Ingeschat verbruik Toon | Eneco Community
vraag

Ingeschat verbruik Toon

Reputatie 1
Badge +2
Op de Toon is te zien in hoeverre je verbruik in de buurt komt van het ingeschatte verbruik, ideaal!
Nou heb ik sinds een tijdje ook de Eneco app geïnstalleerd en ook hierin is het verbruik te zien ten opzichte van ingeschat.

In mijn geval zit daar een behoorlijk verschil tussen: Volgens Toon was een inschatting voor december 470 euro.. Terwijl de Eneco app zei dat budget rond 350 was voor december.

Ik heb altijd begrepen dat de Toon zijn ingeschat verbruik baseert op je maandbedrag. Op mijn vraag aan Eneco via Twitter wat het verschil veroorzaakt tussen Toon & Eneco app kreeg ik het antwoord dat Toon zijn inschatting baseert op het gemiddelde verbruik van voorgaande jaren op dit adres.

Ik weet het even niet meer... Waar kan ik het beste naar kijken om te bepalen of ik te weinig betaal per maand en het verstandig zou kunnen zijn dat ik het maandbedrag aanpas?

7 Reacties

Reputatie 3
@MartijnSchoemaker

Wat fijn om te lezen dat je bewust bezig bent met je verbruik. De Toon krijgt ieder jaar een update gebaseerd op het verbruik van de jaarnota. Klopt het dat je zonnepanelen hebt? Volgens onze gegevens maak je geen gebruik van Zon op Toon. Dit kan een verklaring zijn dat het o.a. stroomverbruik niet juist wordt weergegeven op Toon. Zon op Toon registreert de opwek en teruglevering apart en geeft dit door aan Toon. In jouw geval telt hij de opwek bij het ingeschatte verbruik op. Ik adviseer je de Mijn Eneco app te gebruiken. Deze gebruikt de verbruiken die van de slimme meters worden afgelezen.

Ik zag dat het termijnbedrag is verhoogd maar Toon was hier niet van op de hoogte. Ik heb de juiste verbruiksgegevens doorgestuurd naar je Toon en het zal binnen 24 uur zichtbaar zijn.

Heb ik je zo voldoende geïnformeerd?

Groet,
Emel
Reputatie 1
Badge +2
Bedankt voor het antwoord. Maar tjonge, het is er alleen maar onduidelijker op geworden...

1. Baseert Toon zich qua ingeschat verbruik nou op mijn maandtermijn of op verbruik van voorgaande jaren op hetzelfde adres?
  2. Past Toon het ingeschatte verbruik serieus aan op basis van de opwek met zonnepanelen zonder Toon op Zon?
  3. Ingeschat verbruik zou toch volledig los moeten staan van wel of geen zonnepanelen? Ik verwacht alleen invloed op mijn daadwerkelijk verbruik door de zonnepanelen. Enige verschil met of zonder zonnepanelen is dat ik minder elektra verbruik. Of dit nou komt doordat ik zonnepanelen heb, of doordat ik een koelkast weggedaan heb...
Maar goed, waar het op neer komt is dat ik geen idee heb waar het grote verschil tussen Eneco app en Toon vandaan komt. Als het inderdaad zo ik dat ik naar Eneco app moet kijken voor een realistisch beeld heb ik dus eigenlijk niets aan de Toon? Die geeft voor afgelopen januari aan dat ik 100 euro minder verbruikt heb dan ingeschat. Terwijl Eneco app aangeeft dat ik juist meer verbruikt heb....

Je geeft overigens aan: "Ik adviseer je de Mijn Eneco app te gebruiken. Deze gebruikt de verbruiken die van de slimme meters worden afgelezen."
Dit lijkt me niet relevante. Ik zie namelijk dat de Eneco app en Toon beiden hetzelfde verbruik hebben gemeten voor januari.

Het enige dat verschilt is dat Eneco app zegt dat ik meer heb verbruikt dan ingeschat en de Toon app geeft aan dat ik (veel) minder verbruikt heb dan ingeschat.

P.S. Nee, ik heb geen Zon op Toon omdat ik het belachelijk duur vind!
En dat laatste dat is wat ik ook altijd zeg, als men een PV heeft en geen Zon op Toon®️ neemt.
Is niet erg, maar de berekeningen gaan fout probeer ik altijd uit te leggen.
Ik adviseer dan altijd stop dan maar met Toon®️, helaas wordt dat door andere forumleden soms niet begrepen; jij trekt dus de juiste conclusie, die ik andere soms ook voorhoud😉.

Je kan dan uiteraard de App Mijn Eneco volgen, maar die levert nou juist weer geen tussenstand, omdat die App niet weet wat jouw PV opwekt en wat je daarvan meteen opsoupeert.😉😎

Mijn lopend verzoek aan die ontwikkelaars is: geef de gebruiker de mogelijkheid die info zelf op te voeren in de App.
Reputatie 1
Badge +2
Ok, ik begrijp niet waarom ik niets aan Toon zou hebben als ik zonnepanelen heb. Hij registreert alleen minder elektra verbruikt, wat logisch en goed is.

Stel ingeschat door Eneco: 100 euro zonder panelen.
Ik verbruik voor 100 euro zonder panelen. Top!

Nou neem ik panelen en zou mijn verbruik bijvoorbeeld, theoretisch worden. Gemiddeld.
80 euro per maand.

Ik wijzig mijn maandbedrag naar 80 euro per maand. Toon krijgt een update en Toon kan mij weer vertellen dat ik weer goed zit.
Of Toon krijgt geen update en hij geeft me aan dat ik 20 euro minder verbruik heb dan ingeschat.

Nogmaals; wat Toon registreert als verbruik, gas, elektra en of ik nou veel of weinig verbruik doordat ik 100 zonnepanelen heb of 30 koelkasten of wat dan ook... Verbruik is verbruik.

Dit wordt goed (genoeg) geregistreerd door Toon. Het enige wat hij blijkbaar niet goed lijkt aan te geven of het ingeschatte verbruik om zo het verschil tussen ingeschat en werkelijk goed te kunnen zien. Dat heeft 0,0 te maken met mijn verbruik.
Toon kan je nooit vertellen of je goed zit.
In het statusoverzicht zit normaliter ook:

verbruik eigen PV
teruglevering PV aan het Net
ingeschatte jaaroverzicht van je PV

Deze info mist je Toon®️ en gaat dan foute berekeningen maken.
Niet alleen bij het verbruik, want verbruik eigen PV is ook verbruik, maar ook bij het statusoverzicht.
Zodra er een PV is zijn er namelijk 2 soorten verbruik. Verbruik Uit het Net èn dus verbruik eigen Opwek. Deze telt Toon®️ bij Zon op Toon®️ samen.
Bij jou dus niet.

Vind je dat niet erg, ook goed en vooral Toon®️ houden, maar qua monitoring moet je Toon®️ verder niet gebruiken.
En als je toch eens in de 3 maanden uitsluitsel hebben, dan kan een moderator met jouw standen incl dus teruglevering en jouw ingeschatte jaaropwek toch handmatig enigszins een juist voorschotbedrag berekenen.
Ik zou die methode toepassen.👍😉
Reputatie 1
Badge +2
Brandje wrote:

Niet alleen bij het verbruik, want verbruik eigen PV is ook verbruik,

Dat is dus niet waar. Wanneer ik veel opwek zie ik op Toon dat huidig verbruik 0 watt is. Dat is dus goed! Dat ik aan het terugleveren ben en hier ook wat centen voor krijg en Toon dat stukje dan niet goed registreert snap ik allemaal prima en is ook geen probleem. Dan kan het alleen maar meevallen...

Nogmaals; het verbruik dat Toon heeft geregistreerd voor Januari klopt helemaal! Het enige wat niet, lijkt, te kloppen is het ingeschat verbruik. Waarvan ik eigenlijk nog steeds niet goed weet of dat inderdaad niet klopt of dat Eneco app gewoon niet klopt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen