Hoe controleer ik of Toon communcieert met de ketelmodule? | Eneco Community
beantwoord

Hoe controleer ik of Toon communcieert met de ketelmodule?

Ik wil graag weten hoe ik kan controleren of het signaal van de Toon aankomt bij de ketelmodule en of dit dan ook weer wordt doorgegeven aan de ketel.

De ketelmodule is nu al 2x vervangen in korte tijd en dit lijkt niet de oplossing.

De monteur gaat er maar automatisch vanuit dat het signaal vanaf de Toon ´altijd´ aankomt bij de ketelmodule. Ik heb de monteur gevraagd hoe ik dit kan controleren maar dat weet hij ook niet.
icon

Beste antwoord door Brandje 14 december 2017, 11:04

De vraag was hoe het zit met de communicatie van Toon met de CV.
Wordt er niet bedoeld dat Toon niet op OpenTherm werkt omdat bv de opentermmodule VR33 in de Vaillant CV ontbreekt cq moet worden aangesloten?

Bekijk origineel

28 Reacties

De meest elementaire controle is toch het simpel de thermostaat enige graden hoger zetten?
Als de CV daarop reageert door de brander te ontsteken is de verbinding correct.

Als Toon via OpenTherm is aangesloten en je de nieuwste softwareversie 4.10.6 hebt is er ook weer een stukje extra controle communicatie Toon versus CV ingebouwd.
Reputatie 6
Badge +2
Er bestaat een ketelinterface genaamd OpenTherm Gateway. Met zo'n ding kun je bekijken wat er aan signaal naar je ketel gaat en wat-ie terug zegt. Kost ongeveer EUR 50,--, komt wel wat eigen geknutsel (soldeerwerk) bij kijken.
Ik gebruik zo'n gateway om de data tussen thermostaat en ketel te loggen, maar je kunt er ook mee kijken of je OpenTherm interface doet wat-ie moet doen, en eventueel kun je ingrijpen.

Dit ding, dus:

http://otgw.tclcode.com/
Bedankt voor je antwoord. Maar dat is eigenlijk niet wat ik vraag. Het rode vlammetje brandt maar de ketel gaat niet aan.

Ik wil kunnen meten waar de storing zit. Tussen de Toon en de ketelmodule of tussen de ketelmodule en de ketel zelf.

Nogmaals meten is weten. Wie kan mij vertellen hoe ik dit kan meten.
Reputatie 7
Badge +8
Over wat voor CV Ketel heb je? Merk en Type?
Vaillant
hrPro cw4 var nl cw4/3
De vraag was hoe het zit met de communicatie van Toon met de CV.
Wordt er niet bedoeld dat Toon niet op OpenTherm werkt omdat bv de opentermmodule VR33 in de Vaillant CV ontbreekt cq moet worden aangesloten?
Mijn ketel heeft geen VR33 en ik vermoed ook dat hij hiervoor te oud is.
Op mijn Toon staat onder "instellingen" , "verwarming" OpenTherm Aan/Uit.

Het gebeurt regelmatig dat het rode vlammetje op de Toon brand maar de ketel niet aangaat.
Inmiddels is 2x de ketelmodule vervangen, de laatste gisteren. Het ging een hele tijd goed tot dat ik de Toon een halve graad hoger zetten. Weer het zelfde probleem. Voor de zekerheid er nog een halve graad bij gedaan. Maar er gebeurde weer niets.

Ik wil kunnen meten of het signaal van de Toon aankomt bij de ketelmodule en van de ketelmodule naar de ketel.
Staat OpenTherm dik gedrukt of juist Aan/uit?
Ik denk het laatste.

Waarom zou je CV te oud zijn.
Heb je gekeken in je CV of die VR33 daar niet verstopt zit. Je zou niet de eerste zijn.
Juist die VR33 module zorgt er voor dat Toon een perfecte communicatie heeft met je CV.
Hierbij een foto van de printplaat. Ik zie geen VR33
Heb nog even gegoocheld op wat foto´s. Hij waarschijnlijk ergens links moeten zitten maar die plaats is bij mijn ketel leeg.

De ketel is 7 of 8 jaar oud.
Klopt bij sommige CV’s zat die inderdaad links.
Maar dus niet bij iedere CV.
De meeste hebben, als het kan bij jou CV, deze module los gekocht om het communicatie probleem met Toon op te lossen.

Wil je zekerheid stuur dan een mailtje naar Vaillant support. Die reageren altijd, blijkt uit eerdere berichten op het forum.
Bedankt Brandje,
Ik ga zeker informeren bij Vaillent support.
Graag gedaan.
Laat je het vervolg hier nog even weten?
Zodra ik van Vaillant support een bericht krijg laat ik even weten.
Beste Brandje,

Dit is het antwoord dat ik vandaag van Vaillant kreeg.

"De hrPro CW4 vhr nl cw4/3 is standaard uitgerust met opentherm. De V33 module is een openthermprintje voor andere toestellen waar geen opentherm aanwezig is. "
@hugo.havelaar, jammer dat ze niet erbij hebben gezegd welke klemmen moet je dan gebruiken voor Opentherm.
Ik kan me toch niet anders voorstellen dan dat het klem 3 en 4 zijn.
Voor Aan/uit wel, maar voor Opentherm ben ik toch benieuwd zonder de VR33 module.
Ik denk dat ze hebben jouw ketel door elkaar gehad met de hrSolide, waar meestal een module aanwezig is, en bij de Pro optioneel is.
Reputatie 7
Badge +8
Volgens de handleiding zou x31 jou Opentherm module moeten zijn.

Helaas is de handleiding voor de rest beetje onduidelijk hierover. Hoe de aansluiting voor de rest plaats vindt
Dat is waar de VR33 op aansluit. De X31 klemmen staan op de OT module.
Beste Brandje,

Dit is het antwoord dat ik vandaag van Vaillant kreeg.

"De hrPro CW4 vhr nl cw4/3 is standaard uitgerust met opentherm. De V33 module is een openthermprintje voor andere toestellen waar geen opentherm aanwezig is. "

Hoi Hugo,

M.i. een niet volledig antwoord op jouw gerichte vraag. Uiteraard is je CV met de eigenmerk thermostaat een OpenTherm CV, maar je wil het antwoord op de vraag als je een andere andere OT thermostaat zoals Toon aansluit.
Kennelijk heb je dus toch die VR33 module nodig.

Ik ben er bijna van overtuigd dat dan je eerdere storingen over zijn.
Reputatie 2
Badge
Je hebt inderdaad nog een VR33 module nodig. De grijze kabel die nu op 3/4 aangesloten zit moet je aansluiten op de ketelmodule van Toon, de andere kant van de ketelmodule sluit je aan op de VR33 module. Tot slot moet je 3/4 met elkaar doorverbinden.
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb met een oudere Vaillant (2004) onderstaande stappen ondernomen.
Ik had geen aparte module nodig om OpenTherm te kunnen schakelen.
Even verkort:
Draden omzetten en in de SETTINGS van de Vaillant, code omzetten naar OpenTherm !!

Werkwijze:
https://forum.toon.nl/algemene-vragen-opmerkingen-24/werkvolgorde-omzetten-naar-opentherm-vaillant-hr-esolide-2004-1056
Reputatie 4
Badge +1
Even voor de duidelijkheid :
In de reacties in de bovengenoemde link vind je uiteindelijk mijn stappenplan ?
Reputatie 4
Badge +1
Nog enkele tips m.b.t. OpenTherm:

CV aanvoertemp 70°C (60 kun je proberen)
Dit regel je in de CV zèlf (zie manual CV ketel)
In TOON : verwarming 'handmatig' en instellen op 3°C per uur

Pomp heb ik langer laten nadraaien (manual), zodat het nog aanwezige
warme CV-water in de leidingen de warmte langer kan afgeven aan de omgeving.

Succes!
Je kan de ene Vaillant natuurlijk niet vergelijken met de andere.
De ts (Hugo) in dit topic heeft er één uit 2010; dat is een:

De hrPro CW4 vhr nl cw4/3

Daar is toch echt de VR33 module voor nodig.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen