Hulp bij uitbreiding zonnepanelen en Toon | Eneco Community
vraag

Hulp bij uitbreiding zonnepanelen en Toon

• 19 februari 2018
  • 25 reacties
  • 469 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
  • Kind aan huis (level 12)
  • 169 reacties
Ik kom er niet uit wie kan mij met het volgende probleem helpen?
Wij hebben op dit moment 12 panelen 3000 wp op ons dak liggen.
Deze zijn op 1 groep aangesloten van 16 A
Nu wil ik er ivm de wens van een warmtepomp te aanschaffen, 8 panelen van bij elkaar 2160 wp bijkopen, en op een apparte groep 16 A aansluiten.
In de meterkast komt 1 fase van 35 A binnen.

Is het mogelijk dat ik de twee groepen op een apparte aardlek aansluit en de meter van de toon voor de aardlek laat meten?
Mag er anders een 25 A zekering/automaat in plaats van de 16 A automaat in de meterkast, waar ik beide omvormers op aansluit?

Ik wil het door een erkende instalateur veilig aan laten leggen maar de instalateur heeft geen verstand van de toon.

Op het forum lees ik verschillende berichten en ik kom er niet uit.
Ik las ook dat de toon niet meer kan meten als 5000 wp omdat anders het lampje te snel zou knipperen.
Wie kan mij helpen want er zijn toch wel meer mensen die tegen dit probleem oplopen?
De toon wil ik graag houden en wil de extra zonnepanelen niet buiten de toon om aansluiten omdat anders het stroomverbruik niet meer klopt van wat hij weergeeft.

25 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Word een leuk project! Op het gebied van electra zijn er een paar goed op de hoogte die je ongetwijfeld goed kunnen helpen hier.
Ik ben vooral erg geïnteresseerd in wat voor warmtepomp je gaat nemen en waarvoor je deze gaat gebruiken!

Mvg,
Ton
Ik kom er niet uit wie kan mij met het volgende probleem helpen?
Wij hebben op dit moment 12 panelen 3000 wp op ons dak liggen.
Deze zijn op 1 groep aangesloten van 16 A
Nu wil ik er ivm de wens van een warmtepomp te aanschaffen, 8 panelen van bij elkaar 2160 wp bijkopen, en op een apparte groep 16 A aansluiten.
In de meterkast komt 1 fase van 35 A binnen.

Is het mogelijk dat ik de twee groepen op een apparte aardlek aansluit en de meter van de toon voor de aardlek laat meten?
Mag er anders een 25 A zekering/automaat in plaats van de 16 A automaat in de meterkast, waar ik beide omvormers op aansluit?

Ik wil het door een erkende instalateur veilig aan laten leggen maar de instalateur heeft geen verstand van de toon.

Op het forum lees ik verschillende berichten en ik kom er niet uit.
Ik las ook dat de toon niet meer kan meten als 5000 wp omdat anders het lampje te snel zou knipperen.
Wie kan mij helpen want er zijn toch wel meer mensen die tegen dit probleem oplopen?
De toon wil ik graag houden en wil de extra zonnepanelen niet buiten de toon om aansluiten omdat anders het stroomverbruik niet meer klopt van wat hij weergeeft.

Er is enkele dagen geleden ook zo'n soort topic geweest.
Ik heb toen ook verwezen naar dit topic:

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

Daar vind je vrij duidelijk aan gegeven wat je mogelijkheden zijn.

Omdat jij 1 x 35 Amp hebt is verzwaring naar een hoofdzekering van 25 Amp de makkelijkste methode.
Jij komt op 5160 Watt uit, dus een 3 fase kwh-verbruiksmeter zou dan niet verplicht zijn.
Toon moet uiteraard de opwek meten nadat beide groepen samen gekomen zijn.

Het te snel knipperen is een broodje Aap verhaal in mijn optiek.
Op het oude forum hebben we daar erg veel over gediscussieerd.
Op de handleiding van de kwh-verbruiksmeter (1fase) kan je lezen dat die zelfs 48 Amp aan zou kunnen.
Reputatie 4
Badge +2
Wij zijn nog aan het orienteren.
De elga samen met onze huidige cv ketel lijkt ons wel wat.
We willen hem alleen als verwarming gebruiken dus niet voor tapwater.
De afgelopen twee jaar hebben wij zover mogelijk ons huis verwarmt met een airco die ook als verwarming kan werken.
Alleen blaast hij warme lucht en vind ik het zonde dat de vloerverwarming nu niet werkt.
Vandaar dat we graag een warmtepomp willen zodat de vloer weer wam wordt.
Maar graag wil ik eerst het probleem met de extra panelen en de toon opgelost zien.
Daarna is de warmtepomp aan de beurt
Reputatie 4
Badge +2
Ik dacht ergens gelezen te hebben als ik 35 A binnen krijg dat ik dat moest delen door 1,6 dan kom ik op 21 A uit.
Maar volgens u mag het wel?

Uw link heb ik ondertussen gelezen.
Past een 25 automaat ook op een rails waar nu mijn 16 A op geklikt zit?
Als dit inderdaad mag zou dat erg simpel zijn om het zo te doen.

Heeft er iemand al in combi met toon op zon?
Ik dacht ergens gelezen te hebben als ik 35 A binnen krijg dat ik dat moest delen door 1,6 dan kom ik op 21 A uit.

Ik ga eerst uw link bestuderen.

Perfect Bert,

Dat is een perfecte methode.
Dat maakt het verder discussiëren veel makkelijker; dus lees dan eerst aandachtig de info van die link door.
Daar staan alle mogelijkheden genoemd en jij zit dus in een perfecte positie, want je hebt al 1 x 35.

Die 2 zonnepaneel groepen kunnen dus idd door een 25 amp groepszekering gezekerd worden.
Reputatie 4
Badge +2
Even voor mijn duidelijkheid.
Er zit nu een 35 A hoofdzekering in.
In de link staat dat ik dan een 25 A groep mag plaatsen toch?
Als dit mag kan de toon dit dan lezen?
Ik maakte net even een foutje.
Ik wordt "gek" van al die getallen, maar dat terzijde.

Jij mag idd in die (zonnepanelen) groep 25A plaatsen, als jouw hoofdzekering 35 Amp is.

Toon zijn sensor kan dat gewoon van de 1 fase kwh-verbruiksmeter aflezen.

Op het oude forum vind je een paar forumleden die deze methode ook gebruiken.
Reputatie 4
Badge +2
Oke dat is duidelijk.
Hartelijk bedankt voor uw hulp.
Als de toon het dus ook aan kan, zou ik dus naar maximaal 5750 wp kunnen op 1 x 25 A groep zonder dat de toon op hol slaat?

In de praktijk zal het maximum nooit gehaald worden omdat op mijn garage dak veel schaduw is vandaar dat ik graag wat extra panelen plaats.
Kijk hier even:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/toon-past-volgens-monteur-niet-op-zonnepanelen-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-14128
Oke dat is duidelijk.
Hartelijk bedankt voor uw hulp.
Als de toon het dus ook aan kan, zou ik dus naar maximaal 5750 wp kunnen op 1 x 25 A groep zonder dat de toon op hol slaat?

In de praktijk zal het maximum nooit gehaald worden omdat op mijn garage dak veel schaduw is vandaar dat ik graag wat extra panelen plaats.

Toon kan zelfs nog veel meer aan, maar dan wordt dus de 3fase kwh-verbruiksmeter verplicht.
En je hebt gelijk wat het max betreft; meestal houdt het rond de 90% van het totale opgegeven vermogen wel op.
Reputatie 4
Badge +2
Uw link had ik al eerder gelezen maar het gaat mij boven de pet.
Daar had ik wel de 5000 wp vandaan als maximum voor de toon.

Ik ga het aan de electromonteur voorleggen of hij een 25 automaat in mijn groepenkast kan zetten.
Ik zal dan niet meer als 2000 wp kopen.(ik zal liever wel wat extra's kopen eigelijk)
Hopelijk leveren die zon 2300 kWh per jaar op.
Heb nu 1000 kWh over.
Met 2300 kWh kan ik een rijtjes huis wel een poosje warm houden denk ik.
Oké succes!
Ja en teveel opwekken kan ook onvoordelig worden omdat de 100% saldering onder druk staat.
Tot 2023 zou er niet aan getornd worden, maar inmiddels heeft Wiebes gemeld dat over enkele maanden echte duidelijkheid komt.
Reputatie 4
Badge +2
Dat salderen hangt als een zwaard boven de zonnepanelen.
Als dit verdwijnt heeft een warmtepomp geen enkele zin meer.
Ze draaien dan een hele beroepsgroep de nek om.
Vandaar dat ik nog een beetje huiverig ben om veel geld te investeren maar dat terzijde.

Als Wiebes ons van het gas af wil zal hij toch wel met een regeling moeten komen die het een beetje aantrekkelijk houd/maakt.
Exact Bert!
De komende maanden krijgen we duidelijkheid.
Fijne avond.
Reputatie 4
Badge +2
Nog een vraagje.
Mag ik nu naar de 5750 wp (max van de 25 A zekering)
Of niet hoger als de 5000 wp?
Dat is me nog steeds niet duidelijk.(sorry ik ben niet zo'n held op dit gebied)
Fijne avond verder.
Hoi Bert,

Het maximale vermogen mag idd 5750 zijn.
Dat staat ook in die tabel.

Zelf ben ik altijd van voorzichtige aard, vandaar dat ik altijd een ruime 5000 aan houd.
Dat is puur persoonlijk.
Eigenlijk houd ik er niet van om het volle toegestane vermogen te benutten.
Reputatie 4
Badge +2
Oke dat is duidelijk ik denk er ook zo over.
Maar de panelen komen niet in dezelfde richting te liggen.
Maar alle informatie van u laat ik rustig bezinken, om de juiste beslissing te kunnen nemen.

Nogmaals hartelijk bedankt
Ohh op die manier.
Je huidige liggen op het zuiden bedoel je en de extra groep zal nooit de 88 a 90 % bereiken.
Duidelijk!
Tja dan kan je wat makkelijker over het maximum beslissen.
Goed dat je het rustig laat bezinken en bespreek het ook met je installateur. Dat maakt een beslissing nemen veel makkelijker.
Je bent nu in ieder geval enigszins voorbereid.

Veel suc6 en laat de afloop nog even weten hier.
Reputatie 4
Badge +2
Mijn huidige panelen liggen op het zuidwesten.
De nieuwe kan ik kiezen (platdak)
Mijn buren en ik hebben beide een garage tegen elkaar aan.
Naast de garage staat ons huis.
Aangezien de huizen veel hoger zijn als de garage moet ik nog uit zien te vinden wat de beste richting is.
Maar daar kan een verkoper van de zonnepanelen me wel weer verder mee helpen.
Beginnen bij het begin.
De toon en de groepen waren de eerste hobbel.

Ik zal zeker laten weten hoe het verder gaat.

Ik ga eerst uw link bestuderen.

Perfect Bert,

Dat is een perfecte methode.
Dat maakt het verder discussiëren veel makkelijker; dus lees dan eerst aandachtig de info van die link door.
Daar staan alle mogelijkheden genoemd en jij zit dus in een perfecte positie, want je hebt al 1 x 35.

Die 2 zonnepaneel groepen kunnen dus idd door een 25 amp groepszekering gezekerd worden.

Foutief advies!!!

Nooit gehoord van de selectiviteit (NEN norm) van 1 stap tussen de hoofdzekering en de eind groeps zekering?
Bij een hoofdzekering van 35A mag er ten hoogste 20A zekering in de eindgroep.
Lees ook nergens over de aderdikte tussen de meterkast en de omvormers bij 25A.

Advies:
Laat een installateur langskomen i.p.v. het goed bedoelde advies van een "doehetzelfver", alleen om de problemen te voorkomen m.b.t. brandgevaar en overbelasting van de hoofdzekering.
Dat “goedbedoelde advies” komt van eerder genoemde site in dit topic.?
Dikte draad is niet besproken, omdat de ts niet zelf klust maar aangegeven heeft een installateur in te schakelen. ?

Het enige wat extra belangrijk is het samenvoegen van 2 omvormer groepen waar een onbelans in zou kunnen voorkomen.
Ik adviseerde zelf daar de 5000 grens aan te houden.
Hoe dan ook de installateur zal eea vast en zeker aan de ts uitleggen.

Hier nog een stukje techniek:
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/
Reputatie 4
Badge +2
Ik moet alles verder nog uitzoeken.
De dikte van de draad is niet aan de orde daar de draad pas in de zekerring samenkomt.
Daarnaast verwacht ik niet dat de maximale wp gehaald wordt.
Sterker nog er komt veel schaduw op ons plattedak om die reden adviezeren ze mij om geen panelen op dak te leggen om dat het rendement maar 50% zou zijn.
Ook verwacht ik in de toekomst dat Toon met een oplossing komt om meerdere groepen uit te kunnen lezen.
Voorlopig moet ik dus eerst beslissen of ik wel panelen ga nemen.
Ik zou eventueel wel 6 panelen op een pergola kunnen leggen maar dan komen ze 100% vlak te liggen dus niet in een helling.
Ik weet niet dat dattnu zo verstandig is.

Ook verwacht ik in de toekomst dat Toon met een oplossing komt om meerdere groepen uit te kunnen lezen.

Duidelijk Bert!
Je gaf al aan dat je je aan het orienteren was.

Die verwachting heb ik niet, want meerdere groepen uitlezen kan nu al via invoer opwek via een 3fase kWh verbruiksmeter.
Of bedoel je iedere groep afzonderlijk?
Reputatie 4
Badge +2
Ik bedoel beide.
Volgens mij worden de meeste huizen die gebouwd worden met een 1 keer 35A opgelevert.
Om veel kosten te moeten maken om dat te wijzigen maakt zonnepanelen minder intressant als je een toon wil.
Ik kan me niet voorstellen dat Eneco hier geen oplossing voor bedenkt en tegelijkertijd een groen imago wil hebben.
Maar dat zal de toekomst leren.

Maar ik ga nu eerst kijken of ik een plat dak kan maken op een pergola van 6 panelen.
Het dak moet zo dun mogelijk zijn om ons uitzicht niet te belemmeren.
Ze hebben dan wel bijna heel de dag zon.(alleen s'avonds niet)
Wat de toekomst ons op dat gebied zal brengen is afwachten.
Veel zal dat niet zijn, want zelfs met 3 x 25 heb je al veel mogelijkheden, alleen is de kWh verbruiksmeter dan iets duurder als je wilt samenknopen en gauw aan de 3fase gebruiksmeter vast zit. (3 x 3680)
Leuk ff met je gediscussieerd te hebben over deze materie!
Fijne dag.

Reageer