Gasmeter niet geschikt, wat nu? | Eneco Community
beantwoord

Gasmeter niet geschikt, wat nu?

• 22 november 2012
  • 5 reacties
  • 2611 Bekeken

Badge +2
Goedendag allemaal,

Vraagje aan eneco:
Het blijkt dat mijn gasmeter (uit 1980!) niet zo'n zilveren reflectievlakje heeft op welk cijfer dan ook.
'Toon' kan dan natuurlijk het gasverbruik niet registreren.

Wat is er nu mogelijk om de thermostaat toch te kunnen gebruiken?
De gasmeter vervangen is natuurlijk de oplossing, maar voor wie zijn de kosten?
Ik kan me voorstellen dat Eneco niet bij iedereen de gasmeter op hun kosten wil vervangen omdat diegene graag Toon wil hebben.
Maar om op eigen kosten de gasmeter vervangen, dan wordt Toon wel een heel duur grapje (ervan uitgaande dat vervangen wel een euro of 300 kost).

Hoe gaat Eneco hiermee om? Heb ik gewoon pech of is er een oplossing?
icon

Beste antwoord door Toon Econoom 23 november 2012, 01:03

Zonder geschikte gasmeter natuurlijk geen monitoring/registratie van gasverbruik.
Het laten plaatsen van slimme meters zou een oplossing kunnen zijn, maar bedenk wel dat je ook dan geen real-time monitoring van gas hebt.
Pas na een uur registreert zo'n meter het totale verbruik in het afgelopen uur.
Je ziet dus niet hoeveel gas je CV-ketel op een bepaald moment verbruikt.
Het enig bruikbare gegeven met een slimme gasmeter is het totaalverbruik per dag.

Je zou kunnen afzien van monitoring/registratie van gas. Toon kun je dan wel gebruiken als thermostaat en voor de monitoring/registratie van stroom.
Tenminste als je elektriciteitsmeter en je CV-ketel wel geschikt zijn om samen te werken met Toon.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

5 Reacties

Badge
gasmeter vervangen of verhogen kost rond de 80 euro bij stedin. Je kan dan direct een slimmemeter aanvragen ( aansluitingen.nl )
Reputatie 3
Badge
60 euro bij westlandinfra hier in het westland. Sommige netbeheerders hebben wel een wat langere wachttijd. Ik ben tevreden zoals ik nu zie dat toon in mijn ogen nog beter werkt en minder kabels. nadeel (gas is niet actueel en stroom wel) maar jij hebt geen keuze wat dat betreft. 😉
Zonder geschikte gasmeter natuurlijk geen monitoring/registratie van gasverbruik.
Het laten plaatsen van slimme meters zou een oplossing kunnen zijn, maar bedenk wel dat je ook dan geen real-time monitoring van gas hebt.
Pas na een uur registreert zo'n meter het totale verbruik in het afgelopen uur.
Je ziet dus niet hoeveel gas je CV-ketel op een bepaald moment verbruikt.
Het enig bruikbare gegeven met een slimme gasmeter is het totaalverbruik per dag.

Je zou kunnen afzien van monitoring/registratie van gas. Toon kun je dan wel gebruiken als thermostaat en voor de monitoring/registratie van stroom.
Tenminste als je elektriciteitsmeter en je CV-ketel wel geschikt zijn om samen te werken met Toon.
Badge +2
bedankt voor jullie reacties. De prijzen zijn minder hoog dan ik had gedacht, maar het komt wel even bovenop de aanschafprijs van Toon.

Geen monitoring van gas zou kunnen, maar is natuurlijk zonde van de functionaliteit van de thermostaat. Het is het mooiste om hem optimaal te gebruiken.

Als ik de gasmeter laat vervangen, krijg ik dan automatisch een slimme meter? Kan ik niet kiezen voor een conventionele meter met zo'n reflectievlakje in het telwerk?
Reputatie 3
Badge
Zowiezo kan je toon niet bestellen alleen voor stroom. Maar slimme meter krijg je idd en geen analoge meter meer. Worden meteen beide vervangen. Is snel gebeurd hoor. kost geen uren tijd. 😉