Eerste ervaringen met de rookmelders | Eneco Community
vraag

Eerste ervaringen met de rookmelders

• 24 september 2015
  • 25 reacties
  • 2760 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Kind aan huis (level 12)
  • 61 reacties
Na een weekje de rookmelders te hebben gebruikt, wil ik mijn ervaringen delen.

Het koppelen gaat snel en makkelijk. Ook het instellen van de waarschuwingen gaat heel makkelijk.

Dan de resultaten van een weekje proef draaien:

Het eerste wat mij tegen valt is dat de rookmelder beneden snel afgaat. Nu is dat niet zo'n probleem maar wel als dat 's nachts gebeurt. Ik ben nog aan het uitzoeken waarom het überhaupt gebeurt, vermoedelijk omdat dan minuscule flarden van rook uit de open haard via kieren door wind naar binnen worden geblazen.

(PS. de rookmelder zit op 10m afstand van de open haard, en ook nog eens om een hoek, maar goed, de rookmelders schijnen heel nauwkeurig te zijn)

Dat is natuurlijk allemaal mijn probleem. Wat mij echter stoort is dat er

1) geen mogelijkheid is om de gevoeligheid van de rookmelder niet instellen. Als dat zo zou zijn kon ik de gevoeligheid lager zetten en daardoor zorgen dat ik niet 's nachts wordt gewekt.

2) geen mogelijkheid is om een bepaalde rookmelder uit te zetten via toon/app; Of je wordt voor elke rookmelder gewaarschuwd of door geen enkele.

3) geen mogelijkheid is om te zien waarom de rookmelder is aangegaan. Het kan de temperatuur of rook zijn geweest.

Ik probeer nog wat zaken te veranderen. Maar als dit zo blijft, ben ik bang dat ik toch een echt domotica systeem moet gaan gebruiken om de rookmelders in te stellen en te (de-)activeren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ronald

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

25 Reacties

Hoi Ronald,

Ik ben blij met je test. Zeker omdat ik er 1 zou willen kopen om de gevoeligheid in huiskamer iets bij te stellen.
En dat is dus helaas onmogelijk.

Fijn dat je ons op de hoogte houdt!
Reputatie 6
Badge +7
Het is gewoon een slechte zaak dat de rookmelders instellingen niet volledig benut kunnen worden met Toon . Het is gewoon half werk .
Reputatie 3
Badge +5
Ik hoop wel dat eneco hier wat aan gaat doen vooral de gevoeligheid instelbaar maken
Reputatie 2
Badge
Vannacht is de rook melder weer afgegaan, maar dit keer had ik hem verwisseld met een andere rookmelder. Dus het ligt aan de rookmelder, op de plaats waar hij nu is afgegaan, was nu zeker geen rook. Het vreemde is dat hij dit keer geen geluid heeft gemaakt, maar dat Toon wel de melding geeft.

Ik vraag me af of ik de rookmelder kan terugzenden naar Eneco. Zal het eind volgende week eens proberen, want de komende dagen zit ik in vergaderingen.

mvg,
Ronald
Reputatie 3
Badge +5
Dat zal zou idd wel aan de rookmelder liggen. Hier gaat alles goed geen problemen gelukkig
Vannacht is de rook melder weer afgegaan, maar dit keer had ik hem verwisseld met een andere rookmelder. Dus het ligt aan de rookmelder, op de plaats waar hij nu is afgegaan, was nu zeker geen rook. Het vreemde is dat hij dit keer geen geluid heeft gemaakt, maar dat Toon wel de melding geeft.

Ik vraag me af of ik de rookmelder kan terugzenden naar Eneco. Zal het eind volgende week eens proberen, want de komende dagen zit ik in vergaderingen.

mvg,
Ronald

Hoi Ronald,

Als het exemplarisch is dan is Eneco/Bespaarshop altijd met de slimme stekkers zeer coulant geweest.
Dus zal dat met de rookmelder idemdito zijn.
Dus gewoon contact opnemen en je kan 'm terugsturen.

Houdt ons svp weer even op de hoogte!
Reputatie 4
Badge +4
@rxb,

Bedankt voor het delen van jouw ervaringen met de rookmelders. Op dit moment is het nog niet bekend of de instellingen van de rookmelders worden uitgebreid op Toon. Jouw verbeterpunten geeft ik door aan de ontwikkelaars van Toon, zodat ze dit mee kunnen nemen voor de toekomstige ontwikkelingen.

De rookmelder hoort niet zonder reden af te gaan zoals jij omschrijft, hij lijkt niet goed te werken. Ik adviseer je om contact op te nemen met Technea, zij kunnen dit verder met je afhandelen. Je bereikt Technea op het telefoonnummer 058 - 284 96 15.
Wanneer ik een testsignaal laat afgaan, volgt keurig een melding via SMS en ik wordt gebeld door TOON, echter met een anoniem nummer. Kan ik ergens instellen dat ik in mijn telefoon de naam TOON Rookmelding krijg , i.p.v. anoniem? M.a.w. vanaf welk nummer wordt ik gebeld?
Reputatie 2
Badge
Volgens mij kun je niet instellen welk telefoon nummer wordt gebruikt om te bellen. Dit bellen wordt natuurlijk ook door Eneco gedaan, en ik geloof niet dat Eneco staat te springen om mensen te woord te staan die het nummer terug bellen :-)

Trouwens, voor degenen die denken dat hun rookmelder niet goed werkt, gewoon ontkoppelen en weer opnieuw koppelen. Zonodig 3x, uiteindelijk lijkt het te werken. Meer informatie komt later, als ik 100% zeker van mijn zaak ben.
hi

ik wil graag weten wanneer het alarm af is gegaan hoe zet ik hem dan uit?

in de testsetting( blauwe scherm) in toon druk je op het kruisje rechtsboven en klaar is kees.
maar hoe zet ik een echte melding uit die tevens bericht aan je telefoon heeft gegeven?
moet dat op de toon en hoe?
Reputatie 2
Badge
Ik verwacht dat als je een echte melding hebt gehad, de rookmelder stopt met piepen na een tijdje. Er staat namelijk in de rookmelder handleiding dat deze stopt als het alarm is doorgegeven aan de Z Wave controller. Dat is echter in te stellen via de parameters dus ik weet niet hoe de toon dat instelt na het koppelen.

Je kunt het natuurlijk altijd testen door even een lucifer er naast uit te blazen..... 🙂
Reputatie 2
Badge
De zogenaamde kapotte rookmelder is gewoon goed. Na nog 2x te hebben ontkoppeld en gekoppeld, werkt hij als een tierelier. Dus als een rookmelder gek doet, gewoon even ontkoppelen en opnieuw koppelen. (wordt trouwens op het internet vaker als een goede oplossing aan de hand gedaan).

Na dit weekend begonnen te zijn met echte testen van de rookmelders en zien hoe alles reageert, heb ik de beslissing genomen om een echt volledig domotica systeem te gaan gebruiken. Dat had ik ook beter kunnen zien hoe de rookmelder gekoppeld was.

Ik heb gekozen voor de Fibaro Home Center 2 omdat ik dan o.a. volledig controle heb over de rookmelders, en over hoe de melding wordt afgewerkt. Het kost wel wat, maar dan kun je ook alles wat je wilt.

Dat is dan inclusief de mogelijkheid om op afstand echt te zien wat er gebeurt via camera's, de stroom af te kunnen sluiten, de rookmelders gevoeligheid en andere dingen te kunnen instellen, maar ook de signaal ontvangst kunnen zien, etc.

Naast het rookmelder gedeelte heb ik dan ook de rest zoals automatisch rolluiken dicht doen, lichten dimmen, bewegins-, deur- en raam sensors etc.

Ik had gehoopt dit ooit met Toon te kunnen gaan doen, maar de snelheid van uitrollen en de beperktheid van de rookmelder functionaliteit in Toon, hebben mij doen besluiten om niet verder op Toon functionaliteit te wachten.

Gelukkig is al mijn nieuwe apparatuur van Fibaro (net als de slimme stekkers en de rookelders) en gebruikt het dus allemaal Z-Wave (plus), dus als Toon ooit veel sterker wordt (mischien de nieuwe Toon?), dan kan ik altijd weer terug switchen. Ik blijf ook gewoon Toon gebruiken waar hij goed in is, nameijk het in de gaten houden van mijn energie verbruik!
Hi, de rookmelders zien er interresant uit. Kan iemand mij vertellen of naast de detectie van rook en de temperatuur (50c) de melder ook bijvoorbeeld koolmonoxide kan detecteren? Handig voor ruimtes bij de cv of gashaarden etc.
Weet iemand ook dat ik de gevoeligheid op een andere manier in kan stellen in de woon kamer gaat hij in de nacht regelmatig af hij ligt nu op de kast zonder batterij dat is een beetje zonde?

Mvg

Frans
Reputatie 1
Badge
hi

ik wil graag weten wanneer het alarm af is gegaan hoe zet ik hem dan uit?

in de testsetting( blauwe scherm) in toon druk je op het kruisje rechtsboven en klaar is kees.
maar hoe zet ik een echte melding uit die tevens bericht aan je telefoon heeft gegeven?
moet dat op de toon en hoe?

Sinds vandaag een slimme rookmelder en wil dit ook weten. Of hoe ik 'm op het ding zelf uitzet, staat gek genoeg niet in de handleiding en kort op het knopje drukken werkt niet. (Sowieso is dat knopje wel uiterst mager van kwaliteit, maar dat terzijde)
Heb sinds een week of 6 ook een rookmelder, helaas na 3 weken om 3 'snachts telefoon uit Turkije volgens mijn iPhone schrik me rot en denk dat het zo'n nr is wat je geld gaat kosten dus druk het weg.
5 min later weer telefoon dit keer uit Nederland. Blijkt mijn rookmelder te zijn. Ik naar beneden, niets te zien behalve een melding op mijn toon van de rookmelder.
Ga weer naar bed, weer 10 minuten later weer telefoon maar nu gaat ook de rookmelder sirene af.
Weer naar beneden, weer niets aan de hand. Rook kan er ook niet zijn door andere oorzaken.
Batterij uit de rookmekder gehaald om mijn nachtrust te kunnen nemen.
'S morgens batterij er weer in, binnen 10 minuten weer alarm.
Gebeld met Eneco kon hem terugsturen of mijn geld terug krijgen.
Heb een nieuwe besteld, tot nu toe 2 weken zonder alarm geslapen.
Het meest vreemde vind ik nog dat de eerste keer het nummer waardoor je gebeld wordt als een Turks nr wordt gezien. Na onderzoek in mijn telefoon en die van mijn echtgenote gezien dat hetzelfde nr de ene keer als vanuit Turkije wordt aangemerkt doordat het landnr van Turkije 090 is en de andere keer als een gewoon 0900 nr
Reputatie 7
Badge +6
@F.J.S. Bleeker,

De rookmelder kan niet afgesteld worden op gevoeligheid. Als de rookmelder onterecht af gaat, kun je bellen op 058 - 284 96 15 om een nieuwe aan te vragen.
Reputatie 7
Badge +6
@Jabbie en @Swetsenegger,

Als de rookmelder afgaat kun je op het scherm van Toon op het kruisje drukken waar je ook die melding ziet staan dat er rook gedetecteerd is. Op afstand zijn is de rookmelder niet uit te zetten.
Reputatie 7
Badge +6
@Goldwingrider,

Apart dat je telefoon aangeeft dat het nummer uit Turkije afkomstig is. Mogelijk zioet je telefoon dat even anders en pakte de extra '0' van 0900 niet mee. Ik heb het nog niet eerder gehoord, dus hopelijk komt dit niet vaker voor. Wel kaart ik het aan!
Fijn ook trouwens dat je contact hebt opgenomen en dat er opties zijn aangeboden door deze rookmelder die onterecht af gaat.
@Goldwingrider,

Apart dat je telefoon aangeeft dat het nummer uit Turkije afkomstig is. Mogelijk zioet je telefoon dat even anders en pakte de extra '0' van 0900 niet mee. Ik heb het nog niet eerder gehoord, dus hopelijk komt dit niet vaker voor. Wel kaart ik het aan!
Fijn ook trouwens dat je contact hebt opgenomen en dat er opties zijn aangeboden door deze rookmelder die onterecht af gaat.

Als aanvulling nog, dit deed zich voor op 2 telefoons, Iphone6 en 4s
Badge
In de handleiding staat toch gewoon dat je de gevoeligheid in kan stellen? Of ben ik nou gek?
In de handleiding staat toch gewoon dat je de gevoeligheid in kan stellen? Of ben ik nou gek?

Geldt dat niet voor de Fibaro toepassingen?
Op Toon®️ kan het helaas niet!
Badge
Je stelt dit toch in op de rookmelder zelf?

Edit:
Nee dus.
http://manuals.fibaro.com/content/manuals/nl/FGSD-002/FGSD-002-NL-A-v1.01.pdf
Inderdaad ik had dit inmiddels ook voor je gevonden:

https://www.robbshop.nl/fibaro-rookmelder-v20

Hieruit blijkt duidelijk dat het softwarematig gebeurt op afstand dus.
Die mogelijkheid kent Toon®️ niet:@

Dat is ook de reden waarom ik er niet aan begin, want de installatie plaats is bij ons dicht bij de keuken en dan heb ik de mogelijkheid nodig!
Inmiddels weet ik hoe je de gevoeligheid in kan stellen via de lokale toegang met de toon.

Als je lokaal verbonden bent kan je de gevoeligheid instellen bij de node dat doe je via de configuratie en dan gebruik je parameter 1 als je get doet zal hij standaard 2 aan geven 3 is minder gevoelig en 1 is gevoeliger.

Ik heb met set de parameter een value van 3 gegeven ( Je moet wel 3 keer snel drukken om hem wakker te maken).

Mvg

Frans