Gescheiden meterplaatsing en Toon | Eneco Community

Gescheiden meterplaatsing en Toon

• 10 november 2012
  • 4 reacties
  • 531 Bekeken

Beste mensen,

Ik heb de test gedaan om TOON te bestellen en kom niet in aanmerking daar ik twee verschillende meterplaatsen heb (onderlinge afstand van de E- en G meter is nog geen 2 meter hemelsbreed).

Verder heb ik als E- meter een dubbele draaischijf meter (type: Slumberger 432L uit 1990) en de voor G- meter een ouderwetse gasmeter (G4).

Wat bij mij ook nog speelt is dat ik twee zonne collectoren voor warmwater heb liggen (300L) en ongeveer 4,5mWh op jaarbasis aan electrische panelen. Mijn E- meter draait dus geregeld achteruit 🙂.

Kan TOON met bovenstaande gegevens toch worden geinstaleerd?

Ik ben zeer geinteresseerd en zie daarom graag jullie reactie tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Sjaakie

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

4 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hartelijk welkom op het forum.

Die 2 meter zouden de kabels mogelijk (heb niet nagemeten) net moeten redden, maar eneco wil zekerheid en niet dat klanten een risico lopen en daarna gaan zeuren. Hierover was ook iemand anders die deze vraag stelde.

vraag 2 durf ik niet te beantwoorden maar vraag 3 heeft te maken dat toon terugleverstanden nog niet kan registeren.
Reputatie 3
Badge
Mogelijk dat de wattcher iets voor je kan zijn? ik weet niet of die wel kan werken op je type meter. (stroom dan)
Hoi Jeroen (en andere forum gebruikers),

Ik ben net (bijna een jaar) overgestapt naar Eneco (deze club heeft groene energie als hoofdmotto 🙂   ).

Hiervoor produceerde ik ook al (10 jaar lang) mijn zonne-energie, zoals boven vermeld. Nog nooit enig probleem gehad met de NUON.

Bij het overstappen heb ik duidelijk vermeld dat ik ZELF een groot deel van mijn energie opwek (ik verwarm een groot deel per jaar met  inverter-airconditioners, alleen als het overdag niet vriest, want dan werkt het niet omdat "de radiators"  niet op natuurlijke wijze buiten kunnen ontdooien).

Dus ik ben er niet uit om geld terug te krijgen, ik wil alleen CO2 neutraal zijn, wat ik nu reeds voor 100% (door ENECO) ben, maar het kan altijd beter.

Graag wil ik nu op mijn (beetje) gas dat ik nog verbruik, denk ongeveer 3,5m3 gas per dag gemiddeld, nog wat bereiken door een slimme thermostaat.

Ik wil graag als test dienen, ook al gaat het niet helemaal zoals gepland en zal ik de eventuele kosten voor lief nemen .

Hoe gaat het nu in z'n werk?

Krijg ik per fase, ik heb er drie, een stroomspoel om te meten wat mijn verbruik is (en ja ik verbruik nog steeds 1 a 2 mWh op jaarbasis electra)?

En hoe gaat dit in z'n werk met de gas meter? Komt hier een camera op te staan die kijkt wat mijn verbruik is en dit vertaald naar een standaard signaal, of moet er een gas-flowmeter worden geplaatst die mijn gas behoefte registreert?

Wat betreft de standaard signalen brengen naar Toon, zal me wel lukken denk ik (ben energie technoloog van beroep).

Wat betreft je antwoorden:

Vraag 1: Die 2 meter zal moeten lukken (eventueel met een repeater / versterker en de wet van RALF.

Vraag 2:: ik zou graag willen weten of  TOON teruguit kan tellen? Waarom niet, het is toch een kleine computer die graag doet optellen (wat het zelfde is als aftrekken)?

Alle informatie die ik vind wat betreft TOON is voor mij een beetje te summier en ik zal niet veel verder komen als ik geen harde getallen heb.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen met specs en eventueel foto's van geinstalleerde installaties.

Met vriendelijke groet,

Sjaakie
Reputatie 3
Badge
Als je de gebruikershandleiding download kan je een aantal zaken zien.

de toon heeft 2 seonsors met een draa die naar een kastje gaan die op je stoomnet aangesloten zit. deze maakt (geen wifi dacht ik) verbinding met toon. de draden zijn dacht ik langer dat 1 meter maar dat weet ik niet zeker. vandaar dat het mogelijk kan maar ik dit niet kan garanderen.

je meter moet een draaischijf hebben waar deze sensor op geplakt wordt. bij mij is het een zilveren draaiaschijf met een zwart stukje. elke keer bij dat zwarte stukje ziet toon een omwenteling en registreerd deze. of jij dit ook hebt en of je meter ok is. weet ik ook niet. bij een slimme meter is de p1 poort voldoende. deze zit op meters na 1 januari 2012 geplaats heb ik begrepen. zit nu op smaartphone en kan dit nu niet snel opzoeken voor je.

meer mensen vragen zich af waarom toon alleen kan optellen. het zal blijkbaar moeilijker in elkaar zitten dan wij denken. dus ook helaas geen toon die dan goed werkt. waarom eneco ervoor kiest om ondanks dat consumenten een risicio willen lopen op een slecht werkende toon af te wijzen moet je eneco vragen. weet ik niet.

Jij bent beter bekend met techniek dan wij als ik je zo lees maar toon werkt zoals het nu is en lijkt me niet dat je in een kastje gaat zitten rommelen om signalen over te brengen. ;)

de moderators werken na dit weekend weer en kunnne je duidelijk uitleg geven over je vragen.

Gr. Jeroen

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen