In leren toon | Eneco Community

In leren toon

• 14 december 2012
  • 37 reacties
  • 2305 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 299 reacties
Vraagje,

In de handleiding en op het forum wordt gesproken over het "in leren" van toon.
Dit staat in de handleiding.

Let op! Na installatie heeft Toon enkele dagen nodig om in te
leren. Toon leert hoe snel de verwarming uw huis opwarmt en
past de aansturing van de cv-ketel hierop aan zodat uw huis
optimaal verwarmd wordt. Tijdens deze inleerperiode kan het
voorkomen dat op het geprogrammeerde tijdstip de temperatuur
enigszins afwijkt van de ingestelde temperatuur. U hoeft op dat
moment daar niets aan te wijzigen. Ook kan het enige tijd duren
voordat het ingeschatte verbruik op Toon zichtbaar is.

Nou heb ik al in een ander topic verteld dat bij nameting de wand waar toon op gemonteerd is warmer bleek dan de woonkamertemperatuur. (gevalletje bejaarden als buren.)

Mijn vragen:
-Wat zijn enkele dagen? is niet heel concreet.
-Past Toon zijn thermostaat ook aan (zelf eiken) of moet dat echt alleen handmatig gebeuren?
-In hoeverre heeft de wand invoeld op de meting van toon? Heb er nu een ouderwedse thermometer naast hangen die structureel een graad lager meet. (en dan heb ik toon al een graad lager ingesteld. Voorbeeld thuis is 19 graden toon geeft 19 graden aan en thermometer ernaast geeft 18 graden aan.

Offtopic: begrijp nu hoe ze 10% besparing kunnen garanderen.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

37 Reacties

Haha,

zo haal je de besparing wel ja,

ik vermoed dat je de temperatuur zelf aan moet passen, ik heb hem al enige tijd en hij meet nog steeds , ook 1 graad lager dan een andere thermometer. Uiteraard dezelfde gebruikt.
Reputatie 3
Badge
Maar als toon 1 graad lager zit dan kost het juist toch meer?
Sorry foutje Jeroen,

ik bedoel dat de thermostaat een graad lager zit en toon al een graad meer aangeeft,

heel scherp,
dank je
Reputatie 3
Badge
😉 ik dacht al. dan ga ik toon niet corrigeren. heb niet getest hier. prma als toon graat hoger aangeeft.
Badge +1
Gisteren merkte ik op dat als het scherm wat langer aanstaat Toon best veel warmte boven uitstraalt.
Zou dat ook de temperatuurmeting kunnen beïnvloeden?
Weet iemand waar de tempsensor verwerkt is?
Reputatie 1
Badge
De temperatuursensoren (2)  zitten als je voor de Toon staat rechtsnaast het scherm  en tegen de muurkant aan. Ze zitten aan de rand om uitstraling van warmte door andere componenten te voorkomen. Het kan zijn dat het lijkt of de Toon verkeerd meet maar de Toon rond af naar beneden of naar boven!

(Dit vond ik toevallig in het javascriptje van de App)
It seems that respected boiler manufacturers also apply some smart rounding to manage the perception of the customer. We will comply with their practice:
- display the room temperature with 0.5 degree precision (i.s.o. 0.1 degree)
- round up/down towards the setpoint within a range of [ -0.4, +0.4] degrees

So, if the setpoint is 20.0 degrees, all measured room temperatures in the range [19.6, 20.4] (inclusive) will be rounded to 20.0.
Badge +1
Dit heb ik inderdaad gemerkt, dit is goed te zien als je een temperatuur correctie wil toepassen.
hier zie je de gemeten temp met de volledige range achter de komma.
Weet iemand al hoe lang het "in leren" van toon duurt?
Badge +1
Bij mij heeft Toon  2 tot 3 dagen " gekke dingen " gedaan, ik schaar dit onder de noemer inleren.
of dit juist is weet ik niet.
Na drie dagen heb ik niets vreemds meer gezien en werkt hij naar behoren.
Reputatie 2
Badge +1
Weet iemand al hoe lang het "in leren" van toon duurt?

@Jacob

Het inleren van Toon kan 2 weken duren en is in elke situatie verschillend. Zoals Ton VZM aangeeft duurde het bij hem 3 dagen, maar het is niet raar als het iets langer duurt.
Reputatie 3
Badge
Kan dit inleren ook opnieuw gedaan worden zonder dat toon gereset moet worden?
@Joep. Dank voor de reactie dat wilde ik weten. Blijf er voortaan gewoon vanaf dan moet het goedkomen denk ik.
Ik vind dat het inleren mij nu ook wel erg lang duurt. Na meer dan een week haalt mijn Toon nog steeds zijn target temperatuur niet. Het aanwarmen gaat prima, maar als de target bereikt is zakt de temperatuur in en wordt de target niet meer gehaald de rest van de avond. Heeft iemand hier ervaring mee????

Ik heb de toon nu ongeveer twee weken, maar de monteur heeft de toon op aan/uit regeling gezet. Dit werkte opzich redelijk, maar aangezien mijn ketel opentherm volledig ondersteunt heb ik em zelf op opentherm aangesloten aangezien dit beter en efficienter zou werken. Ik heb mijn AWB ketel in cv mode 3 gezet voor modulaire aansturing (85degc aanvoer) en heb alles gereset.

's nachts gaat bij mij de temperattur terug naar 13 graden. Tegen 18.00 gaat ie naar 16 graden en om 20.00 moet ie naar 19 graden gaan. Het aanwarmen tot de target temperatuur gaat prima. Echter wanneer de target temperauur bereikt is zakt de temperatuur ongeveer 1,5 a 2 graden onder de target temperatuur en dan haalt ie het de rest van de avond de target niet meer. De Toon lijkt ook niet echt een poging meer te doen om de eind target temperatuur te bereiken. De temperatuur wordt dan de gehele avond 1.5 a 2 graden onder de target temperatuur gehouden. Alleen wanneer ik de target temperatuur handmatig opschroef krijg ik mijn kamer temperatuur omhoog.

Kan iemand mij vertellen of dit ook met inleren te maken heeft? Of is er iets anders aan de hand?

Alvast mijn dank en groeten,

Arjan

Toon versie: 2.2.18
Ketel : AWB Thermomaster 2 HR uit 2003
Aan Eneco: Is het mogelijk de inleer variabelen zichtbaar en instelbaar te maken in een volgende release?

Dit zou erg handig zijn wanneer ik een keer noodgedwongen een reset zou moet uitvoeren. Dan zit ik niet weer aan die inleerperiode vast. Ook zou het handig zijn om deze variabelen handmatig iets aan te passen wanneer de toon er behoorlijk naast zit ...

Alvast mijn dank,

Arjan
Reputatie 3
Badge
Ik zou graag zien dat inleren opnieuw gedaan kan worden zonder reset. Of dat het inleren altijd zal blijven. Als ik nu alles flink ga isoleren zal toon daar niet op berekend zijn naar 5 maanden gebruik. Zou liever zien dat toon zich gaat bijstellen op je gebruik.
@Jeroen dan had je de nest moeten installeren, ik vrees dat dat met patenten te maken heeft.
Ik zou graag zien dat inleren opnieuw gedaan kan worden zonder reset. Of dat het inleren altijd zal blijven. Als ik nu alles flink ga isoleren zal toon daar niet op berekend zijn naar 5 maanden gebruik. Zou liever zien dat toon zich gaat bijstellen op je gebruik.

Dat lijkt mij toch geheel onmogelijk! Immers Toon dient volledig naar de fabrieksinstelling te gaan.
Toon heeft immers jouw stookgedrag in z'n geheugen opgenomen.
Dus jouw oude stook gedrag zonder isolatie moet uit het geheugen weg en je maakt gewoon een nieuwe start!
Dus jouw oude stook gedrag zonder isolatie moet uit het geheugen weg en je maakt gewoon een nieuwe start!

Dat zou ik dus niet willen! Je wilt toch je nieuwe stookgedrag met het oude kunnen vergelijken? Een optie om een nieuw stookgedrag in te leren zou dus niet ten kosten moeten gaan van de al in het geheugen aanwezige stookgegevens.
Badge
Ik vind dat het inleren mij nu ook wel erg lang duurt. Na meer dan een week haalt mijn Toon nog steeds zijn target temperatuur niet. Het aanwarmen gaat prima, maar als de target bereikt is zakt de temperatuur in en wordt de target niet meer gehaald de rest van de avond. Heeft iemand hier ervaring mee????

Ik heb de toon nu ongeveer twee weken, maar de monteur heeft de toon op aan/uit regeling gezet. Dit werkte opzich redelijk, maar aangezien mijn ketel opentherm volledig ondersteunt heb ik em zelf op opentherm aangesloten aangezien dit beter en efficienter zou werken. Ik heb mijn AWB ketel in cv mode 3 gezet voor modulaire aansturing (85degc aanvoer) en heb alles gereset.

's nachts gaat bij mij de temperattur terug naar 13 graden. Tegen 18.00 gaat ie naar 16 graden en om 20.00 moet ie naar 19 graden gaan. Het aanwarmen tot de target temperatuur gaat prima. Echter wanneer de target temperauur bereikt is zakt de temperatuur ongeveer 1,5 a 2 graden onder de target temperatuur en dan haalt ie het de rest van de avond de target niet meer. De Toon lijkt ook niet echt een poging meer te doen om de eind target temperatuur te bereiken. De temperatuur wordt dan de gehele avond 1.5 a 2 graden onder de target temperatuur gehouden. Alleen wanneer ik de target temperatuur handmatig opschroef krijg ik mijn kamer temperatuur omhoog.

Kan iemand mij vertellen of dit ook met inleren te maken heeft? Of is er iets anders aan de hand?

Alvast mijn dank en groeten,

Arjan

Toon versie: 2.2.18
Ketel : AWB Thermomaster 2 HR uit 2003

Je zou via menu, systeem, thermostaat, correctie temperatuur inst. kunnen kijken of je Toon kan verleiden je een graat of wat meer te "geven". Probeer het eens!
Hg
Hans

Dat zou ik dus niet willen! Je wilt toch je nieuwe stookgedrag met het oude kunnen vergelijken? Een optie om een nieuw stookgedrag in te leren zou dus niet ten kosten moeten gaan van de al in het geheugen aanwezige stookgegevens.

Als dat zou kunnen prima. Zal wel toekomstmuziek zijn voor Toon, denk ik....
Maar voor nu is het simpel als je je gasstanden bv iedere week hebt genoteerd; kan je die ook met de gasstanden na isolatie vergelijken.
Oke daar heb je Toon nu voor, maar ja dat kan nu nog niet......
In excel trek je zo binnen enkele minuten een grafiek en je weet wat je weten wil.

Ik, als oude NUON-klant, houd nu zelfs de standen daar nog bij!
NUON trekt keurig een grafiek voor mij, met vergelijking met een eerdere keuze-jaar.
In excel trek je zo binnen enkele minuten een grafiek en je weet wat je weten wil.

Kijk, dat krijg je als je nooit handleidingen leest maar gewoon begint..... Ik ga eerst eens een tijdje data verzamelen en dan eens een usb-stick in zijn .... steken. Die kwam ik toevallig tegen toen ik een soft reset deed. 
Klopt, maar ik heb inmiddels hier op het forum begrepen dat die USB poort niet actief is. 
Dus dan kan je wel data verzamelen en dat is perfect, maar dat koppelen aan Toon kan je wel vergeten. 
Reputatie 3
Badge
Enkele maanden geleden hebben een aantal mensen aangegeven dat ze graag opslag van hun grafieken wille die ze bv na een reset kunnen terughalen. Het is even afwachten of deze backup functie gaat komen. Zo ja dan zou een fabrieksreset niet erg zijn. Maar zou nest er patenten op hebben?
Lijkt me handig, maar zal Eneco niet redeneren: kijk maar op mijn Eneco en haal de gegevens daar van af. 
Uiteraard moet mijn Eneco dan wel betrouwbaar zijn. 
Reputatie 3
Badge
Hoe bedoel je precies? Niet iedereen heeft een slimme meter en gaat om verbruik wat is aangemaak in Toon. dit wil bijna niemand kwijtraken en een backup functie zou een hele reeele vraag zijn denk ik. maar goed misschien zie ik het verkeerd.