Gebruikers ervaringen Toon | Eneco Community

Gebruikers ervaringen Toon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

92 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hoi M. Verwaal!

Wat leuk dat je dit met ons deelt. Dit waarderen we enorm :-)

Groet, Audrey
Badge +3
Hallo allemaal,

Zolang zitten twijfelen zal ik wel of zal ik niet de Toon bestellen, maar onder tussen wel het forum al bijhouden :-)

Toch maar gebeld, en een vriendelijk en gezellig ( ja dat kan ook ) telefoontje was het.

Ander halve week later zat ik met de Toon te spelen ( nu 10 dagen later ) nog geen centje spijt van.

Gelijk de rookmelder en twee slimme stekkers besteld, welke ook goed werken.

Niet onterecht lees ik hier en daar op het forum de vraag om software aan te passen zodat je ze

ook kunt gebruiken als tijdschakelaar, zou een hele fijne optie zijn.

Nu nog even wachten op de nieuwe update ( ik weet dat ik het aan kan vragen, maar dat komt vanzelf wel ) en de slimme meters en dan weer verder spelen de eerste besparing is al binnen.

Toon is een echte aanrader, groetjes en tot hoorns.
Reputatie 7
Badge +6
Beste HJR,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht! We hopen je nog vaker terug te zien hier ;)

Groet,

Folkert
Reputatie 1
Badge
Ik heb (na een aanbod van Eneco) de Toon al een tijdje, maar nu bijna 2 weken geleden is er ook een slimme meter geplaatst in mijn meterkast. Dus ik kan sinds kort eindelijk ook mijn verbruik in de gaten houden. Ik zie dat het qua verbruik nogal verschil maakt, die warme dagen van vorige week, en nu het weer even kouder is en mijn verwarming weer aan staat. Nooit beseft dat die verwarmingsketel ook zoveel elektriciteit verbruikt. Vergelijkbaar met wat mijn koelkast verbruikt.
Ik ben wel blij met het inzicht in mijn verbruik. Misschien dat ik later nog wat over mijn ervaringen schrijf. Omdat ik die slimme meter erbij nog zo kort heb, ben ik het nu nog aan het aanzien en ermee aan het spelen.
Reputatie 1
Badge
Update
Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn reactie hierboven schreef. Morgenmiddag (dinsdagmiddag) gebruik ik de Toon (in combinatie met slimme meters) 90 dagen. Een periode dat er weinig gestookt hoeft te worden, dus ik kan nog niet zoveel over mijn gasverbruik zeggen, en ook niet over het elektriciteits verbruik wat met het stoken te maken heeft.

Gemiddeld heb ik in die periode van 90 dagen circa 2 kWh stroom per dag verbruikt. Mijn stroomverbruik is de laatste 2 maanden iets minder dan de helft van het geschatte verbruik geweest.
Het laagste dagverbruik (hele dag weg en alles zoveel mogelijk uit, behalve de dingen die aan moesten blijven staan) was 1.4 kWh. Als ik de hele dag thuis was was het tussen de 1.7 en de 2.4 kwh.

Het weekprogramma van de Toon kan ik niet gebruiken. Daarvoor is mijn dagritme en mijn weekritme veel te onregelmatig. Geen vaste tijden en heel variabele momenten van weg zijn. Mijn wekelijkse stroomverbruik is wel steeds zo tussen de 11 en 14 kWh, maar er zijn geen vaste dagen in de week dat het verbruik hoger of lager is. Het varieert binnen de week.
Dus de mogelijkheid van het instellen van een weekprogramma, dat is een functionaliteit van Toon waar ik niet zoveel aan heb.

Ik merk ook dat ik met mijn stroomverbruik niet veel lager kan dan het verbruik dat ik nu heb sinds ik het met die Toon in de gaten kan houden.
Ik ben ook benieuwd hoe mijn verbruik gaat oplopen als het stookseizoen weer gaat beginnen. Volgens mij ga ik dan schrikken van het extra verbruik.

Mijn geschiedenis is dat ik qua elektriciteit een aantal jaren geleden nog een jaarverbruik van circa 2500 kWh had. In 2014 heb ik dat (zonder Toon) teruggeschroefd naar ongeveer 1500 kWh. Vorig jaar steeg het weer naar circa 1700 kWh. En nu met behulp van de mogelijkheid van het monitoren van het verbruik met Toon wil ik het terugschroeven naar 1200 kWh of nog iets lager.
Toen ik in 2014 dat jaarverbruik van circa 1500 kWh had, zag ik dat ik toen nog steeds het hoogste verbruik van mijn postcode had. Het gemiddelde verbruik van mijn postcode was iets meer dan 1100 kWh. Dus ik wilde er echt wat aan doen, aan dat stroomverbruik van me.
Reputatie 3
A.A. van Berkel wrote:

Update
En nu met behulp van de mogelijkheid van het monitoren van het verbruik met Toon wil ik het terugschroeven naar 1200 kWh of nog iets lager.

Misschien een rare vraag, maar heb je je CV-ketel al getuned en gecontroleerd of je radiatoren egaal warm worden? :)
Dit kan echt enorm veel stroom en gas besparen, al moet je wel een beetje weten wat je doet.

Er is een heel interessant topic op Tweakers over te vinden:
CV-tuning: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229/0
Besparen op stroomverbruik: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491207
(Topics hebben wat overlap, maar zijn beiden zeer interessant om te lezen. Heeft mij een paar honderd kWh bespaard.)
Reputatie 1
Badge
MetalJesus wrote:

Misschien een rare vraag, maar heb je je CV-ketel al getuned en gecontroleerd of je radiatoren egaal warm worden? :)
Dit kan echt enorm veel stroom en gas besparen, al moet je wel een beetje weten wat je doet.

Nee ik heb dat nog niet gedaan, maar het hoeft niet al te ingewikkeld te zijn want ik heb maar 5 radiatoren (in gebruik). 1 in mijn woonkamer, 1 in mijn slaapkamer, 1 in de keuken, 1 in de hal en 1 in de badkamer. Een zesde radiator (in mijn berging) heb ik niet in gebruik. Ik zal er eens op letten als het stookseizoen weer gaat beginnen.

Ik stook relatief wat meer omdat ik in een hoekhuis woon, dus aan 3 kanten een buitenmuur. Vooral 1 lange muur (gevel) daar komt s'winters vaak een koude lucht vanaf, en ook mijn vloer is vaak veel kouder dan de kamer op de hoogte van de thermostaat. Scheelt soms 3 a 4 graden.
Als het mijn eigen huis geweest zou zijn zou ik geïnvesteerd hebben in gevelisolatie en betere vloerisolatie. Tja.... Huurhuis.
Reputatie 7
Badge +8
A.A. van Berkel wrote:

MetalJesus wrote:

Nee ik heb dat nog niet gedaan, maar het hoeft niet al te ingewikkeld te zijn want ik heb maar 5 radiatoren (in gebruik). 1 in mijn woonkamer, 1 in mijn slaapkamer, 1 in de keuken, 1 in de hal en 1 in de badkamer. Een zesde radiator (in mijn berging) heb ik niet in gebruik. Ik zal er eens op letten als het stookseizoen weer gaat beginnen.

Ik stook relatief wat meer omdat ik in een hoekhuis woon, dus aan 3 kanten een buitenmuur. Vooral 1 lange muur (gevel) daar komt s'winters vaak een koude lucht vanaf, en ook mijn vloer is vaak veel kouder dan de kamer op de hoogte van de thermostaat. Scheelt soms 3 a 4 graden.
Als het mijn eigen huis geweest zou zijn zou ik geïnvesteerd hebben in gevelisolatie en betere vloerisolatie. Tja.... Huurhuis.

Hier ook een huurhuis, en een hoekwoning..
Sinds januari van dit jaar in bezit van Toon, dus eigenlijk middenin in het stookseizoen..
Moet zeggen dat de kachel eigenlijk wel meevalt.. Gemiddeld zit ik rond de 2 / 3m3 wat ik verbruik dan.. Jaarnota nog niet gehad, want woon er sinds Dec vorig jaar.. Maar kan je zeggen dat ik kwa verbruik prima ga (Heb een goede kerst en oud & nieuw dit jaar! 😉 )

Het blijft een belangrijk puntje: Aanvoertemperatuur van je CV-Ketel..
Standaard staan deze dingen afgesteld op 80c. Sommige zelfs op 90c.. Dit is allemaal overbodig, tenzij je echt overdag vriesdagen heb van -8 ofzo..
Aanvoertemperatuur staat hier tussen de 60 en 70c, meer dan zat.. Dit heeft 2 voordelen..

1: Je hebt geen temperatuurboost, waardoor het heel erg onaangenaam aanvoelt.. Huis voelt heel erg warm aan, en je kan er hoofdpijn van krijgen.

2: Je rendement is het hoogst..

Warm Water voorwarmen door je CV ketel, is ook een puntje van aandacht..
Door deze op "ECO" te zetten, verspeel je niet zomaar Gas..
Sommige kunnen deze uitzetten, zoals bij Intergas, ik kan deze hooguit op ECO zetten met mij Nefit..
Dit scheelt toch al enorm.. Nu verwarmd hij niet continue het Warm Water boiler tot 60 graden.

Radiatorfolie wil ook wel enigszins helpen, dit zorgt ervoor dat de warmte die de radiatoren geeft aan de achterkant, naar voren word gegooid, zoveel mogelijk.. Dit heb ik ook bij al mij radiatoren gedaan (gemiddeld 11 radiatoren. 1 in de berging, 1 in de douche, 1 in achterhal, 3 in de woningkamer, 1 in hal, 4 totaal op de slaapkamers)
Reputatie 1
Badge
Even een update van mijn ervaringen.
Ik heb mijn Toon in combinatie met een slimme meter nu iets meer dan 8 maanden, en eind volgende maand zal mijn jaarafrekening zijn.
Het inzicht in mijn verbruik wat ermee heb gekregen heeft me wel geholpen met energie besparen.
Mijn stroomverbruik is nu vrij consequent iets minder dan 50% van het ingeschatte verbruik, en mijn gasverbruik ongeveer 75% (tot 80%) van het ingeschatte verbruik.
Bij mijn jaar afrekening zal ook de periode meetellen voordat ik de slimme meter had, en toen mijn verbruik hoger was. Heeft het voordeel dat ik na de jaarafrekening waarschijnlijk niet een te laag nieuw ingeschat verbruik zal krijgen. Ik wil wel wat speelruimte overhouden.

Zoals ik eerder heb geschreven kan ik het weekprogramma op de Toon niet gebruiken, daarvoor is mijn week en dagritme te onregelmatig. Maar ik zit meestal maar een paar meter van die Toon vandaan, en heb ook de app, dus ik kan alles uitstekend ook met de hand bedienen. Maar ook al is mijn weekritme en mijn dagritme onregelmatig, mijn weekverbruik qua stroom is dat niet.

Nu met het stookseizoen zie ik dat ik wel wat moet doen aan de isolatie van mijn huis. Tenminste voor zover dat mogelijk is, want het is een sociale huurwoning. Ingrijpende maatregelen kan ik niet doen.
Maar misschien kan ik er met isolatie wel wat aan doen dat mijn vloer minder koud is, en die blinde muur (hoekhuis, eind van een van een rijtje) minder koud zal zijn. Dat zijn nu nog twee grote koude vlakken waar ik steeds tegenop moet stoken, en die mijn huis veel te snel koelen zodra ik de Toon lager zet.
Als ik het warm stook, is de woonruimte wel warm, maar die twee vlakken niet. De koude tocht voel ik dan onder mijn bank uitkomen. Dus een nieuwe beter isolerende ondergond onder mijn laminaat, en misschien isolatie behang op die blinde muur.

Met stroom verbruik ik nu ongeveer 12 - 14 kWh per week in de zomer, en 16 - 20 kWh per week in het stookseizoen. Gasverbruik is wat meer een badkuip qua curve en ook afhankelijk van het weer. De piekweek tot nu toe was 39 m3 (koude week en iets meer stoken vanwege griep)

Ben wel blij met het inzicht in mijn verbruik door die Toon.
Wat mij sinds kort opvalt nu de CV niet meer aanstaat is dat door TOON de CV ketel elke 2 uur aanslaat. Terwijl dit helemaal niet nodig is, het is in de woonkamer ruim boven de 16 graden en er wordt helemaal geen warm water verbruikt. Als ik dan de App bekijk zie ik ook dat er gas verbruikt is (door het aanslaan natuurlijk) maar dat ik helemaal geen gas verbruik zou moeten hebben. Hoe kan dit?
Ik denk dat dat te maken heeft het voor verwarmen van je tapwater.
Reputatie 7
Badge +8
Sjel67 wrote:

Wat mij sinds kort opvalt nu de CV niet meer aanstaat is dat door TOON de CV ketel elke 2 uur aanslaat. Terwijl dit helemaal niet nodig is, het is in de woonkamer ruim boven de 16 graden en er wordt helemaal geen warm water verbruikt. Als ik dan de App bekijk zie ik ook dat er gas verbruikt is (door het aanslaan natuurlijk) maar dat ik helemaal geen gas verbruik zou moeten hebben. Hoe kan dit?

Exact wat Brandje zei..

Je Ketel zit vrolijk de bioler of warmtewisselaar van je tapwater voor te verwarmen, zodat je heerlijk een warm douche heb, zodra je de warm water kraan open draait..

Dit zou je eventueel uit kunnen zetten mits je ketel dat ondersteunt.. Anders is er altijd een ECO functie beschikbaar..
Bedankt voor jullie reactie. Dat zou natuurlijk een verklaring kunnen zijn. Op mijn oude thermosstaat kon je dit ook instellen, maar zover ik kan zien met de thermosstaat van Toon niet.
Is de ECO functie op Toon beschikbaar of moet je dit op de ketel instellen?
Reputatie 7
Badge +8
Sjel67 wrote:

Bedankt voor jullie reactie. Dat zou natuurlijk een verklaring kunnen zijn. Op mijn oude thermosstaat kon je dit ook instellen, maar zover ik kan zien met de thermosstaat van Toon niet.

Ook Toon heeft deze functie, maar niet alle CV ketels reageren hierop. Verstandiger is om dit op de ketel zelf in te stellen.. Als je mij merk en type geef, kan ik altijd even kijken voor je hoe je dit doet bij jouw ketel..

Bij Toon vind je de functie bij Menu >> Instellingen >> Verwarming

Ook zou Toon indien hij OpenTherm aangesloten staat een vlammetje met kraantje moet aangeven als er word voorverwarmd, of Warm Water word gepakt.
Sjel67 wrote:

Hoi Sjel67,

Graag gedaan!

Hangt af van het opentherm gedrag van je CV.
Handiger is om het éénmalig op je CV in te stellen; kijk even in je handleiding.

Als je bv een Intergas hebt kan je die voorverwarming zelfs helemaal Uit zetten.
Het betreft een Remeha Quinta
Echt een top product. Geweldig! Wij zijn zeer tevreden.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen