Een tweede (draadloze) thermostaat mogelijk? | Eneco Community
vraag

Een tweede (draadloze) thermostaat mogelijk?

Hallo, ruim een jaar geleden in ons huidige huis komen wonen en ook meteen een toon bij contract gekregen. Na een jaartje verbouwen (en vloerverwarming aangelegd te hebben) de nieuwe toon thermostaat eigenlijk automatisch op de plek van de oude thermostaat opgehangen (in de woonkamer). Ons huis is eigenlijk opgedeeld in 3 delen: woonkamer, in het midden de keuken en aan de achterkant (de koude kant) de eetkamer.

Nu blijkt,dat de plek waar de thermostaat hangt, helemaal niet meer handig is. Hij hangt nu namelijk tegen de muur waarin de oven ingebouwd zit (dan is het al gauw 23 graden in het "hele huis"). Ook schijnt aan het eind van de dag de zon op de toon.

Na een jaartje verbouwen hebben we eigenlijk helemaal geen zin meer om de thermostaat te verplaatsen (weer hakken en slopen). Is er een mogelijkheid om een tweede (draadloze) toon te plaatsen in het koude gedeelte van het huis? En deze dan ook als hoofd thermostaat te gebruiken zodat deze mega kou kleun ook weer zonder extra truien en vestjes in het koude gedeelte kan zitten zonder te blauw bekken?

10 Reacties

Een 2e Toon®️ (draadloos) aansluiten kan niet.
Twee Toons kunnen niet samenwerken. Een draadloze Toon®️ bestaat overigens niet.

Maar heb je ook de optie overwogen om op die extra koude plek een extra draadloze thermostaat van een ander merk te plaatsen.
Zeker als je CV 2 thermostaten aan kan is dat een makkelijke optie.
Temperatuur correctie van -5 graden in de Toon toepassen. Probleem opgelost.
Reputatie 6
Hoi @ifunny65 welkom op het forum!

Bij Eneco Toon garanderen wij alleen de werking wanneer Toon je enige thermostaat in huis is. Maar ik kan mij goed voorstellen dat de plek van Toon (en je oude thermostaat) niet heel handig is wanneer deze bijna tegen een oven aan zit en elke avond aan het bijkleuren is in de zon.

Zoals @brandje zegt:
Maar heb je ook de optie overwogen om op die extra koude plek een extra draadloze thermostaat van een ander merk te plaatsen.
Zeker als je CV 2 thermostaten aan kan is dat een makkelijke optie.

Dit is mogelijk maar ondersteunen en adviseren wij niet. We kunnen de werking in dit geval niet garanderen en zijn ook niet meer aansprakelijk voor de werking van de verwarmingsfuncties van Toon. Er zijn echter voorbeelden van leden die dit voor elkaar hebben gekregen.
De andere optie is door een CV-ketel monteur de thermostaatdraden te laten verleggen.

Temperatuur correctie van -5 graden in de Toon toepassen. Probleem opgelost.
Dit werkt alleen tijdens het gebruik van de oven en wanneer de zon er op schijnt, geen geschikte oplossing helaas.

Groet Vinny
Het klopt @Vinny, ik vind het zelf ook geen degelijke oplossing, maar het was geïnspireerd op Eneco's reclame spotten van Buurman en Buurman "A je to!"😂
Eingenlijk is het gewoon vreemd dat dit niet gemakkelijk kan. Er zijn zo nog veel meer praktische voorbeelden:

Bijvoorbeeld:

1: Ik werk veel thuis, maar om het op mijn werkkamer een beetje aangenaam te krijgen moet ik beneden een deur open zetten omdat anders de ketel niet aanslaat om dat de toon beneden zit en daar dus de huiskamer keurig op temperatuur is.

2: Gezellig zo'n houtkachel in de woonkamer, maar op de werkkamers en de slaapkamers en zolder zal de radiator niet erg warm worden als in de woonkamer de houtkachel brandt. Zou handig zijn als je dan in die betreffende kamer ook een thermostaat kan hangen om alsnog die ruimte te verwarmen.

Als we het dan toch allemaal hebben over het terugbrengen van het gasverbruik zorg er dan gewoon voor dat zoiets als Toon gewoon standaard in combinatie met meerdere draadloze thermostaten en met thermostaatkranen heel gemakkelijk per ruimte kan werken. Zodat in dergelijke voorbeelden niet onnodig een hele benedenverdieping koel gehouden moet worden zodat de ketel aanslaat en een (werk) kamer kan worden verwarmd. Als je dan al een CV ketel met twee thermostaten hebt dan wordt dat niet ondersteund door Toon. Echt zó jammer!

Hij zit al op mijn Wifi, dus waarom niet gewoon gebruik maken van draadloze mogelijkheden ?
Ik heb twee Toon's parallel op de ketel aan/uit aangesloten. Werkt prima hoor. Een T2 beneden en de (software aangepast) T1 naar boven verhuisd.
Hoezo niet ondersteund door Toon?
Reputatie 6
Badge +1
@Berny

Dit ondersteunen wij niet omdat wij de werking hiervan niet kunnen garanderen op dit moment. Ook merken we dat als er twee thermostaten hangen met maar 1 ketel dat dit toch problemen oplevert in de meeste gevallen met het aansturen van deze ketel.

Groeten Chantal
Daarom had ik express erbij vermeld in aan/uit @ChantalS. In Opentherm begrijp ik ook wel dat jullie het niet kunnen ondersteunen, het werkt ook gewoon niet in parallel. Behalve als de ketel geschikt is voor twee afzonderlijke Opentherm thermostaten zoals de Intergas Xtreme, maar dan heb je ook twee aansluitpunten.
Nog een jaar, dan loopt mijn abonnement af en kan dat ding van de muur. Dan maar aan de gang met apparatuur die wél kan omgaan met draadloze aansluiting naar de ketel. Dáág Toon.

Als je als Eneco je gebruikers geen legale mogelijkheid geeft om mbv Toon iets te regelen zodat je niet je hele huis hoeft warm te stoken om maar 1 kamer warm te krijgen, dan sla je de plank flink mis in deze tijd waarin iedereen hoog van de toren blaast dat het gasgebruik omlaag moet.
Nog een jaar, dan loopt mijn abonnement af en kan dat ding van de muur. Dan maar aan de gang met apparatuur die wél kan omgaan met draadloze aansluiting naar de ketel. Dáág Toon.

Als je als Eneco je gebruikers geen legale mogelijkheid geeft om mbv Toon iets te regelen zodat je niet je hele huis hoeft warm te stoken om maar 1 kamer warm te krijgen, dan sla je de plank flink mis in deze tijd waarin iedereen hoog van de toren blaast dat het gasgebruik omlaag moet.

Helemaal mee eens... op dit topic is het helaas niet mogelijk te liken, dan maar op deze manier.
👍🏻 👍🏼 👍🏽 👍🏾 👍🏿 👍

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen