Gegevens uitlezen | Eneco Community

Gegevens uitlezen

• 3 december 2012
  • 14 reacties
  • 1522 Bekeken

Badge +1
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag een toon. Tot vandaag las ik de slimme meters uit met een eigen systeem (raspberry pi met een usb-2-rs485 kabel) en de gegevens publiceerde ik o.a. op cosm.
Dit wil ik eigenlijk blijven doen, maar dat kan nu niet, omdat -1- de toon ook de p1 aansluiting nodig heeft en -2- de gegevens volgens de installateur en volgens de Eneco ServiceDesk niet uit het Toon-systeem te halen zijn.

Ik wil dit heel graag opgelost zien. Er zijn 3 mogelijke oplossingsrichtingen:
-1- De toon moet de gegevens niet via P1, maar vanuit mijn systeem halen. Ik vrees dat dat niet gaat gebeuren, dus deze komt al snel te vervallen.
-2- Ik ga met mijn systeem de gegevens niet meer rechtstreeks uit de meter halen, maar uit de Toon. Dit is dus volgens Eneco (nog) niet mogelijk. Mijn vraag is dan: Waarom niet? En kan dit in de toekomst dan wel gebeuren?
-3- Is er een mogelijkheid een 2e P1 aansluiting te creëren op de meter? Of de huidige P1 te " splitten"?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Bij voorbaat dank,

Stephan van der Plas

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

14 Reacties

Badge +1
JA! Ik heb bij Kamstrup NL, waar de service overigens echt geweldig is! deze vraag ook gesteld. Zij hebben mij de documentatie van de meter toegestuurd incl een schema van het P1 protocol. Daaruit blijkt dat er apparaten parallel aan de p1 poort van de meter gehangen kunnen worden.
Ik heb dus bij de bouwmarkt een telefoonspitter gekocht, en daarmee naast de toon mijn eigen meet-regelsysteem (open source, low-cost, low-powerusage) die de meter uitleest.
Optie 3 is het dus geworden.

Nog blijf ik het erg jammer vinden dat de Toon niet gewoon uit te lezen is en dat ik het dus met een eigen systeem ernaast moet blijven doen. Bij deze biedt ik aan om mee te denken in een ontwikkelteam van de Toon om hier wat aan te doen.

Groet,
Stephan
Reputatie 3
Badge +2
Maar even op een drie jaar oud topic reageren... Werkt deze setup nog voor je? Ik heb ergens gelezen, dat een simpele splitter niet zomaar verstandig is om te gebruiken en dat dan zaken zelfs stuk kunnen gaan. Wat is je ervaring hiermee?
Badge +1
Ik gebruik dit niet meer, omdat ik inmiddels Toon voor zon heb en dus prima via de Toon app kan werken. Maar heb het wel een tijd met succes gebruikt en kan me ook niet voorstellen dat je er iets mee kapot kan maken.
Reputatie 3
Badge +2
Super! Bedankt voor je reactie!
Reputatie 5
Badge +6
Om data via de P1 te lezen moet een signaal (5volt) op pen 2 (dacht ik) gezet worden. Dat zal je dus met je oorspronkelijke oplossing ook gedaan hebben. Met een gewone splitter zal het signaal van zowel Toon als van je raspberry pi komen. Dat kan fout gaan. Zie oplossing: http://www.smartmeterdashboard.nl/blog/gelijktijdiggebruikvanmeerderep1-uitlezerssplittenvanhetp1-signaal
Zelf heb ik geen Toon maar alleen een Arduino Mega aan de P1 hangen.
Reputatie 3
Badge +2
Ik ben ook al een ander draadje aan het lezen hierover.

Maar zoals ik het begrijp KRIJGT de slimme meter dus 5V voor zijn kiezen en daardoor begint ie op die P1 poort data te leveren?
Wat ik niet begrijp is dat het allemaal zo duur moet... Als er toch twee apparaten op een splitter zitten aangesloten komt die 5V toch gewoon parallel binnen? Dan is er toch geen man overboord?
Reputatie 4
Badge +1

Maar zoals ik het begrijp KRIJGT de slimme meter dus 5V voor zijn kiezen en daardoor begint ie op die P1 poort data te leveren?
Wat ik niet begrijp is dat het allemaal zo duur moet... Als er toch twee apparaten op een splitter zitten aangesloten komt die 5V toch gewoon parallel binnen? Dan is er toch geen man overboord?

Heb de Goedkope P1 splitter ooit gemaakt. Dat is relatief eenvoudig, 1 draadje intern doorknippen en het werkt. ECHTER, ik heb ook de nodige storingen gehad op Toon of op Domoticz.
Voor €25,- heb je een degelijke en betrouwbare oplossing. Die €25,- is een schijntje t.o.v. de prijs van schakelaars en sensoren.
Gewoon doen dus.
Reputatie 5
Badge +6
@Henk Waar kan ik die € 25,00 oplossing vinden? Zelf zoeken kan ook, maar even vragen is makkelijker 🙂
Reputatie 3
Badge +2

Heb de Goedkope P1 splitter ooit gemaakt. Dat is relatief eenvoudig, 1 draadje intern doorknippen en het werkt. ECHTER, ik heb ook de nodige storingen gehad op Toon of op Domoticz.
Voor €25,- heb je een degelijke en betrouwbare oplossing. Die €25,- is een schijntje t.o.v. de prijs van schakelaars en sensoren.
Gewoon doen dus.

Of een ouderwets PTT opbouwstopcontactsplitser gebruiken en daar één kabeltje niet aansluiten. Zolang het apparaat wat dan op de master zit maar wél constant die 5 Volt levert (en een Eneco metermodule doet dat als het goed is) krijgt het slave apparaaat ook de data binnen.

Dat is ook hoe het hier staat: https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/81-producten/453-p1-poort-splitter
Alleen ze noemen het dan:

Het splitsen gebeurt op een "nette" manier via een zogenaamde opto-coupler. Dit houdt in dat de twee aangesloten apparaten geen elektrisch (galvanisch) contact hebben en elkaar dus niet kunnen beinvloeden.

en volgens mij betekent dat: één verbinding is niet gemaakt bij wat ze de slave noemen.

@Henk Waar kan ik die € 25,00 oplossing vinden? Zelf zoeken kan ook, maar even vragen is makkelijker :)
Hier dus https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/81-producten/453-p1-poort-splitter
Reputatie 3
Badge +2
Inmiddels heb ik een P1 kabel en een splitter. Het is me alleen nog een raadsel welke kabel ik moet doorknippen :(

Zie bijgevoegde foto. Als ik de P1 kabel op de splitter aansluit meet ik 5Volt op de zwarte draad in de splitter; waar ik deze op de rode zou verwachten!
Als ik kijk naar de RJ11 stekker die aan de P1 kabel zit zie ik ook, dat de zwarte en de rode draad omgewisseld zijn vergeleken met die in een standaard 4-aderige telefoonkabel.

Zo even met mijn gezond boerenverstand zou dat betekenen, dat de Eneco interface wél 5 Volt op de rode draad in de splitter zet en dat dat dus rechtstreeks naar de min van de P1 kabel gaat en dat de 5 Volt van de P1 kabel naar de min van de Eneco interface en de slimme meter gaat. Niet helemaal handig volgens mij...
Reputatie 7
Badge +9
Je denk wijzen is fout..

P1 kabel die Eneco gebruikt is niet ge twisted (dit mag ook niet.. Anders lees die niks uit.)

RJ11 kabel (ouwe telefoon kabel) is wel getwisted!
Reputatie 3
Badge +2
Laat ik het anders zeggen: ik weet dat ik de 2e pin van de RJ11 van één van de apparaten die de splitter in gaat moet doorknippen. En als je de foto goed bekijkt zie je dat de kabeltjes in de splitter niet netjes op een rij zitten. Rood en geel zitten boven en daaronder zwart en groen. Ze zitten niet precies recht boven elkaar, dus ik zou kunnen aannemen dat de volgorde zwart-rood-groen-geel is en daarmee, dat de zwarte de 2e pin (want de 1e is sowieso leeg) is.

En ik vond het dus raar, dat de volgorde van de kleuren in de RJ11 aan de USB-->RJ11 kabel afwijkt ten opzichte van de RJ11 --> RJ11 kabel.

Geeft de Eneco module trouwens constant 5 Volt op die req pin of slechts eens in de 10 seconden?
Reputatie 3
Badge +2
Van de Eneco ketelmodule krijg ik geen 5 Volt binnen op rood en zwart (op pennetje 2 en 3 dus).... snap er niets van 😞
Reputatie 3
Badge +2
Ik had nog een ouwe telefoonkabel liggen: op de middelste twee pennetjes komt van de Eneco module 3 volt.... van de P1 kabel niet.