Hoe kom ik aan de ruwe data van mijn slimme meters via Toon? | Eneco Community
beantwoord

Hoe kom ik aan de ruwe data van mijn slimme meters via Toon?

• 8 mei 2019
  • 6 reacties
  • 245 Bekeken

Graag zou ik de data uit de slimme meter, die nu via de P1 poort naar Toon wordt gestuurd, ook 'ruw' ergens downloaden zodat ik er mooie dingen mee kan doen.

Is het mogelijk om dit ergens te doen zonder meteen een account aan te maken bij weer een andere externe partij die toegang tot onze meterstanden krijgt?
icon

Beste antwoord door Brandje 8 mei 2019, 22:07

De data wordt alleen lokaal op Toon®️ opgeslagen en niet tevens op de server van Eneco.
De data die bij Mijn Eneco vast ligt/binnen komt, komt simpelweg van je eigen slimme meter.

Zelf heb ik al jaren dat Slimmemeterportal account.
Die zijn zeer betrouwbaar en vele malen sneller dan Eneco, die er altijd 2 dagen over doen om de meest recente data beschikbaar te stellen.
Bij Sl.meterportal is het altijd voor 12:00 uur de volgende dag beschikbaar.
Echt een aanrader.
Binnen halen in bv Excel en alle mogelijkheden liggen open.
Bekijk origineel

6 Reacties

Hi Brandje,

Ja dat bedoel ik. De data wordt tenslotte ook naar Toon gestuurd en ergens op een server opgeslagen zodat ik het in de app kan bekijken.

Ik hoopte eigenlijk dat ik die data ergens kan downloaden via Toon, zodat niet nog meer partijen toegang krijgen tot onze gegevens.

Heb jij goede ervaringen met dit soort partijen?
OK, ik begrijp het.

Even zitten bekijken en wordt er wel enthousiast van. Enige dat ik jammer vind is dat ik schijnbaar geen toegang heb tot de historische data als ik nu een account aanmaak, maar dat is dan maar zo.

Nog wel een vraagje over Toon: als de data alleen in de Toon staan, hoe komt het dan dat ik op afstand via de app ook bij de grafieken kan? Maakt de app via mijn thuisnetwerk dan verbinding met Toon?
Reputatie 6
Badge +2
Vanaf firmware versie 4.16.10 of daaromtrent kun je de data (is een meervoud, nom de Dieu, enkelvoud is datum) van je toon gewoon downloaden.
Je hebt even een conversie nodig van POSIX timestamps naar makkelijk interpreteerbare tijdsaanduidingen, maar da's ook alles.
Bedoel je dat je dus de gratis mogelijkheid bij bv Slimmemeterportal.nl niet wil benutten?

En anders is downloaden gewoon bij Mijn Eneco toch ook een optie?😉
De data wordt alleen lokaal op Toon®️ opgeslagen en niet tevens op de server van Eneco.
De data die bij Mijn Eneco vast ligt/binnen komt, komt simpelweg van je eigen slimme meter.

Zelf heb ik al jaren dat Slimmemeterportal account.
Die zijn zeer betrouwbaar en vele malen sneller dan Eneco, die er altijd 2 dagen over doen om de meest recente data beschikbaar te stellen.
Bij Sl.meterportal is het altijd voor 12:00 uur de volgende dag beschikbaar.
Echt een aanrader.
Binnen halen in bv Excel en alle mogelijkheden liggen open.
Uiteraard!
Want de App maakt via het Eneco Service Center verbinding met je eigen Toon®️ en haalt zo simpelweg de data op.

Reageer