Doet TOON wel wat hij zou moeten doen? | Eneco Community
vraag

Doet TOON wel wat hij zou moeten doen?

• 18 oktober 2013
  • 19 reacties
  • 1278 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Beste moderators,

Graag wil ik even ingaan op de algemene werking van TOON, en dan met name het thermostatisch gedeelte.
Inmiddels ben ik volgens mij alweer z'n 32 jaar klant bij Eneco, en ik moet zeggen eigenlijk altijd naar volle tevredenheid.
Met mijn aanschaf van TOON, gekoppeld aan een 4 jarig contract, is mijn enthousiasme toch enigszinds getemperd (leuke woordkeus;)) en wel om de volgende reden.

Sinds TOON werkelijk moet gaan stoken zijn er nogal probleempjes geweest of nog aanwezig in met name het thermostaat gedeelte van TOON.(zie vragen elders in forum)
Zelf vindt ik dit eigenlijk niet aanvaardbaar, ik mag van een thermostaat verwachten dat deze zonder problemen zijn werk doet, en dat is de ketel aansturen op de juiste manier, daarbij dienen nutuurlijk de temperatuurinstellingen correct te zijn en juist te werken.
Door het soms niet juist functioneren van het termostaatgedeelte heb ik nu meer het idee dat ik in een testgroep beland ben om ook het thermostaatgedeelte te ontwikkelen in de aansturing van de ketel. Opzich heb ik hier geen bezwaar tegen mits ik tester ben met testhardware en -software, maar zover ik weet is dit een door mij aangeschafte produktieversie die juist moet werken zonder omkijken.
Maar laten we eerlijk zijn, het thermostaat gedeelte dat de ketel aanstuurt, en het instellen hiervan door de gebruikers van TOON, dient gewoon al zo doorontwikkeld te zijn dat hier simpelweg geen problemen meer mee ontstaan bij de gebruiker. In de afgelopen 32 jaar heb ik dat ook nog nooit gehad met  thermostaten van ander fabrikanten.

Samenvattend:
Ik heb TOON aangeschaft uitgaande dat deze gewoon zijn werk doet, zeker thermastatisch. Daaarbij betaal ik abonnementskosten om TOON up to date te houden in de ruimste zin.
-De werkelijke hoofdfunctie van TOON is de  thermostatisch werking, TOON dient themostatisch gewoon vlekkeloos te werken de rest is leuk, thermostatisch optimaliserende veranderingen op ontwikkelaasniveau moeten daarbij gewoon doorgaan zonder dat de gebruiker hier ook maar iets van merkt.
-Het overige gebruikersdeel van TOON heb ik begrip voor (zoals verbruik, diagrammen, kosten, layout  e.d. ),  dat dat onderhevig is aan verandering en aanpassing naar klantbehoefte is logisch, daar wil ik ook best aan meewerken.
(neem eventueel 500 of 1000 testhuizen waar TOON wordt gebruikt, waarbij de TOON i.o.m. de gebruiker/tester als testprodukt gratis wordt verstrekt, zodat er voldoende vooraf getest kan worden in een klantomgeveing. Eventueel een backup thermostaat bij grote problemen)

Stel even dat ik geen abonnement meer afneem, waarbij ook geen software updates meer zijn, dan moet ik er blindelings vanuit kunnen gaan dat het thermostatisch gedeelte van TOON vlekkeloos werkt en dat voor meerdere jaren, dit mag ik van TOON als produkt verwachten, helaas heeft juist daarin Eneco mij met TOON nog zeker niet overtuigt.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

19 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Het_Toontje,

Bedankt voor je reactie.
Toon is inderdaad een thermostaat met extra functies. Er bestaan wat situaties waarbij Toon niet doet wat hij zou moeten doen, wat ook kan liggen aan enkele andere factoren.

Als het abonnement opgezegd wordt, krijg je nog wel software-updates. De extra functies zijn dan niet meer beschikbaar, zoals onder andere de internetfuncties en de grafieken in verbruik en kosten.
Daarmee blijft Toon up to date en werkt hij meerdere jaren waar hij uiteraard voor ontwikkeld is.

Is er bij jou een situatie waarbij de thermostaatfunctie niet goed werkt? Dan kunnen we kijken waar het aan ligt.
Reputatie 3
Badge +1
Goedemorgen Danielle,

Nee hoor, er is wel wat mis met het thermostaatgedeelte maar dat loopt al om te worden opgelost en is gedeeltelijk al opgelost, dus daar ging het mij niet om.
Ook je uiteenzetting over TOON als het abonnement wordt gestopt is mij nu zeer duidelijk.

Waar het mij het meest om gaat is dat er fouten voorkomen in het thermostaatgedeelte van TOON.
Daarbij zal ik niet de enige zijn waarbij dit voorkomt, wel zal ik tot de minderheid behoren die het aangeeft of überhaubt in de gaten heeft.
Er zijn dus gebruikers waarbij het thermostaatgedeelte niet op de huiste manier zou kunnen werken en dit niet weten, simpelweg omdat ze vertrouwen in TOON als thermostaat.(en dat hoort ook zo)

TOON heeft nu in het thermostaatgedeelte soms afwijkend gedrag t.o.v. wat zou moeten.
Bij mij was dat een te hoge overshoot bij aanwarmen en een verkeerde afronding van de aangegeven temperatuur in het hoofdscherm.
De laatste update was omdat er een afwijking bij een serie aanwezig was in de temperatuurweergave.
Dit alles heeft een weerslag in het comfort , maar ook niet te vergeten in hogere verbruikskosten.

Daarbij heb ik geschreven om eventueel TOON te testen in 500 a 1000 thuissituties als klantversie (hoe in te vullen zal Eneco intern over moeten brainstormen).
Dit om te voorkomen dat problemen in het thermostaatgedeelte niet voorkomen bij klantversies.

Samenvattend is mijn mening dat een thermostaatgedeelte gewoon goed moet werken als een produkt op de markt komt, en dan ook gewoon juist moet blijven werken als het op de markt is. Hier kan eigenlijk geen foutmarge aanwezig zijn.

Ik hoop dus echt dat Eneco dit oppakt.
De reden van mijn topic is eigenlijk alleen om dit onder de aandacht te brengen van Eneco.
TOON opzich is namelijk best een goed produkt (dit mag ook worden gezegd ondanks dat ik kritisch ben).
Reputatie 6
Badge +1

Als het abonnement opgezegd wordt, krijg je nog wel software-updates.

@Danielle,

klopt bovenstaande uitspraak wel, of is dit onlangs veranderd. De productspecificaties en info ( zoals ik hem heb en op de site staat en in eerdere topics hier) geven toch echt aan dat er alleen van software-updates gebruikt kan worden gemaakt als er een abbonnement is.

Het is volgens mijn daarom ook de reden dat er altijd 1 malig abbonementskosten betaald moeten worden bij aanvang van Toon, om te zorgen dat Toon ook beschikt over de meest resente update.
Maar misschien is dit ondanks gewijzigd. Maar dan graag de duidelijkheid.
Reputatie 7
Badge +6
@Jvp,

De software-updates gaan door als het abonnement wordt opgezegd, maar de live-updates stoppen. Dat is weer/verkeer/vergelijk functie, de App en uitbreidingen van diensten.
De enige reden dat er altijd 1 maand abonnementskosten moet worden betaald, is omdat er na opzegging van het abonnement er 30 dagen opzegtermijn aan zitten.
Reputatie 6
Badge +1
Dank je wel Danielle. Is het voor mij ook weer helder 😮
Reputatie 3
Badge +1
Inmiddels begint het thermostatisch gedeelte van Toon z'n werk juist te doen.
Dus................, ik heb weer een beetje overtuiging terug.;)
Beste moderators,

Graag wil ik even ingaan op de algemene werking van TOON, en dan met name het thermostatisch gedeelte.
Inmiddels ben ik volgens mij alweer z'n 32 jaar klant bij Eneco, en ik moet zeggen eigenlijk altijd naar volle tevredenheid.
Met mijn aanschaf van TOON, gekoppeld aan een 4 jarig contract, is mijn enthousiasme toch enigszinds getemperd (leuke woordkeus;)) en wel om de volgende reden.

Sinds TOON werkelijk moet gaan stoken zijn er nogal probleempjes geweest of nog aanwezig in met name het thermostaat gedeelte van TOON.(zie vragen elders in forum)
Zelf vindt ik dit eigenlijk niet aanvaardbaar, ik mag van een thermostaat verwachten dat deze zonder problemen zijn werk doet, en dat is de ketel aansturen op de juiste manier, daarbij dienen nutuurlijk de temperatuurinstellingen correct te zijn en juist te werken.
Door het soms niet juist functioneren van het termostaatgedeelte heb ik nu meer het idee dat ik in een testgroep beland ben om ook het thermostaatgedeelte te ontwikkelen in de aansturing van de ketel. Opzich heb ik hier geen bezwaar tegen mits ik tester ben met testhardware en -software, maar zover ik weet is dit een door mij aangeschafte produktieversie die juist moet werken zonder omkijken.
Maar laten we eerlijk zijn, het thermostaat gedeelte dat de ketel aanstuurt, en het instellen hiervan door de gebruikers van TOON, dient gewoon al zo doorontwikkeld te zijn dat hier simpelweg geen problemen meer mee ontstaan bij de gebruiker. In de afgelopen 32 jaar heb ik dat ook nog nooit gehad met  thermostaten van ander fabrikanten.

Samenvattend:
Ik heb TOON aangeschaft uitgaande dat deze gewoon zijn werk doet, zeker thermastatisch. Daaarbij betaal ik abonnementskosten om TOON up to date te houden in de ruimste zin.
-De werkelijke hoofdfunctie van TOON is de  thermostatisch werking, TOON dient themostatisch gewoon vlekkeloos te werken de rest is leuk, thermostatisch optimaliserende veranderingen op ontwikkelaasniveau moeten daarbij gewoon doorgaan zonder dat de gebruiker hier ook maar iets van merkt.
-Het overige gebruikersdeel van TOON heb ik begrip voor (zoals verbruik, diagrammen, kosten, layout  e.d. ),  dat dat onderhevig is aan verandering en aanpassing naar klantbehoefte is logisch, daar wil ik ook best aan meewerken.
(neem eventueel 500 of 1000 testhuizen waar TOON wordt gebruikt, waarbij de TOON i.o.m. de gebruiker/tester als testprodukt gratis wordt verstrekt, zodat er voldoende vooraf getest kan worden in een klantomgeveing. Eventueel een backup thermostaat bij grote problemen)

Stel even dat ik geen abonnement meer afneem, waarbij ook geen software updates meer zijn, dan moet ik er blindelings vanuit kunnen gaan dat het thermostatisch gedeelte van TOON vlekkeloos werkt en dat voor meerdere jaren, dit mag ik van TOON als produkt verwachten, helaas heeft juist daarin Eneco mij met TOON nog zeker niet overtuigt.

Sinds Toon bij ons is geplaatst zijn onze verbruiken naar boven gegaan, en we hebben geen echte winters meer gehad. Overwegen om onze eigen Isense weer te gaan gebruiken.

Sinds Toon bij ons is geplaatst zijn onze verbruiken naar boven gegaan, en we hebben geen echte winters meer gehad. Overwegen om onze eigen Isense weer te gaan gebruiken.

Hoe heb je dat dan vast gesteld?
Heb je je standen bv maandelijks gemonitord?
Heb je rekening gehouden met de koude dagen?
Stond Toon wel goed ingeregeld?

Vrijwel iedereen, ik zelf incluis, komen tot een besparing met name bij het gasverbruik i.s.m. Toon
Beste moderators,

.

Hier heb ik na aanleiding van toon al aardig wat kunnen besparen, echter houd rekening mee dat toon goed ingeleerd moet zijn op je leefomgeving(woning), gebruik ect, ect.....

Toon leert elke dag bij en stelt zich daar op in, en dat kan voor de gebruiker zeer onlogische zijn.

Dit doet mij denken aan mijn uitspraak die ik vorig jaar in een video voor eneco zij. " Geef toon de kans om te leren, en leer zelf ook van toon"
Dit is inmiddels al onze tweede Toon, ook geïnstalleerd door de Eneco zelf, de vorige had ook al kuren.
Het is een onlogisch wanneer de ingestelde temperatuur op 20 graden staat, en de huiskamer op 21 graden Celsius komt dat Toon nog steeds de ketel aanstuurt. Gasverbruik van ongeveer 10 m3/dag zonder vorstperiode gezinssituatie 2 volwassenen.

Hier heb ik na aanleiding van toon al aardig wat kunnen besparen, echter houd rekening mee dat toon goed ingeleerd moet zijn op je leefomgeving(woning), gebruik ect, ect.....

Toon leert elke dag bij en stelt zich daar op in, en dat kan voor de gebruiker zeer onlogische zijn.

Dit doet mij denken aan mijn uitspraak die ik vorig jaar in een video voor eneco zei. " Geef toon de kans om te leren, en leer zelf ook van toon"

Hoi mpleizr,

Heel goed van jou en je krijgt een duimpje.
Dat is wat ik ook altijd tegen een nieuwe gebruiker van Toon vertel.
Blijf enige tijd van Toon af en geef 'm de tijd om in te leren; wel meteen gebruik maken van de programma-instellingen.
Maar of Padmos een heel nieuwe gebruiker is weet ik niet, want die info geeft ie niet!
Dan kom ik met gister een gasverbruik van 3,7 m³ er goed van af.
Maar voor je een oordeel over zo'n verbruik in samen hang met Toon kan geven spelen er andere zaken, zoals gezinssamenstelling; isolatie; op tijd op Slapen zetten; enz

En wat was je vorige jaarverbruik en monitorde je die en monitor je huidige om een vergelijking te trekken?
Wat ik zelf ook wel eens merk is dat toon bewust hoger stookt, bij evt. temperatuurschommelingen in de woning, en bij buitentemperatuur.

dit hoort bij het leerproces en heeft alles te maken dat toon het meest besparende stookgedrag opnieuw aanleert wat gerelateerd is aan buitentemperatuur, en of ik op de dag thuis ben, of weg ben.
Wat ik zelf ook wel eens merk is dat toon bewust hoger stookt, bij evt. temperatuurschommelingen in de woning, en bij buitentemperatuur.

dit hoort bij het leerproces en heeft alles te maken dat toon het meest besparende stookgedrag opnieuw aanleert wat gerelateerd is aan buitentemperatuur, en of ik op de dag thuis ben, of weg ben.

Is wat mij betreft helemaal juist.
De ene keer is het buiten in de nacht 3 graden onder nul en dan weer 9 boven nul.
En bij mij krijgt Toon nog te maken met soms bijgestelde aanvoertemperatuur van het leidingwater.
Reputatie 7
Badge +7
beste

@ Leo Padmos

welk woning type , leeftijd woning oud jong groot klein
tussen of hoek woning
apartement

meters dom of slim
leef situatie ( heel de dag thuis of werkend)

enz enz
je geeft te weinig info

je had een remeha Isense ingebruik
heb je een remeha cv ketel ?
welk opentherm protocol gebruikt deze ?
welk type / nummer cv ?
staat Toon soms op aan/uit i.p.v opentherm modulerend ?

zomaar wat vragen.
Reputatie 1
Badge +1
De winter is bij lange na niet zo zacht als vorig jaar. Dankzei toon, en omdat wij genoegen nemen met 19 graden vanaf 16.00 uur (voor die tijd staat hij op 16 graden) zitten wij nu halverwege januari op 25 euro minder gas en 2 euro minder stroom. Qua stroom is het laagtepunt wel bereikt. Alles vervangen door led, door aa+ apparatuur, isolatie enz, maar toch zitten wij tussen de 75 en 80 euro. Ik vind dat prima gezien je de meeste besparing wel kunt halen met gasverbruik.

Mijn tip is, steek kaarsjes aan in de avond, je zult verstelt staan hoeveel warmte die afgeven, met 10 waxinelichtjes pak je zo 2 graden meer in de huiskamer en hoef je stukken minder gas te verbruiken...en, het is nog sfeervol ook!
Hoi Marcel,

Je zegt: "bij lange na niet"
Dus heb je kennelijk toch een redelijk groter verbruik aan gas.
Ik heb de periode 1 november tot heden eens met nu en vorig jaar vergeleken.
Er is inderdaad meer verbruik, maar substantieel kan ik het niet noemen.

1-11-2013 tot 19-1-2014 24646
Beginstand 1 november 24348
Gas verbruik 2013/14 298 m³

1-11-2014 tot 19-1-2015 298,10
Beginstand per 1 november 18,02
Gasverbruik 2014/2015 280,08 m³

Dus over deze vergelijking periode hebben wij 18m³ meer gas verbruikt.
Dat is 6%

Ik vind het eigenlijk best mee vallen, toch..........
Reputatie 1
Badge +1
Dat valt zeker mee brandje. Ik weet niet wat u betaald aan maantermijn, wij zitten op 141 euro, vorig jaar met de zachte winter kwamen wij in september 2014 bij de jaar nota hier op uit. Kortom, als wij dus nu nog wat kunnen besparen ben ik best tevreden, ergens had ik verwacht dat wij eventueel zouden moeten gaan bij betalen in september, maar als wij deze lijn vasthouden denk ik dat we misschien iets gaan terug krijgen |(of februari en maart moeten dikke vriescijfers gaan geven?).
Dat valt zeker mee brandje. Ik weet niet wat u betaald aan maantermijn, wij zitten op 141 euro, vorig jaar met de zachte winter kwamen wij in september 2014 bij de jaar nota hier op uit. Kortom, als wij dus nu nog wat kunnen besparen ben ik best tevreden, ergens had ik verwacht dat wij eventueel zouden moeten gaan bij betalen in september, maar als wij deze lijn vasthouden denk ik dat we misschien iets gaan terug krijgen |(of februari en maart moeten dikke vriescijfers gaan geven?).

Hoi Marcel,

Over de vergelijkingsperiode 2013/2014 betaalde ik €122.
Maar je weet voorschotten zeggen natuurlijk totaal niets over het energieverbruik.
Qua gas kwam ik toen uit op 623m³ (zie voetnoot). Ik kreeg ivm dus de slappe winter €175 terug.
Nu zoals ik hiervoor vergeleek met de huidige periode kom ik tot nu 6% hoger uit, maar de winter is uiteraard nog niet voorbij.
Maar het weer is grillig, bv vandaag met temperaturen rond het vriespunt zitten we aan 5,1 m³

Ik hoop dat jullie met de jaarnota in september quitte spelen, maar ik weet jullie jaarverbruik niet, want dat is het enige wat relevant is.

Ergo in mijn situatie is er dus nu een kleine toename, maar erg verontrustend is het dus niet!

Als ik kijk naar de verbruiksbalk op Toon dan loop ik nu €4 achter; gelukkig heb ik nog steeds een duimpje, maar dat komt door compensatie van de zonne-panelen.