Historische data downloaden | Eneco Community
vraag

Historische data downloaden

• 18 augustus 2018
  • 8 reacties
  • 707 Bekeken

Ik las (maar weet niet meer waar) dat je je historische data van je Toon als excel-bestand op je PC kan downloaden. Maar hoe doe je dat ?
Mijn Toon-software is versie 4.188 - Mijn app 2.379.2
Ik betrek sinds een paar dagen geen stroom of gas meer van Eneco.
Hoor het graag.

8 Reacties

Kijk op Toon®️ bij menu/instellingen/internet
Onderste optie is Toon®️ data
Bedankt, had het toevallig net zelf ook ontdekt. Maar na het downloaden van de gegevens kan ik alleen maar vaststellen dat ik er niets aan heb .
Er hoeft dus niemand meer te reageren (wat mij betreft mag de vraag verwijderd worden).
Dat wilde ik nou net niet zeggen.
Ik dacht daar komt ie wel achter.
Wil je je verbruik downloaden kan je dat beter bij je leverancier downloaden. Dan zie je per datum de standen en je verbruik.

Maar zelf vind ik het prettiger om dit te bekijken/te downloaden via een gratis account bij:

www.slimmemeterportal.nl

Reputatie 4
Badge +1

Hi Ton, @Brandje , aangezien ik op dit moment de vraag heb uitliggen om het netto verbruik in minuten uit te lezen (met de relatie naar tijd), dacht ik dat Toon mij verder zou kunnen helpen, maar nu zie ik (in deze 1 jaar oude post) dat deze data op zijn minst minder bruikbaar is…

Aangezien er geen datum/tijd velden in de data staan (maar alleen ruwe meetwaarden), ben ik het met je eens dat dit niet zo lekker gaat. Echter de P3 data van Slimmemeterportal is ivm zonnepanelen ook waardeloos. Ik ga uiteraard niet mijn zonnepanelen een dag stroomloos maken om juiste data te krijgen… 

Zou een moderator eens kunnen proberen of we toch wat achtergrond info bij deze data kunnen krijgen? Ik vind het niet onoverkomelijk om zelf wat te knutselen om toch te krijgen wat ik wil (rekenen kan altijd met Excel als ik maar weet "wat het is”).

Groeten,

Menno

Hoi Menno,

De nieuwe App Mijn Eneco kan het wel per uur weergeven. 
Of dat real-time is of dat er een tabelletje over draait is mij niet bekend. 
Wellicht heb je ook wat aan deze info. 

Reputatie 4
Badge +1

Hi Ton, bedankt voor het meedenken. Ook  de nieuwe Eneco app beperkt zichzelf tot P3 data.

Wat ik nodig heb is het bruto verbruik van mijn huishouden per 5 minuten. Dat betekent dat (als de zonnepanelen iets opleveren) dat directe verbruik gecompenseerd moet worden. Dat is precies waarom de Toon grafieken "anders" en dus beter zijn dan die van de app.

Ik zie dat de elec_flow_current....5min.csv 2 velden bevat. Het ene veld is numeriek en bevat (hoogstwaarschijnlijk) datum/tijd en het andere de meetwaarde (cijfers achter de komma) 

Ik "knoei" even verder, maar het zou leuk zijn als we gewoon een antwoord van onze moderators krijgen... 

Het eerste veld is namelijk 'iets in seconden' want als je goed kijkt bij column 1 loopt de data ieder veld met 300 op. Het 2e veld is de stroom 

Ik zie namelijk:

1570302600, 852.94

1570302900,854.75

300 sec is (niet toevallig) 5 minuten

Reputatie 4
Badge +1

Hi Ton (@Brandje) door deze like heb je me uitgedaagd om verder te zoeken…

Al die .CSV files bevatten 2 velden…. het eerste veld is een Blog-UNIX-Timestamp (wat logisch is, want dat is nou eenmaal hoe Toon werkt en denkt…

Het 2e veld is de meetwaarde…

Dus, terugkomende op de vorige 2 velden heb ik een formule in XLS gezet om het veld te converteren naar een "Windows” timestamp, en dat vond ik hier: https://infotopics.nl/blog/2015/08/25/unix-timestamp-tableau-excel/

Door dit veld in de formule te stoppen (namelijk = DATE (1970;1;1)+(Veld/60/60/24)+(1/24) ) krijg je een ander "vreemd” getal, dat je vervolgens als Windows Datum kunt uitlezen… (Linux gebruikt namelijk 1 januari 1970 als startdatum (omdat het ruimte scheelt in de notatie)...

Hierdoor krijg je dus dit.. en, laat dit nu overeenkomen met de data (1 maand 5 minuten) power van huize van Eck (ik had hierbij het bestand elec_flow_CurrentElectricityFlow_5min van Usage ingelezen)

Ik wed dat alle andere bestanden exact zo werken…. Veel plezier er mee.

Hoi Menno,

Je bent een kanjer en leuk dat je je er verder in “vast hebt gebeten”👌👌

Je output ziet er veeeel belovend uit👏👏

Reageer