worden. Je zou en meting ook kunnen doen met die settings en pomp op 2 om zeker te weten dat 3 de beste optie is. De aanvoer thermostaat iets meer openen om de aanvoer balk dichterbij 40/45 te brengen. De schaal indeling op het knop klopt niet altijd, en je wil zo veel warmte mogelijk in de vloer kwijt.
Reputatie 6
Badge +2
Zo! dat ziet er al veel beter uit. Die met die 33.7 retour nog iets verder dichtdraaien en dan ben je er eigenlijk wel lijkt het.
Hoe wordt de comfort nu ervaren? Warmt het beter op?
Reputatie 1
Badge
Oke ik ga de korte lus nog verder knijpen en de pomp op 2 proberen. De thermoknop nog wat verder openzetten om meer rond 45 uit te komen. De vloer warmt absoluut beter op en komt rond 25-26 gr nu. Dat was eerst maar 21-22gr. Het gasverbruik is nog wel aanzienlijk maar ik verwacht dat Toon nog aan het inleren is en ikzelf de afgelopen dagen veel heb veranderd. Wat adviseren jullie om maximaal te verlagen tijdens de nacht en werktijd?
Nachtverlaging is afhankelijk van jouw gewenste confomt temperatuur, isolatie en tijd dat het duurt om de doel temperatuur te bereiken. 2 graden lager is een goed begin, misschien 3. Maar geen 15 als je 19 of 20 s'ochtends wil hebben.
Reputatie 6
Badge +2
25-26 gr is prima als vloertemperatuur hoor, ik zou niet hoger willen streven. Dan begint het namelijk echt te warm aan te voelen.
Nachtverlaging hooguit 1 of 2 graad inderdaad. Ik doe zelf 0,5 graad.

Hoe is het nu met de radiatoren en convectoren? Worden die ook warmer?
Reputatie 1
Badge
Ik denk dat het e.e.a beter onder controle is dankzij jullie tips. De afwijkende retourslang is nu ook rond 26 graden. Ik heb geprobeerd de pomp op stand 2 te draaien maar zie dan de temperatuur van het retourwater erg oplopen. Op 3 is de aanvoer 35-40 graden en retour zit rond 25-26 graden. Nachtverlaging vind ik nog erg lastig omdat de vloerverwarming dient als bijverwarming
Reputatie 1
Badge
Ik heb nu het volgende ingesteld

Werk 15 7:30-16:30
Thuis 19 weekend 8:30-16:30
Comfort 21,5 16:30-22:00
Slapen 15 22:00-6:30
@Harter, had jij mijn en van @thehognl laatste posten gelezen?🙄
Fijn, dat je de goede settings hebt gevonden voor de vloer. Jammer dat sommige vragen van thehognl niet beantwoorden zijn. Maar gaan we vanuit dat nu alles goed is en jouw gas verbruik verbeterd is. Succes
Reputatie 1
Badge
@berny

Ik heb het idee dat het nu beter opwarmt. Waar ik me nog zorgen over maak is het gasverbruik. Vandaag bv 13m3 en gisteren 14m3.
Vanmiddag was het rond 14:45 ca 17,5 graad en begon de ketel te verwarmen naar 21,5 graad om 16:30. De meter stond op 1,64m3 en op 16:30 bij 21,5 op 8,31m3.

Zijn er nog vragen onbeantwoord want ik wil jullie graag duidelijkheid geven dat is wel zo netjes als er mensen de moeite nemen je te helpen
Reputatie 1
Badge
Ik heb gisteren de verschillen kleiner gebouden bv 19 graden tijdens weg en slapen en toen was het gasverbruik nog wat hoger. Ik vind dit erg lastig en snap dat het voor jullie moeilijk is te beantwoorden. Het is afhankelijk van vele factoren. Ik woon in een vrijstaand huis en daarvis het verbruik ook veel hoger dan in bv een rijtjes woning
Daarom waren ook de vragen van thehognl over de radiatoren en convector. "Worden die ook warm?, Hoe wordt nu de comfort ervaren?, Warmt het beter op?"
Over nachtverlichting het is lastig om te zeggen wat de beste instellingen zijn, je moet de vloer zien als een enorme radiator dat elke ochtend en middag op temperatuur gebracht moet worden. Ik zou nooit tot 15 graden laten afkoelen als in de ochtend de ketel 4 graden moet overbruggen en meestal doen ze 3 graden per uur op volle vermogen, maar ik weet het niet hoe de woning geïsoleerd is.
Is 17 geen optie? Of de radiatoren en convectoren meer laten werken voor de snelle opwarming. Ketel vermogen verlagen om de boel rustiger te laten opwarmen en op temperatuur te houden met minder temperatuur schommelingen tussen dag, nacht en werk. Meer schakel programma's om de temperatuur soepel te laten verlopen.
En op gas lekkage controleren, dat vind ik een best fors verbruik voor een goede herfst dag.
Reputatie 7
Badge +8
Ik heb alleen radiatoren, mijn nachtverlaging is ook 15graden bij Slapen.
Mij Toon heeft 30min nodig om het s'ochtends om 7uur de temp op 19gr te hebben. Met de kouwe van de afgelopen tijd zak de temp hier maximaal naar 17gr. Bij strenge winters is dat 15,5gr, dan heeft Toon uurtje nodig om de temp op 19gr te krijgen s'ochtends.

Aangezien je vloerverwarming heb, zal ik niet te laag gaan zitten met je nachtverlaging, vloerverwarming heeft lang nodig om weer op te warmen. Maximaal 1 á 2 graden lager instellen dan wat je overdags en savonds als temp wilt hebben.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen