ingeschat verbruik | Eneco Community
vraag

ingeschat verbruik

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

98 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Remy,

Goed dat je het zelf verklaart, want ik had niet gekeken naar de komst van de jaarnota. Het is inderdaad zo dat er 2 maanden per jaar geen duimpje zichtbaar is.
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb gisteren een telefoontje gekregen van Eneco met daarin de melding dat ze gaan uitzoeken hoe het komt dat Toon andere waarden aangeeft van HomeWizard. Ik bedacht me opeens, misschien is het handiger om het te laten zien via de grafieken, misschien is het dan duidelijk.

Dit zijn de gegevens van HomeWizard:

http://www.info-helpdesk.nl/afbeeldingen/image-week.png

Dit zijn de gegevens van TOON:

http://www.info-helpdesk.nl/afbeeldingen/image-week.jpeg

Kijk, er zit verschil in...  (week plaatje heb ik in een nieuw forum stukje geplaatst, mag maar 4 foto's plaatsen)
Laten we even donderdag nemen: Bij TOON is het lager dan 6 en bij HomeWizard is het 6,75
Of als voorbeeld Week 7: Bij TOON staat die net op 45 kWh en bij HomeWizard staat 60,77  (en bij HomeWizard zegt hij NETTO 10,17)
Stel dus dat ik 60,77 - 10,17 af zou halen (want we hebben zonnepanelen), dan zit je nog niet aan die 45 kWh die TOON geeft.

Eerlijk te zijn snap ik niets van deze verschillen :(
Maar vorig jaar is mijn jaarnota wel goed met begin cijfers en eind cijfers. Dat is dus wel goed, maar het blijft vreemd, toch??

Het is zo jammer dat de lijst, die je kan uitdraaien via MIJN ENECO, nog niet volledig is en mankemenden kent. 
Misschien hadden we daaruit ook iets kunnen halen. Want dat zou ook een mooie lijst zijn, lijkt me :)

Ik dacht dit nog maar even door te geven, misschien hebben jullie er iets aan voor onderzoek.
HomeWizard zegt de waarden uit te lezen uit de P1 poort, wat TOON ook doet.

Bedankt!!
Reputatie 3
Badge +1
Hier dus het week plaatje:

http://www.info-helpdesk.nl/afbeeldingen/image-maand.png

http://www.info-helpdesk.nl/afbeeldingen/image-maand.jpeg
Reputatie 3
Badge +1
Hallo EnergieBoy,

Heb je zelf de meterstanden nog visueel bijgehouden om te kunnen zien welke van de twee nu de juiste verbruiksgegevens weergeeft?
Mij is nu onduidelijk welke van de twee goed is? Of allebij mischien niet goed?
Reputatie 3
Badge +1
Ja, wel per maand. Elke eerste van de maand heb ik het opgeschreven.
Echter, dat kan ook weer verschillen omdat ik niet weet hoe laat die de standen doorgeeft.
Als ik in de ochtend het bed uit kom op de eerste van de maand dan ga ik het gelijk noteren.

Daar kan dan natuurlijk ook weer een verschil in zitten, toch?
Reputatie 3
Badge +1
Dat klopt, maar gezien de dag en weekverschillen moet je toch een indruk krijgen welke er in ieder geval dicht bij in de buurt zit.
Reputatie 3
Badge +1
Ja... maar wat ik noteer op mijn standen zijn natuurlijk weer anders dan deze!
Gezien onze zonnepanelen, tenminste dat denk ik.

Zou ik nu de standen nemen op onze slimme meter dan hebben we iets anders, kijk lijstje:

Maand:      Mijn standen:      HomeWizard:      TOON:
Februari     171 verbruik        233,9 verbruik       160 verbruik (ongeveer)
Januari       213 verbruik        249,88 verbruik     223 verbruik (ongeveer)

Lachen he.. het is bij iedereen verschillend :)
Nu dacht ik eerst nog dat het zo zou kunnen zijn dat TOON alleen het verbruik meet zonder de zonnepanelen en dat HomeWizard het verbruik meet met zonnepanelen. Maar als ik dan de zon opbrengst eraf haal in Januari bv, dan kom ik nog maar op 51 verbruik. Dus dat is het helemaal niet!!

Maar het leuke is wel dat als je op TOON kijk (als er even geen zon te meten valt) dan zie je je daadwerkelijke verbruik (op dat moment) en dat komt dan wel weer overeen met die van HomeWizard. Dus stel dat we in de avond 300 kWh verbruiken dan is dat wel het zelfde op beide uit te lezen.

Grappig toch 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb zojuist een uitdraai gemaakt, dat ging zowaar online. Moest er wel een paar dagen tussen uit halen, die waren dubbel. Maar nu valt mij op dat mijn telling zo goed als het zelfde is als die van het download schema in MIJN ENECO.

Februari:
Ik T1: 1585 - 1661
Eneco T1: 1583 - 1658

Ik T2: 1563 - 1658
Eneco T2: 1563 - 1653

Dus moet zeggen, het zit in dit schema toch wel in de buurt!
Deze afwijking kan ik me nog wel voorstellen, ik heb natuurlijk wat later standen opgenomen dan de Slimme Meter heeft doorgegeven. Dus dit klopt dan wel weer aardig. 

Als ik dan het verschil uitreken dan kom ik op ENECO gebruik 165 (ipv wat TOON aangeeft 160). Dat is nog altijd wel een verschil van 6, maar dit kan natuurlijk weer aan de volgende nacht liggen met opnemen. 

Misschien een TIP voor de makers van TOON:
Zet nu in TOON ook het getal er bij (eventueel in de balk van die maand). Want met een getal kan je iets, nu is het maar een schatting, waar komt die balk uit en wat zou het aantal kWh zijn?!

Het is een leuke tijd verdrijf om zo uit te zoeken waar het allemaal aan kan liggen. Maar misschien is mijn TIP nog zo slecht niet!! Gelukkig zijn mijn begin standen en eind standen met de jaarnota wel altijd goed :o   Dus ben nog altijd erg tevreden met Eneco, alleen nog even een paar puntjes op de i  :D
Waarvoor noteer je niet op zondagavond rond 23:00 uur de standen?
Je kan dan makkelijk de standen/verbruik met Toon z'n weekcyclus vergelijken en snel zien wie er nou de juiste standen aangeeft, toch..........
Reputatie 3
Badge +1
Yep, dat is een hele goede!
Ik zou het gewoon altijd om 23:00 uur kunnen doen. Echter, ik doe het elke maand, misschien zou ik nu een test kunnen doen met elke week, even zien of het allemaal klopt of niet.

Ik ieder geval ga ik gewoon nu elk einde van de maand om 23:00 uur de standen doornemen, dan hebben we dat alvast op een mooie tijd en altijd. En dan nog even de test een maand lang elke week. 

Vind het een super plan!
Reputatie 4
Badge +4
@EnergieBoy

Omdat elk meetsysteem anders werkt kunnen er verschillen ontstaan in de registratie van het verbruik. Het is onmogelijk voor ons om te achterhalen hoe elk meetsysteem werkt dus kunnen we geen goede verklaring geven. Gelukkig komen de eindstanden per maand wel overeen en is de totale registratie bij beide systemen dus correct.
Reputatie 3
Badge +1
Bedankt voor de informatie, wij dachten dit zelf ook al :(
We zullen het wel even aanzien hoe het verder gaat.

Wat ik alleen nog niet snap zijn de verschillen bij het downloaden van informatie en wat wij zelf hebben opgeschreven vanuit de slimmemeter. Want daar zit in januari of februari toch nog 15 kWh verschil in. Hoe het komt, ik weet ook niet maar zoals je zegt, eind standen en begin standen zijn wel goed 🙂
Yep, dat is een hele goede!
Ik zou het gewoon altijd om 23:00 uur kunnen doen. Echter, ik doe het elke maand, misschien zou ik nu een test kunnen doen met elke week, even zien of het allemaal klopt of niet.

Ik ieder geval ga ik gewoon nu elk einde van de maand om 23:00 uur de standen doornemen, dan hebben we dat alvast op een mooie tijd en altijd. En dan nog even de test een maand lang elke week. 

Vind het een super plan!

Hoi energieboy,

Ik zelf doe die controle ook; het is een korte termijn en vrijwel exact met Toon te controleren, mist je de late zondaavond aanhoudt.
Reputatie 7
Badge +6
@Energieboy

Als je vergelijkt met het downloadbestand zou het moeten overeenkomen met wat je hebt opgeschreven. Wel is het zo dat de standen omstreeks 00.00 worden opgenomen. Dus als je het einde van de dag standen opneemt kan het afwijken.
Reputatie 3
Badge +1
Ik ga het eens proberen om elke avond te kijken.
Niet dat het nu zo erg is, als de begin en eind standen maar kloppen 🙂
En hoe is de situatie nu na 5 dagen?
Neem je steeds rond 2300-24:00 de standen nog op?
En kloppen ze nu wel of niet?
Reputatie 3
Badge +1
Het klopt nu aardig :)
Ik heb de hele week gekeken en volgens mij loopt het wel aardig gelijk!
Mooi zo, dat zijn goede berichten. 
Juist op de dag van opname geen gegevens meer binnen vergelijk?

Ook gasfunctie niet correct. Geen vlammetjes terwijl cv brand
Reputatie 7
Badge +6
@Mpleizr

Heb je nog steeds geeen gegevens in Vergelijk? Dat je geen vlammetjes ziet terwijl, ga ik doorgeven aan de software beheerders. Kan je de
toegang klantenservice aanzetten en een tijdstip aangeven wanneer dit zich voorgevallen heeft?
@Folkert. Klantenservice staat aan.

Op dit moment werkt vergelijk gelukkig weer. Maar afgelopen vrijdag 28/03 was er vanaf middernacht tot zaterdag avond geen vergelijk zichtbaar.

Verder op deze dag gaf toon ook geen vlam en de vlammetjes toen ik de cv inschakelde
Ook bij iets op het gas warm maken gaf toon geen vlammen aan. Het gasverbruik registreerde hij wel.

Het viel mij op doordat we met de opnames van toon bezig waren

Vanmiddag viel mij het tegenovergestelde op. Geen gasverbruik. Ook de boiler niet. Toch branden de waakvlammetjes op toon. Na herstarten bleef hij gas aangeven. Na een half uur verdween het
Badge +5
@ Folkert: betreft Geen gegevens Vergelijking.
Vanmorgen kon ik niet met de tablet een bericht plaatsen in het forum. Steeds weer gehinderd dat er een window aangeeft dat je moet inloggen maar niet geaccepteerd wordt en dan een ontzettend traag toetsenbord waarna je het bericht toch niet kunt verzenden. Na een half uur heb ik het maar opgegeven en de telefoon gepakt tegen een onprettig tarief. :@
Via de desktop werkt het wel naar behoren alhoewel ik het onlogisch vind dat je daar apart voor moet inloggen.

Telefonisch aan met Folkert telefonisch bekend gemaakt dat mijn Vergelijk geen gegevens meer bevat sinds vanmorgen/gisteren en dat tot aan de installatie datum terwijl ik voordat deze gegevens verdwenen een extreem groot verschil had met de gegevens in de vergelijking.
Heeft dit te maken met het duimpje wat ik heb verdient?.

Maar goed dat ik al een jaar of 20 mijn eigen meterstanden per week noteer.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen