Electricity now icm zonnepanelen | Eneco Community
vraag

Electricity now icm zonnepanelen

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag die ik hier na wat zoeken niet kon vinden:

Sinds ik zonnepanelen heb gaat de "electricity now" waarde (op thermostaat en app) overdag alle kanten op. Binnen 30 seconden kan de waarde verspringen van 120 Watt naar 300 Watt naar 150 Watt naar 260 Watt naar 180 Watt. Op dat moment is er in huis geen verandering in electraverbruik. Ook iets als de koelkast springt niet in. Zonder zon is deze waarde wel wat het zou moeten zijn.
Dit punt had ik niet voor de installatie van de panelen. Navraag bij de installateur van de zonnepanelen verteld me dat 'er stroom nodig is om stroom te maken'. Voor mij was het nieuw. Je zou verwachten dat de stroom die hiervoor nodig is van de panelen komen en dat alleen dat wat wordt opgewerkt zichtbaar is op Toon. Dat lijkt dus niet zo te zijn.

Vraag 1:
Klopt bovenstaande theorie / logica?

Vraag 2:
Als deze theorie klopt, waarom wordt deze live data op deze manier weergegeven?
Ik heb nu namelijk overdag dus nooit meer exact zicht in mijn electraverbruik in huis, lees: de apparaten waar ik zelf invloed op kan uitoefenen. En juist daarvoor had ik Toon aangeschaft. Op de homepage van Toon staat: "Toon biedt je realtime inzicht in je stroom-en gasverbruik. Het inzicht dat Toon je biedt helpt je besparen op je energierekening."

Vraag 3:
Valt dit niet anders op te lossen?
Denk bijvoorbeeld aan de rekensom "opwek panelen - stroom naar panelen = production now waarde". Dat geeft misschien een iets lagere, maar feitelijk kloppende, opbrengst en bovendien blijft je verbruik in huis de "electricity now" wel op een normale manier zichtbaar.

Ik hoop dat iemand me hier wat meer duidelijkheid kan geven!

7 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Vraag 1. Nee. De stroom komt rechtstreeks uit de panelen. Daar is geen extra stroom voor nodig. Er is wel netspanning nodig (dus bij stroomstoring van het net heb je geen opwek). Misschien dat ze het daarmee verwarren.

Vraag 2. nvt

Vraag 3. De berekening die je ziet is (Electricity from Grid) + (Electricity produced - Electicity to Grid)
Het probleem zit er in dat de waarde "Electricity produced" wordt geteld dmv de extra geinstalleerde kWh meter en de andere twee door je slimme meter via de P1 poort. Echter, die zijn beiden niet gelijk aan het rapporteren. Er zit enkele seconden tussen steeds. Hierdoor zal vooral bij een wisselende productie (geen strak blauwe hemel) dit problemen veroorzaken op met de berekende stroomverbruik. Namelijk het tweede deel van de som (tussen de haakjes) zijn de meetwaardes niet op elkaar afgestemd en komt het dus voor dat er 50 tot 100 watt verschil in kan zitten, soms meer zelfs soms minder.

Bij een strak blauwe hemel zou het wel 'redelijk' hetzelfde moeten blijven.
Heb je de uitbreiding Zon op Toon®️?
Als de waarde schommelt dan komt dat vrijwel altijd doordat er wolken voor de zon komen en dan weer niet.

Als je Zon op Toon®️ hebt komt er data van:

-terugleveren van P1 poort
-opwek van de kWh module in de meterkast
-eigen verbruik van het Net van P1 poort
-eigen verbruik eigen opwek

Tussen al deze data vinden constant berekeningen plaats; de ene keer komt de ene data sneller als de andere data beschikbaar, dat geeft dus schommelingen.

Pas als het strak blauw is en de data constant is dan binden die schommelingen veld malen minder plaats.
Thanks!
Ja, ik heb Zon op Toon.

Voor een groot deel zijn deze antwoorden al wat ik zelf ook had bedacht: de schommelingen in zonkracht en vertraging in het rekenproces.

Maar, dan is dus wel de vervelende conclusie dat Toon in combinatie met zonnepanelen blijkbaar niet in staat is om mij overdag exact te vertellen wat mijn stroomverbruik -in- huis is. En laat ik Toon daar nu voor hebben aangeschaft ... 🤔

Komen hier nog verbeteringen voor in de toekomst?
Reputatie 5
Badge +3
Ik zie daar niet zo snel verbetering in komen. De timing moet dan exact gelijk zijn tussen de meetapparaten (slimme meter en kwh meter). Wat wel een feit is dat de gemiddelde over een periode (5 min, een uur, dag) wel gewoon klopt, alleen de realtime meting is afwijkend.
@martijn030

Zolang de verschillende onderdelen die vertraging bezitten niet.
Als alle 4 de data op de milliseconde gelijktijdig beschikbaar zouden zijn zouden er nog wel schommelingen zijn, maar wel exacter als de wolken voor de zon komen.
Overigens noem jij maar 2 oorzaken, maar Netbeheer via de P1 poort is ook een belangrijke (spelbreker) ivm bv de teruglevering.
ThehogNL wrote:

Wat wel een feit is dat de gemiddelde over een periode (5 min, een uur, dag) wel gewoon klopt, alleen de realtime meting is afwijkend.

Als er in Toon dan van de laatste 1 of 5 min gemiddelde minuten een tegel zou komen zou ik daar wel mee kunnen leven. Dat zou al een veel beter beeld geven.

Met de huidige verspringende data komt Toon naar mijn idee z’n belangrijkste belofte niet na: realtime inzicht in je energieverbruik.
Daarbij is suipverbruik overdag hierdoor ook niet meer te zien.

Dit voelt toch een beetje dat het product mij niet geeft wat me vooraf beloofd is.

Is er iemand van Toon zelf die hier iets over kan zeggen?
Reputatie 5
Badge +3
Ik ben het met je eens dat de realtime stroomverbruik met zonoptoon niet erg nauwkeurig meer is in geval van wisselende produktie overdag door bewolking of iets dergelijks maar de toon heeft wel meer truukjes om je te vertellen dat je zuinig of niet bent. Daar is de realtime monitoring echt niet de belangrijkste in. Realtime is voornamelijk nuttig voor sluipverbruik en die is de hele dag hetzelfde. Dus ook als de zon weg is.

Maar als he je niet bevalt dan doe je de Toon toch weg?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen