vraag

Ingestelde temperatuur


Reputatie 1
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 43 reacties
Nu de temperatuur buiten omlaag gaat, gaat uiteraard de warmtevraag binnen omhoog. Ik probeer dit de laatste dagen te volgen en zie dat Toon moeite heeft de ingestelde temperatuur te bereiken en hierna vast te houden. Vandaag de temperatuur ingesteld op 20 gr. om 8:30. Het is nu 11:26 en Toon komt maar niet verder dan 19,5 ondanks dat er al bijna 4 m3 gas is verstookt. Wie kan me helpen dit op te lossen?

89 Reacties

Kan je meer over jouw installatie vertellen?
Heb je vloerverwarming, radiatoren of beide? Wordt op andere vertrekken warmer dan de kamer waar Toon zelf zich bevindt?
Wat voor ketel heb je, merk, model? Aan/uit of Opentherm aangesloten?
Heb je op de radiatoren knoppen thermostaatkranen of gewonnen kranen? Zijn er voetventielen aanwezig?
Reputatie 7
Badge +6
@Harter

Kun je via Menu Ton Support de externe toegang klantenservice aanzetten? Dan neem ik graag een kijkje voor je.
Reputatie 1
Badge
@berry, @folkert,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik ben momenteel niet thuis en kan de toegang niet aanzetten. Lukt het aan het eind van de middag.

Situatie: radiator in open keuken. Convector voor schuifpui verder in de woonkamer vloerverwarming. In de hal radiator. Bovenverdiepingen radiatoren dicht
Ketel Remeha Calenta,
Radiatoren voorzien van thermostaatknoppen in woonkamer en hal vol open. Vloerverwarming toevoer op 45 graden.
Reputatie 1
Badge
Toon en ketel via opentherm
@Harter. Zet de thermostaatknoppen van de radiatoren en convector in de woonkamer op 3 en die van de hal op 2,5.
Waarschijnlijk moet je ook de mengventiel van de vloerverdeler ook iets hoger instellen. Probeer het op 55 of 60, hij mengt met koude retour water, dan zal het niet hoger worden dan ongeveer 25 granden toevoer door de vloer heen als hij op 45 ingesteld is.
Je kan ook de aanvoer temperatuur in de ketel begrenzen op 60 dan ben je altijd safe zelfs als je de vloelverdeler verder open zet. 55 haal je waarschijnlijk nooit omdat retour water altijd bijgemengd wordt in de vloerverdeler. Zo voorkom je een pendelde ketel en hoog gasverbruik.
Reputatie 1
Badge
@berny,

Zodra ik thuis ben ga ik het e.e.a proberen.
Bij de vloerverwarming kan ik alleen aanvoer sturen tot max 50. Die staat nu op 50 ingesteld en ga ik terugzetten op 40 of 45
Lager instellen op de vloerverdeler heeft het niet zoveel zin, je wil toch 20 graden bereiken en de ketel moet ergens zijn warmte kwijt kunnen. Dat zal het niet lukken als alle thermostaatkranen dicht gestuurd worden in de woonkamer en de vloerverdeler blijft de aanvoer knijpen.
Op 50 lijkt mij een goede instelling, kijk als de voetventiel op de vloerverdeler ook niet te dicht aangedraaid is.
Reputatie 1
Badge
@berny
oke duidelijk. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met voetventiel op vloerverdeler. Mijn kennis op dit gebied is niet erg groot en we wonen sinds kort in dit huis en hadden hiervoor geen vloerverwarming
Op de vloerverdeler heb je 2 pijpen dat uit de ketel komen, 1 is de aanvoer waar een thermostaat ventiel erop staat (en het dichterbij de pomp), de andere is de retour waar normaal gesproken een voetventiel erop staat, meestal kan je het met een inbussleutel achter het dopje open en dicht bedienen om een bepaalde/ minimale flow te creëren (voet), de aanvoer is thermostatisch variabel. Jouw situatie kan natuurlijk afwijken, zonder foto's het blijft gokken.
De pomp moet ook voldoende debiet hebben voor alle vloer groepen doormiddel van de juiste snelheid in te stellen.

Reputatie 1
Badge
Oke duidelijk je gestuurde foto komt grotendeels overeen met mijn situatie.
Thermostaat kraan staat op 50 gr ingesteld. De pomp Grundfos staat op stand 3. Er zit een pompschakelaar tussen die staat op 35 gr. Voetventiel heb ik inmiddels gevonden maar durf ik niet zo goed aan te komen.
Op de foto zie je nu dat de ingestelde waarde van 21 gr is bereikt. Maar waarom blijft het vlammetje maar steeds branden
Reputatie 1
Badge
@folkert.

Ik kan eventueel nog de externe toegang openzetten als je wilt kijken?
@Harter, kan je de schakeltemperatuur van de pomp aanpassen of is het een vaste instelling? De voetventiel bijt niet.😁
Links draaien is openen, rechts is dicht. Draai hem helemaal links en tel hoeveel rondjes je draait, dan kan je hem altijd terugzetten.
Het vlammetje kan ook zijn dat alleen de ketel pomp draait totdat de nodige temperatuurverschil bereikt is om weer te kunnen gaan branden. Maar als de ketel zijn warmte niet goed kwijt kan dan zal het vlammetje lang aanwezig blijven.
Je kan de ketel vermogen verlagen of de flow in het hele systeem verhogen.
8 kuub gas is best fors, het vriest niet eens...
Reputatie 6
Badge +2
Ik zou niet zo snel adviseren om de voetventiel van de vloerverdeler aan te passen. Dat moet wel met beleid en je moeten weten waar je moet meten om te zien of je het goed doet.

Je hele CV systeem is redelijk complex (vloerverwarming, convectoren en radiatoren). Dat maakt inregelen (dat is hoe dit proces heet) lastig. Vooral als je het niet vaker gedaan hebt. Komt er eigenlijk op neer dat overal de retour leiding continu op dezelfde temperatuur zit (en dus alle warmte afgevers even veel warmte afstaan naar verhouding).

Zo moet de retour van de vloerverdeler dezelfde temperatuur hebben als de retour van alle leidingen van de vloer zelf. En ook weer gelijk aan de retour van de convector.. etc.
En dan zo dat je zo weinig mogelijk knijpt, want hoe dichter de knoppen zitten hoe lastiger het is voor de pomp om rond te pompen.

Waarschijnlijk krijgt jouw CV ketel nu te snel warm water terug en loopt ie dus alleen maar warm water rond te pompen ipv dat warmte wordt afgegeven aan de ruimte.
Daar heb je helemaal gelijk in @thehognl, in de openingspost de ts zei dat de ingestelde temperatuur moeilijk te bereiken was met heel veel gas verbruik, dat duidt op slechte warmteafgifte, door een te veel afgeknepen systeem met thermostatische kranen in de referentieruimte, en alles boven is dicht, dan valt het niet zo veel meer over om af te stellen dan meer flow te creëren op de vloerverwarming dat ook nog eens thermostatische geregeld is.
Dat de ketel te snel warmwater terug krijgt is een optie, maar dan zou bepaalde radiatoren loeiheet worden, dat gebeurt niet, anders zou de ts juist overshoot hebben, maar het kan ook zijn dat de ketel zijn warmwater juist niet kwijt kan omdat de thermostaatkranen dicht slaan, maar Toon blijft wel warmte vragen. Of voetventilen verkeerd afgesteld, vloerverdeler inclusief.
Reputatie 6
Badge +2
Misschien wel even leuk ter illustratie mijn CV systeem waarbij ik op cruciale plekken continu de temperatuur meet.



Rood is de aanvoer, blauw de retour van alles.
Paars is de retour voetventiel vloerverwarming. Grijs de retour van het hele systeem exclusief de vloerverwarming. Alle andere kleuren zijn de retour van de individuele leidingen in de vloer.

Zo zie je bijvoorbeeld dat zodra de aanvoer warmer wordt het bij mij zeker 5 minuten duurt voordat de algehele retour weer begint op te warmen. En dat alle retour metingen nagenoeg gelijk zijn.

Ook heb ik even de voetventiel van de vloerverwarming kortstondig een halve slag dicht gedraaid. Je kan (de paarse lijn) zien dat het gelijk effect heeft, vooral als ie al precies tegen het 'goede' punt aanzit. Dat komt dus heel nauwkeurig en je kan het pas goed instellen als je continu meet.

Doordat bij mij alle retourleidingen dezelfde temperatuur hebben weet ik dat er nergens te weinig warmte wordt heen gestuurd (of althans, naar verhouding van de radiator/vloerverwarming).
Reputatie 6
Badge +2
Overigens werk ik met lage temperaturen (max 45 graden).
Werkt je met hogere temperaturen (bijv 70 graden) dan krijg je natuurlijk nooit je retour van je vloerverwarming gelijk aan de retour van de radiatoren omdat de vloerverwarming niet hoger dan 45 graden mag worden.

In een hoge temperatuur systeem in combinatie met vloerverwarming moet je:
- zorgen dat retour van de individuele retour buizen uit de vloerverwarming nagenoeg gelijk is aan de totale retour van de vloerverwarming
- deze retour ongeveer 5-10 graden moet verschillen aan de aanvoer van de vloerverwarming
- de retour van de rest van het systeem nagenoeg gelijk is op alle punten (retour van de verschillende radiatoren dus gelijk maken)
- de retour van de rest van het systeem ongeveer 10-15 graden moet verschillen met de aanvoer vanuit de ketel

Overigens, zou ik niet met te hoge temperaturen werken. Liever langzaam maar gelijkmatig verwarmen dan steeds korte snelle hoge pieken. Lagere aanvoer temperatuur is ook veel beter voor het rendement in een HR ketel.
Reputatie 6
Badge +2
Berny wrote:

Of voetventilen verkeerd afgesteld, vloerverdeler inclusief.



Grote kans die laatste wel hoor. Geef ik je gelijk in. Meeste vloerverdelers staan gewoon te ver open en loopt de vloerverdeler als een soort open bypass te werken.
Heel interessant jouw metingen en geeft ook een goed beeld van hoe nauwkeurig waterzijd inregelen kan of moet zijn.👌🏼
Reputatie 1
Badge
Op de 2 foto’s zie je de huidige situatie.
Vloerverwarming: retourleidingen staan allen vol open. Als ik de temperatuur van deze leidingen meet is dat 26-27 graden. De aanvoerleidingen zijn nu rond de 25-26 graden. De temperatuur van de vloer in de woonkamer is ca. 22 gr. ( wat is eigenlijk normaal?)
Toon: gevraagde temperatuur is 20 gr.
Reputatie 1
Badge
Foto’s
Reputatie 1
Badge
Het lijkt er dus op dat het water wat retour gaat een te hoge temperatuur heeft?
Kan het zijn dat de pomp een de hoge snelheid draait (staat op stand 3 van 3)?
Komt wel warmwater binnen als de ketel aan het branden is? Wat voor temperatuur meet je ook voor de thermostaatventiel en voor de voetventiel op de metalen pijpen?
Je zou kunnen proberen de thermostaatventiel eraf halen en het ventieltje een paar keer indrukken en controleren hoe soepel het gaat, soms gaan ze ook dicht vastzitten en dan komt niks meer binnen. WD40 erop en heen en weer indrukken.
Doe voorzichtig met de hele dunne opgerolde pijpje dat eraan vast zit en gaat ergens naar de voeler op de aanvoer balk.
Je kan ook de pompschakelaar op 28 graden instellen, dan begint hij eerder met alle eerste slokje warmwater en het is nog hoog genoeg om niet continu te draaien in de zomer.
Je kan inderdaad spelen met de pomsnelheid en kijken hoe je het grootste temperatuurverschil krijgt.
Nu lijkt dat jouw retour zelfs warmer dan de aanvoer wordt, dat hoort niet. Controleer dat de leidingen niet omgewisseld zijn. Pijp met de thermostaatventiel aan de pomp kant hoort warmer te zijn dan de andere.
Reputatie 1
Badge
Warm water komt er zeker binnen anders zou de pompschakelaar niet aanschakelen. Ik heb de graden van de schakelaar verhoogt naar 45 graden zodat hij nadat de ketel stop met verwarmen alleen maar warm water de vloer inpompt. Aanvoer staat op 50 graden nu ingesteld
Ik ken die kleur van de slangen niet, volgens mij zijn ze ooit doorzichtig geweest. Het kan ook tijd zijn om jouw hele systeem door te spoelen. Je kan ook een verstopping in de vloer groepen hebben, dan werkt het ook niet, en kan je blijven zoeken en gas stokken.

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen