Gas verbruik per dag | Eneco Community

Gas verbruik per dag

• 3 november 2012
  • 4 reacties
  • 9549 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Wij zijn met 3 personen, een 1970 woning (geisoleerde tussenwoning) woonkamer open keuken ruim ca. 40 m3 met opentrap.
Een zaterdag draaien we op 5 m3 gas bij ca. 20.5 graden.

In de warmere periode begin september was dat ca. 3 kb per dag.
Ketel is 2 jaar oud Combipact Daaldrop 24

In een werkweek schommelen we tussen 4 en 5 kub, wat is jullie ervaring?

Ik haal deze week Toon van het auto programma op want heb het idee dat hij tevroeg aan het opwarmen is.

ca. 30 minuten nodig om van nacht 17,5 op 20,5 celcius te komen, eens kijken of het met de hand beter gaat.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

4 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hou ons op de hoogte om te kijken hoeveel het verschil is. Aan de andere kant moet toon nog inleren he aangzezien het nog niet echtkoud is geweest
Reputatie 3
Badge +4
Hou ons op de hoogte om te kijken hoeveel het verschil is. Aan de andere kant moet toon nog inleren he aangzezien het nog niet echtkoud is geweest

Volgens mij loopt de ketel beter (minder geklap van de pomp-klep) maar meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken he. Wat is jouw ervaring met het getal wat ik noemde?
Reputatie 3
Badge +1
Wij zijn met 3 personen, een 1970 woning (geisoleerde tussenwoning) woonkamer open keuken ruim ca. 40 m3 met opentrap.
Een zaterdag draaien we op 5 m3 gas bij ca. 20.5 graden.

In de warmere periode begin september was dat ca. 3 kb per dag.
Ketel is 2 jaar oud Combipact Daaldrop 24

In een werkweek schommelen we tussen 4 en 5 kub, wat is jullie ervaring?

Ik haal deze week Toon van het auto programma op want heb het idee dat hij tevroeg aan het opwarmen is.

ca. 30 minuten nodig om van nacht 17,5 op 20,5 celcius te komen, eens kijken of het met de hand beter gaat.

Beste tursiops,

Voorop gesteld: ik heb geen Toon dus kan niet over de werking meepraten.
Maar heb me wel verdiept in het tweaken van de cv ketel.
Ten eerste is het beter een modulerende regelaar te hebben (kamerthermostaat)
Ten tweede is het verbruik afhankelijk van de comfort instellingen van bijvoorbeeld de snelheid waarmee U de woonkamer van 17,5 naar 20,5c wilt verhogen.
Ik heb de instellingen van mijn regelaar ingesteld op langzaam verhogen in 90 minuten.
Dat resulteert in minder gas verbruik.
Ten derde is de aanvoertemperatuur van belang.
Als het een goed geisoleerde woning is kan de standaard fabriekstemperatuur van 80c verlaagd worden naar bijvoorbeeld 60c.
Resultaat: minder verbruik maar bij -10c buiten een langere opwarmtijd maar met minder gasverbruik.
Er is nog veel meer te finetunen aan de ketel maar als je er geen verstand van heb blijf er dan vanaf of laat het doen.
Kijk even op deze website:   http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013/0

Jouw verbruik ligt op een normaal gemiddelde. (per dag nu variabel van 3 tot 7m3)
Ik heb een 2 jaar oude HR Remeha Calenta 28c (ook tussenwoning 1975 goed geisoleerd) en heb een verbruik gehad van 850 m3 in 2011

Erg moeilijk om alles te vergelijken want stookgedrag/woning/cv ketel en isolatie is erg bepalend.

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +4
Bedankt voor je uitvoerige antwoord en link , ik heb vanmorgen de ketel op de handmatige stand gezet om te checken hoe snel de gewenste temperatuur werd bereikt. Dat was van 17,5 naar 20 in ca. 15 minuten met 1 graden overshoot werd na ca. 20 minutem de 20,5 bereikt (op automaat was de aanlooptijd ca. 30 minuten dus dit klopt mooi. Had wel het idee dat dit iets te hard ging met boven de 2500 l/u pieken op hand bediening. Je kunt TOON thermostaat niet instellen met een gewenst opwarm profiel. 

Hij staat op 60 graden voorverwarmen ingesteld.

Eindverbruik vandaag ca. 5 Kub dus vergelijkbaar met de automaat. 

Conclusie: TOON regeld goed en nauwkeurig met mijn Daaldrop 24/30. Ik heb de eindtijd iets vroeger ingesteld omdat het nu nog niet extreem koud is.

Nacht temperatuur laat ik even op 17,5 graden staan.