Foutje in ToonTest? | Eneco Community

Foutje in ToonTest?

Beste forumleden,
Ik wilde kijken of ik ook de Toon kan bestellen, maar ik kom iets vreemds tegen in de ToonTest.
Als je alle vragen doorloopt kom je op een gegeven moment uit bij de vraag over de elektriciteitsmeter:
"Heeft u een slimme meter"
Antwoord: Ja

"Heeft U een slimme meter die na 1 januari 2012 is geplaatst (heeft ie een P1 poort)"
Antwoord Nee

Dan kun je geen Toon bestellen tenzij je eerst een nieuwe slimme meter laat plaatsten.

Nu nogmaals:
"Heeft u een slimme meter"
Antwoord: Nee

"Bevinden uw gas- en electricitetsmeter zich in dezelfde ruimte"

"Bevindt zich 1 stopcontact op max. 2 meter van uw gas- en electriciteitsmeter"
Antwoord:  Ja

“Zit er op het meest rechtse telwerk van uw gasmeter een zilveren reflectievakje”

“Wekt U uw eigen stroom op met behulp van bijvoorbeeld zonnepanelen?”
Antwoord: Nee

“Gefeliciteerd, U kunt de Toon bestellen!

Uit de eerste reeks maak ik op dat je een slimme meter moet hebben met een P1 poort, uit de tweede reeks maak ik op dat een slimme meter helemaal niet nodig is. Ik snap het niet meer.
Bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Eric van Loon

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

19 Reacties

Precies zoals je zegt, analoog meters met spiegeltje zijn geschikt.

maar nieuwere smart meters met p1 poort werken ook, volgens mij is het apparaat hierop gebaseerd. 

Als je een analoge meter hebt is de aansluiting iets anders, dan heb je geen p1 poort nodig. Volgens mij !?!
Reputatie 7
Badge +6
Beste Eric van Loon,

Hartelijk welkom op het forum!
Als je een slimme meter hebt dan vragen wij of deze geplaatst is na 1 januari 2012, omdat de slimme meter over een P1 poort dient te beschikken. Als je geen slimme meter hebt dan is het plaatsen van toon nog steeds mogelijk, wel stellen we dan nog een aantal vragen om te kijken of je situatie geschikt is. Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust!

Groet,

Folkert
Hoi Folkert!
Bedankt voor jouw snelle antwoord!
Dat snap ik, maar als je een domme electriciteitsmeter hebt en wel een gasmeter met een reflectievakje, dan kun je wel de Toon bestellen. Dan zou hij toch ook met een slimme meter zonder P1 poort moeten werken? Of wordt een 'domme' meter toch uitgelezen maar dan met een andere sensor of zo?
Groeten,
Eric
Reputatie 3
Badge
Op  meter analoog zit een draaischijf en bij mij met een donker plekje. Als die langskomt registreerd de sensor dit. Bij mijn ouders is dit ook spiegelend maar die hebben geen toon
Sorry, idd

mijn fout jeroen, spiegeltje is bij de gasmeter, en de elekmeter heeft een donkere plek op de schijf.
Ik denk dat ik 'm snap! Bij een Toon worden twee sensoren geleverd, één voor een 'domme' meter die reageert op het zwarte streepje en één voor een slimme meter met een P1 poort. Klopt dat?
Reputatie 7
Badge +6
@Eric van Loon

Voor de slimme meter is er een kabeltje dan zijn er geen sensoren meer nodig, de sensoren worden alleen gebruikt voor pulsmeters of meters met draaischijven.
Duidelijk. Ik ga bestellen. Bedankt!
Groeten,
Eric
Reputatie 3
Badge
Krijg morgen mijn slimme meter. Moet je dan nog iets instellen via de p1 poort of gaat alles automatisch? Ga dus over van analoog naar slim
Jeroen wrote:

Krijg morgen mijn slimme meter. Moet je dan nog iets instellen via de p1 poort of gaat alles automatisch? Ga dus over van analoog naar slim

Gaat helemaal automatisch. Daar hoef je niets aan te doen. Alles start opnieuw, omdat de stroom eraf is geweest. Toon stelt zichzelf in.
Qua stroom ga je van analoog naar slim, maar bij gas ga je naar dom. Van real-time monitoring is geen sprake meer. Een uur na verbruik zie je in Toon ineens waarden verschijnen, maar die slaan dan op dat moment nergens meer op. Het enige waar je nog wat aan hebt, is je dagverbruik.
Bij stroomverbruik is de vertraging zo'n 10 seconden. Daar valt mee te leven.
Reputatie 3
Badge
Worden instellingen zoals draai of pulse nog zichtbaar dan? of worden die grijs en niet meer aanklikbaar?
Nee, dat krijg je helemaal niet meer te zien en kun je dus ook niet meer instellen. Gaat helemaal automatisch.
Reputatie 3
Badge
Na het plaatsen van de slimme meter kwam de monteur van eneco voor de nieuwe meteradapter. hij heeft me omgepraat hem niet te verwisselen want het was niet nodig en als ik het wel deed wilde hij alles omwisselen. ??? op zijn advies het zo gelaten. er waren geen problemen maar goed hij werkt nog niet ok dus mag maandag weer bellen met eneco. :)

uiteindelijk om on topic te blijven wilde hij dan wel de toon opnieuw instellen. ik kon dit niet zelf... ik zeg joh dat gaat wel lukken de meteradapter verwijderen en toevoegen. Nee dat zou me nooit lukken. Ik heb meegekeken en het was een fluitje van een cent. Althans wel aardig dat deze man het even voor me deed. Geen gezeur meer met waardes. het werkt gelijk

alleen gas vind ik raar vinden

is het zo als de meter de stand doorgeeft en deze verbruikt toevallig net gas dat je dan 60 minuten 220 liter per uur ziet staan of is zo dat je altijd nul ziet en pas na een uur onafgebroken gasverbruik deze waarde ziet.

Ik zie namelijk soms 0, dan een streepje of een waarde in de hondertallen.

Omdat ik nu voor het eerst even uurtje helemaal geen gasverbruik zie terwijl ik wel een gijzertje heb die minimaal 36 liter per uur verbruikt. dus blijkbaar toch defecte meteradapter aangezien deze erg onstabiel werkt.
Zoals ik al vaker heb opgemerkt: bij een slimme gasmeter heb je helemaal niets aan Toon als het gaat om real-time monitoring van verbruik.
Of je nu een waarde, een nul of een streepje ziet, het stelt niets voor en je hebt er niets aan.
Stel om 10.00 uur verbruik je gas. Je ziet op dat moment niets op Toon.
Als er net voor 10.00 uur een uitlezing van de gasmeter is geweest, moet je nog een klein uur wachten voor je iets ziet. Het kan ook zijn dat je om 10.15 uur iets ziet op Toon. Maar dat is dan niet alleen je verbruik van 10.00 uur, maar daarbij ook het verbruik in de driekwartier daarvoor. De waardes die je ziet zijn nergens op gebaseerd, er wordt alleen één keer per uur een totaal doorgegeven. Aan de grafiek van gas heb je ook niets. Het enige bruikbare van de slimme gasmeter is dat deze op Toon bij benadering de meterstand aangeeft.
Als vergelijking geeft het dagverbruik een aardig inzicht, meer niet.
Vergeet de waardes die je bij gas ziet. Ook al vervang je de meteradapter 100 keer, want er wordt geen puls, geen schijf, geen spiegeltje of wat dan ook met een sensor gemeten.
Eén keer per uur is er communicatie tussen gasmeter en elektriciteitsmeter. Via de P1 poort wordt de gasmeterstand van dat moment doorgegeven aan Toon, meer niet.
Jammer dat Eneco dat niet duidelijk vooraf in hun productinformatie vermeld.
Na aanschaf zul je er mee moeten leven, het is niet anders of je moet willen aansturen op ontbinding van de (koop)overeenkomst wegens wanprestatie.
Wie nu nog blij is met een analoge gasmeter: vanaf  2014 zul je er ook aan moeten geloven.
Reputatie 3
Badge
Nee, ik koos zelf voor slimme meter maar als hij toch 1 uur helemaal geen gasverbruik door heeft gegeven klopt het toch niet helemaal. Dus er is storing geweest tussen toon en de adapter. zowiezo heb ik een waakvlam die gas kost en als ik een uur geen verwarming aan heb of water heb verbruikt moet hij die waakvlam toch doorgeven.

zolang eneco ook niet benoemd dt het streepje wat ik zie bij gas een bug is ga ik er nog vanuit dat er een storing is. waarom geeft hij elekrischiteit wel door? gas is streepje of nul.

Maar dan blijft wel de vraag. Als ik in het hoofdscherm 1200 zie staan. Heb ik dan in 1 uur tijd 1200 liter verbruikt of is hij op dat moment bezig om 1200 liter per uur te verbruiken?
Die waakvlam zal in een uur vrijwel geen verbruik geven. Net als je bij de oude meter pas verbruik zag als het spiegeltje voorbij kwam, moet er nu ook een minimaal verbruik kunnen worden geregistreerd, anders wordt dat verbruik meegenomen in het daarop volgende uur.
De waarden die je voor gas in Toon ziet, zijn nergens op gebaseerd en moet je gewoon negeren.
Kijk maar eens bij de grafieken dan zie je bij verbruik per uur een heel blok van gelijke hoogte. Het is toch onmogelijk om altijd binnen ieder uur een gelijk verbruik te hebben.
Bij de stroomgrafiek zie je wel degelijk variatie in het gebruik.
Nogmaals, vergeet die geToonde waarden bij gas.
Reputatie 5
Badge +3

Nee, ik koos zelf voor slimme meter maar als hij toch 1 uur helemaal geen gasverbruik door heeft gegeven klopt het toch niet helemaal. Dus er is storing geweest tussen toon en de adapter. zowiezo heb ik een waakvlam die gas kost en als ik een uur geen verwarming aan heb of water heb verbruikt moet hij die waakvlam toch doorgeven.

zolang eneco ook niet benoemd dt het streepje wat ik zie bij gas een bug is ga ik er nog vanuit dat er een storing is. waarom geeft hij elekrischiteit wel door? gas is streepje of nul.

Maar dan blijft wel de vraag. Als ik in het hoofdscherm 1200 zie staan. Heb ik dan in 1 uur tijd 1200 liter verbruikt of is hij op dat moment bezig om 1200 liter per uur te verbruiken?

Als je 1200 liter ziet staan betekent dat je het afgelopen uur 1200 liter verbruikt hebt. Het is dus het totaal verbruik van het afgelopen uur. Na een uur geeft de gasmeter weer de stand door en zie je het verbruik van het afgelopen uur weer op Toon verschijnen.

Je kunt je afvragen wat nou zinvoller is: het verbruik op dat moment of het verbruik per uur.

Dat je soms een streepje bij gas ziet is een bekende softwarebug. Deze wordt als het goed is bij de volgende update opgelost. Meteradapter vervangen heeft ws geen zin!
Vreemd. Ik heb een hele tijd op Toon een verbruik van 6 liter/uur in beeld gehad, terwijl in het uur daarvoor door twee man/vrouw sterk warmwater is getapt voor douche etc. en de CV-ketel het huis op temperatuur heeft gebracht. Dat gaat een mooie, lage gasrekening worden als dat waar is. Dromen zijn bedrog, net als de gaswaarden in Toon.
Reputatie 3
Badge
Waar vind ik dan de uitleg van de moderators dat dit een bug is? Er wordt weinig informatie verstrekt de laatste tijd. Ik geloof jullie meteen hoor, maar ik heb het idee dat na de update de problemen alleen maar toenemen.

Hij verbruikt toch zo'n 14 tot 36 liter per uur bij rustige momenten. Kan dan alleen maar aan mijn gijzer denken. Toch?

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen