Dataverkeer Toon | Eneco Community
vraag

Dataverkeer Toon

• 16 augustus 2017
  • 21 reacties
  • 838 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik zag zojuist in mijn stat dat Toon nogal wat dataverkeer genereert. De afgelopen vier dagen is er 58 Mb gedownload. Dit is voor mij nog wel verklaarbaar gezien ik net de laatste update heb geïnstalleerd.

Wat mij wel bevreemd is dat de Toon ook een upload genereerd van 102Mb. Wat wordt er allemaal verzonden vraag ik mij dan af. Let wel, ik heb persoonlijk geen moeite om data, mbt energieverbruik e.d. te delen maar 102Mb is voor dat doeleinde wel heel erg veel.

21 Reacties

Heb je wellicht op Toon de schakelaar voor Onderzoek op Aan staan?

Ook voor de vergelijkingsoptie worden bestanden gedeeld.
Reputatie 1

Ik zal dit eens nakijken voor wat betreft onderzoek. Wij vergelijken wel inderdaad. Maar dan nog... 100 Mb is niet niks. Let wel in het totale dataverbruik hier is het een hééééél klein druppeltje maar ben nieuwsgierig. Update m.b.t. onderzoek volgt.
Reputatie 7
Badge +8

Ik zal dit eens nakijken voor wat betreft onderzoek. Wij vergelijken wel inderdaad. Maar dan nog... 100 Mb is niet niks. Let wel in het totale dataverbruik hier is het een hééééél klein druppeltje maar ben nieuwsgierig. Update m.b.t. onderzoek volgt.

100mb heb je zo bereikt, het klinkt misschien heelveel, maar dat is het niet..
100mb is binnen een uurtje op als op je facebook of een ander sociaalnetwerk zit.. Bij alleen mail zal je er een weekje mee kunnen doen, mits je de update frequentie niet te hoog zet.

Wat te denken van Spotify? 3 nummers en je heb de 100mb bereikt..
Reputatie 6
Badge +2
Ik zag zojuist in mijn stat dat Toon nogal wat dataverkeer genereert. De afgelopen vier dagen is er 58 Mb gedownload. Dit is voor mij nog wel verklaarbaar gezien ik net de laatste update heb geïnstalleerd.

Da's de moeite. Een update met alle toeters en bellen eraan (van 3.0.x naar 4.4.x bijvoorbeeld) is een totale download van ongeveer 10MB. Van eerdere versies (2.x.y) kan dat oplopen tot 20MB. Als de netverbinding een beetje slecht is, kan het zijn dat sommige stukken opnieuw gedownload worden. Desondanks is 58MB een forse download voor toon. Onder normale omstandigheden is er op toon niet genoeg diskruimte vrij om 58MB te parkeren. Naast die updates komt er ook informatie binnen van time services en ping responders. Maar dat zijn kleine hoeveelheden data.

IWat mij wel bevreemd is dat de Toon ook een upload genereert van 102Mb. Wat wordt er allemaal verzonden vraag ik mij dan af. Let wel, ik heb persoonlijk geen moeite om data, mbt energieverbruik e.d. te delen maar 102Mb is voor dat doeleinde wel heel erg veel.

Normaal gezien worden elk uur data doorgebriefd naar Eneco. Het betreft dan thermostaatsettings e.d. Ook pingt toon om de zoveel tijd de buitenwereld, en vraagt-ie aan externe servers hoe laat het is. Dat zijn over het algemeen geen hoeveelheden data waar je steil van achterover slaat.
Reputatie 1

100mb is binnen een uurtje op als op je facebook of een ander sociaalnetwerk zit.. Bij alleen mail zal je er een weekje mee kunnen doen, mits je de update frequentie niet te hoog zet.

Dit kun je niet vergelijken met het bezoeken van websites of laat staan media zoals Facebook en Spotify. Neem voor het gemak maar een excel bestand en plak daar maar honderduizend regels met getallen in dan kom je nog maximaal aan een paar Mb. Gezien je dan nog opmaak meestuurt, in tegenstelling tot CSV export of XML, dan gaat dit echt om enorme hoeveelheden data.

Nu net even het huidige dataverbruik bekeken. Sinds vanmorgen (circa 8 uur geleden) nog geen 0,5 Mb en dat licht meer in de lijn van de verwachting.
Reputatie 3
Badge

Ja, streaming music is bijna hetzelfde als platte tekst inderdaad.
Reputatie 7
Badge +8
]Ja, streaming music is bijna hetzelfde als platte tekst inderdaad.

Dat zie je mij niet zeggen, dat dat hetzelfde is...

Men denk dat 100MB zo gigantisch veel is, terwijl je bent er zo aan hoor, voordat je het weet heb je de 100MB al bereikt..
Reputatie 3
Badge
]Ja, streaming music is bijna hetzelfde als platte tekst inderdaad.

Dat zie je mij niet zeggen, dat dat hetzelfde is...

Men denk dat 100MB zo gigantisch veel is, terwijl je bent er zo aan hoor, voordat je het weet heb je de 100MB al bereikt..
100MB aan API data is HUGE.
Reputatie 1

Inderdaad dit is echt enorm, en na even heel weinig dataverkeer was het de afgelopen 48 uur* weer 47 MB.

Overigens heb Toon op onderzoek uit staan maar al zou dat wel aan staan dan is dit noch enorm.

En gelijk even gekeken naar de data van de afgelopen dertig dagen: 393 Mb upload en 310 download. Verder terugkijken dan 30 dagen kan ik niet. Naar welk IP adres de Toon upload kan ik zo niet zien. Wel dat er éénmalig contact is geweest met dcollector.quby.nl en 3 keer met quby.count.ly. Deze laatste (count.ly) is een alternatief voor Google Analytics voor mobiele platformen.

Mijn nieuwsgierigheid is er dus nog steeds. Misschien eens DPI doen op de datastroom. Maar wellicht dat één van de moderatoren eens navraag kan doen?

*Gecorrigeerd, stond eerst 24 uur, en dat was jokken 😁
Reputatie 3
Badge

Inderdaad dit is echt enorm, en na even heel weinig dataverkeer was het de afgelopen 48 uur* weer 47 MB.

Overigens heb Toon op onderzoek uit staan maar al zou dat wel aan staan dan is dit noch enorm.

En gelijk even gekeken naar de data van de afgelopen dertig dagen: 393 Mb upload en 310 download. Verder terugkijken dan 30 dagen kan ik niet. Naar welk IP adres de Toon upload kan ik zo niet zien. Wel dat er éénmalig contact is geweest met dcollector.quby.nl en 3 keer met quby.count.ly. Deze laatste (count.ly) is een alternatief voor Google Analytics voor mobiele platformen.

Mijn nieuwsgierigheid is er dus nog steeds. Misschien eens DPI doen op de datastroom. Maar wellicht dat één van de moderatoren eens navraag kan doen?

*Gecorrigeerd, stond eerst 24 uur, en dat was jokken 😁

Meer dan een half gig in een maandje is echt absurd 😲

Vooral subdomain 'dcollector' geeft niet echt vertrouwen.
Reputatie 7
Badge +4
Dag @RJ2012,

Een vraag die ik nog niet eerder voorbij heb zien komen, maar ik heb hem zojuist doorgespeeld naar onze softwarebeheerders! Zodra ik meer weet, laat ik het jullie weten.

Groet, Denise
Reputatie 7
Badge +4
@RJ2012

De softwarebeheerders kijken graag mee in je Toon om een verklaring te vinden voor de data. Mocht je hier interesse in hebben, zou je dan je klantnummer willen toevoegen aan je profiel en je externe toegang aan willen zetten?

Groet, Denise
Reputatie 1
@RJ2012

De softwarebeheerders kijken graag mee in je Toon om een verklaring te vinden voor de data. Mocht je hier interesse in hebben, zou je dan je klantnummer willen toevoegen aan je profiel en je externe toegang aan willen zetten?

Groet, Denise

Hoi Denise, zal e.e.a. vanavond of morgen even regelen wanneer ik thuis ben. Zie overigens vanuit de logs dat er ook regelmatig contact wordt gemaakt door de Toon met http://www.meethue.com.

Let wel...Ik heb geen Hue lampen....

[evil modus aan]Of is dit voorbereiding om binnenkort reclame te laten zien op mijn thermostaat d.m.v. het laden van banners vanaf bijvoorbeeld deze site...[/evil modus uit]
Reputatie 7
Badge +8
@RJ2012

Groet, Denise

Hoi Denise, zal e.e.a. vanavond of morgen even regelen wanneer ik thuis ben. Zie overigens vanuit de logs dat er ook regelmatig contact wordt gemaakt door de Toon met http://www.meethue.com.

Let wel...Ik heb geen Hue lampen....

[evil modus aan]Of is dit voorbereiding om binnenkort reclame te laten zien op mijn thermostaat d.m.v. het laden van banners vanaf bijvoorbeeld deze site...[/evil modus uit]

Aangezien Toon Hue ondersteunt, word er inderdaad bij meethue gekeken of er een bridge op jou netwerk zit.. Dit is een continue process..

De exacte trouwens :

https://www.meethue.com/api/nupnp
Wij constateren ook dit bijzondere gedrag naar https dcollector.quby.nl. Waarom is er om de paar minuten een https sessie naar dit domein?
Kan iemand van Eneco deze connectie toelichten en aangeven welke informatie er wordt verzonden? Gaat het ook om prive gegevens?

Graag een duidelijke toelichting.
Reputatie 7
Badge +8
Op tweakers las ik een bericht hierover. Daar was iemand die had dat adres geblokkeerd. Er was geen negatieve invloed op Toon te merken door de blokkade.

Dan komt de vraag, waar dien het voor inderdaad.
Reputatie 7
Badge +6
@Toontjelager

Ik heb deze vraag voor je uitgezet, we komen er op terug!
Beste Folkert,

Is er al iets bekend? Kan je een inschatting geven wanneer er een antwoord komt?
Ik maak mij namelijk zorgen dat mijn verbruiksgegevens naar Quby worden verstuurt zonder mijn goedkeuring.

Ik heb voor de zekerheid gekeken en de instelling om mijn gegevens voor onderzoek te gebruiken staan uit.

Graag een recatie.

@Toontjelager

Ik heb deze vraag voor je uitgezet, we komen er op terug!
Reputatie 7
Badge +6
@Toontjelager

Het betreft anonieme data, die niet te linken is aan een persoon of een Toon. Deze wordt onder ander gebruikt voor de CV ketel monitoring en nog andere uit te rollen diensten. pas nadat een dienst wordt geactiveerd en je expliciet instemt met het gebruik van data, dan geeft Toon de sleutels vrij om deze data te koppelen aan klantgegevens. Dit wordt ook uitgelegd in de privacyverklaring van Toon.
Reputatie 7
Badge +8
@Toontjelager

Het betreft anonieme data, die niet te linken is aan een persoon of een Toon. Deze wordt onder ander gebruikt voor de CV ketel monitoring en nog andere uit te rollen diensten, pas nadat een dienst wordt geactiveerd en je expliciet instemt met het gebruik van data, dan geeft Toon de sleutels vrij om deze data te koppelen aan klantgegevens. Dit wordt ook uitgelegd in de privacyverklaring van Toon.

Duidelijk Folkert..
Belangrijk adres om in leven te houden in Toon zelf..
Dankjewel!
Folkert,

Bedankt voor je reactie en ik ga gebruik maken van de opt-out optie. Dit zou naar mijn mening in de Toon mogen zitten en duidelijker over gecommuniceerd mogen worden. Met name de freqentie en omvang van de data verbaasde mij..

Groet,
Toontjelager

Voor de volledigheid het onderdeel uit de privacyverklaring.

Welte niet persoonlijke gegevens worden door Eneco ten behoeve van Toon verwerkt en
Naast de hiervoor genoemde persoonsgegevens worden gegevens van Toon door Eneco opgeslagen die voor Eneco niet herleidbaar zijn naar u als persoon. Het gaat hier om gegevens over (historisch) stroomverbruik, gasverbruik, thermostaatgegevens en instellings­ gegevens (* voor verdere details kijkt u aan het eind van deze Privacyverklaring Toon). Eneco doet dit omwille van het kunnen ontwikkelen, verbeteren en aanbieden van Toon producten en diensten op het gebied van energie (inzicht­ en verbruik) en smart home diensten. Eneco kan deze gegevens (of een afgeleide van deze gegevens) ook delen met niet­commerciële onderzoeksinstellingen en overheids­ organisaties ten behoeve van onderzoek en het ontwikkelen van overheidsbeleid, op het terrein van duurzame energiebronnen, klimaatcontrole en slimme energienetwerken.
Waarom zijn mijn Toon-gegevens niet naar mij als persoon
Uw Toon bevat de hiervoor genoemde gegevens. Deze gegevens worden op uw Toon gekoppeld aan een door uw Toon gegenereerde unieke code en uitsluitend onder vermelding van deze code opgeslagen in de beveiligde opslag van Eneco. Deze unieke code is alleen bekend in uw Toon. Eneco kent deze code niet en weet ook niet welke code bij wie hoort. Indien u bezwaar heeft tegen het centraal opslaan van uw niet gepersonaliseerde gegevens, dan kunt u uw naam, postcode, huisnummer en Toon displaycode mailen naar: Toondata@eneco.com. U vindt uw displaycode op Toon onder Menu ­ Instellingen ­ Productversie. Na ontvangst van uw e­mail zorgen wij ervoor dat uw niet­gepersonaliseerde gegevens niet centraal worden

* Details niet persoonlijke gegevens:
­ verbruiksgegevens stroom en gas;
­ productiegegevens stroom (als door zonnepanelen);
­ cv­gegevens (als branduren, foutmeldingen, watertemperatuur);
­ thermostaatgegevens (als thermostaatprogramma, kamertemperatuur);
­ klik­gegevens (als gebruik Toon buttons en duur van sessies);
­ gegevens verkregen via randapparatuur van Toon zoals bijvoorbeeld Philips Hue lampen, Fibaro­rookmelder.

Reageer