Duimpje en wat andere vragen | Eneco Community

Duimpje en wat andere vragen

• 31 oktober 2013
  • 39 reacties
  • 891 Bekeken

In jullie promo filmpje van Toon staat dat er een "duimpje" op het scherm van Toon bovenin komt te staan als je onder je totaalbedrag per jaar blijft. Echter heb ik nu een paar weken Toon, maar komt dit "duimpje" nog? of is hij nog aan het inleren? of moet je dit zelf ergens aanzetten?

Ook een andere vraag; elke nacht zie ik dat mijn ketel om de twee á drie uur aanslaat is er ergens af te leiden waarom dit zo is? Mijn stand staat op weg in Toon en deze staat dik ingesteld onder de temperatuur wat het zou kunnen afkoelen in de nacht. Er is dus geen reden door mij te bedenken waarom dan toch in de nacht de ketel zou moeten aanslaan.

Als laatste de instelling in Toon over "Deelname aan onderzoek" wat doet deze instelling? en wat deelt het als ik deze besluit aan te zetten?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

39 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hallo,

Het duimpje of het duimpje met uitroeopteken ( want die optie is er ook nog) wordt pas zichtbaar nadat Toon 2 volle maanden actief is. Heb je net een jaarnota ontvangen dan heeft toon daarna weer 2 volle maanden nodig om je statusverbruik zichtbaar te maken. Dus nog even geduld en ik verwacht dus dat jou duimpje rond 1 jnauari zal verschijnen.

Dan de ketel vraag. Normaliter zit er in je ketel een warm water vat, wat af en toe verwarmt word om de temp in dat vat op hoogte te houden. Dit is gasverbruik en Toon registreerd dat ook. Door de ketel instellingen te verabdereb, kun je hier ook op besparen. echter kan ik je daar niet mee helpen.

De laaste vraag is een nieuwe functie. Ik heb hem ook aan staan, maar dat zal ter zijner tijd wel verder door Eneco worden toegelicht. Ik heb daar nog geen concrete info over gezien op het forum. Misschien kan een moderator dat toelichten.
Erg bedankt voor je antwoord op de eerste twee vragen. Ik zal voor de ketel eens erachter bellen naar de ketelboer vandaag om erachter te komen of ik hiermee nog wat meer kan besparen door dit of uit te schakelen of de tijd ertussen te verlengen.

@Eneco Hebben jullie antwoord op de derde vraag?
Reputatie 3
Badge +1
@marcvander stelt,

Waarschijnlijk staat in toon je "Tapwater voorverwarmen" op AAN waardoor  's nachts (en overdag natuurlijk) je tapwater op temperatuur wordt gehouden, dit geeft inderdaad gasverbruik 's nachts.
Je kan dit aan of uit schakelen via Toon, alleen bij opentherm sturing.
Heb je aan/uit sturing van de ketel dan heb je de onderstaande optie ook niet in Toon, dat zie je dus snel genoeg..
Je kan dit dan vinden via Menu > Systeem > verwarming  Tapwater voorverwarmen  AAN/UIT
Ik heb helaas een aan/uit dus zal het via de ketelboer moeten navragen hoe of wat.
Ik heb helaas een aan/uit dus zal het via de ketelboer moeten navragen hoe of wat.

Je maakt een denkfout! Ik neem aan dat je met A/U de besturing van Toon naar de CV bedoelt.

Die A/U heeft helemaal niets te maken met het wel of niet voorverwarmen van je tapwater.
Bij de meeste CV's kan je de regeling van het tapwater zelf op de CV instellen met de opties Aan; UIt; ECO

En een verlenging van de tussentijd kan volgens mijn gegevens niet.

Ik kies al jaren voor de stand voorwarming tapwater UIT.
"Helaas" dan in de keuken wat langer wachten, vooral zomers, op warm water; tja het is een keuze...............
Ik veronderstel ook niet dat het met de A/U besturing van Toon te maken heeft alleen dat ik nu via Toon er achterkom dat ik in de nacht om de 2 á 3 uur gas gebruikt wat ik overbodig vind. Inmiddels ben ik erachter dat ik eerst een unlock code van de ketelboer moet krijgen om deze optie uit te kunnen zetten, dus die ga ik opvragen om hem naar uit mode te plaatsen. Ook nog een andere leuke tip gekregen om de pompnalooptijd aan te passen naar 1 min i.p.v. 5 of 10 minuten dat bespaard ook weer energie.
Ja de tijd van de pomp begrenzen is heel handig! Maar...........is 1 minuut niet iets te kort; denk aan de lengte van je totale leidingen stelsel; je wilt immers een zo'n groot mogelijk rendement ook van je restwarmte hebben.

Ja hoeveel mensen ik dat al niet hebt vertelt van dat constant voor verwarmen en nu met Toon wordt dat even heeeeeeeel duidelijk zichtbaar!

Maar voor mij weer even nieuw dat je een unlockcode zou moeten hebben om zoiets simpels als voorverwarming tapwater te kunnen wijzigen..............

We praten toch wel over een CV toch of over een GSM (gebbetje)
Inderdaad wordt dat heel zichtbaar met die mooie gasgrafiekjes en Toon heeft denk ik in de eerste week ook een aardig schrikeffect. Als je ineens ziet van gebruiken die lampen in de keuken zoveel stroom? Ik wil graag weten in me huis waarom er dingen gebeuren zoals ze gebeuren en niet iets voor lief nemen van het zal wel en achteraf te weten komen dat je eigenlijk dus gewoon geld over de balk gooi voor niks.
Unlock code in mijn bezit dus vanavond direct oplossen.
Reputatie 6
Badge +1
Nou ben blij dat ik je aardig op weg heb geholpen. En Ja, waar jij nu tegen aan loopt zijn een van de voordelen die Toon heeft. Inzicht in verbruik.

suc6 met de ketel aanpassing.
Thanks! Het zal zeker lukken en ik ben benieuwd wat voor effect het heeft.
Opgelost met het aanpassen van de voorverwarming vulwater optie in de ketel.
Inderdaad wordt dat heel zichtbaar met die mooie gasgrafiekjes en Toon heeft denk ik in de eerste week ook een aardig schrikeffect. Als je ineens ziet van gebruiken die lampen in de keuken zoveel stroom? Ik wil graag weten in me huis waarom er dingen gebeuren zoals ze gebeuren en niet iets voor lief nemen van het zal wel en achteraf te weten komen dat je eigenlijk dus gewoon geld over de balk gooi voor niks.

Ja ja daar hebben wij met z'n allen een Toon voor om het allemaal inzichtelijk te maken!
Helemaal mee eens.
Ik ben trouwens benieuwd wat Toon aangeeft als jullie verbruik in de nacht?
Hoi Marc,

Nou dat is simpel uiteraard, (vrijwel) iedere nacht 0 cm3!!!
Voorverwarming tapwater is uit
Voor de optie "Slapen" stopt de CV om 22:45 uur

Eigenlijk gaat onze CV dus nooit aan 's-nachts. Als de buitentemperatuur daalt tot bv -10 grd of meer, dan wil de CV nog wel eens een keertje aan slaan.

De "Slapen-stand" staat bij ons op 15 grd.

's-Morgens rond 09:00 dient het 18 gr te zijn, dus weer afhankelijk van de buitentemperatuur gaat de CV of 15 min uten tot 60 minuten eerder aan.

Nou zitten we daarna echt niet in dekou hoor, maar ik wil een temperatuurboost voorkomen en bouw de temperatuur in stapjes op.
Een 30 minuten later 18.5 grd
Een uur later 19.0
Comfort 19.5

Is het kouder dan gaan deze trapjes 0.5 omhoog!
Bedankt voor de uitgebreide uitleg mijn verbruik in de nacht is inmidels ook 0.
Nu nog proberen het stroomverbruik naar beneden te krijgen.
Graag gedaan!
En goed bezig jij!
Inmiddels het stroomverbruik van 240 watt naar 68 watt gebracht dus daar haal ik ook aardig wat winst mee.
Ik bijna zo ver dat ik volgens mij alles zo'n beetje heb gedaan wat ik kon doen (zonder echt grote dingen fysiek te vervangen).
Nou dat is netjes. Mijn laagste verbruik is altijd 160 watt.
Ik ben niet maatgevend, maar jij met je 68 watt vind ik heel goed.
En dat vind ik al hoog hahaha ;) 
Het is inmiddels 54 watt 😉 Horizonbox werkt ook in stand-by mode ondanks wat UPC zegt.
Het duurt alleen 20 sec voordat die opstart nou lekker boeiend.
Dit scheelt per jaar 23.5 watt x 16 uur (in stand-by per dag) x 365 dagen, dus kassa!
Kijk dat zijn goede berichten; geef ik door aan m'n zwager, maar de afstandsbediening werkt die dan wel?
Of moet je op je knietjes naar de box toe?
Ik heb getest: opnames, telefoneren en afstandbediening en alles werkt gewoon.
In de standby stand dus en we hebben het over de allernieuwste mediabox die bij Kassa zo bekritiseerd werd?
Ja klopt en inderdaad de nieuwe Horizon Box.