Gas verbruik door Toon hoger? | Eneco Community

Gas verbruik door Toon hoger?

• 6 september 2017
  • 31 reacties
  • 1191 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 8 reacties
Mijn gas verbruik wordt door Toon de laaste maanden flink verhoogd ondanks dat we de cv niet aan hebben staan. Hebben meer mensen hier last van. Vorige maand ineens 49€ meer verbruik en nu alweer €9,-

31 Reacties

Dan is ongetwijfeld je geschatte jaarverbruik onjuist in Toon opgenomen.
Ik zou dan ook aan een moderator vragen om het jaarverbruik opnieuw naar je Toon te pushen.
Misschien moet ook je voorschot bedrag aangepast worden.
Reputatie 3
@Grt61,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Je termijnbedrag stond niet goed gekoppeld aan Toon. Hierdoor klopt de informatie niet dat je op Toon ziet. Ik heb je termijnbedrag doorgestuurd naar Toon, zodat dit voortaan goed loopt. Ik kan ook nog op basis van je meterstanden kijken of je qua termijnbedrag goed zit. Hiervoor heb ik wel je meterstanden nodig.
Laat je weten of je hier behoefte aan hebt? Ik kijk het graag voor je na.

Groet,

Sabrina
Beste SabrinaM,
Ik had mijn maandbedrag direct na de nieuwe nota al verhoogd. Dus maak ik me wel zorgen
Hierbij de standen stroom 93740 /gas 33518 zowel met gas als stroom toch verschil in standen die toon. Is dat apparaat dan wel betrouwbaar? Hier baal ik best van. Komt totaal niet overeen met mijn bijhouden in excel via TOON.
Groet Geert
Als ik dit zo lees, dan heb je kennelijk domme meters met plaksensoren, dus is het maar zeer de vraag op het gegenereerde verbruik juist is.
Wellicht dat de positie van de sensor op de gasmeter opnieuw gepositioneerd moet worden.
Dat zou leuk zijn. Je moet idd voor het kezen van de gasmeter dat geval eraf halen anders kun je de meter stand niet zien. Maar het kan ook maar op 1 manier terug.
Daar mochten ze wel wat anders voor bedenken.
groet Geert
Ik weet niet wat je met leuk bedoelt.......

De positie van de sensor luistert nauw; zelfs op de milimeter.
De werking is normaliter prima; zo'n sensor heeft bij mij 2 jaar perfect gezeten en de gegenereerde data naar Toon toe klopte precies.

Wellicht dat jouw gasmeter valt onder de twijfel gevallen; dan vraagt Eneco op hun kosten slimme meters voor je aan.
Reputatie 5
Badge +3
@Grt61,
Bedankt voor de meterstanden. Op basis van deze standen adviseren we vanaf nu een termijnbedrag van 209 euro, tot aan de jaarnota in juli. Wil je dat ik dit voor je aanpas?
Het gasverbruik is inderdaad hoger dan we hadden ingeschat. Kun je hier een verklaring voor vinden zelf?
het gas verbruik is volgens de meterstanden veel lager dan toon aangeeft. Daar ligt mijn probleem juist.
Ik heb je de werkelijke meterstanden doorgegeven gister. Toon geeft veel meer verbruik aan? Ik snap die constante waarschuwing dus echt niet en waarom Toon dat verbruik registreert. Ik had al een verhoging gedaan dat zou nu met uw advies betekenen dat ik per mnd € 19,- meer moet betalen dan het eneco advies in de jaarnota. Dat is wel heel veel gas lijkt me. Het verbruik lijkt te stijgen na de laatste update van Toon die ik uitgevoerd heb eind juli. Kan dat mede het probleem zijn?

Afbeeldingen even n.a.v. Brandje zijn opmerkingen.
En we hebben de cv niet meer aan dan anders staat grotendeels in de slaapstand overdag 17 graden.
Een update van de software kan geen reden zijn voor je probleem.
Het enige wat onomstotelijk vast staat is je verbruik via de meterstanden, waar Kelly een service berekening voor heeft gemaakt.
Aan de hand daarvan kan zij ook het geschatte jaarverbruik op Toon aanpassen.
Of de plaksensoren goed zitten is de vraag; ik zou die opnieuw positioneren, want 1 mm verschil kan al een afwijking opleveren naar je Toon toe.

Ook kan je simpelweg je gasverbruik vergelijken met Toon door zondagavond de gasstand van je gasmeter te noteren en een week later dat weer te doen.
Kan je Toon in de weekweergave zetten en zondagavond/maandag morgen het verbruik vergelijken, dat dient uiteraard gelijk te zijn.
Dat doe ik al een poosje Brandje. ik controleer dat per maand met de gegevens die Toon bied
Volgens Toon heb ik op 3 sept 33613.63 verbruikt en de meterstand geeft op 7 sept. jl. een stand van 33518 aan. Dan zou ik m.i. het bedrag kunnen verlagen , toch? Nog even ter aanvulling mijn eindstand was op 13/072017 gas 33459 het verbruik zou dan in die periode 59m3 moeten zijn en geen 154m3 (toonverbruik) naar mijn berekening.
Nee, dan betekent dan dat wat ik eerder meldde dus!
Het verbruik op de gasmeter en op Toon dient gelijk te zijn.
Het opnieuw positioneren zoals Brandje deze heeft kan ik dat zelf doen? dat geeft de mogelijkheid om de meterstand te lezen zonder de sensor steeds eraf te moeten halen.
Reputatie 7
Badge +5
@Grt61

Dat kan je inderdaad zelf. Ik heb zojuist een nieuwe bevestigingsset (met stickers) voor je besteld. Zo weet je straks zeker dat de sensor ook stevig vast geplakt zit. Bij het pakketje zit ook een instructie die je precies vertelt hoe dit moet. Naar verwachting heb het pakketje binnen 2 weken binnen.

Groet, Denise
Bedankt DenisMR en Brandje ik wacht het setje af en hoop in de tussen tijd dat het allemaal meevalt.
Groet Geert
Hier net zo. Gister gaf ie bij mij aan teveel gebruikt 6 euro. Volgens mij kan dit niet kloppen want ik heb vanaf het begin me maand bedrag al verhoogt. Nu nog een keer gedaan maar er veranderd niks.
Hier net zo. Gister gaf ie bij mij aan teveel gebruikt 6 euro. Volgens mij kan dit niet kloppen want ik heb vanaf het begin me maand bedrag al verhoogt. Nu nog een keer gedaan maar er veranderd niks.

Met het zelf verhogen ben je er nog niet.
Dan moet je Eneco of hier een moderator nog even verzoeken het nieuwe geschatte jaarverbruik naar je Toon te pushen.
Dat gaat dus niet automatisch; alleen bij de jaarnota.
Reputatie 7
Badge +5
@S. Koolen

Goed dat je het aangeeft! Ik heb je nieuwe termijnbedrag zojuist naar Toon verstuurd. Deze data komt in de loop van de dag binnen, waardoor je status verbruik wordt aangepast.

Groet, Denise
Setje is binnen gister erop geplakt Ik blijf het storend vinden dat ik de sensor horizontaal moet plaatsen op mijn meter en dus grotendeels voor de cijfers valt. Hierdoor creëer je volgens mij het losgaan, omdat je de sensor van zijn plek moet halen. Is mijn 195,- al wel aangepast in toon? Dan hoop ik dat ik weer positieve standen draai in de toekomst 😉 Alvast een goed weekend Groet Geert
Reputatie 7
Badge +6
@Grt61

Het termijnbedrag van 195 euro is reeds aangepast in je Toon, en ik hoop ook op positieve standen voor je in de toekomst. 😃
Dank je Folkert had ik in d app natuurlijk kunnen zien. De meter en Toon blijven ondenks de nieuwe set ver schillende standen aanhouden. Maar ik zal een een maand aankijken anders moet Toon er maar uit.
Iedere keer de sensor verwijderen om de stand te lezen vindt ik eigenlijk niets. Er moet toch een makkelijkere weg zijn om de sensor te plakken en zo de standen te lezen.
Reputatie 7
Badge +6
@Grt61

Laat het gerust even weten, mocht het onverhoopt weer mis gaan, dan denk ik graag mee over een oplossing.
Ook ik heb problemen met de Toon en het aangegeven verbruik.
Ik word heel nerveus van de Toon. Ik heb hem nu een paar weken en elke week gaat het gas verbruik omhoog. Terwijl ik de kachel bijna niet aan heb en niets heb veranderd aan het proramma. Ik zit met stroom in het groen en ben volgens Toon heel zuinig in vergelijking met andere vergelijkbare huishoudens en met gas zit ik helemaal in het rood en verbruik gas voor een heel weeshuis. Ik heb Eneco gemaild maar nog geen antwoord. Wat kan ik doen, ik vertrouw het niet en vrees nog hogere rekeningen
Heb je domme of slimme meters?
Hoi Brandje,
Domme meters
Dan zit je sensor op de gasmeter niet goed gepositioneerd.
Je kan je gasverbruik op Toon uiteraard controleren met de originele gasmeter.
Dan zal je gauw merken dat Toon dus onjuiste info krijgt.

Reageer