De wereld op zijn kop. Waarom geen prijsverlaging? | Eneco Community

De wereld op zijn kop. Waarom geen prijsverlaging?

• Ontdekker (level 5)
  • 3 reacties
Het gaat mij niet om die ene extra euro. Maar ik had eerder verwacht dat de kosten van het abonnement verlaagd zou worden. Wij als gebruikers geven jullie enorm veel inzicht. Dat dit voor jullie van grote toegevoegde waarde is spreekt voor zich. Ik overweeg nu om mijn abonnement op te zeggen. Volgens mij bereiken jullie het tegenovergestelde met de prijsverhoging. Trek meer klanten aan die een abonnement sluiten en jullie data wordt nog betrouwbaarder. Oke, ik vind het interessant om te zien welk inzicht de energieverspiller mij gaat geven. Stel dat ik kan besparen, dan moet dat meer dan €1 per maand zijn. Dit is circa 20kWh of 40m3 gas? Ik ben benieuwd.

14 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste Jeroen K,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. De data die je verbruik inzichtelijk maakt op Toon is niet beschikbaar voor ons, dit is alleen voor jezelf inzichtelijk. Wij kunnen hier alleen naar kijken wanneer je de externe toegang klantenservice aanzet. Dit gebeurt alleen wanneer iemand een probleem aankaart bij ons. 1 euro per maand staat ongeveer gelijk aan 1.5m3 gas of 5 kWh elektra. De overige reacties in dit topic heb ik verplaatst naar het topic dat over de prijsverhoging gaat, aangezien deze reacties daar beter passen.

Groet,

Folkert
Data nog onbetrouwbaarder?
Waar gaat dit over?

Gewoon de verspilchecker even afwachten en dan de keuze maken het abo op te zeggen.
Reputatie 7
Badge +7
Beste Jeroen K,
De data die je verbruik inzichtelijk maakt op Toon is niet beschikbaar voor ons, dit is alleen voor jezelf inzichtelijk.
Groet,

Folkert

@FolkertAls alle gegevens alleen voor mijzelf beschikbaar zijn hoe weet Toon / Eneco dan wat de gemiddelde zijn per type huishouden.
Ik kan niet anders stellen dan dat alle data naar de servers van Eneco worden gestuurd.
Misschien zie ik het verkeerd. Graag zie ik dit uitgelegd.

Ben het trouwens volledig met @Jeroen K eens!
Reputatie 6
Badge +2
Lijkt me nogal voor de hand liggend. Op basis van je gebruikersprofiel (bekend bij Eneco) en een gemiddelde van de gefactureeerde verbruiken (ook bekend bij Eneco) per gebruikersprofiel, kun je per type huishouden uitrekenen wat er gemiddeld verbruikt wordt.
Wettelijk mag Eneco 1x per 2 maanden ongevraagd je meterstanden uitlezen, hetgeen de info levert om die gemiddelden uit te rekenen.

Heb je geen gedetailleerde verbruiksdata voor nodig, dus je data blijven gewoon op toon, en worden er niet afgehaald.
Reputatie 7
Badge +7
@FireChiefJe hebt het over per twee maanden. maar kijk in naar mijn verbruik van gisteren met ten opzichte van andere gebruikers.. Dan is er toch data verzameld?!
Reputatie 6
Badge +2
@Ton van Rijn Da's het mooie van gemiddelden. Je hebt geen heel fijnkorrelige informatie nodig om toch een uitspraak te kunnen doen.

Als het aantal deelnemers voor je gemiddeldeberekening groot genoeg is (duizenden), en je meet per dag verbruiken (elke dag bij een andere subset van je deelnemersgroep) dan kun je een soort voortschrijdend gemiddelde van het verbruik uitrekenen, per dag, over je hele populatie of deelnemersgroep. Dat voortschrijdend gemiddelde stop je in de vergelijkingssoftware, en dan heb je je referentie t.o.v. andere gebruikers.

Ik denk niet dat Eneco per dag per gebruikersprofiel uitrekent wat er precies die dag verbruikt is per gebruiker. Dat zou ook niet slim zijn, want juist door gemiddelden over een langere periode te gebruiken, krijg je in de tijd stabiele en betrouwbare referentieverbruiken. Een referentieberekening per dag, uitgaande van de actuele verbruiken van die dag, is dermate gevoelig voor toevalligheden (bijvoorbeeld regen aan de ene kant van het land, prachtig zomerweer aan de andere kant), dat de uitkomst veel minder houvast biedt omtrent je verbruik ten opzichte van anderen in een vergelijkbare situatie. Bovendien hebben ze die data (mv) niet, zie eerdere post.

Het gemiddelde verbruik van jouw gebruikersprofiel wordt aan je Toon doorgegeven, en de uiteindelijke verschilberekening gebeurt dan in je eigen Toon, want die heeft jouw specifieke verbruiksinformatie.

Bijkomend voordeel voor Eneco is dat ze zich niet helemaal te pletter hoeven te rekenen om per klant een betrouwbare verbruiksindicatie te geven.
Reputatie 7
Badge +7
@FireChief Dank voor je uitgebreide reactie!
Beste Jeroen K,
De data die je verbruik inzichtelijk maakt op Toon is niet beschikbaar voor ons, dit is alleen voor jezelf inzichtelijk.
Groet,

Folkert

@FolkertAls alle gegevens alleen voor mijzelf beschikbaar zijn hoe weet Toon / Eneco dan wat de gemiddelde zijn per type huishouden.
Ik kan niet anders stellen dan dat alle data naar de servers van Eneco worden gestuurd.
Misschien zie ik het verkeerd. Graag zie ik dit uitgelegd.

Ben het trouwens volledig met @Jeroen K eens!

Hoi Ton,

Goed dat je aanvullende info aan Folkert vraagt, want gissen en speculeren hoe het precies werkt hebben we niets aan.
Ik kan me niet herinneren dat bij de start van de vergelijkingsoptie daar nadere info over is gegeven.
Reputatie 7
Badge +7
@BrandjeIdd
En hoe doen ze het dan met de profielen van vrienden vergelijken?
Reputatie 5
Badge +3
@Allen,
Voor de goede werking van Vergelijk worden je profiel- en verbruiksgegevens anoniem verwerkt. Andere Toon gebruikers die Vergelijk functie hebben geactiveerd zien alleen de resultaten van groepen klanten. Er wordt niet individueel tussen klanten vergeleken. Dit kan wel tussen vrienden die via Toon met elkaar en met hun toestemming zijn gekoppeld.
Ik heb mijn Toon abonnement zojuist opgezegd. Ik vind het een grote melkkoe worden van Eneco. Het enigste waar ik gebruik van maakte is het aanzetten van de cv ketel in de herfst/winter. Voor 54 euro kan ik die functie wel missen. Daarbij vind ik het ook disrespectvol naar de vaste klanten om het toch al zo dure abonnement van 3.50 even met bijna 30% te verhogen en er niks tegenover te zetten. Wat ze hiermee bereikt hebben is dat ik nu geen reden meer weet waarom ik bij eneco zou blijven, of ze moeten opeens met een goede deal aan komen zetten.
Dan zou ik juist, zoals een ander ook al meldde, bv alleen de wintermaanden een abo nemen. Opzeggen kan per maand en starten per meteen.
Reputatie 2
Badge +1
Beste Jeroen K,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. De data die je verbruik inzichtelijk maakt op Toon is niet beschikbaar voor ons, dit is alleen voor jezelf inzichtelijk. Wij kunnen hier alleen naar kijken wanneer je de externe toegang klantenservice aanzet. Dit gebeurt alleen wanneer iemand een probleem aankaart bij ons. 1 euro per maand staat ongeveer gelijk aan 1.5m3 gas of 5 kWh elektra. De overige reacties in dit topic heb ik verplaatst naar het topic dat over de prijsverhoging gaat, aangezien deze reacties daar beter passen.

Groet,

Folkert

Ik weet dat anderen goedkoper zijn, maar zo duur zijn jullie nou ook weer niet Eneco!
Het is een beetje onzinnig om vastrecht mee te nemen in de besparing. Vastrecht betaal je sowieso, of je nu bespaart of niet.

Oeps, jullie zijn écht zo duur...

Zijn mensen dan zo blind voor de tarieven, alleen maar omdat ze Toon "cadeau" krijgen?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen