geschrokken van de jaarnota | Eneco Community
vraag

geschrokken van de jaarnota

• 28 januari 2013
  • 21 reacties
  • 1180 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 48 reacties
Goedemorgen,

Ik opende vandaag mijn jaarnota, en moet tot mijn grote schrik 222 euro bij betalen en gaat mijn maand bedrag met 28 euro omhoog, dit was een enorme teleurstelling.

Rara hoe kan het dat Toon mij al 2 keer heeft verteld dat ik er verstandig aan doe om mijn maand bedrag te verlagen (gelukkig nooit gedaan), en dat de duim van Toon maar vriendelijk blijft verschijnen alsof alles in orde is, wat dus gewoon niet zo blijkt te zijn.

Op toon bij de gegevens van gas en elektra staat ook dat ik zoveel procent minder verbruik, ik vind het echt heel raar en schrik hier ook behoorlijk van want ik had Toon juist om dit soort verrassingen tegen te gaan.

Toon is begin september geinstalleerd, en er is mij altijd voorgehouden dat na twee maanden toon zo is geprogrammeerd dat hij goed kan vertellen of je goed of fout bezig bent.

Ik hoor graag van iemand van Eneco hoe het mogelijk is dat dit kan, en dan vooral ook het feit dat Toon zegt dat ik mijn maand premie beter naar beneden kan doen zodat ik minder hoef te betalen.

Mvg
Palmyra Lindeman

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

21 Reacties

Dat zijn geen leuke berichten! Toon is nog niet alles als ik het zo lees. Ik hou voor mijzelf de vinger aan de pols door voorlopig meterstanden te noteren en te vergelijken met wat Toon mij verteld. Zodra bij mij een melding komt in de vorm van een duimpje of een uitroepteken ga ik wel eens bellen voor een tussentijds vergelijk door Eneco. Ik heb ook geen zin in verrassingen.

Ben benieuwd wat hier straks de terugkoppeling van is!
Het gekke is dat ik op basis van de meterstanden juist op een bedrag kwam van -200 euro, het kan niet aan te hoge prijzen van het stroom of gas liggen want ik heb een 3 jarig vast contract met eneco.

Ik ben zelf ook zeer benieuwd wat er gezegd gaat worden, ik wacht nog even met bellen, totdat ik hier eventueel een antwoord heb gehad.
Badge
Ik snap je verhoging niet helemaal. Je moet 220 euro bij betalen, maar je jaar bedrag gaat in totaal 320 euro omhoog.
Ik heb het misschien niet helemaal duidelijk neergezet, ik betaalde 117 euro per maand, ik heb nu een nieuw maand bedrag van 145 euro en ik moet 220 euro bijbetalen dus begin februari gaan ze 365 euro van mijn rekening afschrijven, terwijl ik in de veronderstelling was dat ik geld terug zou krijgen.

Ik wacht vandaag dit topic even af en anders ga ik morgen ochtend even bellen met Eneco.
Reputatie 2
Badge +1
@Palmyra

Ik heb begrepen dat je telefonisch contact hebt gehad met mijn collega over dit incident. Er is gebleken dat er in het advies wat Toon geeft verkeerde verbruiken zijn gebruikt. Dit is uiteraard niet de bedoeling geweest en was een fout van jouw Toon. Gelukkig is het nu recht gezet wat betekend dat dit in de toekomst niet meer voor komt.
Laten we het hopen, want het verkeerde advies kost me nu 220 euro extra boven op een verhoging van mijn maandbedrag als ik echt naar toon had geluisterd had ik tot 2x toe wellicht mijn maand bedrag naar beneden bij gesteld en was het helemaal een knap bedrag geworden, en als alleenstaande moeder met 3 kinderen is 220 euro al meer dan genoeg.

ik ben zoals je misschien zult snappen momenteel heel ontevreden over dit allemaal, maar zoals ik al tegen je collega zei daar kunnen jullie weinig aan doe denk ik, maar het wordt wel makkelijk zo, jammer voor u foutje van Toon.

ik had beter geen Toon kunnen hebben al was het bedrag dan het zelfde geweest, maar dan was het allemaal niet zo tegen gevallen.

mvg
Palmyra
Reputatie 3
Badge
Zo zie je maar dat computers niets van ons over kunnen nemen. Computers maken het gemakkelijk in dit geval toon maar logisch nadenken moeten we dus blijven doen. Ik val je hiermee niet af hoor als je dat gevoel krijgt. 😉
Badge
Ik vrees ook met grote vrees!
Nee hoor Jeroen, geen probleem,

maar als mij voorgehouden wordt dat als Toon wordt opgehangen na 2 maanden er genoeg informatie beschikbaar is dat ik een duim krijg of niet, en je hebt verder die duim al die tijd gehad en tot 2 keer toe een bericht dat mijn verbruik minder is dan ingeschat en dat ik er verstandig aan doe om mijn maandbedrag te verlagen, sorry maar dat heeft dan weinig met computers te maken of logisch nadenken van mij.

En de reactie van Eneco, sorry foute info gehad en foute info in Toon vind ik dan wel heel makkelijk als ik dat even zeggen mag,

ik heb als leek totaal geen verstand van hoeveel kWh je normaal verbruikt weinig of veel, dus als ik het dan volgens Toon goed doe, verwacht ik geen bijbetaling te hoeven doen, hoe het ook verder in elkaar zit qua tijd.

voorlopig zie ik de reclame van Toon toch effe anders " grip op de kosten voorkom bijbetaling op uw jaarnota" ik hoop dat nieuwe klanten heel duidelijk verteld wordt dat het geen 2 maanden is maar een jaar.
Reputatie 3
Badge
Zoals jij het benoemd kan ik het helemaal eens zijn. Ik heb nooit naar het totaalplaatje gekeken. Ik ben gaan bezuinigen door het aantal m3 per dag aan gas proberen te verlagen. Kijken welke apparaten veel stroom kosten. Als ik kijk of ik maandelijks nog onder het verbruik zit wat Eneco heeft betekend dan zag ik het lijntje vaak zo dichtbij komen. Maar het is maar net hoe je naar Toon kijkt
Klopt voor mij was de belangrijkste reden om Toon aan te schaffen, het onder controle houden van de kosten, en het niet hoeven bijbetalen aan het eind van het jaar.
Reputatie 3
Badge
Nee, maar ik wil zeggen dat ik op mijn manier wel het idee heb dat ik bespaar maar dit moet de tijd leren bij de volgende jaarnota. Maar ik vind het voor jou wel uiterst vervelend.
Ik vind het ook heel vervelend, maar wat ik het meest vervelend vind is dat het zo makkelijk wordt af gedaan met foutje van Toon en verkeerde info, er staat zelfs in de handleiding dat Toon 2 maanden nodig heeft om zover up to date te zijn dat de gegevens zouden moeten kloppen.

ik snap ook dat er iemand vandaag in mijn Toon naar info heeft gekeken etc. is allemaal prima maar  dat doet er verder niet zo toe, er is een fout gemaakt, en ik vind dat men zich daar makkelijk van af maakt.

ik heb nog nooit zoveel hoeven bij te betalen nog nooit, en nu hangt Toon hier en verwacht je het niet maar gebeurt het wel.

ik heb eens een beetje op het forum gekeken en ik heb hier ook het probleem dat Toon gas blijft aangeven, en de temp al op de gewenste temperatuur is ga dat nu toch maar eens in de gaten houden, en noteren.

maar goed verder genoeg gezeurd, we kunnen er toch niks aan veranderen, het zal betaald moeten worden.

iedereen bedankt voor de reactie,s
ppff Als ik dat zo hier allemaal lees over TOON.dan moet ik er toch even over nadenken voordat ik hem laat plaatsen,wij zijn sinds sept 2014 klant van ENECO. waren eerst klant bij DONG ENERGIE.
Nu is mij aangeboden door ENECO als nieuwe klant om een slimme meter en TOON te laten plaatsen
Maar als ik de problemen hier allemaal voorbij zie komen dan bedank ik er toch voor.
Nooit geen problemen gehad met DONG ENERGIE. maar sinds het over is gegaan naar ENECO,niks als problemen. ze zullen mij heel goed moeten overtuigen om het te laten plaatsen.
ppff Als ik dat zo hier allemaal lees over TOON.dan moet ik er toch even over nadenken voordat ik hem laat plaatsen,wij zijn sinds sept 2014 klant van ENECO. waren eerst klant bij DONG ENERGIE.
Nu is mij aangeboden door ENECO als nieuwe klant om een slimme meter en TOON te laten plaatsen
Maar als ik de problemen hier allemaal voorbij zie komen dan bedank ik er toch voor.
Nooit geen problemen gehad met DONG ENERGIE. maar sinds het over is gegaan naar ENECO,niks als problemen. ze zullen mij heel goed moeten overtuigen om het te laten plaatsen.

Ppff, ja als je reageert op een topic dat 2 jaar oud is................
En ook nog met een verkeerde kop!
Je had beter een nieuw topic kunnen starten.

Twee jaar geleden stond Toon nog in de kinderschoenen.
Nu is er een stabiele werkende Toon, zowel op domme als op slimme meters.
Zelf ben ik na 2 jaar overgegaan naar slimme meters; puur omdat ik ook zonnepanelen heb.
Als je alles vooraf goed op een rijtje hebt en je een meterkast hebt waar gas en stroommeter bij elkaar zitten, dan kan er niet zoveel mis gaan.

Waarom denk je dat er 100.000 Toon's inmiddels in de markt gezet zijn?
Degenen, die problemen hebben dat zijn de bekende druppels op de gloeiende plaat.
Dat zijn degenen die je hier op het forum aantreft, want daar waar het perfect gaat, daar hoor je niets meer van.
En terecht, die GENIETEN VAN HUN TOON!

Straks gaat Eneco zelfs Toon leveren aan klanten, die niet de energie van Eneco afnemen en de doelstelling is nu 1.000.000 Toon.
Zoek eens op Tweakers!
ten eerste sorry dat ik reageer op een oude topic
en ik heb al een nieuwe topic geplaatst
niet iedereen kan zo goed met een pc omgaan
weet ik veel dat ik hier verkeerd zit
hoef je niet gelijk zo te reageren
lekker onvriendelijk.
maar dat zegt genoeg toch?????????????????
Zoals ik al vermoedde had je dus niet door dat je je reactie verkeerd plaatste.
Vervolgens wijs ik je daar simpelweg even op. Je hoeft niet in de hoek te staan, hoor:P

We zijn hier om elkaar te helpen en soms moet je iemand ergens oprijzen.
Zolang dat met respect gaat is daar niets mis mee.
Vervolgens krijg je ook nog een keurig antwoord op je vraag.
Maar daar krijg ik verder geen respons op!

Hopelijk gaat het in het vervolg beter in het manoeuvreren hier op het forum
hoi brandje
ik heb idd een antwoord gekregen van Reinoud.
en hij zegt hetzelfde als jij
dat je hier alleen maar vragen en commentaren leest van ontevreden klanten
maar ik ben er nog niet uit hoor wat ik ga doen even afwachten wat anderen zeggen
groetjes fam calvis
hoi brandje
ik heb idd een antwoord gekregen van Reinoud.
en hij zegt hetzelfde als jij
dat je hier alleen maar vragen en commentaren leest van ontevreden klanten
maar ik ben er nog niet uit hoor wat ik ga doen even afwachten wat anderen zeggen
groetjes fam calvis

In het andere topic heb ik net ook nog een reactie geschreven met een verduidelijking, omdat je daar over een stopcontact begon! Dus lees dat ook nog even!
En dat er ontevreden klanten zijn, is logisch niet altijd gaat alles perfect.
In jouw situatie, zou ik eerst aangeven hoe jouw situatie er bv in de meterkast uitziet.
Welke thermostaat heb je nu? Heb je WiFi? Heb je een meterkast met domme gas- en stroommeter bij elkaar? enz enz
Anders wordt het een eenzijdig algemeen verhaal.
Slimmer is om gericht antwoord te krijgen.
Reputatie 1
Badge +1

Ppff, ja als je reageert op een topic dat 2 jaar oud is.......!

Ik had, omdat wij toen niet actief waren op dit forum, dit topic niet gezien. Brandje, en gezin alleenstaande moeder met 3 kinderen en dan 117 euro per maand?? was dat zowieso al niet enorm laag? als ik mijn eigen pak met 1 (!) kind en mijn vrouw alles op led, alles op aaa+ apparatuur en dan op 141 euro zitten verbaas ik mij dat deze mevrouw niet véél meer moest bij betalen.

Ik geniet prima van toon:D

Ppff, ja als je reageert op een topic dat 2 jaar oud is.......!

Ik had, omdat wij toen niet actief waren op dit forum, dit topic niet gezien. Brandje, en gezin alleenstaande moeder met 3 kinderen en dan 117 euro per maand?? was dat zowieso al niet enorm laag? als ik mijn eigen pak met 1 (!) kind en mijn vrouw alles op led, alles op aaa+ apparatuur en dan op 141 euro zitten verbaas ik mij dat deze mevrouw niet véél meer moest bij betalen.

Ik geniet prima van toon:D

Dat doet me plezier dat je geniet van Toon. Hier idemdito!
Ik zat met 623 m3 gas en 3500 kWh op jaarbasis op €122, "zat" omdat ik nu zonnepanelen heb.

Dus ik probeer uit te leggen dat een gezinssituatie wel belangrijk is, maar in eerste instantie ga je toch kijken wat voor een jaarverbruik er is. Voorschotnota's zeggen in principe helemaal niets!!
In jouw geval vind ik zelfs 141 teveel en €117 vindt ik ook erg laag, maar als er goed en scherp over nagedacht is gekoppeld aan dat jaarverbruik wat daar bij hoort, tja dan is het natuurlijk mogelijk. Maar stel nou dat dat niet goed is, dan wordt het straks wel bijbetalen.
Alles valt en staat bij monitoren!!

Heb je iets aan deze info?