cv instellingen | Eneco Community
vraag

cv instellingen

• 2 november 2017
  • 29 reacties
  • 1308 Bekeken

Badge +1
Goedemorgen,

Aangezien het weer kouder gaat worden en dit mijn eerste echte winter in dit huis gaat worden, ben ik nog een beetje zoekende in mijn c.v. instellingen.
Op de Toon kan ik de c.v. water temp. en de temp. stijging max. per uur instellen. Wat ik zojuist zag is dat de ingestelde temp. op Toon niet overgenomen wordt door mijn ketel.
Iemand hier enige ervaring mee? Gaat om een Atag A244EC, OT aangesloten.

Gr. Tom

29 Reacties

Hoi Tom,

Dat klopt, niet iedere CV acteert op de instelling op Toon.
Heeft te maken met de eigenmerk thermostaat, die voorrang krijgt binnen het OpenTherm protocol.

Ik stel nu met de start van het stookseizoen handmatig op mijn CV op een aanvoer van 50 grd en 2 grd per uur op Toon.

Pas als de buitentemperatuur onder de 5 a 6 grd daalt ga ik die temperatuur iets verhogen naar 55 of 60.
Probeer het maar eens uit.
Helaas moet je dat dus op je CV zelf regelen.
Reputatie 6
Badge +3
@kalkhoven Het mooie is dat het niet zoveel uitmaakt of de ketel de maximum temperatuur overneemt of niet.

Het enige signaal dat de ketel van toon krijgt, en waar-ie iets mee kan, is de gewenste watertemperatuur van de ketel. Door op toon de maximum keteltemperatuur in te stellen wordt de gevraagde temperatuur nooit hoger dan die ingestelde maximum waarde. Wat de ketel zelf als maximum aanhoudt doet dan niet zoveel meer terzake, want die temperatuur wordt --bij een lager ingestelde waarde op toon-- nooit gevraagd, en dus wordt ook het bijbehorende extra gas dat nodig zou zijn om die temperatuur te bereiken, niet verbruikt.
@kalkhoven, het is inderdaad zoals @FireChief het heeft uitgelegd. Nog ter aanvulling, met de temperatuur stijging instelling, gr/uur, dan bepaalt de Toon (jij) hoe snel de cv water temperatuur bereikt moet worden. Zo kan je je Atag ook op vermogen begrenzen vanuit de Toon, maar een tabel daarvan is het niet bekend, tenminste bij mij.
Als je handig bent met de service menu van jouw ketel daar kan je het ook aanpassen. De ketel moduleert altijd tot zijn minimaal vermogen zodra de temperatuur verschil tussen aanvoer en retour kleiner wordt. De Toon bepaalt alleen de start vermogen dat nodig is om de gewenst kamer temperatuur te behalen binnen de aangegeven gr/uur.
De beste intelling is waarmee je het grootste temperatuur verschil kan behalen. Combinatie van, cv vermogen, pompsnelheid, gevraagde aanvoer temperatuur, kamertemperatuur, flow door de radiatoren, flow balance tussen de radiatoren, etc, etc...
Hoi Pedro,

Daar waar jij zegt: grootste temperatuur verschil

Daar doel je toch op de temperatuur heen- leiding en temperatuur retourleiding gemeten bij de CV?
Hoi Pedro,

Daar doel je toch op de temperatuur heen- leiding en temperatuur retourleiding gemeten bij de CV?

Ja, inderdaad Ton. Ik bedoelde DeltaT tussen aanvoer en retour.
Hoi Pedro,

Ja, inderdaad Ton. Ik bedoelde DeltaT tussen aanvoer en retour.

Hoi Pedro,

Dan begrijpen we elkaar weer volkomen!
Thx!??
En nu maar even afwachten of de ts hier z’n voordeel mee kan/wil doen.
Badge +1
Dat doet hij zeker?. Snap dat er een groot verschil in aanvoer/retour moet zitten..warmte afgifte.
Is natuurlijk voor iedereen anders, maar wat zou een goede water temp zijn voor de installatie.

Gr. Tom
Hoi Tom,

Juist omdat de instelling op Toon niet werkt, jij hebt 'm daar op 50 grd staan, zet je de aanvoer op je CV gewoon nu ook op 50 grd. Heb ik hier ook al jaren.

Als je een thermometer zou zetten op de retourleiding dan heb je zo een 20 grd verschil in temperatuur; dat geeft een veel hoger rendement en uiteindelijk dsus een gasbesparing.
Ook als je dan de pomp-schakelaar op bv 2 of liever nog 1 zet, dan wordt het warme water minder snel door de leidingen gejaagd en kan een radiator nog beter warmte afgeven. Uiteraard speelt ook mee hoe je per radiator de voetventielen inregelt.
Scheelt ook nog zo'n 40 a 50 watt per uur aan stroomverbruik van de pomp.

En let op dus je kan inderdaad op Toon de mate van aantal grd verhoging per uur instellen. Die staat bij mij al enkele jaren op 2.
Badge +1
Toon stond op 85 graden,flink verlagen dus?
Zal eens kijken of en hoe ik de pomp snelheid kan aanpassen.
Bedankt voor de hulp??
Oeiii een bekende "fout" en zeker met de buitentemperatuur van meer dan 10 grd, zinloos. Meteen terugzetten op 50 grd.

Nu is het toevallig even wat kouder, maar de laagste temperatuur wordt bereikt als je neem ik aan in je bedje ligt. Als het kouder wordt gaat Toon hooguit de volgende morgen iets eerder aanwarmen; nou dat is prima; dat is zijn taak ook!

Ik ken natuurlijk niet iedere CV uit m’n hoofd maar vele hebben links van de pomp 3 standen staan; III, II, I, je ziet een sleuf waar je een grote schroevendraaier in zet en je verdraait gewoon naar een lagere stand. Vrijwel iedere CV wordt op stand 3 afgeleverd. Zonde van de stroom.
Niet uiteraard die grote sleuf in het midden van de pomp!!
Links ervan daar moet je zijn.

Dit zijn de meest elementaire handelingen, die je als niet expert zijnde makkelijk en snel kan doen.
Lastiger wordt het als je in het installatiemenu van de CV aan de slag wilt gaan, dan moet je toch wel wat kennis van zaken hebben.

Suc6 en ik hoor graag wat je er van vindt.
In principe zit er al een modulerende pomp in, daar valt niet zo veel te veranderen.
Warmwater warmhoudfunctie kan ook op Eco gezet worden, dan levert weer gas besparing op.
In principe zit er al een modulerende pomp in, daar valt niet zo veel te veranderen.
Warmwater warmhoudfunctie kan ook op Eco gezet worden, dan levert weer gas besparing op.

Kijk dat wist ik niet, vandaar mijn voorbehoud wat ik al maakte.
Dan valt er dus niets te regelen.
Ook weer duidelijk deze aanvulling!
Badge +1
Maar eens testen allemaal. Vraag nog over de rest van het systeem... Radiator kranen in het vertrek met de Toon (Woonkamer/keuken) allen geopend voor een goede stroming?
of zijn hier juist andere regels/handelswijze voor. Verder in huis zijn alle radiatoren gesloten(slaapkamers) en de badkamer is voorzien van vloerverwarming met een RTL ventiel.

Niet helemaal Toon gerelateerd, maar misschien wel om zo door goede regeling te besparen.

Gr. Tom
Hoi Tom,

Dat is een prima uitgangspunt.
Toon regelt dus in feite de ruimte waar de radiator kranen allemaal openstaan.

Ik zou zeggen: gewoon mee starten met een aanvoer van 50 grd. Je zal zien dat dat voldoende is. Pas als het onder de 6 a 5 grd komt is een verhoging 55 of 60 grd ruim voldoende.
Ik denk dat je tov vorig jaar een nog hogere gasbesparing kan bewerkstelligen.

Met de huidige slappe winters is mijn temperatuur vorig jaar nooit boven de 60 uitgekomen.
@kalkhoven, de radiator waar Toon zich bevindt moet volledig open staan. Dat is jouw master radiator en bepalend voor de temperatuur meting van Toon. De rest mag je met minimale doorstroming afstellen of dichtdraaien.
Hoe dichterbij de radiatoren zijn van de ketel, hoe verder mag je ze dichtdraaien, of in de voetventiel de doorstroming begrenzen, om juist doorstroming te forceren naar het verste radiatoren van de installatie en de boel hydraulisch te balanceren.
Aanvoer op 50 is een goede uitgangspunt, zoals @Brandje al suggereerde, en pas als het overdag vriest op 60, zo zit je altijd binnen het maximale condens gebied. Succes
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Tom,

Dat klopt, niet iedere CV acteert op de instelling op Toon.
Heeft te maken met de eigenmerk thermostaat, die voorrang krijgt binnen het OpenTherm protocol.

Ik stel nu met de start van het stookseizoen handmatig op mijn CV op een aanvoer van 50 grd en 2 grd per uur op Toon.

Pas als de buitentemperatuur onder de 5 a 6 grd daalt ga ik die temperatuur iets verhogen naar 55 of 60.
Probeer het maar eens uit.
Helaas moet je dat dus op je CV zelf regelen.

Waar stel jij die "2grd. per uur" op de Toon in ?

Ik kan die instelling nergens vinden !
Dat gaat hier:

Reputatie 3
Badge +1
Ah, ik heb dat Menupunt niet in mijn Toon 4.8.25.☹
Aii ik zie het jouw Toon staat niet OpenTherm geschakeld.
Ongetwijfeld kan jouw CV dat dus niet aan.

Dan houdt het helaas op!
Reputatie 3
Badge +1
Nou, mijn CV is wel degelijk OpenTherm, Bosch 42 HRC !
Misschien fout aangesloten door de Eneco monteur , kan dat zijn ?
Dan zou ik beginnen dit topic even te lezen:

https://forum.toon.nl/algemene-vragen-opmerkingen-24/toon-kan-toch-modulerend-werken-met-een-bosch-ketel-30-hrc-213
Reputatie 3
Badge +1
Oké, maar er zit ook n buitenvoeler op aangesloten zie afb.
Vorige thermostaat was 'n Chronotherm Vision Modulation.
De monteur had de kabel naar de buitenvoeler gewoon doorgeknipt. Toen gaf zowel de BoschKetel alsook de Toon 'n foutmelding !
Toen heeft de monteur de kabel maar weer met 'n kroonsteentje aan elkaar gemaakt, toen verdwenen idd de foutmeldingen.
Maar als mijn installatie nu niet OpenTherm werkt dan is er toch iets fout of niet dan ?
Die buitenvoeler mag er van mij rustig tussenuit, denk dat daar het probleem zit !
Het heeft natuurlijk geen zin om vragen te stellen, die in dat topic behandeld zijn

Als het goed is dien je een OTM module te hebben/kopen en dan aansluiten zoals daar wordt behandeld.
Reputatie 3
Badge +1
Oke, maar hoe kan ik zien of er misschien toch niet reeds zo'n OTM module in de ketel is aangebracht bij plaatsing ?
Kijken toch???

Reageer