Gebruikers ervaringen Toon | Eneco Community

Gebruikers ervaringen Toon

• 28 juli 2012
  • 92 reacties
  • 49152 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Bij deze wil ik een topic open voor gebruikers ervaringen van de Toon zodat we niet allemaal een nieuw topic openen. Dus als je vragen heb , het gebruik van de Toon stel ze hier zodat dat we niet een hele lijst met vragen krijgen..

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

92 Reacties

Reputatie 3
Badge
Na het lezen van het boekje is het een zeer uitgebreide maar vooral overzichtelijk  apparaat. Volgende week kan ik vertellen hoe hij echt werkt na de instalatie.
Reputatie 3
Badge +4
Heb het PDF bestand ook al door genomen  ziet er goed uit.
Reputatie 3
Badge +4
Voor de genen die de handleiding wil lezen hier de link

http://thuis.eneco.nl/~/media/EOL/PDF/toon%20thermostaat%20support/HandleidingEnecoToonThermostaat.ashx
Ik heb hem nu inmiddels een week hangen en ben eigenlijk best tevreden. Eigenlijk wel grappig...het is primair een thermostaat maar hij heeft nog niet 1 minuut gedaan wat ie moet doen...verwarmen;)..

Scherm is mooi en ziet er leuk uit zo aan de muur
Wel slim om het scherm via de reguliere CV draden van stroom te voorzien met behulp van de keteladapter
Bediening van het scherm gaat redelijk vlot, ophalen van gegevens duurt soms wat langer maar werkt allemaal wel goed.
Instellen van schema's is vrij eenvoudig en je kan heel snel een tijdelijke temperatuur of een onderdeel van het programma selecteren
uitlezen van stroom en gas verbruik is ook heel eenvoudig en erg leuk om te zien. Geeft je ook een idee wat er apparaten in huis aan het doen zijn, zo blijkt bij mij dat de airco helemaal niet zoveel energie gebruikt als gedacht.
Verschil tussen dagtarief en nachttarief ook zichtbaar zodat je wellicht de keus kan maken om dit te veranderen.
Ook de buienradar app en file informatie is wel grappig...maar dit is naar mijn mening toch iets wat ik vanaf mijn iPhone bekijk en niet vanaf de Toon.
Niet geheel onbelangrijk is dat ook de installatie zonder problemen is verlopen en de twee verplichte software updates ook foutloos zijn verlopen.

Heb wel getwijfeld of ik de Toon zou nemen en ook gekeken naar veel andere devices (Nest, Ecobee, etc) maar uiteindelijk toch voor de Toon gekozen en hier nog geen spijt van gehad. Enige risico is dat de tijd dat nieuwe features op de markt komen te lang gaat duren...het is momenteel een snelle wereld en ik hoop dat Eneco dat ook beseft. Meerdere keren is er geroepen in interviews dat de remote functionaliteit rond de zomer op de markt komt...nu is het al dit najaar, maar het gaat komen..dat is het goede nieuws. Hebben ze ook wel nodig want feitelijk loopt de Toon op een aantal punten toch echt achter op de concurrentie...nog wel. Andersom is trouwens ook waar, sommige punten heeft de concurrentie weer niet. En wie weet wat er allemaal nog meer aan gaat komen met de Toon, het platform kan nog veel bieden denk ik waarmee Toon uiteindelijk de beste keus is.
Reputatie 3
Badge
@hal mooie bijdrage. was de montage ook snel en eenvoudig? Heb zo idee dat bij ons thuis van alles mis gaat. 😉
Reputatie 3
Badge +4
Kijk zo komen we steeds meer te weten, bedankt
Bedankt

In mijn geval stelde de installatie niet heel veel voor.
Toon ophangen op plek oude thermostaat
Meter adapter met sensoren monteren (in geval van het ontbreken van een slimme meter)
Ketel adapter installeren, hiervoor knippen ze wel de draden door die naar de thermostaat lopen zodat ze via dezelfde draden de Toon van stroom kunnen voorzien en ook kunnen communiceren
Toon aanzetten, activeren (met code uit brief maar heeft monteur ook bij zich), firmware updates en klaar!

Zoals je omschrijft, snel en eenvoudig..meeste tijd ging zitten in de firmware update van de Toon en van de meter module waarbij de firmware eerst draadloos verstuurd wordt en daarna nog de update zelf.

Daarna is de installatie klaar.
Reputatie 3
Badge +4
Dus dat gaat lekkervlot. Als je nu geen liveupdate heb krijg je dan nog wel firmware updates?
Ik denk dat als je geen liveupdate hebt je de firmwareupdates ook niet zal ontvangen...in iedergeval geen nieuwe features, ze moeten toch op de een of andere manier die 3,50 kunnen verantwoorden. Overigens ben ik eigenlijk van mening dat je firmware updates en bug fixes voor de Toon gratis dient te ontvangen onafhankelijk of je wel of geen liveupdates hebt....
Reputatie 3
Badge
Je zegt dat je denkt dat ze dan niet gratis zijn. Weer je dat zeker. 😉 Ik denk (weet) niet zeker dat updates wel gratis zijn. Laat een medewerker dit maar verhelderen.
Reputatie 3
Badge +3
Ik ben reuze benieuwd. De verhalen hier zijn voornamelijk positief. Ik heb Toon ook besteld en ik verwacht deze week of anders volgende week een afspraakverzoek voor de installatie van Toon.
Reputatie 3
Badge
http://www.bright.nl/uitpakparty-toon-thermostaat-eneco

Dit is een mooie video gemaakt door Bright.nl

Geplaatst met toestemming van moderator.
Reputatie 2
Badge +1
http://www.bright.nl/uitpakparty-toon-thermostaat-eneco

Dit is een mooie video gemaakt door Bright.nl

Geplaatst met toestemming van moderator.

Zeker een leuke video over Toon.

Om even terug te komen op de live updates en of 3,50 duur is of niet. Ik ben van mening dat dit bedrag redelijk markt conform is. Bij Oxxio moest ik ook extra betalen om mijn energie verbruikt te kunnen zien. Nu echter kan ik het realtime zien. Toon is nieuw en wordt nog steeds verder ontwikkeld. De 3,50 is ook om een bijdrage te leveren aan die ontwikkeling van Toon.

Een App ontwikkelen kost een bak met geld en als het door mijn 3,50 per maand wat sneller gaat hoor je mij niet klagen
Reputatie 3
Badge
Zolang Eneco blijft doorontwikkelen is 3.50 per maand niet duur maar zodra dit niet het geval is loopt een bedrag van 3.50 euro al snel op pm
Reputatie 2
Badge +1
Zolang Eneco blijft doorontwikkelen is 3.50 per maand niet duur maar zodra dit niet het geval is loopt een bedrag van 3.50 euro al snel op pm

Vind het wel mee vallen kost per jaar 42 euro voor realtime inzicht in je stroomverbruik. Wat is nu 42 euro. Twee kaartjes voor Blijdorp of met zijn 2e naar Mc Donalds. Ik denk als je die 42 euro per jaar niet kan missen je niet de doelgroep bent waar Toon voor is en dat je waarschijnlijk ook niet bij Eneco zit maar bij een van de STROOM SCHREEUWERS die alleen maar zeggen dat ze het doen en toch niet doen.

Dus ik zeg gewoon DOEN die 3,50 per maand en laat al die andere energie leveranciers maar een TOONTJE lager zingen.
Reputatie 2
Badge +1
@PieterMary @hal @Jeroen Ruiter

De firmware updates vallen ook onder de live updates.
Zonder de live updates kan je hier geen gebruik van maken.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat de meerwaarde van Toon ook weinig zin heeft zonder live updates. Je kunt namelijk zelf ook met een rekenmachine je verbruik testen alleen dan zou je elke dag naar je meterkast moeten lopen.

Toon mag wel iets verdienen zolang ze er maar niet van willen profiteren en blijven doorontwikkelen.
Ik denk dat het voor iedereen anders is en afhankelijk daarvan die 3,50 te rechtvaardigen is.. Persoonlijk weet ik wel dat ik veel energie verbruik (met dank aan plasma en airco;) maar een nieuwe (gadget) thermostaat en remote bediening is voor mij veel belangrijker. Dat ik nu ook een gevoel heb bij mijn energieverbruik is toch wel leuk...maar soms ook niet trouwens;)
Reputatie 3
Badge
Volgens eneco zouden wij er uiteindelijk op vooruitgaan. Laten we zeggen dat we 10 procent besparen in werkelijkheid. Dan is dat toch meer dan dat Toon kost. Althans in mijn situatie.
Reputatie 3
Badge +4
Wat je nog wel kan doen als die updates te duur zijn kan je ook om de maand de updates ophalen of 1x per half jaar.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat de basisfunctie van een thermosstaat geen update nodig heeft. Hij kan namelijk de temp regelen doormiddel van aan/uit of open therm. Wanneer je gebruik maakt van de extra's zal je ervoor moeten betalen en zullen updates al dan niet noodzakelijk zijn. Waarom zou je een toon nemen als je niet gaat betalen voor de live updates. Enige reden is dat thermostaten over het algemeen duurder zijn als die van eneco, maar die zullen ook hun kwaliteiten hebben wanneer daar voor betaald word.
Reputatie 3
Badge +4
Het gaat mij ook niet om die 3,50 euro ,  maar het is maar een idee voor de genen die het veel vindt.
Reputatie 3
Badge
Ik zal vragen of een moderator zou kunnen vertellen waarom het bedrag op 3.5 euro is vastgesteld en wat er met dit geldt voor gedaan wordt. Met dit geld zullen ze vast toon  of andere projecten willen financieren.
Reputatie 3
Badge
Er is een apart topic voor het maandbedrag van toon. : https://forum.eneco.nl/thermostaat-toona-106/maandbedrag-live-updates-toon-4181/ laten we hier verder praten en hier weer on topic gaan mbt ervaringen met toon.
In het kort mijn ervaringen van de afgelopen 5 uur:

De installatie van Toon ging redelijk rap. Nou was mijn thermostaat al losgekoppeld, omdat gisteren de Nefit EMS-OT converter al door de installateur van mijn ketel was geplaats, dus dat scheelde al wat. Na ophangen van Toon, duurde het de 1ste keer vrij lang voordat de boel door de 1ste opstart heen was. Na koppelen met mijn router werd de firmware opgehaald, die vrij lang op 89% bleef hangen. Ik vermoed dat toen de firmware al wel binnen was, maar dat deze uitgepakt en gecontroleerd werd. Een betere indicatie zou welkom zijn (gewoon iets anders dan downloaden tonen en de procentjes langzaam laten oplopen), want normaal zou ik het 10 minuten op 89% hangen, niet vertrouwen. De monteur was ondertussen de meteradapter etc in de meterkast aan het ophangen.

Na ophalen van de firmware en de installatie, deed Toon nog 2 maal een reset. Daarna werd door monteur de meteradapter gekoppeld. Dit ging op zich goed, was redelijk snel gevonden. Daarna kwam echter de melding dat de firmware daarvan ook geupdate moest worden. Eerst op afstand geprobeerd, maar dat wilde niet lukken. Dus de meteradapter maar in een verlengkabel gedaan, zodat deze naast (of eigenlijk over) Toon heen gehangen kon worden. Toen lukte het updaten wel, al moet zeggen dat dat wel heeeeeeeeeel langzaam ging. Na het updaten de meteradapter weer in de meterkast geplaatst en toen kon de boel los.

Nouja, bijna dan. Toon was ondertussen de internetverbinding totaal kwijt. De monteur vond dat ik dit zelf maar moest oplossen. De eerste keer deed Toon ook al lang in het weergeven van de draadloze netwerken in de buurt (totaal stuk of 30 die hij kan vinden). De monteur heeft nog wel even alles uitgelegd. Bij de berichten stond een melding dat de update van de meteradapter was mislukt, maar dat was volgens de monteur normaal. Kan ik bij inkomen, want na de update van die adapter, moest je het venster afsluiten met het kruisje, er was geen OK knop te vinden.
Als laatste een test gedaan of de thermostaat de ketel wel aankreeg. Tijdelijk de thermostaat op 30 graden gezet. Even wachten en daarna sloeg de ketel aan. Hoe hij echt moduleerd weet ik nog niet. In het verleden had ik een aan/uit, dus weet ook niet helemaal wat het verschil zal gaan zijn.

Monteur was in ieder geval weg, maar ik zat nog steeds met nietwerkende netwerkverbinding van Toon. Als eerste mijn eigen modem maar eens gereset. Dat werkte niet. Toen Toon maar via de reset knop gereset. .Dat gaf als resultaat dat nadat er beeld was er een wifi-teken met kruis erdoor op het home-scherm stond. Deze verdween na ongeveer een minuut. Ik naar de instellingen gegaan en wat blijkt, mac-adres van de wifi-adapter van Toon was 'unknown'. Mogelijk iets mis gegaan in de update van de firmware? Enfin, als een reset knop niet werkt, dan pakken we de volgende mogelijkheid in IT land. Stekker eruit, 10 seconde wachten en er weer in. Ketel pufte ff (opstarten OpenTherm connector?) en Toon startte ook weer op. En binnen paar seconde verscheen het wifi-teken in beeld en kwamen er gelijk meer gegevens binnen, zoals de themperatuur buiten. Toon gaf in ieder geval een stuk meer leven.

Vooralsnog blijft nu alles stabiel lopen. Heb gemerkt dat de streepjes die oplopen van groen naar rood, afhankelijk zijn van je gemiddelde verbruik. De eerste keer dat het gas aan ging (1000 liter/u) door 1 gaspit aan te zetten, sloegen de streepjes gelijk door naar rood. Een minuut later was 1000 al groen, aangezien hij een piek had gehad naar 2000 liter/u door de 2de gaspit. Blijkbaar is hij dus nog al zijn instellingen aan het leren.

Vermoed dat het van de winter, als de CV voor eerste keer aan gaat, ook wel weer inleren zal zijn. Wat wel opvalt is dat Eneco voor het CV gedeelte eigenlijk nergens in de handleiding rept over hoe je je verwarming moet afstellen. Bij mijn Honeywell werd nog aangegeven dat alle verwarmingselementen in de ruimte waar de thermostaat hangt, vol open moeten staan. Dan leert de thermostaat het best hoe het huis opwarmt. Daar hoef je vervolgens ook niet meer aan te komen. Denk dat er her en der nog wel mensen zijn die dat niet weten.

Ik ga me nu nog even afvragen of ik in de slaapkamer en hal mogelijk een temperatuurgestuurde knop ga plaatsen die voorkomt dat deze kamers meeverwarmen als deze (al/nog) op temperatuur zijn en de kamer toch weer wat extra warmte nodig heeft.