Ervaring met Toon | Eneco Community

Ervaring met Toon

• 10 september 2017
  • 25 reacties
  • 4496 Bekeken

Badge
Ik kocht de toon meer dan een jaar geleden. De installatie door Eneco werd snel en goed gedaan.

De thermostaat functioneert goed en zorgt voor een eenvoudige configuratie voor meerdere temperatuurinstellingen per dag. Maar miste de functionaliteit van mijn originele atag brainq thermostaat om de waterverwarmings functionaliteit van mijn atag ketel te regelen.

De belangrijkste reden waarom ik de toon kocht was om te kunnen zien waar ik energie gebruikte en mijn hoge elektriciteitsverbruik zou verminderen. Het was oorspronkelijk aangesloten via adapters op mijn niet digitale gas- en elektriciteitsmeters. De verbinding was niet erg betrouwbaar. Gelukkig werd ik opgewaardeerd naar digitale gas- en elektriciteitsmeters. De verbinding was dan heel goed.

De toon vertoonde vervolgens realtime gebruik van elektriciteit. Het gasverbruik was semi-realtime gebaseerd op waarschijnlijk 15 minuten intervallen.

Door het huidige stroomverbruik op het scherm te laten zien, liet ik de apparaten die de meeste energie gebruikten, vinden. Het liet mij zien op grafieken waar mijn piekgebruik was. Ik slaagde erin om mijn elektriciteitsverbruik over een paar maanden met 25% te verminderen.

Toon heeft apps voor tablet en smartphones. Ik heb de appleversies gebruikt. Hierdoor kunt u het energieverbruik en de temperatuurinstellingen van de toon van uw mobiele apparaat controleren. Zowel binnen als buiten. Een bijkomend voordeel hiervan was dat ik tijdens een vakantie vond dat ik geen toegang kon krijgen tot de toon, ik belde mijn buurman, die toen ontdekte dat de aardlekkage door een elektrische storm was uitgedaagd. Ze zetten de zekering opnieuw in, en mijn vriezer heeft niet ontdooid!

De tablet app is buggy. Bij het vergelijken van de gegevens die door de app worden weergegeven en die op de toon zelf, bleek dat de gegevens die in de app werden weergegeven, veel gebruik ontbreken. De helpdesk vertelde mij de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Dit werkte, maar het was een overlast om het dagelijks te doen om betrouwbare gegevens te krijgen.

Een belangrijk probleem is dat het historische gebruik van uw gas en elektriciteit niet naar uw pc kan worden uitgevoerd. Dit maakt deel uit van de strategie van Eneco om u afhankelijk te maken van het abonnement. Als u uw abonnement op de Toon stopt, is deze informatie permanent verloren.

Toon stelt u in staat om Phillips tinten te regelen. Ik vond de functionaliteit vrij eenvoudig. Beter functionaliteit is beschikbaar via gratis smartphone / tablet apps.

Toon kunt u ook de FIBARO intelligente stopcontacten aansluiten. Het vermogen om ze aan te zetten via de toon of via de toon app is zeer rudimentair. Erger nog, dat toon is ontworpen om u in staat te stellen het gebruik van elk van de FIBARO-stekkers te volgen. De opgeslagen historische gegevens vertoonden opnieuw onthullingen tussen de apps en de toon zelf.

Eneco per 1 oktober 2017 verhoogde het maandelijkse abonnement van 3,50 per maand naar 4,50. ZONDER DE. SUBSCRIPTIE ALLE INTELLIGENTE FUNCTIES STOPPEN, EN U IS LINKS MET EEN MEDIOCRE WALL THERMOSTAT. ALLE HISTORISCHE GEGEVENS VERBINDEN.

Ik was er onder andere niet van bewust toen ik de Toon kocht. Als ik had geweten, had ik het niet gekocht.

Ik vind dat Eneco vergelijkbaar is met de ransomware PC-hacks, die geld vragen om toegang te krijgen tot uw gegevens.

Om deze reden, hoewel de Toon een goede manier is om uw huistemperatuur te beheersen en u energie te besparen, is het niet de waard om de hoge aankoopprijs en de lopende kosten, die gevoelig zijn voor grote verhogingen op de hoogte van Eneco, niet waard.

25 Reacties

Badge
Sorry for the poor translation to Dutch. Original review posted on Tweakers.nl in English
Een begrijpelijke klaagzang.
Eneco zal ongetwijfeld geen oplossing bieden voor wat je zou willen.
Dus stop met je abo
Reputatie 3
Badge +1
👏🏼
Sorry for the poor translation to Dutch. Original review posted on Tweakers.nl in English

Geeft niets hoor!
De boodschap komt echt wel over!
De oplossing is helaas een ander verhaal.
Aan jou de keuze.
Je hoeft niet eens te wachten tot beëindiging van je energiecontract.
Vanaf dag 1 is Toon je eigendom. Geldt uiteraard voor diegenen die de Toon niet zelf meteen kochten!🙄
Overstappen is ook eerder mogelijk, alleen je krijgt dan een opzegboete, die de nieuwe leverancier graag voor je betaalt tot €250.

Dus stop met je ergernis, kijk vooruit naar de mogelijkheden; stop daar je energie in.

Koop een nieuwe simpele kamerthermostaat en niets herinnert je nog aan je opgedane ergernis, toch??

Ps heb je de Algemene voorwaarden nog even nagelezen?
Badge
Je hoeft niet eens te wachten tot beëindiging van je energiecontract.
Vanaf dag 1 is Toon je eigendom.
Overstappen is ook eerder mogelijk, alleen je krijgt fan een opzegboete, die de nieuwe leverancier graag voor je betaalt tot €250.

Dus stop met je ergernis, kijk vooruit naar de mogelijkheden; stop daar je energie in.

I already ended my 1 year energy contract with Eneco when it expired and moved to another without penalties and saved 250 per year. Current energy suppliers policies make it necessary to switch every year to save money to gain the switching premiums

I was an early adopter of Toon and recommended it to many. Now I find it not worth while and that there are much better alternatives for energy management.

Toon was leading but is now clearly outdated. it is a pity as it had the potential to be a leading home automation tool. It misses the functionality to react on the presence of people at home that is offered by other suppliers.

Products like the Dutch Homey monitor usage and control the Fibaro devices better.

Tado is a better device for controlling the home temperature including presence support.

IUNGO is a better solution for tracking / recording gas/water/electricity usage with Zwave support for Fibaro.

I am not annoyed by Eneco, I am angry - people should be made aware that Eneco is misleading at least if not cheating potential Toon customers.

Regards Martin
(an unhappy ex-Enerco customer
Nou dan is alles opgelost toch?

En dat besparen van de opzegboete is uiteraard een vreemde stelling, want zoals gezegd de nieuwe leverancier neemt die boete graag voor je over.
Bij jou speelt dat dus niet, want je hebt slim maar een 1 jarig energiecontract genomen.
Daar wijs ik namelijk altijd op.
Juist om het overstappen makkelijk te maken.

Besparing speelt dus niet.
Sterker nog je zal toch even moeten investeren in een nieuwe thermostaat, toch?

Richt je energie op het zoeken van die nieuwe leverancier en vergeet deze misstap van je. Dan raak je je boosheid ook kwijt. Er zijn belangrijker zaken in de wereld.

Fijne zondag en Suc6 met de nieuwe leverancier!🤔
Badge
Nou dan is alles opgelost toch?

En dat besparen van de opzegboete is uiteraard een vreemde stelling, want zoals gezegd de nieuwe leverancier neemt die boete graag voor je over.
Besparing speelt dus niet.

Dus richt je energie op het zoeken van die nieuwe leverancier en vergeet deze misstap van je.

Fijne zondag en Suc6 met de nieuwe leverancier!🤔

Thanks, I will work on selecting the replacement for Toon, both as a thermostat and as a energy monitor. When the cancelled Toon contract ends shortly I will replace the original thermostat until I have selected a new thermostat. I will look into the usage monitoring hardware/software probably go for the IUNGO. I have a Homey for controlling my home, interfaced to Amazon Alexa for voice input.

Toon today would be a mistake, but it did help me reduce my energy usage by over 25% so it has actually more than paid for itself including the subscription Just not worth it anymore
Nou helemaal fijn voor jou met al die losse systemen.
Ga ik door met m'n Toon die voor mij alles in een heeft.
Homey hoeft voor mij niet; m'n zoon heeft 'm, hij was zelfs een besteller/koper hiervan toen 3 jaar geleden het al in de ontwikkeling stond. Die schreeuwende ronde bol kan mij gestolen worden.
Als Toon zou gaan praten snoer ik 'm ook de mond?
Zo zie je maar weer; we zijn niet allemaal gelijk; er zijn keuzes genoeg en dat is maar goed ook.

Nogmaals fijne zondag!!
Reputatie 4
Badge +1
Nou helemaal fijn voor jou met al die losse systemen.
Ga ik door met m'n Toon die voor mij alles in een heeft.
Homey hoeft voor mij niet; m'n zoon heeft 'm, hij was zelfs een besteller/koper hiervan toen 3 jaar geleden het al in de ontwikkeling stond. Die schreeuwende ronde bol kan mij gestolen worden.
Als Toon zou gaan praten snoer ik 'm ook de mond?
Zo zie je maar weer; we zijn niet allemaal gelijk; er zijn keuzes genoeg en dat is maar goed ook.

Nogmaals fijne zondag!!

Alexa/Homey allemaal gehad, maar gebruik het niet meer..teveel beperkingen, vooral Homey, qua spraakgebruik zeker. Gebruik wel Fibaro Home Center 2, waar de slimme stekkers o.a. aan gekoppeld zijn.

Gebruik wel Fibaro Home Center 2, waar de slimme stekkers o.a. aan gekoppeld zijn.

Hoi robert,

Daar heb je zeker gelijk in!
Het is een super apparaat, maar je moet wel even erbij vermelden wat de investering voor HC2 is.
Dat is niet misselijk ± €500

Dat was voor mij toen we Triggi nog niet hadden de overweging om dat niet te doen.
En nu met sinds 13 maart 2017 een onberispelijke Triggi, zal dat ook niet meer snel gebeuren.

Maar heb je dat er voor over, nou dan is het lekkerbekken hoor!
Reputatie 4
Badge +1

Gebruik wel Fibaro Home Center 2, waar de slimme stekkers o.a. aan gekoppeld zijn.

Daar heb je zeker gelijk in!
Het is een super apparaat, maar je moet wel even erbij vermelden wat de investering voor HC2 is.
Dat is niet misselijk ± €500

Dat was voor mij toen we Triggi nog niet hadden de overweging om dat niet te doen.

Maar heb je dat er voor over, nou dan is het lekkerbekken hoor!
Ja en toch twijfel je dan weer, want het is weer een extra apparaat..dus dan weer terug naar Toon met die slimme stekkers en dan weer terug naar Fibaro..en met Hue verlichting ook zat mogelijk natuurlijk..en zo blijven we bezig,..en het is ook wel leuk om te zien hoe dingen zich ontwikkelen en daarin proberen zelf er in mee te gaan...
Klopt!
En daarin een weg te zoeken🤔 ; met een eventuele begrenzing van de portemonnee; er is immers een veelheid van mogelijkheden.

Juist weer een extra apparaat hield mij ook tegen.
En al m'n Hue loopt uiteraard ook via Toon, die koppeling is vlekkeloos.
Nooit een probleem mee gehad. Wel jammer dat je voor die Hue kwaliteit een flinke prijs betaalt. Maar heb je het eenmaal, oei oei dan is het smullen hoor.

Maar de prijsontwikkeling vond ik mbt HC2 toch uiteindelijk te gortig worden.
Reputatie 4
Badge +1

Maar de prijsontwikkeling vond ik mbt HC2 toch uiteindelijk te gortig worden.

Ja heb dat ook wel met die slimme stekkers langzamerhand, het is wel mooi spul, maar die van fibaro kosten inmiddels op de meeste plaatsen al bijna 65 euro.
Ik heb er met sparen inmiddels 6 en neem er vermoedelijk nog 2 bij en dan is het ook over.
Los van de mogelijkheden vind ik de vormgeving erg mooi en wil zeker als ze in het gezicht zitten de andere 2e plek van de wcd volledig vrijhouden.

De 1 vind het belangrijk en de andere niet; gelukkig is daar ook een keuze mogelijkheid.
Sommige vinden de ledkleuren van de stekker irritant; ach die zet je dan gewoon uit.

Heb ik het nog niet eens over de altijd terugmelding van de status, die bij zWave normaal is. Ik vind het een must!
Daarom haat ik ook HomeWizard.

Zeker nu de Plus uitvoering er is, is het opgebouwde zWave netwerk ook veel sterker en draagt verder; met name voor de rookmelders, bij mij tot op de zolder met 2 betonnen vloeren er tussen, echt een groot voordeel.
Reputatie 4
Badge +1
ja gebruik er ook een aantal. Sommigen in combinatie met een button. Die button kan je dan koppelen in Fibaro Home Center. Kom je 's morgens binnen druk je op die button en je hebt de apparaten aan , die je aan wilt hebben, en ' s avonds alles weer uit met dezelfde button(Uiteraard kan je dat ook doen via schakel schema's).
Badge
The Fibaro products are good but very expensive in NL due to Fibraro's marketing policy. Toon has little functionality for Home automation. you can only manually turn items on or off. not even set them on a timer. The Fibaro home center device can automatically turn items on our off when one arrives home, or when it is dark. Personally I chose Homey a dutch home automation product. It is an open system, supporting many manufacturers products (Toon, Hue, Fibaro, Klikkaan, Zwave, Somfy and many others) it is relatively inexpensive at 299.- There are hundreds or apps that extend its functionality. I use it to control my lights, blinds, Home Cinema and Fountains and in future heating. It is linked to Alexa from amazon, so I can control it by talking to it, rather than looking for a remote or an app on my phone.

The Toon hardware could have formed an ideal hardware platform for home automation. It was ahead of its time, but has been overtaken by other products. I have seen little new functionality introduced my Eneco for Toon in the last years. It does not react on the weather or presence of people in the home. I managed software development for 40 years until I retired 5 years ago so have reasonable experience in this field. Toon is a lost opportunity but is being milked by Eneco

So like the saying goes it is "Jack of all trades but master of none" so need to use best of breed to track usage, control heating and other home devices like lights and blinds.
Wat jij bedoelt zouden we graag in Toon dmv scenes.
Maar sinds maart 2017 werkt dat perfect op Toon via Triggi en vele mogelijkheden meer.
Daar heb ik geen extra of andere apparatuur voor nodig.
Badge
Wat jij bedoelt zouden we graag in Toon dmv scenes.
Maar sinds maart 2017 werkt dat perfect op Toon via Triggi en vele mogelijkheden meer.
Daar heb ik geen extra of andere apparatuur voor nodig.

I beg to differ, triggi is a great concept to connect devices via processes, but you actually need the extra hardware for it to communicate with. It cannot open my blinds that only have a remote control. Triggi does not have sensors, or voice input which to me is the natural way to manage my home. For that you do need home controller hardware, like fibaro or homey.
I tried triggi, but found IFFTT more robust and do use it in connection with homey
Dat er geen extra sensors zijn begrijp ik.
Ik doelde ook alleen maar op scenes.
Met wat jij allemaal wilt moet je niet eens aan Toon denken.
En dus je heil ergens anders zoeken.

Dus opgelost toch?
Gewoon investeren in andere apparatuur.
Er is zoveel mogelijk en verkrijgbaar op de markt.

Overigens zou ik voor mijn zonwering geen Domoticz nemen. De solitaire Somfy doet dat reeds volautomatisch en dat al tig jaren lang!
Badge
Whilst searching for an alternative thermostat to replace the 'slimme Toon' I discovered that the Eneco installer of the Toon had disabled the modulating part of my Atag Q35C boiler and used the inefficient on/off control of the ATAG.

Thus the 'slimme Toon caused me to use much more gas of the years it was in use.

In actual fact the Toon is not really suitable for BrainQ ATAG's
Al in dit topic werd gewezen op de Aan/uit mogelijkheid:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/atag-blauwe-engel-ii-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-5685

En misschien wil je deze info ook nog even weten:
https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/toon-gisteren-gekregen-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-11405

Zo zie je maar weer dat mi de monteur Toon toendertijd verder goed heeft aangesloten.
Voor zo ver ik weet is nergens de verplichting dat Toon modulerend aangesloten moet worden.
Als het kan prima, maar soms is het dus niet mogelijk.
Badge
Many Thanks, it was interesting to see other people experience. It does highlight though that more care is needed with customers who do not have opentherm boilers (probably a not many, mainly older systems).
I think/suspect however that running a modulerende Boiler on an on/off will end up using more gas. (depending on a persons usage) Most boilers today use that.

As the heating is currently disabled for the summer I have time to look at alternatives. Probably re-install the BrainQ which is as user friendly as a Parana fish, but is tailor made to control all aspects of the Atag Q series I found I did not use the Toon's remote functionality to alter the temperature. I am retired and mainly at home, or on vacation where it closes the heating down. So presence monitoring has little advantages.

I will probably switch the the IUNGO to monitor energy/water as it stores the data in the device with export to Excel. (this would be a nice option to add to Toon)

My Toon will be disconnected and sold off. It was a nice experiment. My son is installing TADO as he needs one with radio linking the thermostat to the boiler it will be interesting to see his experience. I am considering switching to a warmtepomp solution.

Thanks for all the discussions and advice.

Reageer