Geschat verbruik slechts €18 | Eneco Community

Geschat verbruik slechts €18

• 1 september 2015
  • 40 reacties
  • 796 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 193 reacties
Ik schrok even toen mijn toon aangaf dat ik maar liefst €62 "te veel" verbruikt zou hebben. Gelukkig kwam dit door het feit dat toon denkt dat ik €18 hoor te verbruiken. Helaas is dit natuurlijk onzin :)

Kunnen jullie dit even aanpassen?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

40 Reacties

Dat gaat makkelijker als je zelf even opgeeft hoeveel je jaarverbruik zal zijn.
Heb je ook in Mijn Eneco gekeken welk verbruik daar wordt vermeld?

Kijk daarvoor even op je vorige jaarnota en anders als je die niet hebt, dan wordt het schatten.........
Reputatie 4
Badge +4
@Mattie,

Het verbruik is voor zowel gas als elektra erg laag ingeschat, dit zorgt ervoor dat Toon je waarschuwt voor meerverbruik. Ik zie dat je het termijnbedrag handmatig hebt verhoogd, het ingeschat verbruik wordt hier niet bij aangepast. Natuurlijk kunnen we het ingeschat verbruik voor je wijzigen. Omdat je nog niet zo lang klant bent, beschikken we niet over historische verbruikgegevens. Heb je zelf een idee welke inschatting passend is?
Reputatie 2
Badge +1
Nee, ik heb geen idee wat mijn verbruik is. Ik woon hier pas sinds begin dit jaar. Ik zelf heb het bedrag ook niet verhoogd dat hebben jullie gedaan 🙂 Wat mij betreft zet je hem even op die 100 euro, is ook maar een bedrag wat ik een beetje gok. Dan kan ik altijd zelf nog wat schuiven (begrijp ik) met het termijnbedrag.
Reputatie 7
Badge +6
@Mattie

Ik heb het aangepast dit wordt naar je Toon gestuurd.
Reputatie 2
Badge +1
Wanneer zou dit zichtbaar moeten zijn? Toen ik vanochtend keek stond hij nog op €12
Reputatie 2
Badge +1
Beste Eneco,

Tot op heden is dit nog niet zichtbaar op mijn toon. Ik zie nu ook online staan:

"Opbouw van uw termijnbedrag"
Gas € 63,96
Stroom € 2,57

Gaat dit nou straks niet weer verkeerd?
Reputatie 4
Badge +4
@Mattie,

Ik zie dat we niet hebben gereageerd op jouw bericht van 8 september. Excuses daarvoor.

Naar aanleiding van jouw eerdere berichten hebben we de volgende inschatting, gebaseerd op een termijnbedrag van € 100,-, voor je in het systeem gezet: Elektra dagtarief 1000 kWh, Elektra nachttarief 1000 kWh, Gas 910 m3. Deze inschatting hebben we ook direct naar je Toon verstuurd, vreemd dat je dit niet ziet. Welke inschatting zie jij in Toon staan?

Op Mijn Eneco zie ik inderdaad dat het termijnbedrag wel op € 100,- staat, maar dat de verdeling anders is. Ik vraag voor je na waarom dit zo is verdeeld. Zodra ik meer weet laat ik dat weten in dit topic.
Reputatie 2
Badge +1
Hallo @EvavdZ,

Ik denk ik til dit even de maand over om te kijken wat Toon dan doet. Ik durf niet te zeggen wat er precies voor bedrag in stond het viel mij op dat dat "pijltje" wat te veel verbruik aan geeft eigenlijk de hele maand continue zichtbaar was. Ik heb vanochtend even gekeken en nu staat er geschat voor stroom €39 en voor gas €40. Ik heb eigenlijk geen idee hoe de verdeling is maar het is in elk geval beter dan dat het was :)

Ik ga er dan vanuit dat de overige €20 (aangezien mijn termijn bedrag €100 is) is gereserveerd voor "vastrecht" etc? Anders mis ik toch nog ergens €20 in de inschatting.
Reputatie 4
Badge +4
@Mattie,

Toon rekent het ingeschat verbruik om in euro´s, hij houdt hierbij rekening met zomer- en wintermaanden. In de zomer verbruik je minder gas en is het ingeschat verbruik dus ook minder. Hierdoor zie je een lager bedrag staan dan dat je daadwerkelijk betaalt. Ik heb nog geen aanvullende informatie over de verdeling van het termijnbedrag dat je ziet op Mijn Eneco. Zodra ik wel meer weet, verneem je het van me.
Reputatie 2
Badge +1
Ja dat is mooi, maar oorspronkelijk ging het om €52 te veel aan stroom en dat zou wel wat minder moeten zijn maar relatief gezien "minder minder" dan gas :)

Ik kijk wel even aan hoe het gaat en anders laat ik wel weer van me horen!
Reputatie 1
Hoi Eva, Folkert,

Kunnen jullie mijn aangepaste maandbedrag ook naar de Toon pushen? Alvast bedankt!!
Reputatie 7
Badge +6
@D. de Korte,

Goed dat je het vraagt! Ik zorg ervoor, alleen heb ik wel de huidige meterstanden nodig. Mag ik die?
Alvast bedankt!
Reputatie 1
Tuurlijk Danielle

3798.2 I
4447.1 II

En gas

3869.07
Reputatie 7
Badge +6
@D. de Korte,

Dankjewel! De nieuwe waardes heb ik naar Toon verstuurd. Straks zie je ze verschijnen.
Reputatie 1
Dank je, Danielle!!
Reputatie 2
Badge +1
@Mattie,

Toon rekent het ingeschat verbruik om in euro´s, hij houdt hierbij rekening met zomer- en wintermaanden. In de zomer verbruik je minder gas en is het ingeschat verbruik dus ook minder. Hierdoor zie je een lager bedrag staan dan dat je daadwerkelijk betaalt. Ik heb nog geen aanvullende informatie over de verdeling van het termijnbedrag dat je ziet op Mijn Eneco. Zodra ik wel meer weet, verneem je het van me.

En? Op de Toon zie ik nog steeds €17 minder gas en €17 meer stroom voor deze maand.
Dan doe je het toch goed.
Ongeveer die bedragen zie ik ook. En ik betaal toch 98 euries per maand.
Dat systeem van verdelen heeft Eva toch uitgelegd.

Straks in het stookseizoen, ga ik vermoedelijk 120 per maand verbruiken en betaal nog steeds maar 98 euries. Logisch want dat bedoelt Eneco met uitsmeren/verdelen over de jaarnota heen.
Reputatie 2
Badge +1
Het gaat er om dat ik op mijn eneco zie staan bij "opbouw van uw termijnbedrag"

gas €63,96
stroom €2,57

+ dat ik eerder zou verwachten (daar is toon toch voor?) dat ik qua stroom op '€0' zit en qua gas ook op '€0' teveel. In mijn ogen is het vreemd dat ik (veel) minder gas verbruik en (veel) meer stroom.
Ik zou zeggen dat de opbouw van je termijn bedrag op jaarbasis dus fout is vwb stroom.
Behalve als je zeer weinig stroom gebruikt. Hoeveel is dat op jaarbasis?
Reputatie 2
Badge +1
En vandaar dat ik dit topic heb geopend 🙂 Alleen tot op heden is dat dus (nog) niet opgelost, vandaar mijn vraag aan @EvavdZ of er al wat meer bekend is.

Stroomverbruik zal (schatting) neer komen op ~3k kWh
En vandaar dat ik dit topic heb geopend 🙂 Alleen tot op heden is dat dus (nog) niet opgelost, vandaar mijn vraag aan @EvavdZ of er al wat meer bekend is.

Stroomverbruik zal (schatting) neer komen op ~3k kWh

Dan had je toch beter de kern meteen kunnen benoemen en je jaarverbruik hier in het topic benoemen, een moderator het laten wijzigen en de nieuwe data naar Toon laten pushen probleem opgelost!

Dus je jaar verbruik is 3000 kWh en hoeveel gas?
En.....nog veel makkelijker je hebt Mijn Eneco en daar kan je zelf ook je voorschot aanpassen en je geschatte verbruik zelf aanpassen.
Alleen dan moet je een moderator nog wel even vragen, die nieuwe data naar Toon te pushen, automatisch gaat dat niet!
Reputatie 2
Badge +1
Dat had ik in eerste instantie gedaan maar toen is het door een medewerker weer aangepast omdat mijn maand bedrag "€20 + €80 eigen verhoging" was en dat kon niet met de toon, die keek alleen naar het geschatte gebruik. Toen is het door een medewerker aangepast en sinds dien staat er maar 2 euro voor stroom.

Gas durf ik niet in te schatten woon pas een half jaar in dit huis en heb de verwarming pas een weekje aan staan.
Dat had ik in eerste instantie gedaan maar toen is het door een medewerker weer aangepast omdat mijn maand bedrag "€20 + €80 eigen verhoging" was en dat kon niet met de toon, die keek alleen naar het geschatte gebruik. Toen is het door een medewerker aangepast en sinds dien staat er maar 2 euro voor stroom.

Gas durf ik niet in te schatten woon pas een half jaar in dit huis en heb de verwarming pas een weekje aan staan.

Dan wordt het dus toch tijd dat je zelf op een rijtje zet hoe je het wilt hebben; jij bent tenslotte de baas!
Dus stroom weet je en dat is 3000 kwh
Dan doe je die schatting in overleg morgen met een moderator!

Vervolgens laat je dat in je voorschot verwerken en dus naar je Toon pushen!
Als er morgen geen moderator reageert dan stuur je simpel weg een pbtje met een verwijzing naar dit topic en vraag je met klem het samen eens goed te regelen.

Vervolgens houd je de gasstanden even 3 maanden bij en dan na 3 maanden vraag je Eneco opnieuw een service berekening voor je te maken. Loop je dan uit de pas dan laat je dat nog eenmalig corrigeren en houdt dan het nieuw gepushde verbruik via Toon in de gaten.
In die 3 maanden kijk je verder niet naar wat Toon je voorschotelt qua verbruik t.o.v het geschatte verbruik, want je bent immers je jaar totaal aan het inregelen.
Reputatie 2
Badge +1
Volgensmij moeten wij ophouden met deze discussie; dit gaat niet de goede kant op.

@EvavdZ: graag nog een reply op je laatste opmerking:

@Mattie,

[..]
Ik heb nog geen aanvullende informatie over de verdeling van het termijnbedrag dat je ziet op Mijn Eneco. Zodra ik wel meer weet, verneem je het van me.