Experiment met een PC en oplader | Eneco Community

Experiment met een PC en oplader

• 6 september 2012
  • 39 reacties
  • 1666 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Nu Toon ons leven beheerst 😉 heb ik een klein experiment gedaan als volgt:

1. De voeding van de PC in het stop kontakt gedaan maar niet aangesloten op de PC
2. Het verbruik (watt) gemeten op Toon
3. De voedings adapter in PC gestoken
4. Het verbruik (watt) opnieuw gemeten.

Ik heb dit gedaan omdat mijn huisgenoot beweerde dat een voedings adapter die in het stopkontakt zit ook stroom verbruikt als hij niet een PC oplaadt (niet is aangesloten) 
Bij ons hangen er nogal veel van deze voedings adapters soms aan de muur en niet gebruikt en ook onder mijn buro voor Hard discs etc.

Nu is mijn vraag aan jullie: verbruikt een adapter die niet is aangesloten aan de PC stroom?
Voor de elektrotechnici onder ons valt het wel te beredeneren ;-)

Ik heb het antwoord ;-)

Bovenstaande experiment bracht me ook op een nieuw experiment wat ik in een volgende post wil bespreken tenminste als jullie het een discussie waard vinden.
Het geeft wel aan dat je met Toon meer kunt doen, ik probeer een weg te vinden waarin je besparingen zichtbaar kunt maken.

Groeten
Jaap

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

39 Reacties

Reputatie 3
Badge +4
Ik gebruikte de term "stroom", in werkelijkheid hebben we het over vermogen (of energie) in (Watt) (dat is wat er op Toon wordt aangegeven).
De voeding van mijn PC zit vast in de PC. Beetje lastig om die er steeds uit te halen. Laat staan aan de muur te hangen. :D

Iedere elektronische schakeling verbruikt stroom als die van stroom wordt voorzien, al is het maar voor het opladen van condensators.
Reputatie 3
Badge +3
@Toon Econoom : Ik heb op bepaalde stroomblokken een schakelaar zitten.  Dit kan met een afstandsbediening of gewoon met een knop.
Dit doe ik bijvoorbeeld met de TV / radio en mijn router en aansluitpunten voor laptops
Reputatie 3
Badge
Gaat het hier niet om zo weinig energie dat de kosten te verwaarlozen zijn? Steeds spanning op je apparaat zetten is ook niet goed lijkt mij.
Reputatie 3
Badge +3
Het al inderdaad niet goed zijn voor de apparaten. Echter ; alles wat warmte verorzaakt (zoals een oplader van een laptop) of een TV ben ik wel voorzichtig mee. Daarom gaat hiervan snachts de spanning eraf.
Reputatie 3
Badge
Als ik mijn exepriabox elke nacht zou uitzetten via stopcontact denk ik dat KPN snel een nieuwe mag toesturen. Me schoonvader gooit dit altijd uit in de nacht maar heeft wel steeds problemen. Je oude beeldbuis is nu vervangen voor een flatscreens die alleen nog maar op standby kan maar zoveel zuiniger is. En dan nog die 1 watt besparen als je de stekker eruit doet? Nee ik zal een oplader eruit trekken maar de modem tv en dergelijke blijven gewoon op standby
Ik zelf haal elke nacht de spanning van de tv, Apple tv, ziggo HD recorder en de radio af
waarom ik dit doe, het gezamenlijk sluipverbruik is meer dan 30 watt  
(de hoofdgebruiker is trouwens wel de ziggo kast met bijna 30 watt)
dat vind ik in mijn ogen erg veel en aangezien we maar enkele uren per dag tv kijken 
is de rest pure verspilling dus opgelost met een aansturing via homewizard :-)

Gr kevin
Reputatie 3
Badge
Dan ben ik benieuwd wat de homewizzard kost. Als je die kosten minus je besparing en rekening houdend met slijtage dan heb je denk ik geen winst. Of je nu op knopje drukt of even naar de lamp toeloopt. Ben jong 27 en erg onsportief maar zie van homewizzars geen nut mbt lampjes aan of uit doen.
Dan ben ik benieuwd wat de homewizzard kost. Als je die kosten minus je besparing en rekening houdend met slijtage dan heb je denk ik geen winst. Of je nu op knopje drukt of even naar de lamp toeloopt. Ben jong 27 en erg onsportief maar zie van homewizzars geen nut mbt lampjes aan of uit doen.

Jeroen

dat jij het nut niet ziet van andermans hobby is natuurlijk niks mee.
maar als je even je huiswerk had gedaan en op de site had gekeken wat www.homewizard.nl
allemaal kan, had je deze opmerking gewoon achterwegen kunnen laten.
doordat het apparaat zo veelzijdig is bespaar ik met alles bij elkaar enorm veel.
en als je ook onsportief bent is het mss ook iets voor jou.:o

gr kevin
Reputatie 3
Badge
Heel eerlijk gezegd zou ook iets voor mij kunne zijn maar dan blijf ik het zeggen. De kosten wegen niet op tegen de besparing qua kosten op je energie lijkt mij. Zie zo op de homepage als 250 à 300 euro staan.

Natuurlijk kan je ook zonder Toon besparen dus in dat opzicht koop ik ook iets wat ik heel eerlijk gezegd niet zo nodig heb. Dat je inzicht krijgt wat je diep van binnen ook wel wist is mooi meegenomen en had toevallig andere thermosstaat nodig. Voor homewizzars het zelfde. Leuk handig en mogelijk hebbeding maar besparen? Ik weet het niet
de koste van het apparaat moet je niet wegstrepen tegen de besparing die je er mee kan doen.
dat is het zelfde als zonne panelen deze kosten eerst geld en daarna leveren ze wat op
wanneer is het acceptabel om ze te kopen is persoon gebonden.
verder moet je het meer zien als een verrijking van je comfort, en dat het toevallig bespaard is mooi meegenomen.

en jeroen koop die homewizard en je bent verkocht! 

gr kevin
Reputatie 3
Badge
Bel jij mijn vrouw even? Die schiet me af. Nog meer zooi zegt ze dan
Reputatie 2
Badge +2
Ben blij dat ik daar geen last meer van heb LOL. Maar van je vrouw kan ik het best begrijpen. Kevin heeft wel gelijk, ik ben nu een paar dagen aan het stoeien en hier gaat hier al veel automatisch, al dan niet getrickerd door sensoren. Buiten dat het makkelijk is, heeft het een hoog gadget gehalte.
Reputatie 3
Badge
Ik vond klik aan klik uit soms wel gemakkelijk maar ook daar ben ik vanaf gestapt. Aangezien ik me startphone wel altijd gebruik zou ik daar uiteindelijk meer aan willen koppelen. Als is het maar een lampje die je op afstand aan of uit kan doen mbt inbraak. Maar daar wil ik geen 100 of 200 euro voor uitgeven.
Reputatie 3
Badge
Ik schakel ook zoveel mogelijk uit als ik het niet gebruik.

Mijn TV, Bluray speler en kabel TV ontvanger gebruiken in standby 14 Watt.
Als de TV gemiddeld 4 uur per dag aan staat dan ben je 20 uur per dag 14 Watt voor niets aan het verstoken. Dat is 102 kWh op jaarbasis.
De stekkerdoos met schakelaar is dan snel terug verdiend.
Reputatie 3
Badge
Vind je een schakelaar te veel "gedoe" dan werkt een timer ook prima.

Mijn printer (in standby!), netwerkswitch en bridge voor de audio streamer gebruiken ongeveer 16 Watt.
Met een timertje van 10 euro schakel ik de hele handel 's nachts uit.
Mijn behoefte om te printen is niet zo groot om 2 uur in de nacht....
Het timertje kan je per dag instellen dus in het weekend blijft de zaak wat langer uit.  Besparing 55 kWh op jaarbasis.

Oh ja, de timer gebruikt zelf minder dan 1 Watt.
Reputatie 3
Badge +4
Hierbij de meetresultaten via Toon on topic ;-)

0: Zonder PC oplaad adapter aangesloten => 488 watt
1. De voeding van de PC in het stop kontakt gedaan maar niet aangesloten op de PC
2. Het verbruik (watt) gemeten op Toon => 488 watt
3. De voedings adapter in PC gestoken
4. Het verbruik (watt) opnieuw gemeten => 608 watt

Conclusie: Een oplader zal als er geen oplaad aktiviteit plaats vindt dus geen energie verbruiken, iets genuanceerder, er zal meest waarschijnlijk een klein vermogen worden opgenomen door de elektronica wat niet meetbaar is via Toon inderdaad zoals Jeroen verwaarloosbaar. Zoals Bernard schreef alles eruit ivm brandveiligheid is natuurlijk ook belangrijk.

Ik vond het wel leuk om dit via Toon meetbaar aan te tonen.

Mijn tweede experiment wil ik uitvoeren om te kijken of het opgenomen vermogen (energie verbruik) zoals staat aangegeven in de documentatie van een apparaat wel klopt. Mijn idee is dat bijvoorbeeld een TV na lang gebruik bijvoorbeeld wel eens zou kunnen gaan afwijken van wat er in de boekjes staat (stel een TV van bijvoorbeeld 3 jaar oud)
Het valt simpel te meten, de situatie met de TV uit (watt) en je meet de waarde met TV aan (watt). Het verschil is het opgenomen vermogen en dat zou moeten kloppen met de  documentatie bij het toestel.

Wordt  vervolgt 😉
@tursiops,

Voordat ik in het bezit was van de enecontoon, heb wij een energiemeter die je tussen een apparaat steekt gekocht.
deze meet nauwkeuriger dan de toon omdat het alleen dat ene apparaat meet.
maar waar kwam ik nu achter. Dat mijn tv tijdens het tv kijken 340 watt verstookt.
schrok hier best wel van hij is pas 4 jaar oud, de nieuwe led tv's van tegenwoordig 
gebruiken daar een fractie van.

Maar toen ben ik in het menu van de tv wat aan het rotzooien geweest met contrast helderheid
energie modus en tot mijn stomme verbazing daalde het verbruik met 100 watt en ik zag het er niet aan af aan de kwaliteit

Dus als je goed en precies wilt meten is toon niet de oplossing maar dan zal je en lose meter moeten aanschaffen

Gr kevin
Reputatie 3
Badge +4
Dank Kevin voor de tip ik zal daar eens mee gaan stoeien, dat zijn van die dingen die de meeste mensen niet weten en echt een besparing gaan opleveren.

Doe Toon de groeten

Jaap
Reputatie 3
Badge +4
Ik zie dat vele mensen op jaar basis ca. 30 - 100 kWh besparen, dat is mooi maar vindt de bedragen natuurlijk niet wereldschokkend 😉 a 0,07 euriecent praten we dan over 3 - 7 euro per jaar maar iedere euro is er 1.
Reputatie 3
Badge
Klopt. Die aparte apparaten werke beter. Getwijfeld of ik er 1 bij de Lidl mee zou nemen, maar ik was toch niet van plan om alles na te lopen. Hoogstens je koelkast en tv bv.
Reputatie 3
Badge
Hè trouwens een staande lamp die gedimpt kan worden kan ook erg veel vragen. Hoe lager je hem zet hoe minder energie je verbruikt logisch maar in verhouding ging ik van 50 watt naar 300 😞 terwijl gewoon leuk sfeerverlichting is. En tussen vel en gewoon zat dus 250 verschil
Reputatie 3
Badge +4
Onze nieuwe LED balk boven de tafel verbruikt minder als 1 watt maar niet iedereen is fan van het type licht 😉 in ons gheval is het wel geel LED.
@Jeroen, inderdaad zal ik ook eens kijken wat het effect van de dimmer is op staande lampen.
Ik zie dat vele mensen op jaar basis ca. 30 - 100 kWh besparen, dat is mooi maar vindt de bedragen natuurlijk niet wereldschokkend 😉 a 0,07 euriecent praten we dan over 3 - 7 euro per jaar maar iedere euro is er 1.

Even voor mijn duidelijkheid,
Ik was in de veronderstelling dat een kWh 0,22 cent koste incl belastingen
Dus de besparing is dan groter
100 kw is dan dus 22 euro of doe ik iets verkeerd??

Kevin
Reputatie 3
Badge
Lijkt mij niet. Gaat om de prijs inc belasting