-
-
Ontdekker (level 5)
-
2 reacties
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag die ik hier na wat zoeken niet kon vinden:
Sinds ik zonnepanelen heb gaat de "electricity now" waarde (op thermostaat en app) overdag alle kanten op. Binnen 30 seconden kan de waarde verspringen van 120 Watt naar 300 Watt naar 150 Watt naar 260 Watt naar 180 Watt. Op dat moment is er in huis geen verandering in electraverbruik. Ook iets als de koelkast springt niet in. Zonder zon is deze waarde wel wat het zou moeten zijn.
Dit punt had ik niet voor de installatie van de panelen. Navraag bij de installateur van de zonnepanelen verteld me dat 'er stroom nodig is om stroom te maken'. Voor mij was het nieuw. Je zou verwachten dat de stroom die hiervoor nodig is van de panelen komen en dat alleen dat wat wordt opgewerkt zichtbaar is op Toon. Dat lijkt dus niet zo te zijn.
Vraag 1:
Klopt bovenstaande theorie / logica?
Vraag 2:
Als deze theorie klopt, waarom wordt deze live data op deze manier weergegeven?
Ik heb nu namelijk overdag dus nooit meer exact zicht in mijn electraverbruik in huis, lees: de apparaten waar ik zelf invloed op kan uitoefenen. En juist daarvoor had ik Toon aangeschaft. Op de homepage van Toon staat: "Toon biedt je realtime inzicht in je stroom-en gasverbruik. Het inzicht dat Toon je biedt helpt je besparen op je energierekening."
Vraag 3:
Valt dit niet anders op te lossen?
Denk bijvoorbeeld aan de rekensom "opwek panelen - stroom naar panelen = production now waarde". Dat geeft misschien een iets lagere, maar feitelijk kloppende, opbrengst en bovendien blijft je verbruik in huis de "electricity now" wel op een normale manier zichtbaar.
Ik hoop dat iemand me hier wat meer duidelijkheid kan geven!